Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@15:03:19 GMT

خروجی عملکرد 5 ساله ریاست دانشگاه رازی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۰۱۵۰

خروجی عملکرد 5 ساله ریاست دانشگاه رازی چیست؟

وضعیت دانشگاه رازی کرمانشاه طی گفتگویی با رییس این دانشگاه بررسی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، عملکرد دانشگاه رازی طی ماه‌های اخیر با انتقادات فراوانی روبرو بود؛ یکی از منتقدین اصلی این وضعیت نیز پایگاه اطلاع‌رسانی مرصاد بود که در گزارش‌های متعدد نسبت به وضعیت علمی و امورات دانشجویی و تشکل‌های انحرافی در این دانشگاه انتقاداتی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متعاقب انتشار این گزارش‌ها ریاست دانشگاه رازی با دعوت از مجموعه اطلاع‌رسانی مرصاد به سوالات و مطالبات جدی آنها پاسخ داد که بدین شرح است.

آقای اعلمی‌ شما امسال وارد ششمین سال مدیریت دانشگاه شدید، لطفا توضیح دهید قبل از شما وضعیت علمی دانشگاه چطور بود و امروز در چه شرایطی است؟

اعلمی‌آل‌آقا: جایگاه دانشگاه در سایت‌های رنکینگ بین‌الملل ISC پیدا است و از نظر گسترش فضای آموزشی بیش از 50 کد رشته جدید در دانشگاه شکل گرفته است.

با شرایط اقتصادی کشور بیش از 40 درصد سطح زیربنای دانشگاه در این 6 سال افزایش یافت همچنین در زمینه جذب هیئت علمی 88 هیئت علمی جدید جذب شده به گونه ای که امروز 460 عضو هیئت علی دانشگاه هستند از سوی دیگر اعضای هیئت علمی ارتقا یافته اند.

دانشکده نفت و پتروشیمی سال 95 افتتاح شد، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشکده علوم مهندسی و کشاورزی، دانشکده اقتصاد و معماری پنج دانشکده ای است که طی پنج سال اخیر گشایش یافته است همچنین دانشکده شیمی با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و فازهای توسعه دانشکده معماری و اقتصاد در حال ساخت است

سالن ورزشی در سایت دانشکده کشاورزی به بهره برداری رسیده همچنین سالن های ورزشی و بدنسازی و .. در خوابگاه ساخته شده، فضای فرهنگی و یادمان شهدا تکمیل شده تا دو سال گذشته از کانکس های زمان جنگ به عنوان نمازخانه در خوابگاه شهید اشرفی استفاده می شد که با پیگیری های انجام شده فضایی برای اقامه نماز دختران وپسران پیش بینی شده است.

سال قبل سه میلیارد تومان دربازسازی خوابگاه ها استفاده شود خوابگاه مطهری در سایت کشاورزی و خوابگاه دختران کارهای تاسیساتی و نوسازی و دوجداره کردن پنجره ها انجام شد همچنین هرسال تابستان تعمیرات انجام می شود.

80 درصد اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه اخذ نشده است این همتی که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد باید لحاظ شود. دولت امکان کمک ندارد و ما هم نمی توانیم با این وضعیت اقتصادی درخواستی داشته باشیم با این حال ممکن است در منزل برای خرید ملزومات و تامین کالای اساسی مشکلی باشد اما در دانشگاه این مشکل نبوده است.

اما از لحاظ رشد علمی بر اساس گزارش رتبه‌بندی تایمز دانشگاه رازی حتی جزو 40 دانشگاه برتر کشور هم نیست

اعلمی‌آل‌آقا: در سیستم های رنکینگ و در فضای بین المللی برخی اطلاعات مبتنی بر سامانه ها و قابل استناد است و برخی مبتنی بر خود اظهاری است، همین سیستم تایمز 50 درصد اطلاعات آن مبتنی بر خوداظهاری است و دانشگاه رازی مایل به شرکت نبود زیرا اطلاعات این سیستم قابل ستناد نیست.

سیستم های رنکینگ زمانی ارزش دارد از سامانه های بین الملل دریافت شود دانشگاه رازی در این سیستم شرکت نکرده نه اینکه جایگاهی نداشته باشد.

در سیستم رنکینگ ISC ، دانشگاه رازی در سطح کشور رده 10 تا 15 و در مواردی بر اساس مستندات زیر دهم نیز بوده است.

در مورد برخورد با تشکل‌های دانشجویی هنجارشکن در دانشگاه رازی نوعی مسامحه و به اذعان برخی دیگر حمایت از سوی مدیریت دانشگاه مشهود است، نظر شما چیست؟

اعلمی ‌آل‌آقا: در ابتدا باید یک دغدغه کلی منتقل شود زیرا یکی از مشکلات فعلی کاهش تمایل دانشجویان به حضور در فضای اجتماعی و سیاسی است که سبب شد به سمت ناامیدی و فضای یاس سوق داده شویم. البته مقام معظم رهبری هم در سیاسی بودن دانشجو و مطالبه گری او تاکید داشتند.

سالهای متمادی در فضای دانشگاه بوده ایم اما یاد نگرفتیم چگونه با دیگر سلایق سیاسی تعامل کنیم. یکی از مشکلاتی که داریم اتفاقات اخیر و برخی نقدهای وارده بر این جریانات است فضا برای اعتراض به شکلی قانونی در سیستم قانونی هست اما پیاده سازی نشده است و این موضوع تمرین می خواهد.

سعی می کنیم این چند صدایی را در دانشگاه داشته باشیم نه برای مسامحه بلکه برای اینکه دانشجو تمرین مدنیت را یاد بگیرد تا در فضای بیرون هم بتواند زندگی کند.

آمار افرادی که عضو تشکل های سیاسی هستند کمتر از 5 درصد دانشجویان است که اگر با شرایط آیین نامه ای با آنها برخورد شود تشکلی باقی نخواهد ماند زیرا هریک ضعفی از خود بروز می دهند.

اما در برخی موارد موضع‌گیری این تشکل‌ها همانند موضع‌گیری عناصر ضدانقلاب است، مثل همین وقایع آبان‌‌ماه که یکی از تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه به موضوعات مطرح شده توسط ضدانقلاب دامن زد

اعلمی‌آل‌آقا: اینکه می‌گویند صدای ضد انقلاب در دانشگاه شنیده می‌شود این طور نیست؛ در فضای نظری باید اجازه دهیم صحبت شود زیرا این یکی از مشکلاتی است که کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه دارد و نتوانسته به شکلی که مدنظر رهبر انقلاب بوده، محقق شود.

برخورد با تشکل‌ها و رسانه‌ها باید ارزیابی شود در شرایطی ممکن است نشریه ای هم بسته شود اما تلاش می کنیم فضای مدنی حفظ شود هرچند برخورد با این مجموعه اندک کار سختی نیست اما صبر کردن و تمرین دموکراسی محقق کردن آموزش برای مجموعه ها است که البته انعکاسی که در رسانه ها داشته درست نبوده، دانشجو ممکن است سبک و سیاسی متفاوتی داشته اما ضد انقلاب نیستند زیرا همین افرادی هم تعلق خاطر دارند و برای این انقلاب تلاش کرده اند.

راغب هستم با دانشجویان صحبت شود زیرا اگر دانشجویان سبک سیاسی دیگری نداشتند تشکل نمی زدند و با تشکل های قبلی کار می کردند.

یکی از مصیبتهایی که داریم این است که هنوز وزارت علوم و هیچ ارگانی نامه ای نداده که نصب عکس چه افرادی خلاف و جرم است در نتیجه در این زمینه ضعف قانونی وجود دارد که هنگام برخورد هیئت منصفه هیچ آیین نامه و بخشنامه ای نداریم حتی از وزارت خانه نیز استعلام گرفتیم. مسئولان وزرات خانه و شورای امنیت ملی پاسخ مکتوب نمی دهند همین فضای شبهه دردسر آفرین می شود.

هر دانشگاهی اصولی برای پوشش دانشجویان دارد، اما در دانشگاه رازی یک نوع ولنگاری و بی‌قانونی در این زمینه مشاهده می‌شود، رسیدگی به موضوع پوشش برای شما اهمیتی ندارد؟

اعلمی‌آل‌آقا: در خصوص پوشش کارهای جدی انجام شده در حوزه فرهنگی متشکل از بزرگان هیئت علمی برای انجام امر به معروف و نهی از منکر و نیز شورای مشورتی فرهنگی در دانشکده های مختلف تشکیل شده افزون بر این ها 400 دوربین مدار بسته در دانشگاه وجود دارد.

در چند ماه گذشته بالغ بر 300 مورد تذکر با پیامک برای افراد فرستاه شده و تعدادی به کمیته انضباطی معرفی شدند.

وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه چندان رضایت‌بخش نیست، از لحاظ مسائل اخلاقی دانشجویان گلایه‌هایی داشتند، به این وضعیت رسیدگی کرده‌اید؟

اعملی‌آل‌آقا: یکی از مشکلات این است که ما در همسایگی محله باغ ابریشم که معدن معضلات است قرار داریم. به منظور ایمن سازی بیشتر خوابگاه ها از بزرگان استان درخواست داشتیم.

در حال حاضر دسترسی دانشجویان به مکان‌های عرضه مشروبات و از این دست راحت است؛ چهار هزار دانشجوی خوابگاهی داریم که ممکن است گذر عده ای به این مکان ها بیفتد همچنین از مسئولان درخواست کردیم که پاسگاهی در این محله راه‌اندازی شود، اما هنوز بی نتیجه بوده است.

در موضوع خوابگاه در سال بیش از 600 تا 700 نفر بیرون خوابگاه گرفتند با این فشار اقتصادی سه خوابگاه با ظرفیت پذیرش 500 دانشجوی پسرو یک خوابگاه در سایت کشاورزی با 270 ظرفیت جدید برای دختران ساختیم که این افراد از فضای مذکور منع شدند.

خوابگاه ها را فنس کشی کردیم همچنین گیت خوابگاه دختران فعال و قابل کنترل است، گیت خوابگاه پسران نیز درگیر مشکلات فیبر نوری بود که امیدواریم ظرف دوسه هفته آینده فعال شود.

ارتباط شما با دانشجویان چطور است، تا به حال پای صحبت‌های آنها نشسته‌اید؟

اعلمی‌آل‌آقا: دانشگاه رازی جز دانشگاه هایی است که معاونت دانشجویی و فرهنگی دارد همچنین شورای فرهنگی درآن تشکیل شده و تشکل های دانشجویی دارند، اما به شخصه ارتباط زیادی با آنها ندارم چون عمدتا دنبال تامین اعتبار و ارتباط در سطح کلان هستم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت! +عکس

اسطوره تیم ملی فوتبال برزیل نام خود را به عنوان بازیکن در فهرست تیمی در ریودوژانیرو، ثبت کرد!

به گزارش مشرق، روماریو، اسطوره ۵۸ ساله سلسائو نام خود را در فهرست بازیکنان باشگاه اف‌سی آمریکا که ریاست آن را برعهده داشت، ثبت کرد.

هیات مدیره باشگاه اف‌سی آمریکا دیروز با استعفای وی از سمت ریاست این باشگاه موافقت کرد و مرد برزیلی که به همراه سلسائو در جام جهانی ۱۹۴ قهرمان شد، حالا به عنوان بازیکن در اختیار سرمربی این تیم دسته دومی آمریکای جنوبی است.

هنوز مشخص نیست که آیا روماریو تمایل به بازی برای این تیم را دارد. او گفته است که در هیچکدام از بازی‌های لیگ حضور نخواهد داشت اما تاکید کرد که قصد دارد با پسرش، رومارینیو که در پست مهاجم بازی می‌کند، همبازی شود. رومارینیو به‌تازگی به این باشگاه پیوسته است.

وی در پیامی در اینستاگرام خطاب به هواداران این تیم نوشت: «قرار نیست در لیگ بازی کنم و صرفا چند بازی در کنار تیم خواهم بود تا یکی دیگر از رویاهایم که بازی کردن در کنار پسرم است را به حقیقت تبدیل کنم. نظرتان چیست؟»

روماریو آخرین بازی رسمی خود را نوامبر ۲۰۰۹ در همین تیم که باشگاه محبوب پدرش، اِدِور بود، انجام داد. او از سال ۲۰۰۹ ریاست این باشگاه را برعهده داشت. مرد برزیلی در سال ۱۹۹۴ پس از کمک به برزیل در مسیر قهرمانی در جام جهانی آمریکا، عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را از آن خود کرد.

دیگر خبرها

  • افتتاح خوابگاه دانشجویی پنجاه واحدی پسرانه دانشگاه سمنان
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • خوابگاه دانشجویی ۵۰۰ نفره در گرگان کلنگ زنی می شود
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت! +عکس
  • اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت!
  • نارضایتی استاندار همدان از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
  • تحصیل ۳۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علم و صنعت