Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزیر خارجه گفت: آقای آبه سفری به ایران داشت که لزوم سفر روحانی نیز وجود داشت و این سفر در حال بررسی و برنامه ریزی است و در صورت نهایی شدن، نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می کند.

قدس آنلاین: سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: اول از هر چیز درگذشت خبرنگار خبرگزاری فارس را به خانواده و همکارانشان تسلیت می‌گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۷ آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی گری نام گذاری شده که توسط رییس جمهور پیشنهاد شد و با تصویب سازمان ملل این روز نام گذاری شد. همانطور که ایران به دنبال دنیای بدون خشونت است، همه کشورها نیز به دنبال این باشند. 

وی ادامه داد: سفری به تبریز داشتم و نشست خوبی برگزار شد که در سفرهای بعدی به استان های دیگر نیز خواهم رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: علی لاریجانی به آنتالیای ترکیه برای دوازدهمین نشست مجمع بین المجالس آسیایی رفتند. آقای ظریف به قطر و ترکیه رفتند. سفر ظریف به ترکیه برای موضوع افغانستان در قالب کنفرانس قلب آسیا بود. همینطور وزیر امور خارجه در قطر برای فروش دوحه حضور داشتند که به جز سخنرانی دیدارهایی در حاشیه داشتند. در سفر به قطر آقای ظریف با ۴۰ نفر دیدار کردند.

روحانی به مالزی سفر می کند

موسوی افزود: آقای عراقچی عراقچی نیز سفرهایی به چین، ژاپن و چین داشتند. حسن روحانی رئیس جمهور نیز به مالزی خواهد رفت و اگر سفر رئیس جمهور به ژاپن قطعی شود، اطلاع رسانی می شود.

وی تصریح کرد:هفته آینده وزیر خارجه هند به ایران می آید تا کمیسیون مشترک برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سانحه کشتی سانچی نیز گفت: موضوع کشتی سانچی حادثه تاسف باری بود که وزارت خارجه کار خود را انجام داده و پیگیری ها را انجام داده است. دوستان ما در شرکت ملی نفت کش پیگیر موضوع هستند و روال را پیگیر می کنند. شایعات مطرح شده نیز توسط شرکت نفت کش تکذیب شده‌است.  

سفر روحانی به ژاپن درحال بررسی است

موسوی در مورد سفر روحانی به ژاپن و اهداف این سفر با توجه به صفر شدن خرید نفت توکیو اظهار داشت: ایران و ژاپن دو دوست قدیمی هستند. ژاپن کشوری مهم در شرق آسیا و ایران کشوری مهم در غرب آسیا هستند و روابط دیرینه دارند. آقای آبه سفری به ایران داشتند که لزوم سفر روحانی نیز وجود داشت و این سفر در حال بررسی و برنامه ریزی است و در صورت نهایی شدن، نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می کند. آبه و روحانی در دیدار خود مهم ترین مسایل غرب آسیا، برجام و جهان را گفتگو می کنند.

وی درباره توصیه عدم سفر به آمریکا و احتمال استرداد برخی ایرانیان از اروپا به آمریکا گفت: وزارت خارجه بر حسب وظیفه ذاتی خود به اتباع خود توصیه های می کند. در همین زمینه توصیه‌های به دوستان دانشگاهی و نخبگان در همین راستا بود. نمونه موضوع گروگان گیری آقای دکتر سلیمانی در همین راستا بود و ما از هموطنان می خواهیم از سفر به کشورهایی که اخلاق برایشان اهمیتی ندارد بپرهیزند. حتی اگر فکر می کنند در سفر به جاهایی که احتمال ایجاد مشکل هم هست، خودشان ملاحظات را در نظر بگیرند.

بحث «جزایر سه گانه» در دوحه مطرح نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نشست فروم دوحه در مورد مسائل بین المللی بود و بحث جزایر سه گانه مطرح نشد. همه کشورها در دنیا و همچنین خود کشورهای خلیج فارس می دانند که این جزایر بخش جدایی ناپذیر از ایران است. ما توصیه داریم که آنها دست از این ادعا بردارند. این موضوع ثابت است و یک واقعیت تاریخی و جغرافیایی است و موضوعی نیست که در مذاکرات ما مطرح شود.

موسوی در موضوع دیپلماسی پارلمانی مجلس دهم اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره مجلس با ریاست دکتر لاریجانی تدابیر خوبی در هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی در موضوع دیپلماسی انجام گرفت و هماهنگی خوبی با وزارت خارجه و دولت داشته است. دیپلماسی پارلمانی جدا از دیپلماسی رسمی نیست و امیدواریم مجلس آینده نیز در این زمینه فعال باشد.

گفتگوهای ایران و عربستان فقط در بحث «حج عمره» بود

وی در پاسخ به تلاش ها برای مذاکره میان ایران و عربستان گفت: ما هر چه را اعلام کرده ایم، حقیقت است. گفتگوهای موجود تنها در بحث حج عمره بوده و دیگر گفتگویی وجود نداشته است. کشورهای متعددی با حسن نیت برای تنش زدایی تلاش می کنند که ایران استقبال می کند. گاها شاهد برخی اظهار نظرها از سوی ریاض هستیم که با واقعیات تطابق ندارد. امیدواریم ریاض واقعیات را دیده و امنیت را در منطقه جستجو کند. امیدواریم عربستان دست دوستی ایران را بفشارد ‌و بداند که در انباشت سلاح در منطقه امنیت حاصل نمی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد گام پنجم و پایان فرصت ۲۰ روزه به اروپا تصریح کرد: روابط ما هیچ گاه به کشوری ثالث گره نخورده و امیدواریم دوستان ما روابط خودشان را به چراغ سبز یا قرمز دیگران گره نزنند. در خصوص گام بعدی، هنوز فرصت وجود دارد و در حال بررسی است. من امیدوارم در این فرصت اروپایی ها به تعهدات خود به صورت جدی فکر کرده و عمل کنند.

روس‌ها برای همکاری با ایران در تولید ایزوتوپ پایدار عقب نشینی نکردند

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد عقب نشینی مسکو در موضوع همکاری در تولید ایزوتوپ پایدار در فردو نیز اظهار داشت: استنباط ما این نیست که روس ها عقب نشینی کرده‌اند. ما مشکل فنی را به عنوان نکته مطرح شده، تایید می کنیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی هستند. هم زمان دو موضوع فنی در فردو رخ داده و کارشناسان و طرف در حال بررسی هستند و این موضوع حل شدنی است.

وی در مورد کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: آخرین خبری که از کمیسیون مشترک برجام اخیرا داریم، همه کشورها عامل اصلی شرایط جاری را خروج آمریکا از برجام می دانند.

وی در موضوع عملیاتی شدن کانال بشردوستانه میان ایران و سوئیس گفت: من اسم بشردوستانه نمی گذارم. ما با کشورهای مختلف مکانیزم های جداگانه ای را طراحی و اجرا کرده ایم و این موضوع نیز در این راستا است. ما اعلام کرده ایم هر کسی حاضر باشد به صورت دو جانبه با ایران تجارت کند، آماده ایجاد مکانیسم مالی یا تهاتر و یا همچنین برقراری ارز محلی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تبادل زندانی میان ایران و کشورهای مختلفی جز امریکا گفت: چیزی حدود ۳۰۰۰ نفر به جرایم مختلف در جهان زندانی هستند و نزدیک به همین تعداد در ایران به جرایم مختلف زندان هستند. ما در موضوع کمک بشردوستانه آمادگی تبادل را داریم و پیش تر چنین موضوعی اجرا شده است. بعضاً افرادی به دلیل حمل برخی کالا یا داروهای غیرمجاز را توانستیم در کشورهای شمالی ایران آزاد کنیم.

وی افزود: در بحث گروگان ها همانطور که وزیر خارجه گفتند حالا توپ در زمین آمریکا است. ما آمادگی داریم در چارچوب بشردوستانه به تبادل زندانی بپردازیم. زندانی های آنها مشخص است که به جرم امنیتی بازداشت و زندانی هستند ولی ایرانیان به دلایل واهی گروگان گرفته شده اند.

تعبیر وام روسیه به ایران درست نیست؛ بحث تامین اعتبار است

موسوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه روسیه به ایران وام داده است، اظهار داشت: ما با کشورهای مختلف پروژه های مختلف داریم که نیاز به تامین اعتبار دارند. من تعبیر وام به این موضوع نمی دهیم. دو طرف باید تامین مالی و اعتباری پروژهای مشترک میان ایران و روسیه انجام دهند. وام نیست، بحث تامین اعتبار است.

ایران کمک و حمایت لازم را از عراق انجام می دهد

وی درباره شرایط عراق و تاثیر بر ایران گفت: در عراق اتفاقاتی افتاد که خوشایند مردم این کشور و کشورهای دوست عراق نبود. ایران، عراق را کشوری مستقل می داند و ما دوست نداریم کسی یا کشوری در امور این کشور و هر کشور مستقلی دخالت کند. دست برخی دشمنان ملت عراق در جریانات اخیر این کشور بود. با تمهیدات اخیر امیدواریم ثبات و آرامش به عراق بازگشته و ایران هم کمک و حمایت لازم را از عراق انجام می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بحث FATF و این موضوع که اجرای تعهدات به خروج از لیست سیاه کمک نمی کند نیز پاسخ داد: وزارت خارجه به وظایف خود عمل کرده و توصیه های خود را انجام داده است. پیوستن به کنوانسیون های جهانی را ما به نفع کشور می دانیم و نه ضرر کشور. ما عملا بسیاری از اقدامات FATFT را خود انجام می دهیم چرا که ما اهل پولشویی نیستم. امیدواریم دوستان در مجمع تشخیص یا ارگان های دیگر مصلحت کشور را بسنجند.

وی افزود: بانک های کشورهای دوست نیز به ما اعلام می کنند که اگر ایران این مصوبات را تصویب نکند، با ما همکاری نخواهند کرد. ادامه شرایط جاری به نفع کشور نبوده و دولت و وزارت خارجه و همچنین بانک مرکزی توصیه های خود را کرده است. هر تصمیمی اعلام شود به آن اجرا خواهیم کرد.

موسوی در مرود تحریم هواپیمای ماهان بیان کرد: ما دوست داریم کشورهای دوست تحریم های یکجانبه آمریکا را رسمیت ندهند. امیدواریم تجزیه نظر کنند.

تغییر دولت انگلیس نباید در اجرای تعهدات برجامی آنها تغییری ایجاد کند

وی در مورد پیروزی جانسون در انگلستان گفت: انگلیس کشوری عضو برجام است و تعهدی به ما دارد. تغییر دولت نباید در تعهدات آنها نسبت به ما تغییر کند. تصمیم مردم برای ما مهم است ولی بحثی که ما داریم این است که باید تعهدات خود را اجرا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن امنیت و ثبات در منطقه هر کمکی بتواند انجام می دهد. ما در دیدارها و مذاکرات خود با همه طرف ها اعلام کردیم و آنها قدردان هستند. ما در هر صورت آماده هستیم به کشورهایی که از ما بخواهند، برای تامین امنیت در منطقه کمک کنیم.

هنوز در مورد قرارداد میان تهران و کابل به جمع بندی نرسیدیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت قرارداد جامع بلند مدت میان تهران و کابل اضافه کرد: قراردادی میان دو کشور در حال بررسی و مذاکره بوده و همچنان ادامه دارد. هنوز در این موضوع به جمع بندی نهایی نرسیدیم و امیدواریم با پایان انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن نتیجه، کار ادامه یافته و به نتیجه برسیم.

موسوی در موضوع احتمال بررسی FATF در شورای سران قوا نیز گفت: ما به عنوان وزارت خارجه در این زمینه فقط توصیه های را انجام می دهیم. در بحث این موضوع باید بگویم که این مورد اقتصادی بوده است. نظر شفاف ما نسبت به پیوستن به این کنوانسیون مثبت است و اعتقاد داریم اتفاق بدی در پیوستن ما نخواهد افتاد. برخی اتهامات واهی نسبت به ایران با تصویب این مصوبات برطرف شده و تجار کار خود را اجرایی می کنند.

وی درباره استاندارهای دوگانه حقوق بشری از سوی آمریکا گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که کارنامه آمریکا پر است از نقض حقوق بشر. دست یازیدن به تروریسم اقتصادی، تحریک مسائل قومی و ملیتی، نمونه هایی است که امروز در هنگ کنگ می بینم و مصداق همین موضوع است. آنچه به آمریکا نمی‌آید صحبت از حقوق بشر است.

موسوی تصریح کرد: آمریکایی ها در حالی ادعای حمیات از حقوق بشر دارند و از مردم ایران صحبت می کنند ولی جلوی ارسال دارو را می گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در موضوع اقدامات وزارت خارجه در موضوع شیخ زکزاکی افزود: وزارت خارجه شرح وظایفی دارد. ما حمایت از همه مسلمین جهان در تمامی دنیا را وظیفه خود می دانیم. نسبت به موضوع شیخ زاکزاکی باید بگویم دغدغه هایی به ما مطرح شد و ما نیز در ملاقات ها و دیدارهای خود با برخی مقامات نیجریه ای و یا دیگر کشورهایی آفریقایی از جمله دیدار ظریف با مقامات نیجریه ای مطرح شده‌است. کانال هایی به غیر از ما نیز تلاش کرده اند.

موسوی خاطر نشان کرد: ما تمایل داریم صدایی که از ایران بلند شده، دیگر کشورهای مسلمان نیز لبیک گفته و برای بهبود وضعیت مسلمانان گام بردارند. راه این موضوع وحدت کشورهای مسلمان با هم است تا از وضعیت جاری خارج شوند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار درباره اظهارات استیو منوچین در بحث شروط آمریکا و همچنین تحریم خریداران آب سنگین ایران داشت: منوچین اشتباهات خود و دولت آمریکا را تکرار کرد. منوچین گفت که تحریم جایگزین جنگ است و من باید بگویم که این موضوع غلط است و تحریم خود جنگ است. آنها با توهماتی که داشتند و فکر می کردند با خروج از برجام به آنچه دست نیافته بودند، برسند. آنها فشار حداکثری وارد کردند، شروط ۱۲ گانه گذاشتند، بعد تبدیل به یک شرط کردند و حالا هم سه شرط شده است. آمریکا ثبات تصمیم ندارد و ما شاهد سردرگمی در این کشور در عرصه سیاسی هستیم.

وی افزود: آنچه ما مطرح می کنیم، تنها بازگشت آمریکا به تعهدات خود را تنها راه حل موضوع و کاهش تنش می دانیم. کشورهایی که عضو برجام هستند و تعهد به خرید برخی اقلام دارند، رسمیت به یکجانبه گرایی آمریکا نخواهند داد.

هنوز پیامی از شورای همکاری خلیج فارس نیامده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد احتمال ارسال پیام از شورای همکاری خلیج فارس برای طرح صلح هرمز اضافه کرد: هنوز پیامی نیامده و آنچه از بیانیه مستفاد می شود، هنوز حسن نیت وجود ندارد.‌برخی کشورها با حسن نیت به طرح نگاه کرده ولی هنوز برخی اینگونه عمل نکرده اند.

موسوی در مورد سفر عمران خان به ریاض نیز گفت: هنوز در مورد سفر عمران خان به ریاض چیزی به ما ارسال نشده است. اختلاف میان کشورهای منطقه را مخل امنیت منطقه و در جهان می دانیم و معتقدیم دیگر کشورها و رژیم ها از اختلاف میان کشورهای مسلمان سواستفاده می کنند. دست دوستی ما به سوی همه کشورهای منطقه دراز است.

وی درباره مصاحبه برایان هوک درباره تبادل زندانیان گفت: استنباط آقای هوک اشتباه است. تصمیمات سیاست خارجی ما سلسله مراتبی است و آنجایی که نظام به تصمیمی برسد و ابلاغ کند، اجرایی می شود و در تمامی کشورهای جهان چنین چیزی در حوزه دستگاه دیپلماسی رخ می دهد و اگر آمریکا چنین نیست، یک بلبشوی سیاسی حاکم است. ما یک کل واحد هستیم.

دل آمریکایی ها برای مردم چین و هنگ کنگ نمی سوزد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم چین در موضوع هنگ کنگ نیز اظهار داشت: آمریکا با کارنامه پر از نقض حقوق بشر حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ندارد. این دخالت با سوءنیت بوده و دل آمریکایی ها برای مردم چین و هنگ کنگ نمی سوزد. آنها با بهانه حقوق بشر می خواهند قدرت کشورها را تضعیف کنند.

موسوی اظهار داشت: ما نمی دانیم که بیش از این چه باید انجام دهیم که حسن نیت خود را به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان دهیم. این اراده باید در کشورهای منطقه و اسلامی ایجاد شود تا نگاه خود را به داخل منطقه کنند تا تغییر روش رخ دهد.

وی درباره مجوز دو شرکت دارویی آمریکا برای صادرات به ایران گفت: من خبری ندارم ولی بنا به تجربه می گویم که این شرکت ها به مشکل بر می خورند. ما امیدواریم مذاکراتی که با کشورهایی چون سوئیس داریم، به نتیجه برسیم.

برای آزادی دکتر سلیمانی هیچ گفتگویی با دولت آمریکا نداشتیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برای آزادی مسعود سلیمانی چه مذاکراتی با دولت آمریکا داشتید، گفت:مذاکره اصلی ایران در مورد آزادی دکتر سلیمانی با سوییس بوده و ایران از دیدگاه بشردوستانه وارد ماجرا شد. هیچ دیدار و گفتگویی با دولت آمریکا نداشته و امیدواریم برای دیگر گروگان ها نیز چنین موضوعی رخ دهد.

موسوی در مورد رایزنی میان ایران و عراق در اتفاقات جاری در عراق اظهار داشت: ما روابط خوبی با عراق داریم. از موضوع کنسولگری در نجف دلخور هستیم ولی باید بگویم که روابط خوب و مستحکم ما پابرجاست. وزیر خارجه عراق در همان مقطع با ظریف گفتگو کرد و در  دوحه نیز دیداری با مشاور امنیت ملی این کشور با وزیر خارجه رخ داد. دورنمای خوبی میان ایران و عراق وجود دارد.

دورنمای خوبی از روابط ایران و عراق وجود دارد

وی درباره نقش آمریکا در تحولات عراق گفت: ما هر گونه دخالتی خارجی در امور داخلی عراق را محکوم می کنیم. به آمریکایی ها هم توصیه داریم در امور ملت و دولت عراق دخالت نکند. ملت و دولت عراق آنقدر بالغ هستند که امور خود را اداره کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفیر جدید ایران در روسیه نیز گفت: استوارنامه کاظم جلالی سفیر جدید ما صادر شده و با رییس جمهور نیز دیدار داشتند. به زودی نیز به محل کار خود اعزام می شوند. ماموریت آقای جلالی تعمیق روابط تهران و مسکو است و امیدوارم با تجاربی که وی دارد، موفق باشند.

موسوی ادامه داد: رابطه ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه رابطه تاریخی و مستحکمی است. رابطه ما رو به رشد بوده و با اینکه بدخواهانی دارد، ولی اراده دو طرف بر ادامه و تعمیق رابطه است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وزارت خارجه سید عباس موسوی ظریف جزایر سه گانه ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم

 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی این مطلب را در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال بیان کرد پاکستان درحال مشاوره با نهاد‌های قانونی برای بررسی یک معافیت درباره انتقال خط لوله گاز با ایران است. آیا آمریکا در این زمینه معافیتی صادر خواهد کرد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال، ابتدا گفت: من در مورد هیچ اقدامی به صورت زودهنگام صحبت نخواهم کرد.

میلر در عین حال تصریح کرد: «اما ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های ما را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: ما از ادامه انجام این پروژه خط لوله حمایت نمی‌کنیم.

وزیر نفت پاکستان با اعلام اینکه کار روی احداث خط لوله مرتبط با پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران به زودی آغاز می‌شود، گفته است: اسلام‌آباد قاطعانه به دنبال دریافت معافیت تحریمی از آمریکا خواهد بود.

 مصدق ملک وزیر نفت پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که پاکستان به زودی کار روی پروژه گاز ایران را آغاز می‌کند و دولت موقت پاکستان اقدام برای ارائه درخواست رسمی به آمریکا جهت دریافت معافیت تحریمی ایران را به تعویق انداخته بود، اما دولت فعلی این موضوع را با قدرت دنبال می‌کند.

او گفت: پاکستان قاطعانه پرونده معافیت تحریمی را پیگیری کرده و از آمریکا می‌خواهد که این مطالبه اسلام‌آباد را بپذیرد و تلاش خواهد کرد که با راهکار‌های سیاسی و فنی از سد تحریم‌های آمریکا عبور کند.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقام‌های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: اسلام آباد باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی. پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

دوازدهم مرداد ماه گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد: گفتگو‌های مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان داشته و معتقد که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • پروژه ایمن سازی آزادراه قزوین-تهران در سطح ملی مطرح شده است
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • چند نکته درباره قطعنامه ۵۹۸، غرامت و ۵ سئوال از وزیر خارجه
  • رونمایی از یک بلوغ واقعی
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟