Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که کشور ما در زمینه واردات تکنولوژی و تحریم‌ها دارد، تولیدکنندگان و سرمایه‌‎گذاران کمی در نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش داریم که به صورت استارتاپی حامی بچه‌ها باشند. خلأ این سرمایه‌گذاران را در این نمایشگاه‌ها شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشین توسلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حمایت دانشگاه آزاد از پژوهشگران و نخبگان، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای حمایت از اعضاء هیات علمی، معاونت پژوهشی را شکل داده که معاونت پژوهشی هم از دانشجویان و هم از اعضاء هیأت علمی حمایت می‌کند، اما بیشتر تمرکزش روی اعضاء هیأت علمی است، به همین دلیل نهادی در دانشگاه آزاد به نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ایجاد شده که هدف اصلی آن حمایت از پژوهشگران جوان است، به خصوص دانشجویانی که استعداد و پتانسیل رشد در زمینه پژوهشی را دارند.

وی افزود: در کنار حمایت‌های معنوی، حمایت‌های مادی نیز انجام می‌دهیم. در قالب مقالات، در هر سطحی که مقاله داشته باشند، حمایت مادی انجام می‌دهیم تا کار خود را انجام دهند. حدود 200 عضو داریم که نخبگان دانشگاه هستند. تمام رشته‌ها از جمله فنی-‌مهندسی، کشاورزی و علوم‌پایه را پوشش می‌دهیم و محدودیتی نداریم که در کدام رشته باشند.

توسلی بیان کرد: ما بیشتر به سمت تولید محصول می‌رویم، بنابراین بچه‌های رشته‌های مهندسی فعالیت بیشتری در زمینه ثبت اختراع و تولید محصول دارند که حمایت می‌شوند. اخیرا نیز تمرکز باشگاه روی حمایت از محصولات است و در حال تبدیل علم به ثروت هستیم. ما قصد نداریم تنها تولید علم داشته باشیم، زیرا دانشگاه‌های ما تولید علم زیادی دارند، اما باشگاه پژوهشگران جوان به سمت تولید محصول می‌رود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص تفاوت فعایت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و فعالیت‌های دانشگاه آزاد در حمایت از پژوهشگران، گفت: حمایت‌های پژوهشی دانشگاه، عمدتا حمایت از علم و به دنبال محصول و آموزش بوده اما تمرکز آن روی کارمندان و اعضاء هیأت علمی خودش است، در حالی که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای حمایت از پژوهشگران جوانی است که اکثرا عضو هیأت علمی و حقوق‌بگیر نهادی نیستند. ما تلاش می‌کنیم که نخبگان را پرورش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر از تمام دانشگاه‌ها متقاضی داریم و حمایت می‌کنیم، اما با توجه به بار مالی سنگینی که ایجاد می‌کند، در بخشنامه‌های جدید اولویت با دانشگاه آزاد است. اگر دانشجویان ایده‌ای داشته باشند، ابتدا باید عضو باشگاه شوند، عضویت رایگان است و محدودیت سنی نداریم. علاوه بر دانشجویان، از دانش‌آموزان نیز حمایت می‌کنیم، سن برای ما مطرح نیست.

توسلی ادامه داد: دانشجویان می‌توانند به سایت www.bpj.iau.ir مراجعه کرده و مدارک خود را بارگذاری کنند، بعد از آن ما بررسی کرده و بر اساس امتیازی که به دست می‌آورند، افراد را در چهار سطح عضو عادی، پژوهشگر، نخبه و عضو ادب تقسیم‌بندی می‌کنیم. عضو ادب بالاترین امیتاز را دارد و افراد خاصی هستند که ایده‌های بسیار خوبی برای تولید محصول دارند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: به طور مثال دانشجویی به ما مراجعه کرد که نمونه آزمایشی دستگاهی را تولید کرده بود که می‌توانست به شعاع یک کیلومتر هوا را تصفیه کند. این دانشجو به دلیل این طرح در مسابقات اختراعات کانادا جایزه گرفته است.

وی در خصوص حمایت‌های مادی باشگاه از پژوهشگران عنوان کرد: بر اساس بخشنامه‌ها برای طرح‌های پژوهشی بین 3 تا 5 میلیون تومان، برای مقالات از 500 هزار تومان تا 3 یا 4 میلیون تومان، برای کنفرانس خارجی در حد خرید بلیط و ثبت نام، برای کنفرانس داخلی در حد بلیط رفت و برگشت و برای ثبت اختراع در سطح نمونه‌سازی کمک مالی می‌کنیم.

توسلی با اشاره به اینکه ما با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: یکی از چالش‌ها این است که بسیاری از نخبگان ما جذب کشورهای خارجی می‌شوند. بودجه‎های ما محدودیت دارد و اینگونه نیست که بتوانیم به هر میزانی پول دهیم، ما نمی‌توانیم نخبه را استخدام کرده و ماهیانه به او مبلغی پرداخت کنیم، بنابراین برخی کشورهای خارجی توانستند آنها را جذب کنند.

دانشجویان ما در دانشگاه باسواد نمی‌شوند 

وی در خصوص کیفیت نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی گفت: کل نمایشگاه با توجه به اینکه فعالیت دانشجویی بود، فعالیت پرثمر و بسیار خوبی است. دانشجویان برای فعالیت در این نمایشگاه تشویق می‌شوند. عمده‌ترین موردی که در فعالیت دانشجویان برای ما اهمیت دارد این است که محصول خود را ارائه کنند یا وارد بازاریابی شوند. ما در دانشگاه‌های خود تنها دانشجویان را آموزش داده و به آنها مدرک تحصیلی می‌دهیم، اما آنها باسواد نمی‌شوند.

توسلی افزود: تعریف سواد از نظر یونسکو تغییر کرده و شامل سواد ارتباطی، مالی، حسابداری و کامپیوتر نیز شده است. یکی از شاخصه‌های سواد مدرک تحصیلی بوده و ما در دانشگاه مدرک تحصیلی می‌دهیم، اما در رویدادهایی مانند نمایشگاه پژوهش شرایطی را برای ایجاد انواع سواد فراهم می‌کنیم، و افرادی که در این رویدادها فعالیت می‌کنند، در آینده باسواد خواهند بود.

ضرورت حضور سرمایه‌گذاران در نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: در نمایشگاه ایده زیاد بوده اما سرمایه‌گذار کم است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک خودروی برقی را نمایش دادیم که امسال در بیمارستان امام رضا(ع) تولید شد و اولین خودروی برقی بیماربر بوده که می‌تواند در آسانسور بیمارستان‌ها نیز جا شود. مواد شوینده و بهداشتی و نوشابه ارگانیک زعفران نیز از سال گذشته تاکنون به تولید رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک افزایش یافت

مدیرعامل توانیر از ابلاغ مصوبه نرخ خرید برق از مولدهای تولید پراکنده در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: براساس این ابلاغیه ،قیمت خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به ۹۰۸ تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: مصوبه نرخ خرید برق از مولدهای تولید پراکنده در سال 1403 را وزیر نیرو با استناد به مواد 7، 9، 10 و 12 قانون سازمان برق ، بند و بند (ه) ماده یک قانون تاسیس وزارت نیرو ابلاغ کرده است .

وی افزود: براساس این ابلاغیه ،قیمت خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به 908 تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.

رجبی مشهدی با بیان اینکه "افزایش سرمایه گذاری و توسعه مولدهای مقیاس کوچک و استفاده از ظرفیت و مزیتهای آنها به ویژه در ایام گرم سال 1403 از دیگر اهداف این ابلاغیه بوده است"، گفت: براساس این مصوبه، نرخ خرید برق از مولدهای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ایام گرم سال (از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر 1403) در ساعات کم باری شبکه 2271 ریال، در ساعات میان باری 4543 و در ساعات پربار (اوج مصرف) 9086 ریال به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

وی ادامه داد: این نرخ ها برای خرید برق از نیروگاههای صنایع و نیروگاههای کمتر از 100 مگاوات با ضریب 8 دهم محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین از اختصاص سه هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت مطالبات نیروگاههای مقیاس کوچک خبر داد.

تخصیص ظرفیت 300 مگاواتی صادرات برق به سرمایه گذاران نیروگاه تجدیدپذیر

رجبی مشهدی با اشاره به معرفی ظرفیت‌های صادراتی برای سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر مطابق دستورالعمل ابلاغی وزیر نیرو افزود: حدود 300 مگاوات میزان ظرفیت پیش‌بینی شده برای صادرات برق تجدیدپذیر توسط سرمایه‌گذاران این بخش است که با استفاده از خطوط انتقال موجود از طریق کشورهای پاکستان و افغانستان و عراق و ترکیه تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد : به عبارت دیگر این میزان ظرفیت از طریق رقابت در اختیار سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیرها برای صادرات برق به کشورهای هدف قرار گرفته که برنامه ریزی و به زودی عملیاتی می شود.

به گفته مدیرعامل توانیر، همچنین برای این گروه سرمایه گذاران پیش‌بینی شده است که ٨ ماه سال بتوانند برق تولیدی را صادر کنند و برای ٤ ماه که تامین نیاز داخل کشور در اولویت قرار دارد، بر اساس مقررات داخلی، بتوانند برق را از طریق تابلوی برق سبز  یا سایر روش‌ها به مشترکان در داخل کشور عرضه کنند و با توجه به این که قیمت برق که طی دوره ٤ ماه گرم سال در تابلو برق سبز معامله می شود، عدد قابل ملاحظه ای است این فعالیت یقینا برای آنها سودآور خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • نرخ خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک افزایش یافت
  • هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران با ۱۸۰۰ شرکت‌کننده آغاز به‌کار می‌کند
  • بخش تولید در کانون توجه دولت سیزدهم است
  • تشریح دستاوردهای بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • حمایت ۵۰ درصدی از شرکت‌های خلاق برای حضور در نمایشگاه «آبادیران»
  • حمایت 50 درصدی از شرکت‌های خلاق برای حضور در نمایشگاه «آبادیران»
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • حمایت از سرمایه گذاران در دستور کار قرار گیرد
  • ضرورت جهاد تبیین و افزایش اعتماد به نفس در بین نخبگان