Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیروس همتی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: نقش‌هایی که در کارهای خیراله تقیانی‌پور، گلاب آدینه،‌ هادی مرزبان و آتیلا پسیانی داشتم همه برایم ماندگار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی پور از امشب، 25 آذر ماه تا 25 دی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر هر شب ساعت 19 به صحنه خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش شب گذشته نیز اجرای جنرال خود را گذراند. بازیگران کار هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، احمد لشینی، محسن زرآبادی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، میلاد ابراهیمی، علی اکبر اعتماد مقدم، علی سلیمی، مرتضی موسوی، محسن صادق پور هستند. 

نمایش «بوقلمون» اثر برگزیده سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده و در همین جشنواره موفق به دریافت تندیس کارگردانی، نویسندگی، بازیگر زن، موسیقی و لوح تقدیر بازیگر مرد و طراحی لباس شده است.

در این نمایش شخصی به نام پهلوان اکبر سال‌ها با دسیسه و توطئه رقیبان خود را شکست داده و پهلوان شهر شده است تا اینکه خبر می‌رسد غریبه‌ای وارد شهر شده است. از سوی دیگر یک غریبه که البته خود را نیز با پوشش مخفی و دیده نشدنی در شهر نمایان می‌کند، یک زن است که صورت خود را پوشانده و پشت تمامی حریفان را به خاک مالیده و کشتی گیری غریبه نقل محافل مردم شهر می‌شود، پهلوان اکبر پهلوان اول شهر احساس خطر می‌کند و به دنبال توطئه ایست تا حریف (غریبه) را از میان بردارد. نمایش در قالب چندین پرده روایت می‌شود و در آن نقش‌هایی برای مردم شهر، غریبه در دو شکل متفاوت، مرشد و نوچه‌هایش و در نهایت هم شهربانی به صحنه می‌آید.

در این نمایش به شیوه زورخانه‌ای از تمبک، ضرب زورخانه‌ای، کمانچه و تار به صورت زنده استفاده می‌شود. دکور کار سبک است و همه چیز در صحنه به شکلی ساده ارائه می‌شود. 24 آذر ماه این نمایش بدون تماشاگر و یک اجرای جنرال به صحنه رفت و از امشب نیز اجرا خواهد داشت.

یکی از بازیگران این نمایش که نقش مرشد را در این کار ایفا می‌کند، سیروس همتی است و از سال 94 نیز که این کار برای نخستین بار به صحنه رفت در همین کاراکتر ایفای نقش کرد. همتی در سال‌های اخیر کارهای زیادی چون «مزامزا» را کارگردانی کرده و در عرصه تصویر نیز فعال بوده است. وی به دلیل بازی در نمایش «بوقلمون» بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر سه سال قبل شناخت شد.

وی در نمایش‌هایی چون «خروسک پریشان» (داود کیانیان)، «بازی تابلوی آخر» (نصرا… قادری)، «مسافران مرو» (سید جواد هاشمی)، «رؤیاهای خلیج فارس» (امیر دژاکام)، «بهرام چوبینه» (شکرخدا گودرزی)، «بلوط‌های تلخ» (شهرام کرمی)، «حریم» (آرش دادگر)، «اسب‌های پشت پنجره»(روح الله جعفری)، «بسه دیگه خفه شو»، «بحرالغرایب» و «کالیگولا شاعر خشونت» (آتیلا پسیانی)، «خانمچه ومهتابی و مومیا» (هادی مرزبان)، «نامه» (گلاب آدینه) و ... نویسندگی و کارگردانی نمایش‌هایی چون «مونی و کاروان‌هایش»، «غروب تا غروب»، «جایی میان خوک‌ها»، «برگ‌ریزان»، «محال هم ممکن است»، «مجلس برادرکشی»، «قربانی»، «ح دو چشم»  در سه سال اخیر فعال بوده است.

درباره حضور مجدد سیروس همتی ، بازیگر فعال تئاتر، سینما و تلویزیون در نمایش «بوقلمون» با او به گفت‌وگو نشستیم:

*جناب همتی خیلی خودمانی چطور شد مجدد در این کار حضور پیدا کردید؟ 

-مسلما برای من این نقش و این کار از آن دست کارهایی بود که خیلی آن را دوست داشتم بنابراین وقتی خاطره خوبی از یک کتاب، فیلم یا تئاتر برای همه ما می‌ماند مجدد دوست داریم آن را بازتولید کنیم. این اتفاق هم مسلما چیزی است که هر بازیگی دوست دارد آن را تکرار کند. من در این کار جایزه بازیگری مرد از جشنواره تئاتر فجر گرفتم بنابراین کار برایم برکت داشت چرا که گرچه در دوره‌های قبل کاندیدای جشنواره می‌شدم اما با این کار موفق شدم که نظر داوران را به سمت خودم جلب کنم.

در نهایت این کار برایم خاطرات خوبی داشت امیدوارم تکرار آن هم برایم خاطرات خوب مجددی داشته باشد چرا که در یک  گروه تئاتر خوب به نام «نقاب» هستیم ،‌ عوامل همه خوب و حرفه‌ای‌اند و مطمئناً که باز هم موفق به جذب مخاطب خواهیم شد.

*برای دستیابی به نقش «مرشد» مجدد تمرین زیاد داشتید یا خیر و در مقایسه با سایر نقش‌هایی که تا به حال ایفا کردید، چطور کاری برایتان محسوب می‌شود؟

- من نزدیک به یک ماه فشرده دو مرتبه تمرین کردم، برای من این نقش یکی از نقش‌های ماندگار است البته در کنار نقشی که شیخ کلنل بودم، این هم رگه‌هایی از آن نقش را داشت. به طور کلی نقش‌هایی که در کارهای خیراله تقیانی‌پور، گلاب آدینه،‌ هادی مرزبان و پسیانی بازی کردم همه ماندگار هستند.

مرشد در این نمایش شخصیت آدم‌هایی است که هم از توبره می‌خورند و هم از آخور! اینها جزو بدنه سیستم و  هم جزو مردم خود را جا می‌زنند و هیچ وقت تکلیفشان با خودشان مشخص نیست

اما درباره نقش «مرشد» باید بگویم که چون ادبیات کار هم کلاسیک است قطعا ما نیاز به تمرین زمان بر زیادی داشتیم. نمایش هم یک ساعت و بیست دقیقه است و نقش مرشد دست کم در شش صحنه حضور فعال با دیالوگ دارد و در دیگر صحنه‌ها هم بدون دیالوگ حضور دارد.

*چه کاراکتری را مرشد دارد؟

-مرشد به عبارتی در جامعه شخصیت آدم‌هایی است که هم از توبره می‌خورند و هم از آخور! یعنی هم با خدا و رسول و هم با ادا و اصول هستند اینها در واقع در جامعه جزو بدنه سیستم و هم جزو بدنه مردم هستند و هیچ وقت تکلیفشان حداقل با خودشان مشخص نیست. 

من برای رسیدن به این نقش کلی نمونه‌های مردمی و غیر مردمی دیدم ، بنا بر این خیلی برایم کار سختی ایفای این نقش نبود خاطرم می‌آید که وقتی از آقای هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده آثار کیومرث پوراحمد پرسیدند آیا فلان داستان‌هایی از شما که سریال شده را شما نوشتید؟ ایشان هم گفتند که هم برای من هست و هم برای من نیست! حالا من هم در پاسخ به سوال شما می‌گویم که مرشد هم متقلب هست و هم نیست چرا که برخی جاها واقعا مرشد است و برخی جاها نیست.

از ویژگی‌های این مرشد فن بیان،‌نوع بیان،‌بازی با عصا، ویژگی‌های خاص چون دست به هم زدن صدای خوب است که همه در نقش من از قوه به فعل تبدیل شده است. احساس خودم این است که بخش قابل توجهی از توانایی‌های بازیگری‌ام در این کار متبلور شدهد البته نه همه توانایی‌هایم!

*پس در کدام کار همه توانایی‌هایتان متبلور شده؟

-تمام توانایی من احساس می‌کنم در نمایش میرغضب کار حسین کیانی به فعل تبدیل شد، تقریبا نود درصد توانایی‌ام. این نکته را هم باید بگویم که برای برخی کارها نباید بیش از اندازه انرژی زیاد گذاشت این اشتباه بزرگی است هر اندازه که نقش می‌طلبد باید وقت بگذاریم وگرنه خیلی منفی به چشم می‌آید. 

من تمام توانایی‌ام را در نمایش میرغضب گذاشتم در نمایش بوقلمون هم تلاش کردم به اندازه لازم انرژی بگذارم

در هر حال نقش مرشد نقشی ماندگار است که به شدت شاید اطراف خودمان آدم‌هایی اینگونه ببینیم که به لحاظ فنی و صدا و آوازی بدین شکل باشند.

*تغییری هم به لحاظ نمایشنامه‌ایی در اجرای سال‌های پیش با الان ایجاد شده؟

-بله بخش‌هایی به کار اضافه و بخش‌هایی هم کاسته شده است بهرحال این اتفاقی منطقی است چرا که از کارگردان تا بازیگران با گذشت تقریبا پنج سال بینش‌ها تفاوت می‌کند بهرحال هر کسی در این سال‌ها پنج کتاب هم خوانده باشد، نگاهش متفاوت می‌شود، نگاه من هم به نقش مرشد بازتر شده قطعا پی ریزی‌ها پس همان است اما در بناسازی و ویژگی‌های فردی و ریزه‌کاری‌های نقش اضافاتی داشتیم.

*تصورتان درباره بازخورد تماشاگر پس از چند سال چیست آیا فکر می‌کنید همان استقبالی که پنج سال پیش از کار شد الان هم با توجه به تغییر سلیقه مخاطب خواهید داشت؟

-البته بخشی از این سوال را شما به عنوان تماشاگر می‌توانید پاسخ دهید که کار را دیده‌اید. ضمن اینکه من هم خاطر نشان می‌کنم چون سال 94 توانستیم خاطره خوبی در ذهن مخاطب جا بگذاریم با توجه به اینکه در همان سال در سالن چارسوی تئاتر شهر جزو پرفروش‌ها شدیم، احساس من به عنوان تماشاگر این است که هم آن تماشاگران و هم تماشاگران جدید مجدد برای اینکه لحظات خوب و شادی داشته باشند مخاطب این کار خواهند شد.

به نظر من بنابراین با توجه به شرایط اخیر و دلمردگی که در اقشار جامعه دیده می‌شود با توجه به وضعیت گرانی و آب و هوا تماشاگران نیاز دارند که قدری این دغدغه‌ها و چالش‌ها را از خود دور کنند و یک ساعت و اندی رها شوند و از فضای تئاتر لذت ببرند.

*جناب همتی اخیرا شاهد هستیم که قدری تماشاگر تئاتر افول کرده حتی عده‌ای این نگرانی را برای ورشکستی شرایط تئاتر در کشور داشته‌اند، نظر شما دراین رابطه چیست؟

-به هرحال بپذیریم که بخشی از تبلیغات مجازی در تئاتر انجام می‌شود و حرف اول را در تبلیغات همین فضا می‌زند عده قابل توجهی از مردم هم کارشان با اینترنت است و نباید اجازه دهیم ضربه مهلت به روح و روان و کار مردم بخورد در همین زمانی که کشور دچار مشکلاتی شد برخی نمایش‌ها حداقل سه تاچهار تماشاگر داشت و متأسفم برای دولت نه تدبیر و نه امید!

همه این مسائل ضربات زیادی به تئاتر  وارد کرد و فکر نمی‌کنم در این دو ـ سه ماه اخیر تا پایان سال تئاتر بتواند سر بلند کند صادقانه اینها بحث سیاسی نیست من دبیر ریاضی هستم و شاگردانم را خیلی بی انگیزه می‌بینم اولیائشان هم درس بچه‌هایشان را پیگیری نمی‌کنند و این معضل است.

*کار کردن با خیراله تقیانی پور چطور بود و چرا تصمیم گرفت این کار را دو مرتبه بازتولید کند؟

-اتفاقا این هوشمندی کارگردان را نشان داد و سوال خودم هم بود. بهرحال این نمایش در دوره‌ای تماشاگر خود را داشته اما یک نکته در متن و اجرا نهفته است و آن هم پیام نمایش است که بی تأثیر نیست و به نوعی طعنه به سیستم دولتی حاضر است این را من در لایه‌های زیرین متن می‌بینم بنابراین به نظر من نمایش بوقلمون وجه‌ای دارد که به شرایط حاضر هم نزدیک است.

این روزها شاهدیم که خیلی آیین‌ها و سنت‌های ما چون تعزیه در حال فراموشی است نباید اجازه دهیم این اتفاق بیافتد

این روزها شاهد هستیم که خشونت در جهان هم زیاد است  خیلی آیین‌هایی چون تعزیه و سنت‌ها هم در حال فراموشی است بنابراین اجرای این کار خیلی می‌تواند مؤثر در وضعیت آیین‌ها و سنت‌های بومی‌مان داشته باشد.

یک نکته دیگر این است که نمایشنامه بوقلمون دیالوگ‌هایش نظم خاصی دارند این در گفتار و کنش و واکنش بازیگران به خوبی دیده می شود که نظم هجایی خاصی کار دارد و ریتم و وزن دیالوگ‌ها در فضا خاص است. نکته دیگر هم بازیگری در این نمایش به نوعی رجوع به خود است چرا که بازیگر با قابلیت‌های خود از شعر و بیان و فن و زبان آشنا می‌شود. در واقع دیالوگ‌های این کار به نوعی نزدیک شدن به فرهنگ اصیل خودمان است و اگر آنها برای گوشمان نزدیک نیست یعنی ما از فرهنگمان دور شده‌ایم.

*ممنون از توضیحاتتان. کتابی را در دست تدوین و انتشار داشتید آیا این کتاب به چاپ رسید؟

-بله در راستای مجموعه داستان «ننه کاراته»،‌ یک کتابی تحت عنوان «آقای هاله» آماده کردم و به نشر نیستان تحویل دادم اما متأسفانه ماه‌ها و سال‌ها است که منتظر هستم دوستانمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار آن را صادر کنند و این اتفاق نیافتاده است این کار به نوعی اشتباهات خود فرهنگی‌هایمان را به گوش می‌رساند اما گویا عده‌ای نمی‌خواهند آنها را بشنوند.

خلاصه اینکه امیدوارم این کار موانعشان رفع شود و مطمئنا که به سرعت هم می‌تواند به چاپ چندم هم برسد.

*نمایش جدید؟

-تصمیم دارم نمایشنامه «تمساح» را برای سال آتی به صحنه تماشاخانه ایرانشهر ببرم. منتظر پاسخ نهایی ایرانشهر هستم تا زمان بدهند تا به حال همه کارها به خوبی جلو رفته امیدوارم که این نمایش هم برای سال آتی به صحنه برود.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بوقلمون سیروس همتی بازیگر ایرانشهر کمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۵۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است

سید محمدهادی هاشم‌زاده کارگردان نمایش «اسب قاتلین» که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مهم‌ترین بخش و نخستین گام تولید یک نمایش را نمایشنامه دانست و در این باره گفت: نمایشنامه باید فکر خوب و ساختمان مناسب و درستی داشته باشد و متن «اسب قاتلین» این ویژگی‌ها را دارد. من سال‌ها است با قلم رضا گشتاسب آشنا هستم و این چهارمین بار است که متنی از او کار می‌کنم. بیشتر آثارش فضای اکسپرسیونیستی، تخیلی و روایت‌های غیر خطی دارد و از آنجایی که من هم به فضاهای غیرواقع‌گرایانه یعنی فضاهای سوررئالیستی و اکسپرسیونیتی علاقه‌مند هستم و کم‌تر به سمت نمایشنامه‌ها و آثار واقع‌گرایانه رئالیستی می‌روم، آثار رضا گشتاسب برایم جذاب هستند.

وی درباره چگونگی کارگردانی این اثر توضیح داد: آثار گشتاسب تخیل کارگردان را فعال می‌کند و دستش را باز می‌گذارد و باعث می شود نقش کارگردان خیلی پر رنگ‌تر شود چون یک روال عادی و معمولی خطی را پیش نمی‌برد. رضا به مرگ مؤلف معتقد است و وقتی متن را به کارگردانی می‌دهد به او اعتماد می‌کند، اگر به اجرای آثار رضا گشتاسب در تهران و شهرهای دیگر نگاه کنیم، می‌بینیم با شیوه‌های مختلف اجرا شده‌اند.

وی ادامه داد: در نمایش «اسب قاتلین»، تماشاگر از لحظه نخست که وارد سالن می‌شود با فضایی مه آلود و غیرمتعارف مواجه می‌شود که دارای تعریف خاصی نیست و من به عنوان کارگردان باید یک بعد مفهومی جدید به او ارایه کنم که شگفت‌زده بشود و یک ساعت و ۲۰ دقیقه نمایش ببیند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه تئاتر نباید در سالن برای تماشاگران به پایان برسد، افزود: نکته‌ای که در آثار امروز کمرنگ شده، این است که تخیل مخاطب را در نظر نمی‌گیریم و نمی‌گذاریم مخاطب دنبال کشف برود. اما من همیشه سعی می‌کنم به تماشاگر ابزار بدهم تا دریافت جدیدی برای خودش خلق کند و وقتی از سالن بیرون می‌رود، ادامه نمایش همراهش باشد، فکر کند و پازل‌ها را کنار همدیگر بچیند تا از کشفیات خودش لذت ببرد.

این کارگردان شیرازی گفت: تئاتر برگرفته از هنرهای مختلف است و من از همه هنرها در آثارم استفاده و سعی می‌کنم با نگاه زیباشناسانه به میزانسن، طراحی لباس و طراحی گریم توجه کنم و با کمک ابزارهای نور و رنگ و حرکت و ... اثری با تصاویر معنادار خلق کنم که در ذهن مخاطب بماند. در بسیاری از نمایش‌ها گاهی قاب‌ها بیشتر از دیالوگ دیده می‌شوند اما در «اسب قاتلین»؛ ترکیب دیالوگ‌ها و قاب‌ها است که در ذهن مخاطب می‌ماند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه بدون بازیگر چهره و حمایت تهیه‌کننده برای اجرا به تهران آمده است، توضیح داد: به من پیشنهاد کردند برای تضمین فروش چند نفر از بازیگرانم را عوض کنم و بازیگر چهره بیاورم اما من دوست دارم تئاترم و هنرم با بچه‌هایی که دو سه سال پای من‌ ایستادند و خون دل خوردند دیده بشود. حاضر نیستم هیچ وقت به خاطر دیده شدن خودم زحمت‌ها و تلاش گروهم را نادیده بگیرم.

کارگردان برگزیده چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر هنرمندان استان‌ها را بسیار با استعداد دانست و گفت:‌ ای کاش در اداره کل هنرهای نمایشی، یک تیم استعدادیابی برای آثار استان‌ها تشکیل شود. ما وقتی به جشنواره فجر آمدیم، دیده شدیم و آقای حمید نیلی از ما را دعوت کرد که به ایرانشهر بیاییم و آقای کوروش زارعی به عنوان دبیر وقت جشنواره، پیگیری و همراهی کرد که ما الان اینجا هستیم. اگر به جشنواره فجر نیامده بودیم هرگز دیده نمی‌شدیم و برای اجرا در تهران به ما فرصتی داده نمی‌شد. بعضی از هنرمندان شهرستانی نمی‌توانند وارد جشنواره‌ها شوند ولی حق آن‌ها هم است که دیده شوند. مسؤولان نباید صرفاً در جشنواره‌ها تئاتر شهرستان‌ها را ببینند بلکه باید در قالب تیم استعدادیابی به شهرهای مختلف بروند و آثار روی صحنه را ببینند و ارزیابی و حمایت کنند.

هاشم‌زاده افزود: خدا را شاکریم که این امکان برای ما ایجاد شد؛ آمدیم، دیده شدیم و تماشاگران با کار ارتباط گرفتند، اما من فقط به فکر خودم نیستم. «اسب قاتلین» نماینده همه شهرستان‌های کشور است که نشان می‌دهد در خارج از تهران هم تئاتر زنده و پویا است و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. خیلی از بچه‌های استان‌ها استعدادهای درخشانی هستند که شاید روزی هر کدامشان در صحنه‌های بین‌المللی بزرگ برای ایران افتخارآفرینی کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: من یک پیشنهاد دارم که اینجا اعلام می‌کنم و امیدوارم به لطف آقایان سالاری و کاظم نظری که همیشه از تئاتر شهرستان‌ها حمایت کرده‌اند، اجرایی شود. پیشنهاد می‌کنم یک ماه در سال را به اجرای تئاتر استان‌ها در تهران اختصاص بدهند و در یک یا چند سالن پایتخت هیچ اجرای تهرانی روی صحنه نرود و فقط هنرمندان شهرستانی اجرا داشته باشند. آثاری که در اجراهای عموم شهر خودشان موفق بودند از سراسر کشور بیایند و روی صحنه بروند تا دیده شوند و فاصله بین تئاتر تهران و شهرستان‌ها کمتر و فرصت تعامل بیش‌تری ایجاد شود.

نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی سید محمدهادی هاشم زاده اجرای خود را از ۱۹ فروردین در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. این اثر که نمایش برگزیده به مفهوم مطلق چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، تا ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

کد خبر 6079006 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • فرزند زمانه خود باش