Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@00:02:02 GMT

واپسین روز جشنواره سینما حقیقت چگونه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۱۶۶۶

آفتاب‌‌نیوز :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در این دوره از سینما حقیقت تماشاگران حرفه‌ای‌تر را می‌بینیم، گفت: این به خاطر فضای بازی است که امسال برای تماشاگران در نظر گرفته شده است، فایده این مسیر این بود که فضای جشنواره حقیقت را فضای تماشاگران حرفه‌ای‌تر کرد، این فضا امکان مبادله کلامی، نقد و پیشنهادهای تماشاگران را با فیلم‌سازان فراهم کرده و همین امر می‌تواند ارتباطات بین تماشاگران و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی در حاشیه بازدید از سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از مستندسازان، گفت: فرصت‌هایی برای سینمای مستند ایران پدید آمده است که البته کافی نیست، فضای سینمای هنر و تجربه فرصتی بوده و هست تا سینما مستند ایران بتواند در این فضا عرضه شود، همچنین سینمای مستند در حال نزدیک شدن به درام مستند است، امروز فیلم‌های مستند به گونه‌ای است که نوعی اکران عمومی نیز برای آنها فراهم شده است.

وی ادامه داد: جشنواره امسال چندین تولید سینمای مستند را که فرصت‌های اکران عمومی را هم داشت فراهم کرد؛ سینمای مستند فضای ورود در VOD را نیز پیدا کرده است، بنابراین در سینمای هنر و تجربه و هم اکران عمومی با قابلیت‌هایی که دارند می‌توان فضای عمومی را با سینمای مستند همراه کرد. سینمای مستند می‌تواند در نوعی فضای تجربه و عرضه روایت با فضای بازار خاص ارتباط خود را پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سینمای مستند با بخشی از حوزه‌های اقتصادی نیز ارتباط پیدا کرده است، البته نه به معنای تجاری شدن بلکه به این معنا که بتواند نیازهای حوزه اقتصادی را تامین کند و بتواند فعال‌تر با حوزه‌های صنعتی و فناوری در ارتباط باشد و با روایت‌های خود به کمک این حوزه‌ها بیاید و مکمل آنها باشد.

صالحی درباره فیلم «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار و ممیزی این فیلم برای پخش در داخل کشور گفت: قوانین و مسائلی در سینما وجود دارد که شامل سینمای مستند هم می‌شود، این سینما هم در همان فضا حرکت می‌کند و رقابت‌هایی را که دارد می‌تواند در همین فضا به پیش برود.

وی درباره سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت نیز گفت: خوشبختانه نسبتی بین جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند ایران به وجود آمده است، قوت‌هایی که سینمای مستند ایران قدم به قدم جلو آورده در جشنواره نیز تاثیر می‌گذارد، پاره‌ای از ابتکارات و ایده‌های مدیریتی امسال می‌تواند محل توجه باشد، اینکه ما در فضای جشنواره تماشاگران حرفه‌ای را بیشتر می‌بینیم از طریق نوعی ارتباط بازتر در این جشنواره است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این دوره از سینما حقیقت در فضای جشنواره تماشاگران حرفه‌ای‌تری می‌بینیم، این به خاطر فضای بازی است که برای تماشاگران در نظر گرفته شده است، البته ممکن است این اتفاق منتقدانی داشته باشد اما فایده این مسیر این بود که فضای جشنواره حقیقت را فضای تماشاگر حرفه‌ای‌تر کرد، این فضا امکان مبادله کلامی، نقد و پیشنهادهای تماشاگران را با فیلم‌سازان فراهم کرده و همین امر می‌تواند ارتباط بین تماشاگران و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها را فراهم کند.

صالحی بیان کرد: از طرفی دیگر جشنواره امسال فرصت متکثرتری برای دیدن فیلم‌ها فراهم کرد، گاهی به اعتبار زمان محدودی که وجود داشت علاقه‌مندانی که می‌خواستند فیلم‌ها را ببینند به خاطر تعارض فیلم‌ها و فرصت‌های کم این امکان برایشان میسر نبود که همه فیلم‌ها را ببیند، اما تنوع اکران‌ها کمک کرده است جشنواره را بتوان در یک فضای وسیع‌تری دید، همچنین مسیری که امسال تجربه آن آغاز شد این بود که بتوانیم ایده‌ها را به سمت بازارهای جهانی نزدیک‌تر کنیم و این خود گامی است که بتوانیم مسیر حرکت ایده‌های مستندسازان را به فضای محصولات خارجی نزدیک‌تر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسابقه ملی و بخش آوینی نیز فیلم‌های خوب بسیار زیاد شده و این پیشرفت در این زمینه به شمار می‌‎آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان نیز تصریح کرد: مسیری که در حقیقت وجود داشت به عنوان یک پیشنهاد بود که عده‌ای موافق و برخی مخالف آن بودند، در قانون مالیات مستقیم کشور بندی در مورد معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه وجود دارد، اینکه در منابع درآمدی مالیاتی کشور یک تجدیدنظر در حال انجام است باعث شد این موضوع نیز به میان بیاید، در این میان فضاهایی به عنوان هنرمندان پردرآمد یا سلبریتی‌ها مطرح شد که پاسخ‌های منطقی در این زمینه داده شده است اما نباید تمام هنرمندان را به یک عده قلیل نسبت داد زیرا قشر زیادی از هنرمندان حقوق‌شان کارمندی یا پایین است و این قانون می‌توانست ضربه سنگینی به اصحاب فرهنگ و هنر بزند و در قانون اصلاح مالیاتی باید به این عده قلیل فکر کرد اما در حال حاضر تفکیک آن امکانپذیر نبود.

صالحی درباره عدم تناسب افزایش بودجه‌ها و هزینه‌های ساخت فیلم‌ها نیز تصریح کرد: با شرایط عمومی کشور در سال ۹۸ و چشم‌انداز سال ۹۹ نمی‌خواهیم حرف‌هایی را بزنیم که با واقعیت‌ها همخوانی نداشته باشد، می‌توان رقم‌های بودجه را آرمانی اعلام کرد اما اینکه چه میزان از آن قابل حصول باشد، مهم است، باتوجه به شرایط کشور منابع بودجه‌ای محدود شده و این امر تاثیر خود را در بخش‌های زیادی گذاشته است.

وی در پایان درباره حمایت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینما مستند گفت: اینکه ما بتوانیم سینمای ایران را در یک فضای ارتباطی بیشتری با جهان قرار بدهیم امر مهمی است، امسال با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان حضور میهمانان بین‌الملل را در جشنواره فراهم کردیم و در عین حال به دنبال ایجاد فضای جهانی برای حضور فیلم‌های مستند خود هستیم.

****************

در آخرین روز جشنواره سینماحقیقت و پس از پایان نمایش فیلم‌ها،پنج فیلم پر مخاطب سینماحقیقت در طول برگزاری جشنواره اعلام شدند.

پنج فیلم پر مخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت همزمان با پایان نمایش‌های این جشنواره از سوی شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی معرفی شدند.

پنج فیلم پر مخاطب جشنواره به شرح زیر است:

رتبه اول: فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»؛ کارگردان:سام کلانتری،تهیه کننده: محمد شکیبانیا-محسن شاه محمد میراب

رتبه دوم: فیلم «پروژه ازدواج»؛ کارگردان: حسام اسلامی، عطیه عطارزاده، تهیه کننده: اتین دو ریچاد،حسام اسلامی، عطیه عطارزاده

رتبه سوم: «صحنه‌هایی از یک جدایی»؛ کارگردان و تهیه کننده:وحید صداقت

رتبه چهارم: «تارهای ممنوعه»؛ کارگردان: حسن نوری، تهیه کننده: افسانه سالاری-حسن نوری

رتبه پنجم: «قُرقبان»؛ کارگردان: فتح‌اله امیری، نیما عسگری، تهیه کننده:فتح‌اله امیری

لازم به ذکر است 3 فیلم برتر از نگاه تماشاگران در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام می‌شوند.

****************

حاشیه‌های هفتمین روز جشنواره سینماحقیقت

حضور وزیر در شب فوتبالی جشنواره

آخرین روز جشنواره تحت‌الشعاع حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه کرد.

از جمله مهم ترین اتفاقات روز پایانی جشنواره حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل برگزاری این رویداد سینمایی بود، صالحی ضمن دیدار با محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) به بازدید از بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و در جمع خبرنگاران حاضر شد.
همچنین علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیگر چهره سینمایی حاضر در جشنواره سینماحقیقت در هفتمین روز بود.

علی اکبر رفوگران، پدر نوشت افزار ایران و صاحب کارخانه خودکار بیک که امسال فیلمی با موضوع زندگی او در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد هم در کاخ جشنواره حضور پیدا کرد.

روز پایانی جشنواره نظر علاقه‌مندان به فوتبال را هم به واسطه حضور بازیکنان تیم فوتبال نساجی مازندران و کادر فنی این تیم جلب کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سینما حقیقت جشنواره وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، متن این فراخوان به این شرح است:

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، با هدف ارتقای سینمای ایران از طریق مساله‌یابی دقیق و شناخت چالش‌های اصلی آن، محورهای پژوهشی سازمان سینمایی را (که با نظرخواهی از سینماگران، پژوهشکده‌ها پژوهشگران، استادان دانشگاه، بخش‌های مختلف سازمان سینمایی، اصناف و انجمن‌های سینمایی گردآوری شده است) با رویکرد میان‌رشته‌ای و کاربردی، پس از پالایش توسط شورای پژوهشی معاونت، به شرح زیر اعلام می‌نماید:

*محورهای پژوهشی:
۱- سینمای ایران، گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی
۲- سینمای دفاع مقدس و مقاومت
۳- جهش تولید در سینمای ایران و چالش های پیش رو
۴- کارکرد های سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی
۵- طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران
۶- ظرفیت‌های سینما در کار آفرینی و اشتغال
۷- ظرفیت‌های روایی سینمای ایران درخارج از تهران (مستند، انیمیشن و داستانی)
۸-سینما، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی (ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران)
۹- موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران
۱۰- ظرفیت‌های ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی
۱۱- خلاء‌ها و چالش‌های حقوقی سینمای ایران (حقوق مخاطب ، مالکیت معنوی ، نظام قراردادها و ... )

سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی، اساتید و پژوهشگران برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد.

* علاوه بر حمایت از طرح‌های پژوهشی در محورهای ده‌گانه یاد شده، چنانچه پایان نامه‌هایی به موضوعات مذکور بپردازند و یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، درمقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و درمقطع دکتری تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت.
پژوهشگران محترم قبل از ارائه طرح‌نامه پژوهشی (پروپوزال)، ارائه فرم درخواست طرح اولیه پژوهشی (RFP) و قطعی کردن عنوان پژوهش، ضروری است برای دریافت فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه نمایید.
apf.farhang.gov.ir/fa/deputy/appliedresearch

• مهلت ارسال آثار: ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های پژوهشی می‌بایستی به ایمیل‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی cinemares@chmail.ir ارسال شوند. بدیهی است این طرح‌ها، نزد سازمان امانت خواهند بود.

• شماره تماس : ۳۸۵۱۲۲۳۴ - ۰۹۱۲۵۳۶۶۶۸۵

صبا کریمی

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • دیپلماسی و میدان؛ تقابل یا هم افزایی
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران