Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- علیرغم بارش‌های خوب امسال اما کشور همچنان در وضعیت منابع آبی با چالش مواجه است؛ چراکه به گفته مسوولان، میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است. اولویت کاری وزارت نیرو، مدیریت مصرف و تامین آب شرب است. موضوعی که رضا اردکانیان - وزیر نیرو - بارها به آن اشاره و اعلام کرده است مدیریت مصرف آب، اصلاح روش استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف به ویژه در کشاورزی و نیز سرمایه‌گذاری برای تامین آب شرب صنعت برای سالیان دور از جمله مباحثی است که همواره مورد توجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هم‌چنین کارشناسان بر این باورند که حل بحران آب در ایران، فقط یک راهکار دارد که همان مدیریت تقاضا و مصرف است و راهکارهایی مثل تهیه آب و انتقال آن برای دسترسی مردم، متناسب با شرایط زمان و مکان، راه‌حل‌هایی موقتی و مقطعی است.
در این راستا کارگروه سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها با هدف تدوین چشم انداز سیاست‌های مدیریت آب در استان‌ها تشکیل شده است. به گفته محمد حاج رسولی‌ها - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران- این سند که با اجماع تمامی دست‌اندرکاران بخش آب به‌ویژه تشکل‌های کشاورزی، مردمی و اساتید دانشگاهی تهیه شده می‌تواند تا حد چشمگیری جلوی اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی را در دشت‌های کشور بگیرد.
این در شرایطی است که طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت نیرو، کاهش ۲۳ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به بارش‌های بی‌سابقه سال گذشته موجب شده است میزان ورودی آب به سدهای کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش ۲۵ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کنند.
میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۶۶ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته، کاهش ۲۳ درصدی و در مقایسه با مدت میانگین ۵۱ ساله افزایش ۲۵ درصدی داشته است.
حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه آذرماه امسال به ۵.۸۱ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۷.۷۲ میلیارد مترمکعب بوده است.
ظرفیت کل مخازن سدهای ایران نیز ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر ۵۱ درصد از حجم سدهای کشور پر است و میزان آب ذخیره شده در مخازن یاد شده با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.
هم اکنون در میان ۱۹۳ بزرگ کشور ۶۴ سد از جمله زاینده‌رود، داریان، ستارخان، استقلال، لار، ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب دارند. همچنین حدود نیمی از سدهای کشور همانند کرج، کرخه، شهیدرجایی و سهند بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پر بوده و ۱۷ سد نیز از جمله مسجدسلیمان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر هستند.
نگاهی به وضعیت سدهای تهران نیز حکایت از آن دارد که میزان آب ورودی به مخازن سدهای پنجگانه استان با کاهش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته به حدود ۱۵۲ میلیون مترمکعب رسیده است. در حال حاضر ۳۷ درصد مخزن سدهای استان تهران پر است و آب موجود در سدهای پنجگانه استان(لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
بحران آب چندین سال که در ایران جا خوش کرده که همین مساله نیز لزوم توجه به مدیریت مصرف را دو چندان می‌کند که به نظر می‌رسد سیاست های فعلی وزارت نیرو در صورت همکاری سازمان‌های ذی ربط و مشترکان بتواند مثمرثمر باشد.

ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: منابع آب وزارت نیرو بارندگی سدهای تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید

درحال حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۸ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 210 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا اول اردیبهشت 1403) در مجموع 25 میلیارد و 30 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 27 میلیارد و 550 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 9 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 15 میلیارد و 710 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 15 میلیارد و 660 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، مقادیر تقریبا برابری را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود 31 میلیارد و 20 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 62 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 38 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز اول اردیبهشت 1402 بالغ بر 30 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده برابری میزان ذخایر سدها با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته
  • دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایط تحریمی با تکیه بر تحولات بخش نفت و گاز
  • دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی در شرایط تحریمی با تکیه بر تحولات بخش نفت و گاز
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱درصد رسید
  • پرشدگی سد ها به ۶۱درصد رسید / رشد ۵ درصدی بارندگی ها