Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانونهای فهما، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت (۲۵ آذر) روز پژوهش اظهار داشت: در انجام برنامه‌های پژوهشی، باید به دقت در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) و بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگریست و برای آینده انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، به این شرح است: پژوهش پایه حکمت است و خداوند متعال در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ (خدای متعال) حکمت را به هر کسی که بخواهد می‌دهد و کسی را که خداوند حکمت می‌دهد، قطعاً خیرکثیری داده است و این حقیقت را متذکر نشوند مگر کسانی که صاحب فهم و درک و درایت‌اند؛ همچنین در آیه ۱۱ سوره مجادله بیان فرموده: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»؛ یعنی، علم که از مصادیق حکمت است، باعث رفعت انسان است و باز فرموده: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فی‌الدّین»؛ پس چرا اعزام نشوند از هر گروه جمعی از آنان تا دانش دین بیاموزند...» در اینجا نیز به کسب دانش ِدین و فقاهت که از مسائل و مبانی مهم دین مبین اسلام است سفارش شده است.

آری، پژوهش امری مهم در اسلام بوده و در قرآن کریم نیز به تناسب موضوعات و مفاهیم مختلف، از جمله: علم، تعقل و تدبّر به کرّات به آن پرداخته شده است. پژوهش و برنامه‌ریزی صحیح در منظر رسول اکرم (صلی‌الله علیه‌وآله وسلم) نیز به قدری مهم بود که فرموده‌اند: «بر امت خویش نه از فقر، بلکه از برنامه‌ریزی نادرست (سوءتدبیر) بیم دارم.»

فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته و آن را از برکات بزرگ انقلاب اسلامی دانسته و حرکت موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری را که باعث ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی گردیده تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روزبه‌روز فراگیرتر ‌شود، ناشی از پژوهش دانسته است؛ درحالی که ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود و در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.

پس باید در انجام برنامه‌های پژوهشی، به دقت در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگریست و برای آینده انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی کرد.

از این رو، ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، با بهره‌گیری از قرآن کریم، آیات و روایات و بیانات معظم‌له در گام دوم انقلاب اسلامی؛ در سند تحول راهبردی خویش این موضوع را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرارداده و در قالب‌های زیر به آن توجه ویژه نموده است: ۱. طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی. ۲. ارتقاء دانش، بینش و مهارت قرآنی مدیران، مربیان و کارشناسان. ۳. برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری بچه‌های مسجد با رویکرد همزیستی مؤمنانه. ۴. طرح مسجد کانون مشورت و گفتگوهای فرهنگی. ۵. راه‌اندازی هسته‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری در مساجد. ۶. طراحی و فعال‌سازی کانون‌های ویژه بانوان به منظور افزایش مشارکت زنان و خانواده در مباحث مهم علمی، فرهنگی و هنری. ۷. طراحی و استقرار شبکه ارتباطات محلی، منطقه‌ای و ملی. ۸. بازنگری در مورد گستره چگونگی فعالیت کانون‌ها در حوزه کتاب وکتابخوانی و ۹. توسعه تکنولوژی ارتباطات به منظور گسترش خدمات.

در این راستا، ضمن تبریک روز جهانی پژوهش به تمامی دست‌اندرکاران عرصه علم و فن‌ّآوری؛ از کلیه علاقه‌مندان دعوت می کنم تا با ارسال تحقیقات، مقالات و برنامه‌های علمی پژوهشی، به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر، ما را در برنامه‌ریزی هرچه بهتر به منظور رونق روزافزون فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یاری کردند.

برچسب‌ها حبیب رضا ارزانی مسجد کانون فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد کانون فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم مسجد کانون فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 

حجت الاسلام تقوی سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: طرح ملی توزیع «گوشت قربانی مشارکتی» توسط مؤسسه فرهنگی حضرت خدیجه (س) قم و خیران برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرایی شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان افزود: بر این اساس با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، خانواده‌های جامعه هدف شناسایی شدند و هزار بسته گوشت قربانی در بین این خانواده‌های عزتمند در مناطق محروم توزیع شد.

وی بیان کرد: دستگیری از دیگران در روایات مختلف در دین اسلام مورد تأکید است که امیدواریم این اقدام که گامی هرچند کوچک در کمک به معیشت محرومان است، مورد رضایت پروردگار متعال قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین