Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@08:14:36 GMT

جزئیات ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف هدفمندی

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۰۹۵۲

جزئیات ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف هدفمندی

مژگان خانلو در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره وضعیت هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت: به استناد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها منابع حاصل از اجرای قانون مذکور در قالب تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور درج شده است که شامل منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی (پس از کسر مابه‌التفاوت خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه‌ها)، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی، دریافتی حاصل از فروش برق مشترکین، منابع حاصل از سوخت نیروگاه‌ها، منابع حاصل از فروش خوراک میعانات گازی واحدهای پتروشیمی و منابع حاصل از فروش آب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ با اشاره به منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، گفت: با فرض افزایش دو درصدی مصرف کل فرآورده‌های نفتی نسبت به سال جاری و با احتساب درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین، میزان فروش داخلی فرآوده‌های نفتی ۷۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به میزان ۳۱ هزار میلیارد تومان در بخش جداول مصرف تبصره مذکور به طور کامل به طرح حمایت معیشتی خانوار اختصاص داده شده است.

وی به دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و ادامه داد: با عنایت به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش خوراک پالایشگاه‌ها و صرفه‌جویی حاصل از مدیریت مصرف داخلی بنزین و با احتساب تفاوت نرخ تسعیر ارز صادراتی، میزان درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های صادراتی تقریبا ۲ برابر سال جاری به میزان ۸۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

خانلو با اشاره به دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی، افزود: با عنایت به اصلاح نرخ سوخت واحدهای پتروشیمی به استناد بند (ک) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال جاری و پیش‌بینی افزایش میزان فروش گاز طبیعی، دریافتی این بخش از منابع با ۲۵ درصد رشد به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی در مورد دریافتی حاصل از فروش برق مشترکین هم گفت: با عنایت به عدم تغییر فروش برق این بخش از منابع صرفاً با احتساب افزایش میزان فروش برق به مشترکین با ۱۵ درصد رشد معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

خانلو با اشاره به منابع حاصل از سوخت نیروگاه‌ها، تصریح کرد: با عنایت به اینکه هر گونه تغییر در قیمت سوخت نیروگاه‌ها منجر به افزایش قیمت فروش برق به مشترکین می‌شود، لذا برای سال ۱۳۹۹ نیز همانند تصمیمات متخذه در آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال‌جاری، نرخ ۵۰ ریال (به جای ۲۱۱ ریال مبنای پیش‌بینی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸) برای هر لیتر فرآورده و هر مترمکعب گاز طبیعی که به عنوان سوخت نیروگاه‌ها تحویل می‌شود، منظور شده است که درآمد این بخش در سقف ۴۲۵ میلیارد تومان تنظیم شده است.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ به منابع حاصل از فروش خوراک میعانات گازی واحدهای پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با احتساب فروش روزانه ۱۳۰ هزار بشکه به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس، پیش‌بینی منابع حاصله حدود ۲۵۹۰۰ میلیارد تومان در ردیف (۶) منابع جدول تبصره مذکور درج شده است.

وی در مورد منابع حاصل از فروش آب نیز اظهار داشت: با توجه به عدم تغییر قیمت فروش در سقف ۳۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

خانلو تاکید کرد: در مجموع منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه با مفروضات مذکور معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

جزئیات مصارف ۲۵۰ هزار میلیاردی هدفمندی یارانه ها

این مقام مسئول در ادامه به مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: مصارف در دو بخش طبقه‌بندی شده است که بخش اول مصارف به استناد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره‌های لایحه بودجه، ۹۸۶۰۰ میلیارد تومان از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها برای پرداخت‌های عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و بازپرداخت تعهدات ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و سایر هزینه‌های حمل و نقل و توزیع فرآورده‌های نفتی و تولید و انتقال و توزیع و فروش آب، برق و گاز و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت از منابع هدفمندسازی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بخش دوم مصارف در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به پرداخت ۴۲۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی (بدون تغییر نسبت به سال جاری)، ۳۱ هزار میلیارد تومان پرداخت طرح حمایتی معیشت خانوارها، ۱۲۱۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نان و خرید تضمینی گندم، ۱۵۵۵۰ میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق و اجرای قانون حمایت از معلولین و تبصره ذیل ماده (۳۸)‌ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ۵۲۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول سلامت، ۵۵۲۵ میلیارد تومان به حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری و قالیبافان، ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان به اشتغال و حمل و نقل ریلی و مسکن و نهاده‌های کشاورزی و ۲۹۲۰۰ میلیارد تومان هم به استناد بند (ب) ماده (۳۹) ‌قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد شفافیت در مصارف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها درج شده است.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ گفت: همچنین با احتساب بخشی از مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد به میزان ۳۴۰۰ میلیارد تومان مندرج در ردیف (۲۵) جدول مصارف هدفمندی، در مجموع ۳۲۶۰۰ میلیارد تومان در قالب ستون یارانه‌ها ذیل برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های اجرایی ذیربط درج شده است.

خانلو تاکید کرد: در مجموع مصارف مربوط به قانون هدفمندکردن یارانه معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

کد خبر 4798379 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه هدفمندی یارانه ها یارانه لایحه بودجه سال 99 کل کشور قیمت آب قیمت برق بودجه 99 کل کشور لایحه بودجه بانک مرکزی ایران قیمت دلار طرح ملی مسکن مالیات بنزین لایحه بودجه سال 99 کل کشور اوپک وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت یورو سازمان برنامه و بودجه قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

به گزارش قدس خراسان، با افزایش خشکسالی و کاهش منابع آب‌های سطحی، استفاده از آب‌های زیرزمینی از جمله چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته است که مراقبت از سلامت این منابع، حساسیت ویژه دارد. 

با گشت و گذاری در خیابان‌های شهر، شاهد فعالیت مشاغل متفاوتی از جمله آزمایشگاه‌ها، کارواش‌ها، مراکز رادیولوژی، رستوران‌ها و سایر مشاغل هستیم و این پرسش مطرح است که سرنوشت فاضلاب نه چندان فراوان اما بسیار آلاینده این مراکز چه می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به مشاغل مختلف آلاینده گفت: افزون بر آزمایشگاه، کارگاه‌های کوچک مثل کارگاه‌های مهرسازی که رزین را با حلال‌های مخصوص آب می‌کنند و فاضلاب‌های بدی دارند و کارگاه‌های آبکاری که از کروم هم استفاده می‌کنند و فلزات سنگین این فاضلاب‌ها سرطان‌زایی جدی دارند و حتی مغازه‌های تعویض روغن و فعالیت‌های مشابه در شهرها هستند که نمی‌توان آن‌ها را به محیط دیگری منتقل کرد.

کامران داوری ادامه داد: روش مرسوم در دنیا این است که بشکه‌های بزرگی به این مشاغل داده می‌شود تا در طول هفته پسماندهای فاضلاب خود را در آن بریزند. شهرداری در پایان هفته این بشکه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و یک بشکه خالی برای جمع‌ کردن فاضلاب هفته بعد تحویل می‌دهد و در نهایت هزینه‌ای از این مشاغل دریافت می‌شود.

مدیریت پسماند، درآمدزاست

وی در توضیح این روش اظهار کرد: این بشکه‌ها سپتیک نیست و فقط ویژه حمل فاضلاب است که توسط خودروهای مخصوص با بشکه‌هایی با رنگ‌های ویژه مثلاً رنگ زرد برای بیمارستانی، آبی برای فلزات سنگین و سایر رنگ‌ها جمع‌آوری می‌شود و در نهایت در یک چرخه مشخص بازیافت شده و درآمد ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در شهر و کشور ما هم شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود دارند که اقدام به جمع‌آوری این پسماندها می‌کنند؛ اما به دلیل اینکه صاحبان این مشاغل این ترس را دارند که در همکاری با شرکت‌های مزبور موانعی توسط محیط زیست و سایر سازمان‌های نظارتی برای کسب و کارشان به وجود بیاید، بنابراین از همکاری با این شرکت‌ها خودداری می‌کنند؛ یعنی به جای ساماندهی جریان غلط مخفی ایجاد شده که در نهایت موجب بیماری می‌شود و مشکلی را حل نمی‌کند، این جریان در سایه بی‌توجهی همچنان ادامه دارد.

غفلت از اجرای درست قواعد بهداشت محیط

داوری آلایندگی فاضلاب‌های آزمایشگاهی را این گونه توصیف و تشریح کرد: در فاضلاب‌های آزمایشگاهی آموزشی، مقدار مواد آلاینده‌ای که تولید می‌شود بسیار محدود و متنوع است؛ اما آزمایشگاه‌هایی که کسب و کار دارند، به صورت مرتب از یک سری مواد استفاده می‌کنند و تولید پسماند مشخصی دارند و حل این جریان نیازمند رعایت قواعد بهداشت محیط است.

وی افزود: اگر فردی فاضلاب حمام خانه‌اش را از زیر در خانه به داخل کوچه بریزد، طبق قانون می‌توان با او برخورد کرد و حتی قاضی می‌تواند حکم زندان بدهد چون بهداشت مردم به خطر می‌افتد؛ اما در کنار آن، فاضلاب خام و نیمه تصفیه شده وارد کشف‌رود می‌شود و هیچ اقدام قانونی در برابرش صورت نمی‌گیرد؛ یعنی قوانین وجود دارد ولی اعمال نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدکننده دارای فاضلاب آلوده در سطح شهر وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. با رعایت مسائل زیست محیطی، یک کسب و کار تعطیل نمی‌شود؛ اما عملاً هزینه تمام شده آن بیشتر خواهد شد که در نهایت خدمات‌گیرنده آن را متقبل می‌شود؛ ولی همچنان شاهد وجود این آلودگی‌ها هستیم. به هر حال ما قانون داریم و راه حل، اعمال یکسان قانون است و با اجرای درست قوانین می‌توان به سمت رفع این مشکلات حرکت کرد.

کارشناسان از تداوم خشکسالی و افزایش دما در منطقه خراسان تقریباً دو برابر سایر مناطق، خبر می‌دهند و همین نکته یعنی باید به حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی در کنار استفاده بهینه از آن بسیار توجه کرد. 

در کنار این نکته، شاهد کسب و کارهایی هستیم که در یک فضای کوچک بخشی از یک منزل مسکونی جریان دارند؛ اما به طور مداوم فاضلاب بسیار خطرناکی را وارد چرخه سیستم فاضلاب مشهد می‌کنند که بر دو بستر چاه‌های جذبی و اگو تعریف شده و می‌توان به سفیدگری نقره با سیانور یا فعالیت‌های دندانسازی اشاره کرد.

به نظر می‌رسد به دلیل اینکه در برخی از مشاغل به ویژه آنان که به صورت زیرزمینی فعال هستند، دانش کمی در زمینه خطرات فاضلاب‌ها وجود دارد، اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت درباره وجود فاضلاب‌های خطرناک می‌تواند کمی چاره‌ساز باشد؛ اما به هر شکل باید نهادهای متولی پاسخگو باشند که چه اقدام‌هایی برای مدیریت این فاضلاب‌های متنوع و پراکنده در سطح شهر مشهد در راستای حفظ سلامت منابع آبی وجود دارد؟

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها/ واریز یارانه جدید به حساب این افراد
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
  • برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدیر عامل
  • راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه‌دار شد؟
  • تغییر منابع و مصارف در جداول بودجه ۱۴۰۳ امکان‌پذیر نیست