Web Analytics Made Easy - Statcounter



آیا شده با افرادی مواجه شوید که دنبال بهانه می‌گردند تا کار خاصی را انجام دهند یا از انجام کار دیگری طفره بروند؟ صدور مجوز شکار برای سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان درست مثل همین رفتاری است که آن افراد از خود نشان می‌دهند.
به گزارش «تابناک»، اگر هنوز متوجه ماجرا نشده اید، بهتر است یکی دو موضوع را از گذشته مرور کنیم و سپس به شرایط حال حاضر برگردیم و اتفاقاتی که همزمان با خواندن این مطلب در حال وقوع هستند را مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا بیایید به چند سل قبل برگردیم که سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت ۵ ساله شکار را تصویب کرد.
در آن زمان، کاهش جمعیت بسیاری از گونه‌های حیات وحش کشورمان به دلایلی مانند شکار بی رویه، از بین رفتن زیستگاه ها، خشکسالی و... موجب شده بود که‌بیم انقراض برخی گونه‌ها برود و از آنجایی که گونه‌های مختلف در چرخه حیات به یکدیگر وابسته هستند، حکم کلی ممنوعیت شکار صادر شود.
اما آیا این ممنوعیت استثنایی نداشت؟ برخلاف باور اولیه که می‌بایست «ممنوعیت شکار» شامل همه گونه‌های حیات وحش شود، در همان سال‌ها هم صدور پروانه شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داشت، با این ملاحظه که تنها یک گونه بود که می‌شد پروانه شکارش را خرید: گراز!
برای آنکه بدانید چرا گراز استثنا شناخته شده بود، شاید این توضیح کافی باشد که گراز همان خوک وحشی است؛ یعنی گونه‌ای از خوک که در حیات وحش ساکن است و اهلی نیست، نه اینکه مثلا وحشی باشد و خطرناک و کشتنش ضرورت داشته باشد. البته این حیوان به دلیل خلق و خویش، از دید کشاورزانی که مجاور زیستگاهش زندگی می‌کنند، آفت محسوب می‌شود.
احتمالا با این توضیحات پی برده اید که چرا سازمان حفاظت محیط زیست شکار و کشتار گراز را مجاز می‌دانست؛ اینکه بهتر است حیوانی حرام گوشت که آفت کشاورزی است، جمعیت قابل قبولی دارد و دست بر قضا مورد تقاضای شکارچیان خارجی است را به توریست‌های شکار فروخت و از قبل آن کسب در آمد کرد!
البته این ایده اشکالاتی جدی دارد از جمله اینکه وقتی صدای شلیک گلوله در حیات وحش طنین انداز می‌شود، بسیاری از علاقمندان شکار به این نتیجه می‌رسند که شکار بلااشکال است و آنچه موجب ممنوعیتش شود، نه خطرانقراض و هیچ امر دیگری، که انحصار کسب درآمد از حیات وحش برای سازمان محیط زیست است؛ همان سازمانی که در بدو تاسیس، شکاربانی بود و بعد‌ها عنوان و ظاهرا هدفش تغییر کرد!
افزون بر این اشکال، صدور مجوز شکار موجب می‌شد که غذای گوشتخوارانی مانند پلنگ از سفره شان کم شود و این گربه سان رو به انقراض برای تامین غذا، به محل زیست انسان‌ها نزدیک شود و در خطر کشته شدن قرار گیرد. البته جز پلنگ، لاشه گراز مورد علاقه جانوران دیگری در حیات وحش هم هست و در نتیجه با حذف آن، چرخه حیات وحش آسیب جدی می‌بیند.
با این یادآوری‌ها احتمالا لازم نباشد که بگوییم صدور پروانه شکار گراز هرگز متوقف نشده و کماکان هرساله جمعی از شکارچیان خارجی از گوشه و کنار جهان روانه کشورمان می‌شوند تا در برخی نقاط ایران از جمله شمال کشورمان، گراز شکار کنند، با شکارشان عکس یادگاری بگیرند و دندان‌های نیش حیوان را کنده و به یادگار با خود ببرند.
شکارچیانی که بابت شکار هر گراز، بسته به طول دندان نیشِ شکارشان، بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ یورو به سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت برگزارکننده تور شکار پرداخت می‌کنند و کاری ندارند که چرخه زیست طبیعی گونه‌های حیات وحش آسیب می‌بیند یا صدای شلیک‌های پیاپی، حیات وحش را به شکارگاه مدام تبدیل می‌کند و آثار شومی برجای می‌گذارد. توریست‌های که می‌دانند دولت ایران دست هر جناحی باشد و ریاست سازمان محیط زیست به هر فردی سپرده شود، همیشه در‌های ایران برای پذیرایی از ایشان و هدیه دادن گراز‌ها به ایشان باز است!

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان وارونگی هوا محمد کیانوش راد شکار گراز گراز توریست خارجی دندان عکس شکار انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان وارونگی هوا محمد کیانوش راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری

 

فراهانی رئیس اداره حفظ و احیا تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خبرگزاری صداوسیما گفت پهنه ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان بعد از بارندگی‌های فصل بهار نسبت به سال‌های گذشته پرآب‌تر شده و هم جواری آب دشت و آسمان در این تالاب جاذبه‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

فراهانی گفت تالاب میقان که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده کارکرد‌های متنوعی در زیست بوم منطقه داشته و در کیفیت هوای مرکز استان، زیستگاه حیات وحش گردشگری و فرصت‌های مطالعات علمی اثرگذار است.

جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت تالاب میقان زیستگاه حیات وحش بومی و مهاجر بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، غاز، مرغابی، درنای خاکستری، چوب پا، نوک خنجری و آبچلیک است و در فصول مهاجرت تا ۲۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • دستگیری متخلف شکار غیرمجاز در شهرستان مهرستان
  • متخلف شکار غیر مجاز در مهرستان دستگیر شد
  • پیگیری قضایی محیط زیست مازندران از قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی