Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقف همکاری روسیه با ایران در سایت "فردو" گفت: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست بلکه دلیل توقف را مشکل فنی را می‌دانیم و کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، «سیدعباس موسوی» صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت درگذشت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به پیشنهاد ریاست جمهوری 27 آذرماه؛ روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدواریم همانطور که ایران به دنبال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است، دیگران هم به دنبال تحقق این مهم باشند.  

وی به سفرش به تبریز و نشست خبری خود اشاره کرد و گفت: تجربه خوبی در برگزاری نشست خبری در تبریز داشتم که در ایام آتی این تجربه در استان‌های دیگر تکرار می‌شود.  

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: علی لاریجانی در روزهای گذشته به ترکیه رفت که ملاقات‌های خوبی با همتایانشان انجام داد. آقای ظریف هم به ترکیه و قطر سفرهایی انجام داد. سفر ترکیه برای شرکت در نشست "قلب آسیا" بود. دیروز هم سفری به قطر داشت و در "دوحه فروم" شرکت و سخنرانی مفصلی انجام داد. در حاشیه این نشست‌ها و جلسات، ملاقات‌های زیادی انجام می‌شود به گونه‌ای که در یک بازه زمانی کوتاه، با 40 نفر از نخبگان، مقامات سیاسی سابق غربی، عربی،  آسیایی و غیرآسیایی دیدار و مواضع ایران تشریح کردند.  

موسوی با اشاره به سفرهای عراقچی خاطرنشان کرد: آقای عراقچی سفرهای زنجیره‌ای دوجانبه و برجامی انجام دادند. در روزهای آینده رییس‌جمهوری به مالزی سفر خواهد داشت و سفر به ژاپن هم در حال نهایی شدن است. وزیر امور خارجه هند هفته آینده برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور وارد ایران خواهند شد.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره کشتی سانچی و عدم همکاری چین، ابراز داشت: موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد. شرکت ملی نفتکش ایران مسئول پیگیری این پرونده است و اقداماتی هم انجام دادند. شایعات اخیر مطرح شده با واکنش این شرکت روبه‌رو شد و آنها تکذیب کردند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به توکیو و اهداف این سفر بیان کرد: ایران و ژاپن، دو دوست قدیمی و سنتی هستند. ژاپن یک کشور مهم در شرق آسیا و ایران کشور مهم در غرب آسیا است که روابط‌شان دیرینه، قدیمی، حسنه و سنتی است. از مشتریان عمده همدیگر در کالاهای اساسی هستیم. آقای آبه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر انجام دادند و طبیعی بود که آقای روحانی به ژاپن سفر کنند که در حال تنظیم تاریخ سفر هستیم.  

موسوی افزود: علاوه بر اهداف دوجانبه، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که درخصوص مسائل غرب و شرق آسیا و برجامی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد.  

وی در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و هشدار اخیر وزارت امور خارجه برای عدم سفر نخبگان به آمریکا یادآور شد: وزارت خارجه براساس اهداف ذاتی به اتباع خودش توصیه‌هایی دارد و اخیرا هم توصیه کردیم دانشجویان و استادان در سفر به آمریکا حتی اگر ویزا و دعوتنامه داشته باشند، قدری محتاط باشند. آقای سلیمانی هم عادی و قانونی به امریکا رفته بودند ولی به اتهامات واهی 14 ماه به صورت غیرقانونی در زندان بودند.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ظریف در سفر به دوحه فروم گفت‌وگویی درباره جزایر سه گانه انجام شده است،  عنوان کرد: کشورهای عربی هم می‌دانند جزایر سه گانه، ایرانی است. اگر ما از گفت‌وگو صحبت می‌کنیم انتظار داریم این کشورها دست از حمایت‌ها و ادعاهای واهی بردارند. موضوعی نیست که ما آن را در قالب مذاکرات بحث کنیم بلکه موضوعی مسلم و ثابت است و ادعاهای دیگران، واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیات‌هایی از ایران و عربستان برای مذاکره با یکدیگر گفت: از این گفت‌وگوها خبر ندارم. گفت‌وگوهای رسمی ما درباره حج عمره بود که اخیرا انجام شد. از گفت‌وگوهای دیگر خبری ندارم. کشورهایی تلاش می‌کنند که این گفت‌وگو و تنش‌زدایی میان ایران و عربستان انجام شود که فکر می‌کنیم با حسن نیت هم است. ایران از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی ما گاهی با اظهارات دوگانه از سوی مقامات عربستانی شاهدیم که با روح روند ایران و تلاش‌های کشورهای دیگر تناقض دارد.  

وی اضافه کرد: امیدواریم این صحبت‌ها از سوی عربستان متوقف شود و دست دوستی ما را بفشارد و یقین بداند در دعوت بیگانگان و انباشت سلاح امنیتی ایجاد نمی‌شود و حتی وضعیت بدتر هم می‌شود.  

گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: در حال بررسی هستیم. هنوز فرصت وجود دارد. ابراز امیدواری می‌کنم در مدت زمان باقی مانده اروپایی‌ها به تعهدات خود به صورت جدی عمل کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سفر روحانی به توکیو با چراغ سبز واشنگتن همراه بوده است، تصریح کرد: روابط ایران با سایر کشورها ارتباطی با کشورهای ثالث ندارد. ما روابط‌مان را با کشورهای ثالث گره نزدیم و امیدواریم دوستان ما روابط خود با ما را به چراغ‌های سبز، زرد و قرمز کشورهای دیگر گره نزنند. ما حامی صلح و امنیت جهانی هستیم.  

توقف همکاری روسیه با ایران در سایت "فردو"

وی درباره توقف همکاری روسیه با ایران در سایت "فردو" خاطرنشان کرد: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست. مشکل فنی را به دلیل توقف به رسمیت می‌شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. علت اصلی همزمانی دو اقدام است که طرف روس می‌خواهد ببیند امکان انجام دو اقدام به صورت همزمان وجود دارد یا خیر.  

شرکت روسی پروژه تغییر کاربری تأسیسات فردو را تعلیق کردتوضیح ریابکوف درباره تعلیق مشارکت روسیه در "طرح فردو"

 

این مقام وزارت امور خارجه درباره علت توقف همکاری در فردو به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است، ابراز داشت: آخرین اخبار ما از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشورها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را خروج آمریکا از برجام می‌دانند. وقتی آنها این گونه می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

آماده تبادل به دلیل مسائل انسانی هستیم

موسوی در پاسخ به این سوالی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و احتمال تکرار آن بیان کرد: کمتر از سه هزار نفر از اتباع ایران به خاطر جرایم مختلف در کشورهای دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشورهای دیگر به جرایم گوناگون در زندان‌های ما هستند. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به خاطر مسائل انسانی ایجاب کند که ما تبادل انجام دهیم، آماده این کار هستیم. متاسفانه تعداد بسیاری از اتباع ما به خاطر همراه داشتن برخی قرص‌ها و عدم رعایت قوانین کشور مقابل سال‌ها در زندان  بوده‌اند که مورد تبادل قرار گرفتند. 

موسوی ادامه داد: آماده تبادل هستیم؛ توپ در زمین آمریکا است. زندانیان آمریکایی هم در ایران مشخص هستند که جرایم آنها امنیتی و جاسوسی است و تعدادی از اتباع ما که گروگان محسوب می‌شوند، بنا به اتهامات واهی در زندان هستند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وام پنج میلیاردی روسیه به ایران یادآور شد: ما با کشورهای مختلف همکاری‌های مختلف داریم که این پروژه‌ها نیازمند تامین اعتبار است. من کلمه وام را قبول ندارم. ایران و روسیه پروژه‌های مشترکی داریم که قرار شده طرف مقابل آن را تامین اعتبار کند که براساس توافقات طرفین است. این پول هم وام نیست بلکه برای تامین اعتبار برای پروژه‌های مشترک است. 

ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند

موسوی درباره تحولات عراق هم عنوان کرد: در عراق اتفاقاتی افتاده که خوشایند مردم عراق و کشورهای دوست عراق هم نبود. ایران ضمن آنکه عراق را کشور مستقلی می‌داند و هیچ در امور عراق دخالت نکرده و نمی‌کند، این تحولات را دنبال کرد. مشاهده هم کردیم دست‌هایی تحولات را علیه ایران به ویژه در نجف سوق دادند. امیدواریم با هوشیاری دولت، قبائل، گروه‌ها، احزاب، عشایر و مرجعیت، ثبات و آرامش به عراق بازگردد و ایران هم در این زمینه، آماده هر گونه همکاری با دولت عراق است. 

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به FATF گفت: ما نظرات خودمان را به صورت شفاف بیان کردیم. عمل و پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF همه کشورها و بانک‌ها دنیا را ملزم کرده، مفید می‌دانیم و نه به ضرر. همه کشورها برنامه‌های اقدامی دارند و ایران هم برنامه اقدامی که از سوی FATF دارد، در بسیاری از موارد عمل کرده است زیرا ایران به دنبال پولشویی و تامین مالی تروریسم نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم مصلحت کشور در مجمع تشخیص به درستی تشخیص داده شود، اظهار داشت: بحث مراودات بانکی ایران با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای دوست مطرح است. آنها هم می‌گویند اگر این اتفاق رخ ندهد، امکان همکاری با ایران را ندارند. ما عدم پیوستن به این کنوانسیون را در جهت افزایش فشار تلقی می‌کنیم.

در حال تکمیل...

انتهای پیاخم/

R36446/P/S8,89,90,95,1128/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سخنگوی وزارت خارجه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سخنگوی وزارت خارجه سخنگوی وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سخنگوی وزارت خارجه خطاب به شهید مدافع حرم

سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشت راه، هدف و خون شهیدان به فراموشی سپرده نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به «بهروز واحدی» شهید مدافع حرم نوشت: «در پانزدهم ماه مبارک رمضان و در روز میلاد کریم اهل البیت (علیه و علیهم السلام) در دفاع از حریم و حرم خاندان رسول اعظم(ص) توسط شقی‌ترین جنایتکاران عصر حاضر به شهادت رسیده‌ای».

او در ادامه نوشت: «یاران و عزیزانت تو را گریان وداع کرده‌اند و قُدسیان تو را خندان استقبال کرده‌اند. راه شما، هدف شما و خون شما به فراموشی سپرده نخواهد شد».

کنعانی در پایان، بخشی از پیام امام خمینی (ره) در تجلیل از شهدا و خانواده معظم آن‌ها را نوشت: «هان ای شهیدان در جوار حق تعالی آسوده خاطر باشید که ملت شما پیروزی شما را از دست نخواهد داد».

روابط عمومی سپاه البرز روز سه‌شنبه اعلام کرد پاسدار بسیجی بهروز واحدی از نیروهای سپاه قدس و بسیجی حوزه شهید صدوقی ناحیه امام حسین (ع) کرج در راه دفاع از حریم اهل‌ بیت (ع) و حضرت زینب کبری (س) همزمان با پانزدهم ماه مبارک رمضان و بر اثر حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به منطقه دیرالزور سوریه به شهادت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به شهادت شهید مدافع حرم بهروز واحدی
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه خطاب به شهید مدافع حرم
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه درباره «آناتومی یک نسل کشی» در غزه
  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • غرب «اینترپل» را وارد بازی سیاسی ضد روسی خود می‌کند
  • روسیه : غرب «اینترپل» را وارد بازی سیاسی ضد روسی خود می‌کند
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • خبر خروج هیات اسرائیلی از قطر تکذیب شد؟
  • تاکید سخنگوی کرملین بر همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم