Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@07:50:55 GMT

منفعت ژاپن و چین از حمایت جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۵۷۶۲

منفعت ژاپن و چین از حمایت جمهوری اسلامی ایران

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مناسبات دوجانبه میان ایران و ژاپن می‌تواند فصل جدیدی از مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا را رقم بزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل بااشاره به نودمین سالگرد روابط تهران و توکیو، گفت: یکی از صفات برجسته سیاست خارجی ایران نگاه به آسیا در دو محدوده شرق و غرب آسیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول سال‌های گذشته و به دنبال تنش‌هایی که میان روابط ایران با غرب شکل گرفته، همواره نگاه به شرق بخشی از سیاست خارجی بوده است.

او افزود: نگاه به کشور‌های شرقی در قاره آسیا در دولت‌های نهم و دهم به صورت بارز تجلی یافت، علاوه براین چنین رویکردی در دولت دوازدهم نیز به دلیل تجربه ناموفق دولت قبل در ارتباط با کشور‌های اروپایی، بار دیگر این توجه به کشورهای آسیایی در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

توجه ایران به کشور‌های قدرتمند منطقه‌ای

مقتدایی اضافه کرد:گسترش روابط با کشور‌هایی نظیر روسیه، چین، هند، ژاپن و کشور‌های مجاور آن‌ها نشان می‌دهد که این حوزه استراتژیک بار دیگر برای دولت دوازدهم برجستگی بیشتری پیدا کرده است. تلاش ایالات متحده آمریکا برای سلطه بر بخش‌های اقتصادی و سیاسی جهانی و گسترش ارتباطات ایران با چین و روسیه به عنوان دو قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد سبب شده تا بار دیگر نگاه به کشور‌های قدرتمند منطقه‌ای نظیر ژاپن مورد توجه کشور ما قرار گیرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سطح روابط اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی بین ایران و ژاپن سابقه و قدمت طولانی دارد، بویژه در ابعاد اقتصادی روابط تهران و توکیو در حوزه انرژی جایگاه قابل توجه‌ای دارد و قطعا این امر به نفع ژاپن نیز خواهد بود چراکه حفظ ارتباط خود با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

او افزود: تامین انرژی امروز یکی از موضوعات مهمی است که برای کشور‌هایی که عمدتا در زمینه‌های تولیدی و صادراتی جایگاه ممتازی دارند (نظیر ژاپن) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل در زمینه‌های نفت، گاز و به طور کلی تامین انرژی ایران نقش ممتاز،  جایگاه ژئوپلتیک و جغرافیای اقتصادی ایران سبب می‌شود تا کشور‌هایی نظیر ژاپن به راحتی اسیر سیاست‌های تحریمی ایالات متحده نشوند.

منفعت  ژاپن و چین از حمایت جمهوری اسلامی ایران

مقتدایی گفت: به خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر و مخالفت چین با یک جانبه گرایی آمریکا همچنین به دلیل حضور نظامی واشنگتن در بخشی از آسیای مرکزی و خاورمیانه حمایت از ایران در راستای مخالفت با یکجانبه گرایی و سیطره آمریکا  برمناطق نفتی به نفع ژاپن و کشور‌هایی نظیر چین است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا بویژه در منطقه آسیا و خاورمیانه از چنان جایگاه برجسته‌ای برخوردار است که کشور‌های نیازمند نفت و تامین انرژی در شرق آسیا از جمله ژاپن با لحاظ کردن همین جایگاه از تهران به نفع شایسته حمایت کنند.

او افزود: حجم قابل توجه‌ای از روابط اقتصادی خارجی ایران در ژاپن تعریف می‌شود، همچنین توکیو نیز می تواند به تهران به عنوان یک بازار گسترده‌ی قابل اطمینان نگاه کند، همچنین این تعاملات و نیاز‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن می‌تواند فصل جدیدی از مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا را رقم بزند.

مقتدایی با بیان اینکه ژاپن در سال‌های گذشته نشان داده است که در سطح تامین انرژی ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند می‌شناسد، گفت: توکیو به هر حال تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های آن نیز قرار داشته  اما با این حال همواره تلاش کرده تا روابط خود را با تهران حفظ کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: گرایش سیاست خارجی ایران گسترش به شرق، نگاه به کشور‌های همسایه و همکاری موثر در قالب همکاری با کشور‌های آسیایی است.

روابط ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرارداد دوستی در سال ۱۳۰۸ (خورشیدی) به صورت رسمی برقرار شد و همواره از دید اقتصادی اهمیت ویژه‌ای داشته است. از یک طرف ژاپن به نفت خام و بازار ایران نیاز دارد و از طرف دیگر کشور ما هم ژاپن را همواره بازار عمدهٔ برای فروش نفت و تأمین کالا‌های صنعتی و فناوری قلمداد نموده‌است. پس از انقلاب اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گسترش چشمگیری پیدا کرده است و در سال ۲۰۰۶ به مرز ۳٫۱۲ میلیارد دلار آمریکا رسید. منابع دیپلماتیک از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر می‌دهند.

گفته می‌شود که بر اساس هماهنگی میان تهران و توکیو روحانی قرار است حدود ۲۰ دسامبر به ژاپن سفر کند و در صورتی که سفر توکیو انجام شود، این پنجمین دیدار رؤسای جمهور ایران از ژاپن از سال دو هزار میلادی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۵۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاپن: حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل‌پذیرش است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ژاپن، در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون اقدام اخیر دفاع مشروع نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی، همچنین ضرورت ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و اهمیت امنیت دریانوردی در منطقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن تشریح ضرورت و ابعاد اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دفاع مشروع و هشدار و پاسخ تنبیهی به حمله گستاخانه رژیم اسراییل بر سفارت کشورمان در دمشق تأکید کرد: اقدام نظامی ایران بسیار دقیق و حساب شده علیه پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی مبدأ حمله به مکان دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

او با تأکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مسیر کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه افزود: این پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هر گونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم ژاپن به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت و گروه هفت اظهار داشت: ریشه اصلی بحران در منطقه به جنگ غزه برمی‌گردد و جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را به منظور ایجاد یک آتش‌بس پایدار ادامه خواهد داد و از ژاپن و اعضای گروه هفت همین انتظار را دارد.

وزیر خارجه ژاپن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در غزه و گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه، بر اهمیت ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه، تداوم رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه در جهت توقف فوری جنگ و بازگشت صلح و ثبات به منطقه تأکید کرد.

کامیکاوا با یادآوری موضع صریح کشورش در محکومیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار کرد: ژاپن معتقد است که حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل‌پذیرش است.

او همچنین بر اهمیت جلوگیری از تشدید و گسترش تنش و درگیری در منطقه برای ژاپن و لزوم خویشتن‌داری حداکثری همه طرف‌ها تأکید و خاطر نشان کرد: نسبت به تبعات تشدید تنش و درگیری بر ثبات و امنیت منطقه و در معرض تهدید قرار گرفتن امنیت دریانوردی به همه طرف‌ها توجه داده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای ژاپنی
  • امیرعبداللهیان: ریشه بحران در منطقه به جنگ غزه بر می‌گردد
  • حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل پذیرش است
  • حمایت ژاپن از ایران؛ اقدام اسرائیل غیرقابل پذیرش است | امیر عبداللهیان: پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی حداقلی بود
  • امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم
  • ژاپن: حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل‌پذیرش است
  • امیرعبداللهیان: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم
  • بیانیه ۶ هزار و ۴۰۰ تن از اساتید دانشگاه‌های کشور در حمایت از اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران