Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@23:26:36 GMT

بازار شب یلدا در شوک

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۴۷۷۷

بازار شب یلدا در شوک

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از آنجا که قیمت بازتابی از عرضه و تقاضا است و فقدان تعادل بین این دو مولفه بر قیمت اثر می‌گذارد، فراوانی کالا از یک سو و کاهش تقاضا به دلیل شرایط اقتصادی مردم از سوی دیگر، صنوف را دچار شوک و ناگزیر به کاستن از قیمت‌ها و صرف نظر از سود قانونی خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یلدا که می‌رسد معمولا قیمت اقلامی مانند آجیل و خشکبار، میوه و شیرینی متاثر از افزایش تقاضا در بازار تا حدی افزایش می‌یابد، اما امسال شرایط قیمتی در بازار یلدای مشهد متفاوت از سال‌های گذشته است.

کارشناسان اتحادیه‌ها می‌گویند قیمت اقلامی مانند شیرینی، انواع آجیل، خشکبار و میوه هم‌اینک در بازار متعادل و کاملا واقعی است لذا نمی‌توان آن‌ها را گران دانست بلکه بضاعت اقتصادی مردم کفاف خرید بیشتر را نمی‌دهد و خانوار‌ها تلاش می‌کنند خرید کمتری داشته باشند.
 کاهش قیمت در انواع آجیل
علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار کشور، گفت: امسال تولید آجیل و خشکبار در ایران و همچنین خراسان رضوی مطلوب و قابل توجه بود. این مهم منجر به فراوانی کالا و کاهش قیمت در انواع آجیل و خشکبار شده است.

او ادامه داد: امسال قیمت پسته نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد کاهش یافت، قیمت اقلام دیگر مانند بادام، کشمش و انواع تخمه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تنزل کرده است.  
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار کشور، گفت: کاهش نرخ در اقلام آجیل و خشکبار تولید داخل به مراتب بیشتر از میزان کاهش در اقلام وارداتی است، زیرا تولید آجیل و خشکبار امسال زیاد و عرضه آن در سطح بازار کشور مناسب بوده است.

 ارزانی ممقانی به توقف ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلام آجیل و خشکبار وارداتی اشاره وافزود: این اقدام دولت به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد و توان تولید در این اقلام را افزایش داد تا توان رقابت با تولیدات مشابه خارجی را پیدا کنند.

او ادامه داد: کشوری که تولیدکننده آجیل و خشکبار است نباید یارانه خود را خرج واردات چنین اقلامی کند لذا تدبیر دولت مبنی بر اختصاص ارز آزاد یا نیمایی به واردات آجیل و خشکبار منجر به رشد تولید داخلی و همچنین تثبیت نرخ ارز منجر به تعادل در بازار و کاهش قیمت‌ها شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار کشور، گفت: هم‌اینک قیمت آجیل و خشکبار در بازار ارقامی مقبول و واقعی است، مردم از کیفیت و قیمت این اقلام رضایت دارند و استقبال از خرید آن‌ها مناسب است.

ارزانی ممقانی افزود: از آنجا که تمام سود فروشندگان آجیل و خشکبار از محل فروش است، صنوف تلاش می‌کنند در شب یلدا قیمت‌های خود را تا آنجا که اقلامشان به فروش برسد کاهش دهند و آن را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند.   قیمت شیرینی شب یلدا

 

محمد فرزانی افزود رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد هم در این باره گفت: قیمت تمام شده تولید انواع شیرینی به دلیل تورم، دستمزد کارگران و شرایط قیمتی برخی کالا‌ها افزایش یافته، اما در مجموع کمیسیون نظارت بر بازار خراسان رضوی امسال هیچ مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش قیمت انواع شیرینی در بازار نداشته است.

او ادامه داد: اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد تقاضای خود را مبنی بر افزایش نرخ شیرینی به کمیسیون نظارت ارایه داده، اما آن نهاد هنوز موافقت نکرده است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده شیرینی را تحمیل هزینه‌های حمل و نقل شکر ذکر و گفت: تا دو ماه پیش سازمان صنعت، معدن و تجارت حواله شکر طرح تنظیم بازار را از طریق شرکت غله به دست شیرینی‌سازان می‌رساند، اما از زمانی که توزیع شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار شده، این حواله به سختی و با هزینه بالا به دست قناد‌ها می‌رسد.

فرزانی افزود: سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی دارای کارخانه شکر هستند و می‌توانند شکر مورد نیاز قنادان این مناطق را تامین کنند، اما قناد‌های مشهدی ناچارند حواله شکر طرح تنظیم بازار خود را از شرکت "کشت و صنعت نیشکر هفت تپه" در خوزستان تامین کنند.

او ادامه داد: تامین شکر از کارخانه هفت تپه باعث تحمیل هزینه حمل و نقل به شیرینی‌سازان می‌شود که قیمت تمام شده تولید شیرینی را افزایش می‌دهد و چاره‌ای جز افزایش نرخ برای قناد‌ها باقی نمی‌گذارد.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد،گفت: پیشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حواله شکر طرح تنظیم بازار را بسیار عالی توزیع می‌کرد، اما رویه جدید مبنی بر توزیع شکر توسط انجمن صنفی قند و شکر ایران فقط هزینه تمام شده تولید را افزایش داده که در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است.

فرزانی افزود: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد چاره‌ای جز کاهش تعداد کارگران واحد‌های تولید شیرینی باقی نمی‌ماند.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد، گفت: هرچند شب یلدا نزدیک است، اما خرید شیرینی توسط مردم در بازار مشهد شرایط خوبی ندارد و کاهش خرید چاره‌ای جز گذشتن قنادان از سود قانونی خود و تنزل دادن قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد.   کاهش قیمت میوه ها در شب یلدا

 

حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد، گفت: در میدان بار مشهد میوه به ویژه اقلامشب یلدایی فراوان است و به نظر می‌رسد همین فراوانی، قیمت‌ها را در شب یلدا تا حدی زیادی کاهش می‌دهد.

 او ادامه داد: هر کیلوگرم هندوانه هم‌اینک از ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار ریال، هر کیلوگرم انار از ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار ریال، هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال از ۱۸ هزار تا ۳۵ هزار ریال، هر کیلوگرم پرتقال تامسون جنوب از ۳۲ هزار تا ۷۵ هزار ریال، هر کیلوگرم نارنگی از ۳۵ هزار تا ۵۵ هزار ریال و هر کیلوگرم موز از ۱۰۵ هزار تا ۱۲۵ هزار ریال در میدان بار مشهد عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد، گفت: حداکثر سود قانونی فروش این اقلام میوه در سطح خرده‌فروشی ۳۰ درصد است که به نرخ میدان بار در سطح میوه‌ فروشی‌های سطح شهر افزوده می‌شود.

ساکن برجی به کاهش خریداران میوه اشاره و افزود: قیمت کنونی میوه واقعی است و نمی‌توان آن‌ها را گران دانست، با این حال قیمت میوه تا شب یلدا روند کاهشی خواهد داشت.

استقبال شهروندان ازسفره‌خانه‌های سنتی در شب یلدا 

 

ابوالفضل دهستانی رئیس  اتحادیه صنف سفره‌خانه‌های سنتی مشهد هم گفت: عموما سفره‌خانه‌های سنتی در شب یلدا بسیار مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرند تا غذا‌های سنتی ایرانی را در این شب در فضایی کاملا سنتی صرف کنند.

 او ادامه داد: امسال هیچ افزایش قیمتی در ارائه خدمات سفره‌خانه‌های سنتی و سایر واحد‌های فروش غذا‌های سنتی مانند "کله پاچه یا جگر" اعمال نشده و هرگونه افزایش قیمت در این خصوص پیگیری قانونی می‌شود.

رئیس  اتحادیه صنف سفره‌خانه‌های سنتی مشهد،گفت: با حمایت دادستانی مشهد همه سفره‌ خانه‌داران، دیزی سراها، کله پز‌ها و جگرکی‌ها ملزم هستند خدمات خود را طبق نرخنامه رسمی عرضه کنند و در صورت دریافت هرگونه شکایت مردمی در این خصوص، با متخلف در کمتر از ۲۴ ساعت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

دهستانی افزود: پیگیری موسسه صنعتی گوشت مانع افزایش قیمت غذا‌هایی از جمله کله پاچه، جگر و دیزی در سطح بازار مشهد شد.     طرح نظارتی ویژه شب یلدا
امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی هم در پیرامون بازار شب یلدا گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا با همکاری اتحادیه‌ها از ۲۰ آذر ماه جاری در مشهد آغاز شده و تا سوم دی ماه ادامه دارد.

 او ادامه داد: در این طرح طبق شیوه‌نامه ابلاغی ستاد تنظیم بازار کشور و وظایفی که این ستاد برای اتاق اصناف تعیین کرده، اتحادیه‌ها برای کنترل و نظارت بر بازار در کنار بازرسان اتاق اصناف قرار می‌گیرند و در واقع در خط مقدم هستند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: بر این اساس بازرسی و نظارت در سطح بازار مشهد بر سه محور "رصد و پالایش بازار با هدف جلوگیری از کمبود هرگونه کالا و پیشگیری از افزایش قیمتها، رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردم و همچنین بازرسی روزانه از بازار" قرار گرفته است.

دلداری افزود: هر زمان که احساس کمبود کالا و افزایش قیمت در بازار وجود داشت، این موضوع به ستاد تنظیم بازار مشهد اعلام می‌شود تا بلافاصله قیمت‌ها مهار شوند.   او ادامه داد: بازرسان اتاق اصناف در کنار کارشناسان اتحادیه‌ها در قالب یک گروه تخصصی به صورت نوبتی از واحد‌های صنفی سطح شهر بازدید می‌کنند. ۵۰ گشت مشترک در همین چارچوب پیش‌بینی شده و بازرسان از ساعت هشت تا ۲۱ هر روز مشغول فعالیت نظارتی خود خواهند بود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: اجرای گشت‌های مشترک همراه با شعبه سیار تعزیرات حکومتی به ویژه در خصوص کنترل قیمت اقلامی مانند آجیل و خشکبار، شیرینی و میوه است تا بلافاصله پس از احراز تخلف حکم توسط تعزیرات صادر و منجر به پلمب واحد می‌شود. در کنار این اقلام، قیمت کالا‌هایی مانند کیف و کفش، طلا و جواهر، پوشاک هم تحت نظارت قرار دارد.

دلداری افزود:در آستانه فرارسیدن شب یلدا اتحادیه بارفروشان مشهد میوه را به صورت عرضه مستقیم و ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت در سطح خرده فروشی در چهار بازار شهرداری مشهد به فروش می‎رساند.

او ادامه داد: اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد هم قرار است چند واحد صنفی را با نصب بنر‌های متحدالشکل تدارک ببیند که میوه را با ۲۰ درصد تخفیف در شب یلدا عرضه کنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی در ادامه گفت: سه پویش "بدون قیمت نخریم، گران نخریم، ارزان بفروشیم" از سوی رسانه‌ها و واحد‌های صنفی شکل گرفته تا جو روانی بازار ناشی از افزایش نرخ بنزین را از بین ببرند. این پویش‌ها برای مهار قیمت‌ها در شب یلدا هم فعال خواهند بود.

او ادامه داد: در راستای راه‌اندازی پویش "بدون قیمت نخریم" و نظارت بازرسان اصناف بر بازار، از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون ۵۵۰ پرونده تخلف بابت عدم درج قیمت بر روی کالا‌ها در مشهد تشکیل شده است.

دلداری افزود: مردم در صورت مشاهده عدم درج قیمت بر روی کالا و هر نوع گرانفروشی می‌توانند مراتب را از طریق شماره ۱۲۴ و ۳۱۷۳۰ یا با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۱۳۴۱۲۴ گزارش دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در خراسان رضوی یک واحد صنفی وجود دارد. جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور و سهم صنوف تولیدی این استان از بازار کشور ۲۲ درصد است.

منبع:ایرنا   انتهای پیام//ف.ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا شب چله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش ۲.۵ درصدی، به زیر کانال ۲ هزار و ۳۴۰ دلار رفت.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

بر همین اساس، قیمت اونس طلا افت ۶۰دلاری را تجربه کرد و در بازار جهانی ۲ هزار و ۳۳۰ دلار قیمت خورد.

کاهش قیمت طلا از اولین معاملات روز دوشنبه آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته اونس طلا ۴۳ دلار کاهش داشته است. اما همچنان عملکرد یک ماهه بازار، افزایش ۱۷۷ دلاری طلا را نشان می‌دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به‌دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228116 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • پیش‌بینی قیمت دلار برای فردا
  • قیمت نفت نزولی شد
  • افزایش عرضه پوشاک مستعمل تاناکورایی در مشهد
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد