Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@16:46:26 GMT

۱۸ سال اشغالگری؛ صرف تریلیون‌ها دلار برای هیچ

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۰۸۶۹

۱۸ سال اشغالگری؛ صرف تریلیون‌ها دلار برای هیچ

تارنمای سی ان ان ر روز دوشنبه در گزارش تحلیلی خود نوشت : دولت ترامپ خود را برای کاهش و خروج نظامیان خود از افغانستان با هدف پیشبرد مذاکرات صلح جدید با طالبان، آماده می کند.

بر اساس این گزارش، اقدام ترامپ هیچ تعجبی ندارد اما این سوال مطرح است که 18 سال حضور نظامی پرهزینه آمریکا در افغانستان، چه فایده و دستاوردی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی ان ان در ادامه نوشت آمار و ارقام خود گویا هستند که آمریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی،  ۱۳۳میلیارد دلار برای آنچه مقامات کاخ سفید بازسازی افغانستان می نامند، هزینه کرد درحالی که هزینه نظامی آمریکا طی این مدت در این کشور ۲ تریلیون دلار تخمین زده می شود.

این گزارش می افزاید: هزینه انسانی این جنگ نیز بالا بود بطوریکه ۳۸ هزار غیرنظامی بعلاوه بیش از ۵۸ هزار  سرباز و نیروی پلیس افغان طی این مدت کشته شدند و  حدود دو هزار و ۳۰۰ نظامی آمریکایی نیز در این جنگ، جان خود را از دست دادند. 

سی ان ان در تحلیل انتقادی خود از این جنگ نوشت: اما هزینه گزافی که آمریکا برای  این جنگ پرداخت کرد، تنها می توان  گفت که پیروزی اندکی به دست آمده؛  عملیات گسترده نظامی ارتش و نیروهای "سیا" در افغانستان حاصلی در بر نداشته بلکه درنهایت باعث بازگشت قابل توجه و قدرتمند طالبان شد که بیشتر این کشور را تحت کنترل در آورده است و دولت کابل نیز متحمل حملات سنگین از سوی  این گروه است.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی افزود: تحقیقاتی که توسط نشریه واشنگتن پست دراین زمینه صورت گرفته سوالات بسیاری را درباره اهداف و راهبرد آمریکا در این جنگ درازمدت بوجود آورده که حاکی از عدم پیشرفت در افغانستان  دارد و  حمایت واشنگتن از انجام مذاکره با این گروه پرسش برانگیز است.

سی ان ان نوشت: تحقیقاتی که  درباره میلیاردها دلار پولی که درافغانستان هزینه شده نشان می دهدکه دیپلمات ها و مقامات ارشد نظامی آمریکایی درباره پیشرفت های به دست آمده در افغانستان گزافه گویی کرده اند؛ چیزی شبیه گزافه گویی ها درباره رسوایی جنگ ویتنام.

آمریکا به تازگی اعلام کرده است قصد دارد ۴۰۰۰ تن از نیروهای خود را از افغاستان خارج کند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه) در سفری ازقبل اعلام نشده به «بگرام»  افغانستان؛  در جمع نظامیان آمریکایی   اعلام کرد که نیروهای آنها در افغانستان هم اکنون در حدود هشت هزار و ۶۰۰ تن است و این تعداد کمتر خواهد شد.

درهمین حال ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که شمار نیروهای این کشور کاهش خواهد یافت، اما مقام‌های آمریکایی هنوز نگفته‌اند که روند خروج چهار هزار نیروی این کشور چه زمانی آغاز می‌شود اما آن را بخشی از عقب‌نشینی مرحله به مرحله آمریکا از افغانستان می‌دانند.

آمریکا  به بهانه سرنگونی گروه طالبان  در اکتبر ۲۰۰۱ میلادی (مهر ماه ۱۳۸۰) و تنها یک ماه پس از حملات یازده سپتامبر به افغانستان  حمله کرد  که درجریان آن دیگر متحدان آمریکا از جمله هم پیمانان ناتو نیز به این کشور نیروی نظامی گسیل داشتند، اما باگذشت ۱۸ سال حضور نظامی دراین کشور اکنون ناگزیر به مذاکره با همان گروهی که در ابتدا آنها را سرنگون کرد، شده است؛ افغانستان طولانی ترین  جنگ آمریکا به شمار می رود .

اروپام **۱۳۰۲**

برچسب‌ها طرح خروج آمریکایی ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟

فرارو- سقوط قیمت دلار ظرف ۴۸ ساعت گذشته تداعی‌کننده شکست هیمنه اسکناس آمریکایی در افکار عمومی است.

به‌گزارش فرارو؛ قیمت دلار آزاد برخلاف اغلب پیش‌بینی‌ها بعد از وقایع شنبه‌شب به‌جای حرکت در مسیر صعودی و فتح قله‌های جدید، سر از مسیر کاهشی درآورد و در کمتر از ۴۸ ساعت از ماجرا، در موقعیت ترک کانال ۶۵ هزار تومان قرار گرفت. روند کاهشی دلار که سنخیتی با تصور فروشنده‌ها و دلال‌های حاضر در میدان فردوسی ندارد، احتمالا حداقل در روز‌های آتی ادامه خواهد داشت. داده‌های رسمی از نبض اقتصادی کشور نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی در ماه‌های گذشته تاب و توان پیشروی با سرعت تورم را نداشته و اگر روند تقلیل نرخ تورم عمومی تداوم داشته باشد، می‌توانیم به ادامه سقوط دلار امیدوار باشیم.

کاهش پنج هزار تومانی قیمت دلار در کمتر از ۴۸ ساعت

قیمت دلار در بازار آزاد یعنی جایی که به‌عنوان بازار غیررسمی معرفی می‌شود و شیطنت دلال‌ها در بالاوپایین شدن نرخ‌ها تاثیر‌گذار است، ظرف ۴۸ ساعت حدود پنج هزار تومان ریخت.

قیمت دلار آزاد در معاملات غیرمجاز پشت‌خطی، همزمان با وقایع شنبه‌شب و عملیات وعده صادق، از مرز ۷۰ هزار تومان عبور کرد، اما صبح یکشنبه با آغاز خریدوفروش‌های بازار، اسکناس آمریکایی بیشتر از ۶۷ هزار تومان خریدار نداشت.

قیمت دلار در ادامه جریان خریدوفروش‌های روز یکشنبه بازار توانی برای ایستادن روی قله‌های قبلی نداشت و اتفاقا بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد معامله‌گران پشت‌خطی هم در دومین روز معاملاتی هفته از افزایش قیمت دلار ناامید بودند.

قیمت دلار در جریان معاملات پشت‌خطی که تاحدودی از سروشکل وضعیت فردای بازار پرده‌برداری می‌کند، عصر یکشنبه تا زیر مرز ۶۷ هزار پایین آمد و همزمان با آخرین خریدوفروش‌های بازار تا کانال ۶۵ هزار تومان عقب رفت.

کاهش قیمت دلار، آن هم در حد پنج هزار تومان ظرف دو روز، توقع‌ها برای ادامه روند نزولی دلار را بالا می‌برد و اصلا بعید نیست در روز‌های پیش‌رو با عدد و رقم‌های کمتری روبروی اسم دلار آزاد ملاقات کنیم.

شکست هیمنه دلار در افکار عمومی

قیمت دلار از صبح یکشنبه ۲۶ فروردین برخلاف اغلب پیش‌بینی‌ها در مسیر کاهشی قدم برداشت. در دقایق و ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه دلار آزاد براساس کانال‌های تلگرامی در کانال ۷۰ هزار حضور داشت، اما قبل از ظهر نرخ دلار از این مرز پایین آمد و همزمان با نگارش این مطلب آماده ترک کانال ۶۵ هزار تومان بود.

کاهش قیمت دلار در ۴۸ ساعت گذشته تا حدود زیادی از شکست هیمنه اسکناس آمریکایی در افکار عمومی پرده‌برداری می‌کند. چون طبق اغلب پیش‌بینی‌ها به‌خاطر جو روانی موجود در بازار، انتظار رفتاری دیگری از دلار داشتیم.

افزایش قیمت دلار آزاد همزمان با رسیدن سیگنال‌های هیجانی اجتنا‌ب‌ناپذیر است، اما درست در روزی که انتظار بالا رفتن نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی را داشتیم، اسکناس آمریکایی روی دیگری از خودش نشان داد و به‌جای حرکت در مسیر صعودی، شروع به سقوط کرد. یکی از فروشنده‌های حاضر در میدان فردوسی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی برنا از ضرر چشمگیر دلال‌ها خبر داد. یکی دیگر از فروشند‌ه‌ها خرید دلار ۷۰ هزار تومانی را ضرر بزرگی برای دلال‌ها دانست و معتقد بود جبران این ضرر تا چند هفته برای دلال‌ها زمان‌بر است.

دیگر خبرها

  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • اشغالگری در روز روشن
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • چرا آمریکا حاضر به بمباران ایران همراه اسرائیل نشد؟ پاسخ نظامی آمریکایی
  • آمریکا انتظار حمله «محدود» اسرائیل علیه ایران را دارد
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟
  • چرا موشک‌ های چند میلیون‌ دلاری غرب حریف پهپادهای ارزان قیمت یمنی نمی‌شوند؟
  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده