Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بوشهر بیان کرد: همانطور که ریاست قوه قضائیه اخیراً اشاره نمودند باید رسیدگی و برخورد با متخلفان و مجرمان انتخاباتی به هنگام و در جریان انتخابات صورت پذیرد، نه اینکه به مدتها بعد از اتمام انتخابات موکول شود. تاریخ انتشار: 12:08 - 25 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۷۴۳۱

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، دومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادگستری کل استان بوشهر و با حضور دستگاه‌های عضو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الماس گشتاسبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بوشهر به اهمیت مساله انتخابات و پیش‌بینی و پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی اشاره کرد و گفت: همانطور که ریاست قوه قضائیه اخیراً تاکید کرده‌اند باید رسیدگی و برخورد با متخلفان و مجرمان انتخاباتی به هنگام و در جریان انتخابات صورت پذیرد، نه اینکه به مدتها بعد از اتمام انتخابات موکول شود.

وی ادامه داد: انواع کمک‌های دستگاه‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به مددجویان نباید به نام کاندیدای خاصی صورت گیرد و یا اینکه از این کمک‌ها و امکانات این دستگاه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی له یا علیه تبلیغ انتخاباتی انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر بر عدم تبلیغات خارج از زمان مقرر و قانونی تأکید کرد و افزود: نامزدهای انتخاباتی و حامیان آنها از توهین به یکدیگر و افترا زدن بپرهیزند و همچنین دستگاه‌های انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول از هم اکنون با مخلان نظم و امنیت انتخابات برخورد قانونی نمایند.

بیشتر بخوانید:

اتمام پاسخگویی به استعلامات انتخاباتی در دادسرای همدان

گشتاسبی در ادامه به راه‌اندازی و فعالیت سامانه سجام(سامانه جامع اطلاعات مردمی) توسط قوه قضائیه برای گزارش‌دهی انواع تخلفات، جرایم، کمبودها و کاستی‌های موجود در سطح شهرها خبر داد و افزود: آحاد جامعه می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه و بهره‌گیری از ظرفیت این سامانه، تخلفات و جرایم انتخاباتی را گزارش نموده تا در سریعترین زمان ممکن مشکل مورد نظر مرتفع یا برخورد قانونی با متخلفان صورت داده شود. 

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی اذعان کرد: هدف اولیه این ستاد و همچنین سایر مسئولین در وهله نخست پیشگیری، تذکر و ارشاد متخلفان بوده و نهایتاً برخورد قانونی مدنظر می‌باشد.

گشتاسبی در پایان بر لزوم اشراف کامل و کافی بر موضوع انتخابات و همچنین قوانین موضوعه تأکید نمود و از کلیه اعضای هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت، مسئولین، کاندیداها و ستادها و سایر افراد خواست این مساله را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: دستگاه‌های عضو ستاد گزارش جرایم و تخلفات انتخاباتی صورت گرفته را بصورت مورد به مورد و با موضوع مشخص و مستند بصورت روزانه به دبیرخانه ستاد استانی ارسال نمایند.

گشتاسبی خاطرنشان کرد: تشکیل به موقع جلسات ستاد پیشگیری از جرایم و تخفاتی انتخاباتی در همه حوزه‌های قضایی و همچنین حضور مستمر دادستان‌های حوزه‌های قضایی در جلسات هیأت‌های اجرایی توسط دادستان‌های حوزه‌های قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر خاطرنشان کرد: رسانه ملی نقش مهمی در تبیین قوانین انتخابات، وظایف دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و حقوق شهروندان در انتخابات دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادگستری جرایم انتخاباتی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به قوانین جالب انتخاباتی در ترکیه

میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه در آستانه انتخابات شهرداری‌ها و در چند روز اخیر، در تلاش هستند هر چه زودتر به شهر محل سکونت خود بازگردند و رای دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه هفته آینده در ترکیه روز برگزاری انتخابات است و احزاب این کشور به دنبال کسب رای از 62 میلیون شهروند واجد رای دادن هستند. ترکیه قوانین انتخاباتی خاصی دارد و یک شهروند، نمی‌تواند صرفا بر اساس برخورداری از شرایط واجد رای دادن و شناسنامه و مدارک هویتی، در هر نقطه‌ای که دلش بخواهد، رای خود را به صندوق بیندازد. اینجاست که پای وفاداری حزبی و سیاسی به میان می‌آید و ممکن است یک شهروند، چند هزار لیره هزینه پرداخت کند تا به محلی برود که به عنوان محل اسکان او به طور رسمی ثبت شده است. به عبارتی دیگر، بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، رای دهنده حتما باید در جایی رای دهد که نهاد عالی انتخابات و وزارت کشور، آن را تعیین کرده‌اند.

محل رای دادن یک شهروند، در همان جایی است که در شش ماه اخیر در آنجا ساکن بوده است. در نتیجه میلیون‌ها نفر از افرادی که برای سفر و تفریح به استانبول و استان‌ها دیگر سفر کرده‌اند، می‌خواهند هر چه زودتر به شهر محل سکونت خو د بازگردند و رای دهند.

در انتخابات رو یکشنبه، شهرداران ترکیه انتخاب خواهند شد و شواهد نشان می دهد که رقابت بین اکرم امام اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفین و مراد کوروم نامزد مورد حمایت حزب حاکم در استانبول، به یک موضوع سیاسی مهم و یک مسابقه سرنوشت ساز تبدیل شده است. 
شبکه عظیم ثبت اطلاعات رای دهندگان
یک شبکه اطلاعاتی گسترده و عظیم در وزارت کشور ترکیه وجود دارد که به درستی مشخص می‌کند یک رای دهنده، در کجا زندگی می‌کند. بنابراین، مهم نیست که فردی مالک باشد یا مستاجر، کارگر باشد یا یک کارمند اعزام شده به ماموریت، دانشجو باشد یا کارفرمایی که در جایی زندگی می‌کند و در جایی دیگر مشغول کار است. مهم این است که بر اساس اطلاعات رسمی وزارت کشور، شهروندی که به عنوان مثال، اطلاعات اسکان او در خیابان نجدت در منطقه 3 استانبول ثبت شده، فقط و فقط می‌تواند در یک شبعه اخذ رای در همان خیابان رای دهند و اساسا وقتی که به محل رای‌گیری مراجعه می‌کند، نام خود را در لیست رای دهندگان، پیدا خواهد کرد. 


«مختار»های محلات و روستاها که شاید بتوان معادل فارسی دهدار و شبکه شهریاری‌ها را برای آن پیشنهاد کرد، در هر محله شهر، دارای دفتر نمایندگی هستند و وقتی که مثلا فردی از یک شهر به شهر دیگر مهاجرت می‌کند یا حتی از محله‌ای به محله دیگر می‌رود، موظف است اطلاعات جدید اسکان خود را به مختار آن محله اطلاع دهد تا او نیز اطلاعات را در شبکه بزرگ وزارت کشور وارد کند. به این ترتیب، مردم ترکیه ناچار هستند که برنامه سفرهای خود را با برنامه برگزاری انتخابات تنظیم و هماهنگ کنند. چرا که اگر در روز رای‌گیری، به شعبه‌ای مراجعه کنند که نام و اطلاعات اسکان آنها در آنجا ثبت نشده، حق و امکان رای‌گیری نخواهند داشت.

یکی از مزایای این نظام انتخاباتی، این است که رای خارج از محل اسکان، وارد صندوق نمی‌شود و روسای مسئول صندوق‌ها، از تعداد حداکثر رای که قرار است به صندوق انداخته شود، از قبل اطلاع دارند. مثلا مسئول صندوق شماره 4201 در محله کورتالان در بیوک چکمجه استانبول، می‌داند که فقط 2 هزار و 535 شهروند در آن محله، حق رای دادن دارند. در نتیجه همیشه در آستانه انتخابات، پیدا کردن بلیط اتوبوس برای بازگشت به محل سکونت، تبدیل به یک مشکل جدی می‌شود. 

روزنامه قرار چاپ آنکارا در یک گزارش ویژه اعلام کرده که در چند روز گذشته؛ صف خرید بلیط اتوبوس، به یک باره چند برابر شده است. شهروندانی از شرق و جنوب شرقی ترمیه و به ویژه از سیرت، باتمان و آغری به استانبول و آنکارا در غرب ترکیه رفته‌اند، می‌خواهند با یک سفر بیست یا حتی بیست و چهارساعته زمینی به خانه برگردند تا بتوانند رای دهند. 

روزنامه قرار، همچنین اشاره کرده که صدها هزار نفر از کردهای شرق و جنوب شرقی؛ ساکنان آناتولی و ساکنان استان‌های موسوم به منطقه کارادنیز یا دریای سیاه، در تکاپوی خرید بلیط اتوبوس و هواپیما هستند و تقریبا هیچکدام از شرکت‌ها و آژانس‌های استانبول، آنتالیا، آنکارا و ازمیر، بلیطی برای عرضه ندارند و همه سفرهای آنها رزرو شده است. 

آیا مردم ترکیه ناچارند رای دهند؟

بر اساس ماده 25 قانون شماره 298 احکام اساسی انتخابات و فهرست‌های انتخاباتی، رأی دادن در انتخابات، یک تکلیف قانونی اجباری است. استفاده از حق رای برای شهروند الزامی است و نهاد عالی انتخابات ترکیه، حق دارد شهروندانی را که رای نمی‌دهند، جریمه کند. میزان جریمه نقدی در حد 300 لیره است. اما دو نکته مهم در مورد اجرای این قانون وجود دارد. اول این که به طور معمول، جریمه اخذ نمی‌شود و نهاد عالی انتخابات از این حق می‌گذرد. دوم این که اغلب مردم ترکیه، معمولا دارای گرایش سیاسی و تعصب و جانبداری حزبی هستند و حتما رای می‌دهند. به گونه‌ای که معمولا مشارکت در انتخابات در این کشور، بالای 85 درصد است و نمی‌توان چنین چیزی را به ترس از پرداخت جریمه ربط داد. چرا که خیلی اوقات، یک شهروند، برای بازگشت به محل سکونت و امکان استفاده از حق رای دادن، مبلغی بیش از 3 هزار لیره پرداخت می‌کند و یا برنامه و سفر تفریحی و ماموریت خود را نیمه کاره رها می‌کند و اگر تمایلی به مشارکت انتخاباتی نداشت، می‌توانست با یک جریمه سیصد لیره‌ای، این مشکل را حل کند.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد بازگشت شهروندان ترکیه به محل اسکان، این است که احزاب سیاسی این کشور نیز دست به جیب می‌شوند و با اجاره ده‌ها و گاهی صدها اتوبوس و مینی بوس، هواداران خود را از استان‌های مختلف، به محل سکونتشان منتقل می‌کنند تا از رای دادن باز نمانند.
بیش از 20 میلیون نفر از شهروندان ترکیه، در قبال عضویت رسمی در یک حزب سیاسی، به صورت ماهانه، هزینه آبونه حمایت از حزب را پرداخت می‌کنند و این یکی از منابع مالی مهمی است که برای اداره تشکیلات احزاب در 81 استان ترکیه، اهمیت بالایی دارد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد قانونی با متخلفان برداشت خاک و شن در پناهگاه حیات وحش موته
  • برخورد قانونی با متخلفان برداشت خاک و شن در عرصه‌های طبیعی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته
  • سرعت عمل و برخورد بدون مماشات پلیس با مجرمان عامل بازدارندگی است
  • نگاهی به قوانین جالب انتخاباتی در ترکیه
  • روایت محمد مهاجری از دو شبهه انتخاباتی
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده و محکومیت ۳۷۷ میلیارد تومانی متخلفان
  • پارسال به بیش از ۳۳ هزار پرونده تخلفاتی در آذربایجان‌غربی رسیدگی شد
  • ونزوئلا در تب و تاب انتخاباتی
  • رسیدگی به بیش از ۳۳ هزار پرونده تخلفاتی پارسال درآذربایجان غربی
  • همه دستگاه‌ها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند