Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان روز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا اظهارداشت: این میزان گلخانه در طول سال قادر خواهد بود ۳۰۰ هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده ای تولید کند.

احمدرضا رییس‌زاده تصریح کرد:  سالانه ۱۳۰ میلیون شاخه و اصله انواع گل و گلدان و گیاه تزیینی در ۱۸۰ هکتار گلخانه این منطقه تولید می‌شود که شامل شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه، گل‌های فصلی و نشایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از این استان به خارج کشور صادر می‌شود و سیاست ما همچون وزارتخانه توسعه این نوع کشت و کار است.

وی افزود: انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای به همراه گل‌های تزیینی صادرات تولیدات گلخانه ای این استان به کشورهای خارجی را تشکیل می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اهمیت صادرات در وضعیت کنونی افزود: این میزان صادرات سالانه افزون بر ۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان دارد.

وی ادامه داد: تغییر شیوه کشت از فضای باز و بصورت سنتی به فضای گلخانه‌ای از اولویت‌های اصلی وزارتخانه است و این شیوه در استان اصفهان بطور جدی دنبال می‌شود.

رییس‌زاده افزایش بهره‌وری در تولید، محصول بهتر، صرفه جویی در زمین زراعی و کاهش مصرف آب و انرژی را از مزایای کشت و کار در فضای گلخانه برشمرد و افزود: برای مثال برداشت گوجه فرنگی در ۱۰ هکتار زمین زراعی معادل برداشت در یک هکتار گلخانه است.

مدیر امور باغبانی سازمان با اشاره به سهم اشتغالزایی بیشتر شیوه گلخانه ای نسبت به روش معمول اضافه کرد: کشت در گلخانه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما در روش غیر گلخانه، مین تنها طی سه تا چهار ماه زیر کشت می‌رود، به همین دلیل شاغلان در گلخانه‌ها در تمام طول سال مشغول بکارند و با تعطیلی روبه رو نمی‌شوند.

رئیس‌زاده کنترل هرچه بهتر آفات و بیماری‌ها را از نکات مثبت کشت فضای بسته ذکر کرد و گفت: سیاست‌های حمایتی از این نوع کشت و کار و همچنین تولید دائم سبب تثبیت قیمت‌ها و کنترل هرچه افزون‌تر بازار می‌شود.

وی با تاکید بر تسهیل در صدور مجوزها برای متقاضیان طرح ایجاد و توسعه گلخانه‌ها خاطرنشان کرد: هر کشاورز و سرمایه گذاری که زمین زراعی و آب برای آبیاری داشته باشد می‌تواند از تسهیلات بانکی طرح با سود هفت تا ۹ درصد با بازپرداخت پنج ساله و با یک سال تنفس استفاده کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۲۰  مورد معرفی دریافت تسهیلات با سرجمع چهار هزار میلیارد ریال به بانک انجام شده، اضافه کرد: از این تعداد ۷۶ فقره تسهیلات با مجموع یک هزار و ۸۰  میلیون ریال پرداخت شده که چیزی حدود ۲۵ درصد مجموع کل تقاضاهاست.

وی با تاکید بر رویکرد وزارتخانه مبنی بر ترویج و گسترش کشت گلخانه‌ای گفت: بسته های تشویقی و حمایتی با همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بر مبنای همین اصل ارائه می‌شود، در عین حال تکمیل شیوه تولید و زنجیره ارزش با صادرات هرچه بیشتر با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها  رقم می‌خورد.

وی با اشاره به شهرستان‌های فلاورجان، تیران و کرون، مبارکه، اصفهان، شهرضا و نجف‌آباد به عنوان فعالان صنعت کشت و کار گلخانه‌ای در استان اصفهان گفت: چهار هزار و ۵۰۰ واحد گلخانه در استان مستقر است که ۲۰ هزار نفر شغل مستقیم و معادل همین رقم شغل غیر مستقیم در مراکز فرآوری و بسته بندی محصولات ایجاد کرده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: این نوع کشت و کار در مناطق معتدل بهتر جواب می‌دهد بنابراین مناطق مرکزی استان شمار بیشتری از گلخانه‌ها را در خود جای داده است.

رییس‌زاده با تاکید بر همکاری بانک ها برای قبول وثیقه‌ها و ضمانت‌ها از سوی سرمایه گذاران، گفت: نقص در ضمانت ها بزرگترین چالش پیش روی متقاضیان و به طور کلی این طرح است، اما با اینحال طرح بخوبی در اصفهان پیشرفت می‌کند و در رده دوم یا سوم کشور از حیث تولید محصولات و سطح زیر کشت گلخانه‌ای قرار داریم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی محصولات زراعی اصفهان محصولات کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای کشاورزی محصولات زراعی اصفهان محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای کشاورزی محصولات زراعی اصفهان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:از این میزان ۸۳ میلیارد ریال برای بهره برداری از ۳۵ طرح احیا و مرمت قنوات، ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال به منظور اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله در منطقه عمرانی و «مارکوهک» با حجم چهار هزار و ۴۵۳ متر و ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال برای احداث ۲ کانال بتنی در روستا‌های «قوِژد و بیمرغ» با حجم عملیات ۸۰۰ متر تخصیص پیدا کرد.

اسماعیل قربانی افزود:  افزون بر سه میلیارد ریال اعتبار برای احداث سامانه آبگیر باران و کاشت نهال سماق در زمین‌های کشاورزی شیبدار با مساحت ۱۲ و نیم هکتار در شهرستان گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: طرح افزایش تولید جو آبی و تولید گندم با محوریت ارقام جدید و توسعه مکانیزاسیون این محصولات در سطح سه هزار و ۵۳۵ هکتار، اجرای طرح افزایش تولید حبوبات و علوفه نظیر سورگم (ذرت خوشه ای)، چغندر علوفه‌ای و ارزن دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بوده است.

وی پیگیری و جذب سه هزار تن کود یارانه‌ای شامل کود اوره، فسفاته، پتاسه، اجرای طرح کشف حفاظتی در سطح ۶۴۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو، توزیع در مجموع ۱۵۸ تن بذر اصلاح شده جو، گندم، پنبه و سورگوم بین کشاورزان و توزیع و ترویج ۱۵ تن بذر تریتیکاله به عنوان یک منبع تغذیه دام با عملکرد و سازگاری مناسب را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در این مدت برشمرد.

قربانی گفت: با هدف افزایش عملکرد تولید، طرح توسعه مزارع آرمانی زعفران، باغ‌های گل محمدی، گیاهان دارویی، باغات کم آب طلب و در اراضی شیب دار، گلخانه‌های آلوئه ورا و سبزی و صیفی جات در مجموع در سطح ۴۵۰ هکتار زمین‌های زیر کشت گناباد در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی گفت: ۱۰۵ هکتار از باغ‌های پسته گناباد در سال گذشته مشمول طرح اصلاح و هرس و باردهی قرار گرفتند.

 

دیگر خبرها

  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • بخش خصوصی ‌۱۲۲ هکتار گلخانه در استان البرز احداث کرد
  • کشت نیشکر در صومعه‌سرا آغاز شد