Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حمید رضا محمد دوست چمن آباد، استاد گروه زراعت دانشگاه محقق اردبیلی گفت: علف‌های هرز سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خسارت به بار می‌آورند که در ایران خسارت علف‌های هرز در گندم ۲۳ درصد برآورد شده است که اگر بتوان این خسارت را به ۱۲ درصد کاهش داد تولید گندم ۲ میلیون تن افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: محصول سالم به محصولی گفته می‌شود که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده بوده و یا رعایت حداکثر باقی مانده مجاز تولید شده باشد که توجه به این مقوله بسیار حائز اهمیت است، زیرا یک سوم سرطان‌ها در کشور ناشی از مواد شیمیایی در محصولات است بویژه این امر در خصوص سرطان معده بسیار حائز اهمیت است.

استاد گروه زراعت دانشگاه محقق اردبیلی افزود: بروز مقاومت در علف‌های هرز ناشی از آلودگی محیط زیست، تهدید سلامت انسان و تاثیر بر گیاهان بعدی است.

محمد دوست افزود: اگر چه معرفی علفکش‌ها امکان کنترل آسان‌تر و ارزان‌تر علف‌های هرز را فراهم نموده است، ولی متاسفانه اعتماد بیش از حد به کنترل شیمیایی موجب بروز مشکلات زیست محیطی و زراعی شده است.

او بیان کرد: گیاهانی هستند که به صورت ناخواسته و بر خلاف میل کشاورز رویش پیدا می‌کنند، به عبارتی دیگر به گروهی از گیاهان که می‌توانند در حد بالایی از لحاظ کمی و کیفی به محصولات سالانه و دایمی در یک سال خسارت بزنند گفته می‌شود، علف هرز گیاهی است که بر خلاف محصول مورد کشت در مزرعه رشد می‌کند هر چند که خود جزو گیاهان زراعی بوده و به تنهایی ممکن است به یک محصول کشت شود.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید گندم علف های هرز دانشگاه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود گرگیج ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: سطح زیرکشت گندم در هرمزگان ۱۷ هزار هکتار است و متوسط برداشت محصول از هر هکتار نیز چهار و نیم تن پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: از ۱۷ هزار سطح زیرکشت گندم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار به صورت قراردادی کشت شده و همچنین کشت ۱۰ هزار هکتار از این محصول نیز به صورت مکانیزه بوده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۰ دستگاه کمباین آماده برداشت گندم در استان هستند و در این زمینه ۱۲ مرکز خرید نیز آماده تحویل گندم کشاورزان است.

گرگیج با بیان اینکه ۹۰ درصد بذر گواهی شده گندم، کشت شده است، گفت: ارقام کشت شده شامل چمران ۲، برات، خلیل، مهرگان، سحر و سیروان است.

وی افزود: کشت گندم از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن هر سال در هرمزگان انجام می‌شود و برداشت این محصول نیز از هشتم فروردین ماه با حضور وزیر جهادکشاورزی در این استان آغاز شد و تا ۱۵ خردادماه امسال ادامه دارد.

گندم یکی از کالاهای مهم، اساسی و قوت اصلی مردم در کشور بوده که دولت مردمی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی با اجرای کشت‌های قراردادی و خرید تضمینی، گام‌های موثری برای تولید و خودکفایی این محصول برداشته است.

کد خبر 6064215

دیگر خبرها

  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال ۱۴۰۳
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال 1403
  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در دو ماه آینده
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پژو پارس در سال جدید
  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در ۲ ماه آینده
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد