Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن در ائتلاف آمریکا در خلیج فارس شرکت می‌کند، تصریح کرد: ژاپن قصدی برای حضور در ائتلاف آمریکا ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در حاشیه نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن و در جمع خبرنگاران گفت: سفر روحانی به ژاپن یک سفر کاری، کاملا فشرده‌ است و کمتر از 24 ساعت در ژاپن حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع اصلی پیگیری روابط دوجانبه دو کشور است، همین طور رایزنی‌ها و مشورت‌هایی که دو کشور در خصوص موضوعات منطقه و مسائل بین‌المللی دارند. در سفر آبه به تهران این مشورت‌ها در سطح وسیعی انجام شد و ادامه مشورت‌ها انشالله در توکیو صورت می گیرد.

عراقچی با اشاره به سفر رئیس جمهور به ژاپن ادامه داد: مسائل دوجانبه بین ایران و ژاپن طیف وسیعی از مسائل را در بر می‌گیرد در عین حال ما در خصوص مسائل منطقه و بین‌المللی هم رایزنی‌هایی، خواهیم داشت. برجام، سیاست آمریکا و سیاست فشار حداکثری موضوعات جدی است که حتما مورد رایزنی دو کشور قرار خواهد گرفت.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه تصویب FATF تا چه اندازه بر روابط ایران و ژاپن به عنوان کشور دوست تاثیرگذار است، تصریح کرد: به هر حال این موضوعی است که مجمع تشخیص مصلحت باید تصمیم نهایی را بگیرد. امیدوارم تصمیمی که برای مصلحت کشور است را بگیرند.

معاون وزیر امور خارجه درباره سفر رییس اینستکس به تهران و دیدارهای وی در ایران گفت: تعاملات بین اینستکس و نهاد متناظر ایرانی‌اش به نام «ساتما» شناخته می‌شود. تعاملات میان اینستکس و نهاد متناظر ایرانی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. اخیرا یک یادداشت تفاهم همکاری میان این دو شرکت امضا شد و امیدواریم ظرف روزهای آینده اولین تعاملات میان این دو شرکت انجام شود. البته تعاملات بین شرکت‌های تجاری انجام می‌شود. اینستکس و ساتما تهاترات مالی آنها را هماهنگ می‌کنند و تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهند به شکلی که نیاز به انتقال پول و خیلی نیاز به مسائل بانکی وجود نداشته باشد. این موضوع یک مکانیزم پیچیده‌ای دارد. امیدواریم طی روزهای آینده راه بیفتد.

او در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن اینستکس برای ایران کافی خواهد بود، بیان کرد: حتما کافی نیست اما می‌تواند بخشی از تجارت بین ایران و اروپا را پوشش دهد. از نظر ما یک بخش کوچکی از تعهدات اروپا هست که هنوز عملیاتی نشده و منتظر هستیم که به مرحله عملیاتی برسد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: از نظر ایران، اجرایی شدن اینستکس عملی کردن بخش کوچکی از تعهدات آنها است تازه عملی هم نشده است بلکه منتظر هستیم به مرحله عملیاتی برسد.  

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند، یادآور شد: خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر به ژاپن وجود ندارد.  

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن از ایران نفت خواهد خرید، گفت: بستگی به دولت ژاپن دارد. ژاپن یکی از خریداران قدیمی نفت ایران بوده و سابقه تعاملات نفتی بین ایران و ژاپن به بیش از چندین دهه می‌رسد. ما درک می‌‌کنیم فشارها و تحریم‌های موجود موانعی را ایجاد کرده است. امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود دولت ژاپن و کمپانی‌های ژاپن بتوانند، به ایران برگردند به عنوان خریدار نفت ایران ولی تحریم‌های فعلی موانع جدی ایجاد کرده است.

او افزود: امسال که نودمین سالگرد روابط سیاسی ایران و ژاپن است روسای دو کشور و رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن به دو کشور سفر کردند. رئیس مجلس ایران به ژاپن سفر داشتند. تعاملات فرهنگی بسیار زیادی صورت گرفت و فکر می‌کنم، ژاپن یک نمونه خوبی است از فعالیت‌های دیپلماتیک در  شرق آسیا. البته نمونه بهتر چین است. ژاپن یک نمونه خوبی از فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در شرق آسیا است. نمونه بهتر چین است که به خاطر تعاملات بسیار زیادی که با این کشور هم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داریم. با بقیه کشورهای شرق آسیا به همین منوال روابط‌مان را ادامه می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خلیج فارس ژاپن مجمع تشخیص وزارت امور خارجه برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۶۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است

معاون سفارت کشورمان در کابل در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان تأکید کرد تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار با «مولوی  عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان بر تلاش ایران برای ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان تأکید کرد.

مرتضوی با اشاره به افزایش تعاملات منطقه‌ای با محوریت افغانستان اظهار داشت: تهران تلاش‌های خود را برای تکمیل تعاملات منطقه‌ای با کابل بیش از پیش افزایش داده و در این زمینه اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فضایی برای حرکت بر علیه هیچ حکومت و‌کشور همسایه‌ای نیست و در مورد افغانستان نیز مجوزی برای فعالیت علیه این کشور وجود ندارد.

مرتضوی: عناصر مغرض برای تیره کردن روابط ایران و افغانستان تلاش می‌کنندوزیر معارف طالبان خواستار همکاری ایران برای غنای منابع آموزشی افغانستان شدمرتضوی و کرزی بر حل مشکلات افغانستان با تکیه بر ظرفیت داخلی این کشور تأکید کردند

وزیر خارجه طالبان چندی قبل در دیدار با معاون سفارت ایران در کابل تاکید کرده بود  جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بین‌المللی خود برای برون رفت افغانستان از مشکلات جاری استفاده کند.

«امیرخان متقی» در پایان این دیدار در رابطه با همکاری با جمهوری اسلامی ایران گفته بود: ما دو کشور همسایه هستیم و آمادگی کامل برای ادامه روابط گسترده و آزادنه در همه سطوح را داریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • ادامه بررسی موارد اختلافی لایحه برنامه هفتم در مجمع تشخیص
  • مخالفت مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است