Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: آزمایشگاه های ملی ارتباط عمیق تری بین صنعت و دانشگاه ایجاد می کنند در کشورهای دیگر این آزمایشگاه ها وجود دارد و بخش مهمی از ارتباط بین صنعت و دانشگاه در آزمایشگاه ها ملی صورت می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین همتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو راه آرمان؛با بیان اینکه تنها راه رسیدن به اقتدار و داشتن قدرت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. رسیدن به قدرت علمی است، گفت:به این معنا که هر جامعه ای قدرت علمی به دست آورد به حاکمیت دست یافته و می تواند حکمرانی کند.

وی با بیان اینکه در آموزه های دینی ما به علم به طور ویژه اهمیت داده شده است، تصریح کرد: اگر علم کافی را کسب نکنیم و از آن غافل شویم علم بر ما غالب خواهد شد؛ لذا استقلال سیاسی، عزت و شرف هر کشوری بدون داشتن علم محقق نمی شود و زور گویان و سود جویان جهان می توانند بر آن حکمرانی کنند.

همتی در خصوص وابسته بودن علم به رفاه مردم جامعه بیان کرد: اگر علم نباشد به صنعت و تکنولوژی دست پیدا نخواهیم کرد و اگر مجموع این دو در کشور نباشد مردم  رفاه نخواهند داشت و نمی توانیم خیلی از ظرفیت ها منابع طبیعی کشور را بشناسیم، استخراج کنیم و به موارد با ارزش تبدیل کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بحث های فرهنگی به علم مربوط است، تصریح کرد: زمانی که از لحاظ علمی و تکنولوژی نسبت به کشور های دیگر عقب باشیم باعث می شود که مردم جامعه به کشور های دیگر احساس وابستگی کنند و تحت تاثیر فرهنگ آن کشور ها قرار بگیرند.

وی ادامه داد: کشور نسبت به کشور های دیگر از لحاظ علمی عقب تر است و این عقب ماندگی باعث می شود که افراد فکر کنند که آن ها از لحاظ علم و تکنولوژی جلو تر هستند؛ پس از لحاظ فرهنگی هم بر ما برتری دارند و این در حالی است که ما از لحاظ فرهنگ دینی و اسلامی یک کشور غنی هستیم و متاسفانه از لحاظ علمی با توجه به پیشرفت های زیادی که داشته ایم اما هنوز به جایگاه قابل قبولی در دنیا نرسیده ایم و همین امر باعث شده است که مردم و جوانان به سمت فرهنگ غرب و کشور های پیشرفته بروند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه کشور ما از لحاظ علمی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی پیشرفت خیلی بزرگی داشته است، خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی کشور در آمار دانشگاه ها به حساب نمی آمد در حالی که هم اکنون کشور از لحاظ تعداد مقالات به جایگاه 15 در دنیا رسیده است که باید کیفیت این مقالات و کار های علمی  را ارتقا دهیم.

همتی مشکل اصلی کشور در علم را ارتباط کم بین صنعت و دانشگاه دانست و تاکید کرد: هیچ ساختاری در این حوزه تعریف نشده است و ما از لحاظ بودجه های دانش پژوهشی کمبود داریم و تجهیزات صنعتی خیلی جای کار دارد که باید خریداری یا تولید شوند لذا باید با قانون ساختاری را شکل دهیم که صنعت را ملزم کند که بخشی از بودجه خود را در اختیار دانشگاه قرار دهد که دانشگاه بر روی نقص هایی که صنعت دارد کار کند.

وی در خصوص آزمایشگاه های ملی اظهارکرد: این آزمایشگاه ها ارتباط عمیق تری بین صنعت و دانشگاه ایجاد می کنند در کشورهای دیگر این آزمایشگاه ها وجود دارد و بخش مهمی از ارتباط بین صنعت و دانشگاه در آزمایشگاه ها ملی صورت می گیرد که ما هم باید به این سمت برویم؛ ما باید در کشور یک سری آزمایشگاه های ملی را به وجود آوریم و در صنایعی که نیاز کشور است از جمله نفت، خودرو سازی، و بخش های مختلف ارتباط بین صنعت و دانشگاه به وجود آید.

این دانشمند برجسته در ادامه گفت: باید برای پژوهش کشور بودجه قابل قبولی در نظر گرفته شود و اگر  جلوی حدر رفتن بودجه کشور در بخش های مختلف گرفته شود می توان از بودجه ای که اضافه می آید در علم و تکنولوژی  سرمایه گزاری کرد؛ لذا تحول عظیمی در کشور به وجود می آید.

همتی افزود: برای رشد علم در کشور اقدامتی از جمله ایجاد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و ...  صورت گرفته است؛ لذا هنوز با آن جایگاهی که باید به آن برسد فاصله دارد و بودجه پژوهشی دانشگاه نه تنها نباید کم شود بلکه باید سالانه افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: اگر کشور از لحاظ تکنولوژی و علمی رشد کند از لحاظ  اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت نیز رشد می یابد و یک کشور مستقل می شود که می تواند برای کشور های دیگر تاثیر گذار باشد.

وی در خصوص ارتقا سطح صنعت خودرو سازی و راه سازی اظهارداشت: باید خودروهای با کیفیت تر و با سوخت کم تولید شود تا از تلفات جاده ای جلوگیری شود و همچنین 80 درصد آلودگی های هوا ناشی از خودرو ها است که سالانه 18 میلیارد دلار به به کشور خسارت وارد می کند و اگر ما خودرو هایی با سوخت کم و آلودگی کمتر تولید کنیم مبلغ قابل توجهی از هزینه های کشور کم می شود و تلفات جانی هم کم می شود.

همتی در پایان عنوان کرد: باید ساختار های فعلی کشور اصلاح شود تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه قوی شود و دانشگاه به سمت رشته های تولید محور برود و به دانشجویان انگیزه داده شود  که هم درس بخواند و بداند آینده خوبی در کشور خود دارند و برای کشور موثر باشد.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۶۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن می‌خواهد مانع رشد علمی و معنوی بانوان شود

دادستان کل کشور گفت: توطئه کشف حجاب از همان دست دسیسه‌های دشمن است که سعی دارد حجاب را مانع پیشرفت و موفقیت بانوان قلمداد کند و این در حالی است که رشد و پیشرفت بانوان غیور ما در کشور در دوران پس از انقلاب دارای شتاب و جهش فوق‌العاده بوده است و روند موفقیت‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، دومین جلسه شورای معاونین دادستانی کل در سال جدید با حضور معاونین و به ریاست حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه دادستان کل کشور با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم، فرا رسیدن عید سعید فطر را تبریک گفت و اظهار کرد: در این عید بزرگ پس از یک ماه روزه‌داری و اطاعت خداوند، بندگان پاداش خود را از خدای متعال طلب می‌کنند و این روز بزرگ کامل کننده عبادات یک ماه بندگان است.

وی افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم در سال پیش‌رو و در شب‌های قدری که گذشت برای همه ما بهترین امور دنیوی و اخروی را رقم بزند، البته والاترین و بهترین امر مقدر برای همه بشریت همانا ظهور حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه و به دست گرفتن پرچم عدالت‌گستری توسط ایشان در جهان است.

دادستان کل کشور با اشاره به دو جنایت خبیثانه دشمن در حمله به کنسولگری ایران در سوریه و نیز حمله تروریستی به مقرهای انتظامی و دفاعی در راسک و چابهار ضمن عرض تسلیت به خانواده معظم شهدای این دو حادثه تصریح کرد: دشمن حقیر صهیونیستی و حامیان آن‌ها به خیال خود می‌پندارند با این اقدامات وحشیانه و از سر رذالت می‌توانند بر شکست‌های پی در پی خود مرهم گذاشته و محور مقاومت در منطقه را دچار ضعف و سستی کنند، این در حالی است که این دست و پا زدن‌های آخر رژیم صهیونیستی است و به حول و قوه الهی به زودی شاهد نابودی و سقوط این رژیم کودک‌کش خواهیم بود.

ارتش‌های مردمی در منطقه شکل گرفته است

حجت‌الاسلام موحدی افزود: باید دانست امروز با شکل‌گیری ارتش‌های مردمی در منطقه و اعتراض و قیام جهانی علیه رژیم صهیونیستی، این کشور غاصب و جعلی در محاصره قرار گرفته و هر روز حلقه این محاصره تنگ‌تر می‌شود، لذا تلاش این رژیم جعلی بیشتر دست و پا زدن مذبوحانه است.

وی با اشاره به حضور بی‌نظیر مردم در راهپیمایی روز قدس امسال گفت: حضور مردم در راهپیمایی امسال از سنوات قبل باشکوه‌تر بود، این حضور گسترده پیامی بسیار روشن برای حامیان مردم فلسطین و محور مقاومت و هشداری برای دشمنان امت اسلامی دارد که همانا برای مردم غزه پیام دلگرمی و برای دشمنان پیام دلسردی و یاس را مخابره کرده است؛ لذا جا دارد به سهم خود از مردم شریف و قدرشناس و بصیر ایران تشکر کنم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: اکنون مسئله حجاب در کشور به یک چالش تبدیل گشته است، در حالی که مبنای حجاب و پوشیدگی شریعت است و از همان صدر اسلام مورد توجه بوده و مربوط به جمهوری اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام موحدی افزود: دشمن از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی انواع موانع و مشکلات را برای شکست دادن و تضعیف انقلاب اسلامی ایجاد و رهبری کرده است؛ به طور مثال می‌توان به تحریک گروهک‌ها، انجام ترورهای ابتدای انقلاب، تحمیل هشت سال جنگ و حمایت‌های مداوم از رژیم بعث، جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و تحریم‌های ظالمانه دولت و مردم ایران اشاره کرد.

دشمن می‌خواهد مانع رشد علمی و معنوی بانوان شود

وی خاطرنشان کرد: توطئه کشف حجاب از همان دست دسیسه‌های دشمن است که سعی دارد حجاب را مانع پیشرفت و موفقیت بانوان قلمداد کند، این در حالی است که رشد و پیشرفت بانوان غیور ما در کشور در دوران پس از انقلاب دارای یک شتاب و جهش فوق‌العاده بوده و این روند موفقیت‌ها همچنان ادامه دارد و خواهد داشت.

دادستان کل کشور ادامه داد: کسب مدال‌ها و موفقیت‌های مختلف و متعدد زنان ایرانی در عرصه‌های علمی، پزشکی، فرهنگی، هنری و ورزشی بر همگان روشن است و این بستر رشد و تعالی برای بانوان ایرانی در سایه انقلاب اسلامی ایجاد گردیده و این مسئله موجب تحقیر تفکر زن‌ستیز غرب شده است.

در موضوع «حجاب» دست دشمن را قطع خواهیم کرد / ‏‬ مبنای حجاب «شریعت» است

حجت‌الاسلام موحدی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد نظام اسلامی را در دید مردم بخصوص جوانان ناموفق معرفی کند، تصریح کرد: اگر با دقت نگاهی به پشت پرده موضوع حجاب و عفاف در کشور داشته باشیم به وضوح دست دشمن خارجی و بیگانگان قابل مشاهده است؛ لذا مردم بصیر ما همچون دیگر توطئه‌های دشمن در این موضوع هم هوشیار بوده و این توطئه را خنثی می‌کنند و دچار فریب و حربه‌های دشمنان نمی‌شود.

وی ادامه داد: دشمن تلاش کرده است مسئله حجاب را یک مسئله سیاسی جلوه و تنزل دهد و به چالش تبدیل کند، در حالی که مسئله حجاب مبنای قرآنی و شرعی داشته و در کشور ما نهادینه شده است، اگرچه افراد معدودی به علت آگاهی کم، فریب نقشه دشمن را خورده و اقدام به کشف حجاب کردند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: این موضوع هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد، برخی از این افراد از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند، پیگیر اجرای قانون در این زمینه هستیم و همه مسئولان موظف به اجرای قانون هستند، کسانی که از امکانات کشور بهره‌مند هستند باید قوانین کشور را رعایت کنند.

«آزادی بیان» و «آزادی اجتماعی» در ایران بی‌نظیر است

حجت‌الاسلام موحدی با اشاره به شرایط کشور در دوران پهلوی گفت: آزادی که امروز در ایران وجود دارد در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود، در هیچ کجا این مقدار آزادی برای نقد مسئولان وجود ندارد، به طوری که برخی بالاتر از نقد و گاهی اقدامی که دارای وصف مجرمانه هم است مرتکب می‌شوند، اما کسی متعرض آن‌ها نمی‌شود.

وی گفت: عده‌ای از افراد درآمد فراوانی دارند، اما مالیاتی نمی‌دهند که البته باید مطابق قانون ملزم به پرداخت شوند، یا عده‌ای از تمام امکانات کشور استفاده و در بهترین شرایط زندگی می‌کنند، اما هیچ‌گاه مشارکتی در اداره شهر و کشور خود ندارند.

دادستان کل کشور ادامه داد: جوانان ما دوران پهلوی را ندیده و آن همه محرومیت و تنگناهای سیاسی و اجتماعی را مشاهده نکرده‌اند، جوانان بدانند در آن زمان اکثریت مردم از تحصیل، آموزش و بهداشت و بسیاری از امکانات دیگر محروم بودند، البته این تفاوت شرایط با ملاحظه آمارهای موجود به راحتی قابل درک است، باید دانست که در رژیم پهلوی بسیاری از مناطق کشور از امکانات اولیه هم محروم بودند.

آحاد مردم «حق و وظیفه» امر به معروف مسئولان را دارند

حجت‌الاسلام موحدی بر اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تاکید کرد و گفت: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانون بسیار خوبی است و باید به طور کامل اجرا شود، در این قانون مردم حق نصیحت و امر به معروف همه مسئولان را دارند و امر به معروف لسانی نه تنها حق آحاد مردم است، بلکه گاهی تکلیف هم است؛ لذا مصمم هستیم اجرای این قانون را در همه سطوح در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه مطالبه کنیم.

وی بر برخورد با جرم مشهود توسط ضابطان تاکید کرد و افزود: در برقراری نظم عمومی و حفظ امنیت روانی جامعه، وظیفه ضابطان مشخص است، ضابطان در جرایم مشهود نیازی به دستور قضائی ندارند، بلکه حسب قانون بایستی با جرم مشهود برخورد و با دلایل و مدارک به مرجع قضائی گزارش کنند؛ لذا استنکاف از انجام وظیفه موجب مسئولیت قانونی است.

کد خبر 743140

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس دانشگاه تهران بر ایجاد فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم از سوی دانشمندان
  • تاکید رئیس دانشگاه تهران بر ایجاد فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم
  • دشمن می‌خواهد مانع رشد علمی و معنوی بانوان شود
  • اختلال در مسیر مرجعیت علمی ایران با ایجاد اغتشاش در کشور
  • حلقه ارتباط دانشگاه‌های دنیا با صنعت چگونه است؟
  • حلقه ارتباط دانشگاه‌های دنیا با صنعت به کجا رسید؟
  • جشنواره افطار ملل برگزار شد
  • دانشگاه صنعت و معدن چین با دانشگاه تربیت مدرس همکاری می‌کند
  • آمادگی جدی دانشگاه‌ها برای همکاری و مشارکت در تحقق شعار سال/ مبلغ قرارداد‌های ارتباط صنعت با دانشگاه ۳۷ درصد رشد یافت 
  • ثبات افغانستان نیازمند تفاهم ملی است