Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@15:47:15 GMT

بادامچیان: نقد مدیران به نفع دولت است

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۳۹۲۸

 اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب اظهار داشت: موتلفه اسلامی این شیوه‌های بودجه‌نویسی در این سال‌ها را صحیح نمی‌داند، ولی دولت فعلی مسئولیت بودجه نویسی را به عهده دارد.

اخبار سیاسی- او افزود: دولت مدعی است بودجه سال ۹۹ یک بودجه برنامه‌ای و براساس عملکرد نوشته شده است. هرچند دولت در بسیاری از دستگاه‌ها موفق به ارائه تصویر درستی از بودجه براساس رویکرد صحیح شده است، اما درمورد بودجه شرکت ملی نفت که بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت است، چنین توفیقی دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بودجه شرکت ملی نفت ایران یک برابر و نیم بودجه عمومی دولت است؛ اما نه برنامه دولت در این شرکت شفاف بیان شده و نه بودجه آن براساس عملکرد بسته شده است.

بادامچیان تصریح کرد: بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت نه سود سهام این شرکت دولتی را به درآمد عمومی واریز می‌کند و نه مالیات می‌دهد. ماده ۱۰ و ۱۱ قانون محاسبات می‌گوید سود سهام شرکت دولتی متعلق به خود شرکت نیست بلکه متعلق به درآمد عمومی است.

او ادامه داد: هر بنگاهی چه دولتی و چه خصوصی باید مالیات بدهد؛ اما بودجه سال ۱۳۹۹ نشانگر آن است که بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت نباید مالیات بدهد. این رویکرد ادعای دولت در اصلاح ساختار بودجه‌نویسی را مخدوش می‌کند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده دچار کسری مزمن است، اظهار داشت: بخشی از تأمین این کسری باید از طریق مالیات و رسیدگی به حساب‌های شرکت‌های دولتی و اختصاص سود آن‌ها به خزانه تأمین شود. متأسفانه دولت در این باره سخت دچار غفلت و عدم شفاف سازی است.

او تأکید کرد: امروز در محافل علمی و دانشگاهی سخن از حکمرانی خوب در حوزه اقتصاد مطرح است. ولی دولت از مباحث عمیق و کاربردی دانشمندان علم اقتصاد در دانشگاه‌ها و صاحب نظران بخش مردمی بهره نمی‌برد.

بادامچیان افزود: مردم منتظر اقدامات عملی برای مهار تورم، نظارت برقیمت ها، خروج از رکود، رونق تولید و راه اندازی مراکز تولیدی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی با عزم و اراده کار جهادی هستند. دولت می‌تواند در مدت باقیمانده خدمت خود نمادی از کارآمدی و کاربلدی را ارائه دهد تا مردم بتوانند با امید به آینده، معیشت خود را تأمین کنند. به شرط آنکه تغییر و تحول اساسی در نگرش و مدیریت‌ها و سیاست‌های خود داشته باشد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به توطئه‌های آمریکا در خط مقاومت افزود: آمریکایی‌ها با دامن زدن به آشوب در کشور‌های خط مدم مقاومت دنبال «بی دولت سازی» و هرج و مرج از طریق «بی ثبات سازی» و سپس روی کار آوردن دولت‌های مطیع و خودباخته در برابر غرب هستند. یک جریان نفوذی در داخل، همین سیاست را دنبال می‌کند. باید با درایت و هوشمندی این توطئه دشمن را خنثی کرد.

بادامچیان گفت: نقد مدیریت‌ها و مدیران دولت به نفع دولت است تا اشتباهات و غفلت‌های خود را جبران کند. این راه درست و تحلیل دقیق اوضاع ماست، ولی هرگامی که در جهت بی‌ثباتی برداشته شود، انحرافی است.

او تأکید کرد: جریان صهیونیستی ـ غربی در لبنان، بعث در عراق و اصلاح طلبان مورد حمایت آمریکا در ایران در مسیر بی ثباتی و بی دولت سازی حرکت می‌کنند و بر طبل استعفای دولت می‌کوبند. همین جریان، همزمان ساز مذاکره را هم می‌نوازند تا این پروژه را تکمیل کنند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی سفر رییس جمهور به ژاپن را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: البته همزمانی این سفر با ورود ترامپ به توکیو از نگاه بعضی صاحب نظران قدری مشکوک است. آقای روحانی که ادعا می‌کند ما دیگر فریب دشمن را نمی‌خوریم، باید با نهایت هوشیاری متوجه طرح‌های فریبکارانه آمریکا و استعمارگران باشد.

او با تقدیر از مواضع سردار سلامی فرمانده کل سپاه در واکنش به شرارت احتمالی آمریکا تأکید کرد: ما توانایی‌هایی داریم که تاکنون عملی شده و دشمنان را از ادامه شرارت باز داشته است و توانمندی‌های فراوانی داریم که می‌شود از آن‌ها هم استفاده کرد. آمریکایی‌ها از جنگ می‌ترسند. باید به آن‌ها عملاً نشان داد که شرارت بس است و آتش افروزی‌های آن‌ها بی پاسخ نمی‌ماند.

بادامچیان در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آینده گفت: انتخابات مجلس یازدهم با آرامش و اطمینان از حرکت نظام در مسیر جمهوریت اسلام محور برگزار خواهد شد.

او افزود: مردم خواهان تغییر و تحول هستند. دولت و مجلس کنونی را در مواجهه با مشکلات خود سنجیده اند و راه حل مشکلات را تأکید روی ارزش‌ها و مواضع انقلابی و کارآمدی و کاربلدی و کار جهادی می‌دانند. مردم به این دولت و مجلس دهم نمره خوبی نمی‌دهند و لذا از اختیار و رأی خود برای تغییر بنیادین در مجلس و دولت آینده استفاده خواهند کرد. ان شاءالله مردم با بصیرت به پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و رأی خود را به کسانی خواهند داد که از پشتوانه تجربه و کارآمدی و پاکی و دلسوزی برای ملت برخوردار باشند.

بادامچیان درباره آزادی پروفسور مسعود سلیمانی از چنگال سیا و اف بی آی اظهار داشت: دانشمند ایرانی را به آمریکا فرا می‌خوانند و او را دستگیر و شکنجه می‌کنند و می‌گویند به ایران بازنگرد و به او پیشنهاد می‌دهند که در آمریکا بهترین امکانات را در اختیار او خواهند گذاشت و پس از مشاهده امتناع و مقاومتش او را به بند جانیان و اشرار می‌برند و تهمت تروریست به او می‌زنند. آمریکایی‌ها همه موازین حقوق بشر را درباره او زیر پا گذاشتند.

او با تجلیل از پروفسور سلیمانی افزود: مردم ما از دلاورمردانی که شرف و عزت ایرانی خود را نمی‌فروشند و در کنار مردم مظلوم ما مقاومت می‌کنند، قدرشناسی می‌نمایند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات انگلیس و بازگشت جانسون به قدرت گفت: انگلیس از فرو افتادن در چاه ویل «برگزیت» نجات پیدا نمی‌کند. پیروزی جانسون در انتخابات به معنای پایان بحران برگزیت نیست. بازی در این کشور تمام نشده است. تنها گزینه برگزاری همه پرسی مجدد درباره برگزیت را منتفی کرده است.

او افزود: پاسخ به این سوال که برگزیت نرم باشد یا سخت، چالش جدید دولت و مجلس انگلیس است. انتخاب هر یک از این دو گزینه، بحران‌های جدیدی را می‌آفریند که جانسون باید مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم کند.

بادامچیان در پایان با گرامیداشت یاد شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد: شهید آیت الله مفتح یکی از بزرگ‌ترین متفکران جامعه اسلامی ما بود که عمر پربرکت خود را در امر مبارزه با استبداد و پیروزی انقلاب اسلامی صرف کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مدیون دیدگاه‌های بلند فکری اوست. حزب مؤتلفه اسلامی یاد و خاطره این اندیشمند بزرگوار و عالم شهید را که در مؤتلفه خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت، گرامی می‌دارد. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بودجه سال ۹۹ نفت مالیات دولت بادامچیان نقد مدیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه بودجه ۱۴۰۳ پس از کش و قوس‌های فراوان در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. البته اطلاعات مربوط به تخصیص منابع همانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی بسیاری به همراه داشت. اما هر ساله یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه مربوط به منابع تخصیصی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است.

بیشتر بخوانید: بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی اولویت صندوق رفاه وزارت علوم /۲۹ هزار ظرفیت خوابگاهی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده‌ است

شاید برای دانشجویان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جالب باشد که بدانند آیا می‌توانند به افزایش کیفیت و کمیت امکانات رفاهی دانشگاه‌ها در پی تخصیص بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی آینده امیدوار باشند یا خیر؟

افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان قابل قبول است

برای دریافت پاسخ این سوال با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از افزایش بودجه صندوق در ۱۴۰۳ اظهار کرد: بودجه رشد داشته است. البته به علت اینکه این افزایش بسیار بوده، بهتر است که بیان نشود چرا که ایجاد حساسیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رضایت داریم، گفت: با توجه به گشایش‌های بودجه‌ای که صورت می‌گیرد؛ صندوق رفاه نیز وام‌های دانشجویی را افزایش می‌دهد.

گنجی ادامه داد: هیئت امنا صندوق رفاه دانشجویان مردادماه تشکیل جلسه خواهد داد و ما تلاش داریم در آنجا مشکلات را مطرح و بودجه را بهبود ببخشیم تا امکانات رفاهی دانشجویی مناسب و تاثیر گذار باشد.

افزایش وام ودیعه مسکن برای سال تحصیلی آینده

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام ودیعه مسکن بیان کرد: بودجه این وام به صورت کامل در اختیار صندوق رفاه است. این وام در سال ۹۹ برای شهرستان‌های کوچک حدودا ۱۵ میلیون تومان بود؛ اما اکنون این وام ۶۰ میلیون تومان است. به این معنا که وام ودیعه مسکن ۴۰۰ درصد رشد داشته یا چهار برابر شده است. همچنین این وام برای شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی چهار و نیم برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان ساکن تهران حدود ۲۵ میلیون تومان بود که برای سال تحصیلی کنونی به ۱۲۰ میلیون است. به عقیده من؛ افزایش رقم این وام راهگشا زندگی دانشجویان است.

تامین بودجه وام شهریه برعهده صندوق رفاه نیست

گنجی با تصریح بر اینکه ردیف بودجه وام شهریه دانشجویی از بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جدا است، گفت: دولت‌های گذشته از سال‌های ۸۶ تا ۹۹ ردیف بودجه‌ای را تعریف کرده و از آن به دانشجویان وام شهریه پرداخت می‌کرد. این ردیف بودجه در دولت سیزدهم حذف می‌شود. در حال حاضر نیز ما به دنبال احیا این بودجه هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دولت‌های احمدی نژاد یعنی نهم و دهم، ردیف بودجه مستقل و مجزائی را برای وام شهریه دانشجویان اختصاص می‌دهد. هر سال نیز بر اساس این بودجه، مبالغ وام‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود. این روند تا زمان دولت دوازدهم نیز ادامه داشته است. ما نمی‌دانیم بر اساس چه اتفاق و تصمیمی سازمان برنامه و بودجه این ردیف بودجه را از دولت حذف کرده است.

وی مطرح کرد: ما تلاش داریم تا این ردیف بودجه را به دولت یا صندوق بازگردانیم تا دوباره بتوانیم دوباره وام شهریه را از سال ۱۴۰۴ پرداخت کنیم. البته تا زمانیکه که این موارد ابلاغ نشود، بنده نمی‌توانم قول دهم که مشکل ردیف بودجه وام شهریه حل شده است یا خیر.

اختصاص بودجه قابل قبول به دانشگاه‌ها از سوی دولت

گنجی با بیان اینکه تامین بودجه و تهیه زمین برای خوابگاه‌های دانشجویی(مجردی-متاهلی) برعهده دانشگاه‌ها است، گفت: در واقع تامین بودجه تا ساخت و تاسیس خوابگاه بر عهده دانشگاه است و صندوق در این باره مسئولیتی ندارد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: دولت امسال بودجه خوبی را برای خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها تخصیص داده است. بنابراین بودجه خوابگاه ها به حساب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم واریز نمی‌شود.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228131 برچسب‌ها بودجه

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • عکسی درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی
  • افزایش نظامی گری دولت انگلیس
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟