Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف مواد غذایی که سرشار از اگزالات هستند به تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم در بدن کمک می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، محمد تقی انوشه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مواد غذایی حاوی اگزالات زیاد شامل ریواس، تمشک، سیب زمینی، چغندر، بادام هندی، پودر کاکائو است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود به دلیل اسید اگزالیک زیادی که دارند باعث تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم در بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مصرف طولانی مدت نوشیدنی‌های گازدار که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند؛ می‌تواند باعث تولید سنگ‌های کلیوی در افراد شود. همچنین این نوشیدنی‌ها شامل اسید فسفریک هستند که علاوه بر آسیب به مینای دندان و کاهش کلسیم بدن باعث ایجاد سنگ‌های کلیه در بدن نیز می‌شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بهترین جایگرین برای نوشیدنی‌های گازدار آب آشامیدنی است و هر فرد روزانه باید حداقل هشت لیوان آب تصفیه شده بنوشد.
انوشه تصریح کرد: مصرف زیاد قهوه و چای پر رنگ که حاوی کافئین هستند می‌توانند باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد شود، زیرا کافئین سبب کاهش آب بدن می‌شود و این امر فشار زیادی یه کلیه‌ها وارد می‌کند و این خود از عوامل ایجاد سنگ کلیه در بدن است.موادی که با مصرف زیاد باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند.
وی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه نمک نیز باعث ایجاد سنگ کلیه دربدن می‌شود، زیرا مصرف نمک باعث ایجاد احتباس آب و مایعات در بدن می‌شود و بنابراین روند تولید دفع مواد داخل کلیه را با اختلال ایجاد می‌کند که باعث بروز تجمع مواد ناسالم در کلیه و ایجاد سنگ‌ های کلیوی می‌شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: افرادی که در معرض سنگ کلیه هستند از آب میوه‌های طبیعی حاوی ویتامین c مصرف نکنند و به جای آن از دمنوش‌های گیاهی مانند خار مریم استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از مواد غذایی هستند که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، گفت: افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پخت غذا با حرارت بسیار زیاد ماده‌ای به نام آکریل آمید تولید می‌کند، اظهار کرد: غذاهای خام یا پخته شده به صورت آب‌پز، بدون آکریل آمید هستند و شکل‌گیری آکریل آمید در لبنیات، گوشت یا ماهی کمتر است، همچنین این ماده هنگام استعمال تنباکو نیز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خطر سرطان‌زایی آکریل آمید حدود ۲۰ سال پیش کشف شد، افزود: همچنان نمی‌توان ادعا کرد که آکریل آمیدی که به طور معمول در غذا و خوراک‌های پخته شده وجود دارد منجر به سرطان می‌شود، بعضی از پژوهش‌های انجام شده نشان دادند که آکریل آمید موجود در غذاهای روزمره رابطه مستقیمی با افزایش احتمال بروز بیشتر سرطان‌ها ندارد، اما همچنان نمی‌توان ارتباط این ماده را با سرطان‌هایی از جمله کلیه، رحم و تخمدان را در افراد غیرسیگاری نادیده گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود و به اصطلاح نسوزد، تصریح کرد: هنگام کباب کردن گوشت، مواد شیمیایی دیگری ایجاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به نفتالین، بنزوپیرن و آمین‌های هتروسیکلیک اشاره کرد.

عادلی ادامه داد: چربی گوشت و آبی که حین کباب شدن روی شعله‌های آتش می‌ریزد نیز منجر به تولید کربوهیدرات‌های آروماتیک چند حلقه‌ای خواهد شد و بر اساس تحقیقات انجام شده، تماس با سطح بالای این مواد با احتمال ابتلاء به سرطان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط مذکور توصیه می‌شود افراد از مصرف غذاهای کباب شده روی شعله‌های مستقیم آتش به صورت مداوم پرهیز یا سبزیجات را جایگزین کنند، گفت: گاهی اوقات افراد باید خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف را برای مصرف مجدد گرم کنند و باید توجه داشته باشند که گرم کردن مجدد روغن پخت و پز یا غذاهای سرخ شده می‌تواند به طور کلی خطرناک محسوب شود، چراکه میزان چربی ترانس روغن سرخ کردنی با هر بار گرم شدن روغن افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: مواد غذایی مانند کرفس یا چغندر حاوی نیتریت‌هایی هستند که به طور طبیعی در صورت گرم شدن مجدد می‌توانند سمی باشند و این در صورتی است که مصرف چغندر تازه و بلافاصله پس از پخت و پز، تغذیه‌ای بسیار سالم به شمار می‌رود.

عادلی با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از دیگر مواد غذایی است که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، خاطرنشان کرد: تخم مرغ‌های پخته شده که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده است نیز نباید خورده شود.

کد خبر 744981

دیگر خبرها

  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید
  • ۶ غذای ناسالم که کبد شما را نابود می‌کند