Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران زاخاری کک در نشنال اینترست نوشت:  در دوره بعد از پایان جنگ سرد احتمالا هیچ کشوری به اندازه ایران تلاش نکرده است که هژمونی آمریکا را به چالش بکشد. تهران در طول چند دهه گذشته از تمام فرصت‌های خود برای ضربه زدن به منافع آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین بهره برداری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 در ادامه این مطلب آمده است: البته این استراتژی جمهوری اسلامی بدون ریسک نیست. نه تنها ایرانی‌ها از همه جهات توسط پایگاه‌های نظامی آمریکا محاصره شده اند، بلکه در سال‌های گذشته بودجه نظامی آمریکا دوبرابر کل تولید ناخالصی ایران بوده است.

ایران برای جبران کردن نقاط ضعف خود از یک دکترین نظامی مبتنی بر قدرت بازدارندگی پیروی می‌کند که وابسته به سه نوع قابلیت است: یک زرادخانه موشکی بزرگ، جنگ دریایی غیرمتقارن (به ویژه تهدید بستن تنگه هرمز) و اتحاد با گروه‌های نیابتی غیر حکومتی. ایران از سیستم‌های جنگی متنوعی برای پیاده سازی این دکترین استفاده می‌کند. اما ما به طور ویژه بر روی پنج قابلیت نظامی تمرکز می‌کنیم:

موشک‌های سجیل
مهم‌ترین ابزار در دکترین نظامی ایران زرادخانه موشکی این کشور است. خانواده موشک‌های بالستیک شهاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. موشک‌های شهاب از نمونه‌های کره شمالی الگو برداری شده اند.

با وجود این، موشک‌های سجیل-۱ و سجیل-۲ ایران تهدید بزرگتری محسوب می‌شوند. موشک سجیل-۱ یک موشک بالستیک زمین به زمین میان برد دو مرحله‌ای است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ آزمایش شده بود. سجیل-۱ بر خلاف خانواده موشک‌های شهاب سوخت جامد است. این ویژگی به مقدار قابل توجهی زمان پرتاب موشک را کاهش و قابلیت تحرک آن را بهبود می‌دهد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در جلسه شنود کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۹ گفته بود: «موشک سجیل بردی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر خواهد داشت». در این طیف برد موشک‌های سجیل می‌توانند یک کلاهک انفجاری ۷۵۰ کیلوگرمی را تا اسرائیل و حتی بخش‌هایی از جنوب شرقی اروپا حمل کنند. آمریکا معتقد است که تهران می‌تواند در آینده از این موشک بالستیک برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده کند.

موشک سجیل -۲ اولین بار در سال ۲۰۰۹ آزمایش شد و احتمالا هنوز در مرحله توسعه قرار دارد. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، سجیل-۲ می‌تواند یک کلاهک جنگی ۶۵۰ کیلومتری را تا برد ۲۵۰۰ کیلومتری حمل کند. اما مهم‌ترین ویژگی موشک‌های سجیل-۲ سطح دقت آن‌ها خواهد بود. مقامات وزارت دفاع ایران ادعا کرده اند که سجیل-۲ مجهز به یک سیستم هدایت جدید و همچنین سنستور‌های پیشرفته و دقیق است.

زیردریایی‌های کلاس غدیر
اما مهم‌ترین قدرت بازدارندگی ایران قابلیت این کشور در تهدید نفت کش‌های تجاری در تنگه هرمز خواهد بود. تقریبا ۲۰ درصد نفت تجاری دنیا از این آبراهه استراتژیک عبور می‌کند. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، آمریکا از سال ۱۹۷۶ هشت تریلیون دلار برای تامین امنیت تنگه هرمز هزینه کرده است.

در صورتی که ایران به دنبال بستن تنگه هرمز باشد، زیردریایی‌های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار خواهند بود. تهران می‌تواند از زیردریایی‌های خود به طور موثر برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در آب‌های کم عمق خلیج فارس بهره برداری کند. کشتی‌های تجاری و نظامی چاره‌ای جز حرکت در مسیر‌های مشخص و قابل پیش بینی ندارند. به همین خاطر زیردریایی‌های ایران می‌توانند به راحتی در کمین آن‌ها منتظر بمانند.

نیروی دریایی ایران دارای انواع مختلفی از زیردریایی‌ها است. اما ناوگان زیردریایی‌های کلاس غدیر به طور ویژه تهدید بزرگی محسوب می‌شوند. زیردریایی کلاس غدیر از روی زیردریایی‌های کلاس یوگو و سانگو کره شمالی الگوبرداری شده است. این زیردریایی به دلیل اندازه کوچک خود قابلیت بالایی برای گریز از ردیابی سیستم‌های دشمن دارد. هر کدام از این زیردریایی‌ها دارای دو لوله ۵۳۳ میلی متری برای شلیک اژدر هستند. این زیردریایی همچنین قابلیت مین گذاری در آب‌های کم عمق خلیج فارس را دارد. در حال حاضر نیروی دریایی ایران حداقل دوازده زیردریایی کلاس غدیر در ناوگان خود دارد.

موشک‌های خلیج فارس
موشک‌های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم غیر متقارن ایران در نظر گرفته می‌شوند.

موشک خلیج فارس معمولا موشک «نابودگر ناو‌های هواپیمابر» توصیف می‌شود. خلیج فارس یک موشک سوخت جامد ضد کشتی فرا صوت است. این موشک می‌تواند یک کلاهک جنگی ۶۵۰ کیلوگرمی را تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری حمل کند. خلیج فارس در واقع بر اساس موشک سوخت جامد زمین به زمین فاتح-۱۱۰ طراحی شده است که اولین بار در سال ۲۰۰۲ آزمایش شده بود.

منابع رسانه‌ای ایران معمولا موشک خلیج فارس را به عنوان مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک در ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توصیف می‌کنند. ویژگی‌های برجسته خلیج فارس شامل سرعت فراصوت و مسیر حرکت موشک هستند. بیشتر موشک‌های ایران در سرعت‌های زیر صوت و شبیه موشک‌های کروز حرکت می‌کنند. اما اما خلیج فارس بعد از پرتاب به صورت عمودی در سرعت‌های فراتر از صوت حرکت و هدف خود را از طریق یک برنامه هوشمند پیدا می‌کند.

موشک خلیج فارس اولین بار در سال ۲۰۱۱ آزمایش شد. ایران می‌گوید که در دومین آزمایش این موشک یک شناور متحرک را با نرخ دقت ۳۰ متر هدف قرار داده است. یک سال بعد فرمانده بخش هوافضای نیروی سپاه پاسداران ایران گفت که کشورش میزان دقت موشک را از سی متر به هشت متر کاهش داده است. خبرگزاری فارس نیز در گزارشی گفتکه این موشک برای نابود کردن اهداف متحرک و نیرو‌های متخاصم در دریا طراحی شده است.

حزب الله لبنان
ادعا می شود که ایران از گروه نیابتی خود در لبنان یعنی حزب الله برای انجام حملات تروریستی از جمله بمب گذاری مرکز یهودیان بوینوس آیریس در سال ۱۹۹۴ استفاده کرده است. در این حادثه هشتاد و پنج نفر کشته شدند. حزب الله قابلیت ایران برای گسترش نفوذ خود در نقاط مختلف دنیا را افزایش داد. نیروی قدس سپاه پاسداران ایران معمولا در مناطق خارج از خاورمیانه با مشکل روبرو شده است. اما عاملان حزب الله در همه مناطق دنیا حضور دارند. برای مثال، در اوایل سال ۲۰۱۲ تلاش کردند که در واکنش به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به منافع اسرائیل در هند، گرجستان، تایلند و کنیا حمله کنند.

ایران همچنین بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از حزب الله برای آموزش دادن گروه‌های شبه نظامی شیعه استفاده کرد. علاوه بر این، گزارش‌هایی در مورد فعالیت حزب الله در یمن منتشر شده اند. شورشی‌های حوثی در هفته‌های اخیر بیشتر بخش‌های پایتخت کشور را اشغال کرده اند. از همه مهم، حزب الله نقش مهمی در بقای رژیم بشار اسد از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ داشته است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ایران امریکا جنگ کشور موشک نظامی بالستیک کنگره آمریکا اسرائیل وزارت دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، با اشاره به سیاست‌های کلی نظام، گفت: این مسئله بسیار در وضع فعلی کشور ما و اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم لازم و واجب است تا چهارچوب اقدام و عمل تک تک مدیران، مسئولان، فعالان اجتماعی و مردم به حسب وظیفه شرعی، عقلی و سیاسی مشخص شود.

خطیب نمازجمعه امروز شیراز با اشاره به "جنگ ترکیبی" و "تقسیم کار اجتماعی"، بیان کرد: جنگ ترکیبی جنگی است که در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی به یک ملتی تحمیل می‌شود. نظریه پردازان اروپایی و آمریکایی، چون به نظرشان می‌رسید بعد از فروپاشی شوروی دیگر هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد این حالت فرعونیت و این ادعای "أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى" که خودشان را از همه بالاتر می‌دیدند در آنها به وجود آمد.

او افزود: آمریکا و اروپا به ما گفتند که شما را تحریم فلج کننده می‌کنیم و این همان حرفی است که فرعون می‌زد. نظریه پردازان آنها در عرصه جنگ گفتند جنگ نظامی کافی نیست برای اینکه ملت‌ها را تحت فرمان آمریکا و ابرقدرت‌های مدعی ریاست دنیا در بیاورد، برای اینکه کدخدایی کنند گفتند باید در عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هم فشار بر سر ملت‌ها بیاوریم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: شاید سازمان یافته‌ترین و قویترین جنگ ترکیبی را در طول این ۱۵ سال گذشته برعلیه ملت ایران مشاهده کردید، شما می‌بینید که تحریم را به جایی رساندند و رسما اعلام کردند ۱۰ تا ۱۲ ماه بیشتر ایران نمی‌تواند دوام بیاورد. آن روزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ترامپ خواهد مرد و در گور خواهد پوسید و مار و مور او را خواهد خورد و ملت عظیم الشأن ایران قوی و استوار انشاالله برپا خواهد ایستاد و بینی هر مستکبری را به خاک خواهد کشید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهارکرد: دشمنان نظام و انقلاب مقارن جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی هم بر علیه ما خیلی قوی شروع کردند و سالیان دراز کار کرده بودند، اما اخیرا جلوه‌هایش را در کوچه و خیابان به رخ کشیدند. خیال می‌کردند که صبوری و تحمل مجموعه مردم و مدیران کشور از روی ناتوانی است؛ خیر، این صبر از روی این بود که ثابت شود با همه این کار‌ها عموم بانوان کشور ما طرفدار حجاب و پایبند به حجاب هستند و این موضوع باید واضح می‌شد.

او با بیان اینکه دوره قیافه گرفتن تمدن غربی در مقابل آیین پاک اسلام ناب محمدی به پایان رسیده است، گفت: آنها باید بدانند مردم عزیز ما و بانوان سربلند کشور ما آگاهانه و از روی اختیار دین، دیانت، حجاب و عفاف را انتخاب کردند و با این شبیخون و تهاجم سنگین فرهنگی و با این فشار‌های عجیب و پول‌دادن‌ها و آدم خریدن‌های آمریکا و اروپا باز هم مردم ما محکم پای ارزش‌های خودشان ایستادند و از ارزش‌های خود دفاع می‌کنند.

آیت‌الله دژکام اذعان داشت: این عرصه جنگ فرهنگی بر علیه ما باز کردند و هنوز کار می‌کنند البته یک اشاره رهبر معظم انقلاب آنها را سرجای خود نشاند؛ اما این عرصه جنگ باز است و میدانی است که باید در آن کار انجام بگیرد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: در عرصه نبرد سیاسی می‌بینید که هنوز ابزار کهنه و فرسوده خود را که به آن سازمان امنیت می‌گویند به کار می‌گیرند و برعلیه ایران جلسه می‌گیرند؛ این سازمان را بعد از جنگ جهانی دوم راه انداختند که هر موقع نیاز داشتند کار خود را توجیه کنند و هیچ گاه به داد ملت‌های مظلوم و محروم نرسید، فلسطین در همین سال‌ها تکه و پاره شد و ایران در همین سال‌هایی که این سازمان بوده مظلوم واقع شد.

او تصریح کرد: سازمان امنیت نسبت به کشتن ۳۴ هزار زن، بچه، بزرگ و کوچک مردم فلسطین که زیر بمب‌های فسفری صهیونیست‌ها جزغاله شدند هیچ کاری نکرد. این ناتوانی ابزار مدیریتی است که تمدن اروپایی و آمریکایی به نظرشان می‌رسد هنوز می‌تواند از آن استفاده کند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: جهان به فرموده رهبر معظم انقلاب در یک پیچ تاریخی است و همه شرایط عوض می‌شود و این بار‌های کهنه و به درد نخور را آنها باید جمع کنند و بروند تا عدالتی که به دست مقدس مهدی آل محمد (ع) اجرا خواهد شد جهان را پر کند و به همه نشان دهد عدالت یعنی چه؟.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در عرصه سیاسی گرچه ما نخواسته‌ایم که به طور کلی اگر حرف حسابی و منطقی زده می‌شود را رد کنیم و مستمر می‌گوییم شما داوری کنید ببینید حق با کیست، اما توان و عرضه این کار‌ها را ندارند و قدرتمندی و عظمت آنها تمام شده است. می‌بینید که جلسه گرفتند و گفتند اسرائیل به غزه این ظلم را نکند، اما چه کسی حرف آنها را گوش داده است؟ این ناتوانی سازمان ملل و شورای امنیت است و نتانیاهو خبیث برعلیه ما حمله کرد و سفارت خانه ما را زد و ما گفتیم عدالت را برقرار کنید، اما نتوانستند.

او اضافه کرد: در عرصه سیاسی شکست تمدن اروپایی و آمریکایی آشکار است، اما آنها خیلی فشار می‌آورند که همین را بر همه جهان مستولی کنند، اما نمی‌توانند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به نبرد رسانه‌ای، اذعان داشت: باید ما در این مورد مقداری جمع و جور باشیم و رهبر معظم فرمودند جنگ رسانه‌ای را فراموش نکنید و در عرصه رسانه نباید آنها هرچه می‌خواهند تحویل ملت‌ها دهند و ما هیچ کاری نکرده باشیم. انشاالله یکی بعد از دیگری این عرصه‌های نبرد با هدایت، فرماندهی و سیاست‌گذاری نائب امام حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای فتح خواهد شد و پیروزی از آن شما خواهد بود و این وعده الهی است به شرط اینکه ما هم پای کار دین بایستیم.

امام جمعه شیراز به تمامی مدیران، مسئولان و مردم عزیز یادآور شد که آنچه را که می‌توانیم با جدیت دنبال کنیم، چرا که اولویت امسال هم رهبر معظم با بصیرت ویژه خود بحث اقتصادی و جهش تولید با مشارکت مردم معین کردند، در این راستا باید مجموعه کسانی که کارشان این است انجام دهند.

او بیان کرد: برخی از مدیران و مسئولان کارشان چیز دیگری تعریف شده و کار تولیدی نیست و کار فرهنگی است و کار اصلی آنها فرهنگ است و رهبری ضمن اینکه اولویت جهش تولید را مطرح کردند باید تقسیم کار را بپذیریم لذا تقسیم کار اجتماعی یعنی آن مجموعه‌ای که کار فرهنگی می‌کند کار فرهنگی خود را درست انجام دهد؛ گویی کار را تعطیل می‌کنیم و فقط جهش تولید باید انجام گیرد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: رهبری فرمود اولویت اول این است و چند وزارتحانه مسئول تولید هستند و ما حمایت می‌کنیم، اما یک جا‌هایی است که کار مستقیم وزارت ارشاد، وزارت گردشگری، سازمان تبلیغات و دیگر مجموعه‌ها است که اینها باید کار خودشان را انجام دهند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنا خود گفت: چهارشنبه گذشته بزرگداشت روز ارتش جمهوری اسلامی بود و فردا هم اول اردیبهشت و روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی است.

او ادامه داد: سعدی در طول هشت قرن همچنان ایستاده و از زمان خودش مشهور بود و تا امروز هم در چشم جهانیان بزرگ و مایه افتخار ما ایرانیان است صرفا به خاطر زیبا سخن گفتن نیست بلکه به خاطر سخن زیبا و ارزشمند گفتن هم هست.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: وقتی مجموعه آثار سعدی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم این شاعر برای زندگی سعادتمندانه بشر حرف‌های بسیاری دارد و عمده این نکاتی را که سعدی فرموده از قرآن و حکمت اصیل اسلامی سرچشمه گرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوراینکه بهره‌مندی سعدی از قرآن و حدیث نبوی آنقدر زیاد است که اگر کسی بخواهد انکار بکند انگار می‌خواهد بگوید آفتاب در میانه روز نیست، گفت: سعدی آنقدر تحت تأثیر قرآن است که در مجموعه دیوان او از ۱۲۰۰ آیه قرآن استفاده کرده و در سخنش آورده است.

او بیان کرد: در باب ارتش، جنگ و صلح هم سعدی حرف دارد، در آغاز بوستان بیش از ۱۰۰ بیت در رابطه با جنگ و صلح و چگونگی حمایت و نگه داشتن ارتش آمده است و در گلستان و سایر دیوان شریف این شاعر هم به این موضوع اشاره کرده است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به این دو بیت سعدی تو هم جنگ را باش، چون کینه خاست که با کینه ور مهربانی خطاست، چو با سفله‌گویی به لطف و خوشی، فزون گرددش کبر و گردن‌کشیگفت: اگر دعوا شروع نشود، شروع کننده بودن کار خوبی نیست. وی اضافه کرد: در روز عاشورا هم امام حسین (ع) فرمود شروع کننده نیستیم. امیرالمومنین (ع) و پیامبر هم در جنگ‌ها همین رویکرد را داشتند؛ آنها کینه‌ورزی و جنگ را شروع نمی‌کردند، این نشانه انسان دوستی اسلام و پیروان اسلام است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد:، اما یک موقعی جنگ را بر علیه ما شروع می‌کنند مگر ما سفارت آنها را زدیم؟ آنها سفارت ما را زدند. در چنین شرایطی باید چه کار کنیم؟ سعدی می‌گوید تو هم جنگ را باش.

او با تصریح بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند دوره بزن در رو گذشته یکی بزنی ده تا می‌خوری. این منطقی است که از قرن هفتم تا امروز در کشور ما حاکم است، افزود: برخی گمان می‌کنند با ابزار رسانه‌ای می‌توانند فرهنگ ما را تغییر دهند، این خیال خامی است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به ابیات سعدی ادامه داد: وقتی کینه و دشمنی از طرف آنها شروع می‌شود باید پای جنگ باشیم اگر جواب ندادی گمان می‌کنند هر کاری کنند مهم نیست، این دو بیت سعدی باید پاسخ و منطق تمام ایرانیان مسلمان باشد، منطق قرآن کریم هم همین است و سعدی از قران و روش اهل بیت (ع) استفاده کرده و منطق ما هم به عنوان ادامه دهنده این مسیر همین است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در رابطه با مسئله اسراییل و عملیات ارزشمند وعده صادق بحثمان این بود که حق دفاع مشروع داریم، (تو زدی باید بخوری) بیش‌از این در مورد عملیات وعده صادق ادعا و هدف‌گذاری نکردیم.

او اضافه کرد: ۶ ماه قبل از این عملیات جنگ بود و گفتیم بگذار خودشان با هم تسویه حساب کنند، ما در آن زمان اعلام کردیم که حامی مظلوم هستیم، اما بنا بر جنگ نداشتیم، آنها جنگ را شروع کردند و باید بدانند در مقابل می‌خورند، غیر از این رفتار کنیم چیزی از عزت کشورمان باقی نمی‌ماند.

امام جمعه شیراز اعلام کرد: من می‌خواهم به آمریکا، به قدرت‌های حامی اسراییل در اروپا و به خود رژیم صهیونیستی اعلام کنم که شما تجربه جنگیدن با این ملت را در هشت سال دفاع مقدس دیده‌اید اگر بخواهید دست از پا خطا کنید و به میدان بیایید این ملت همان ملت است و شما را سر جای خود خواهند نشاند.

آیت‌الله دژکام با تصریح بر اینکه در پاسخِ بعضی از کسانی که دلشان زود می‌لرزد و می‌گویند آنها امکانات دارند و ما نداریم می‌گویم که در هشت سال دفاع مقدس هم آنها امکانات داشتند و ما نداشتیم، خطاب به مردم گفت: شما لشکر خدا هستید، شما تجاوز و ظلم را آغاز نکردید، آنها آغاز کردند، شما می‌خواهید از حق مسلم خود دفاع کنید و خدا حامی شماست و خدا از شما حمایت می‌کند.

نماینده ولی فقیه استان فارس افزود: آنها همه لشکر خود را جمع کنند ما هم به اتکا به لطف الهی و توکل بر قدرت الهی وارد می‌شویم و پیروز و آماده برای اینکه پرچم را به دست امام زمان (عج) بدهیم از این صحنه نبرد باز خواهیم گشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کمک ما به رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک های ایران به درخواست اردن بود
  • فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد
  • فرانسه کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد
  • عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود
  • امریکا قلاده صهیونیست ها را کشید/هشدار به دولت های حامی اشغالگران
  • اعتراف به اصابت موشک‌های ایران به تاسیسات هسته‌ای و نظامی |‌ مقابله ۹۹ درصدی با موشک‌های سپاه دروغ بود
  • تجمع مقابل سفارت اردن در تهران (عکس)
  • سامانه‌های موشکی ۱۵ خرداد و اس ۳۰۰ و اس ۲۰۰ ارتش ایران | تصاویر
  • تحلیل مهاجرانی از عملیات وعده صادق
  • هیچ سامانه پدافندی در جهان قدرت مقابله با موشک فتاح را ندارد