بیژن بنفشهخواه: تلویزیون عطاران و مدیری را فراری داد
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۶۳۳۸
مهر نوشت: «بنده دکتر محمود مهاجر هستم مدرس کلاسهای موفقیت در ۱۵ جلسه که به خاطر شرایط اقتصادی فعلی در هفت جلسه با همان کیفیت ارائه میشود با نصف مبلغ» این دیالوگ معروف بیژن بنفشهخواه در نقش دکتر مهاجر استاد موفقیت سریال «فوق لیسانسهها» بود که هر بار با لبخندی ژکوند و انگشتانی به هم تکیه داده، برای معرفی خودش آن را بیان میکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنفشهخواه سالهاست در عرصه سریالهای طنز فعالیت دارد و در مجموعههای مختلفی هم با سروش صحت همکاری داشته است. این بار اما در سهگانه «لیسانسهها» بازی و توانمندیهایش بیشتر به چشم آمد و حتی خودش میگوید مردم او را که میبینند دستهایشان را مثل نقش دکتر مهاجر بالا میآورند و میگویند «سپاس. شاد و پیروز باشید» و تکیه کلام او را در این سریال به کار میبرند.
بنفشهخواه که کمتر هم اهل گفتگوهای صریح درباره فعالیتهای تلویزیونی خود است، در این گفتگو که پس از پایان پخش «فوقلیسانسهها» انجام شد، فراتر از بازی خود در این مجموعه حرف زد و درباره موضوعاتی چون جای خالی امثال رضا عطاران و مهران مدیری در حوزه سریالسازی طنز، درآمد هنرمندان و حواشی مربوط به معافیت مالیاتی، تجربه بازی در نقشهای جدی و حتی منع تلویزیون از حضورش در یک نقش روحانی سخن گفت.
مشروح این گفتگو را در زیر میخوانید:
* این چند وقت در مجموعههای مختلفی حضور داشتید اما شاید هیچ کدام به اندازه نقش دکتر مهاجر در «فوق لیسانسهها» دیده نشد، این کاراکتر چه جذابیتهایی برای خود شما داشت؟
بزرگترین مشکل ما در مجموعههای طنز فیلمنامه است، چون نویسنده خوب کم داریم و از بین اینها کارهایی که به ما پیشنهاد میشود کم هستند. کارهایی که از لحاظ مالی به توافق برسیم یا شرایط کار به گونهای باشد که سر کار برویم و حضور در سریالهایی مثل «فوق لیسانسهها» یک اتفاق خوب است.
در این سریال نه تنها شخصیت دکتر مهاجر بلکه کل شخصیتهای اصلی درآمده بود و بازیگرها میدانستند کاراکتر در هر موقعیتی چه واکنشی دارد. ناراحتی و عصبانیت آنها و تمام خصوصیات فردی یک نفر با اطرافیان پرداخت شده بود. ارتباط شخصیتها و خود کاراکترها به تدریج کامل و ملموستر شدند با اینکه «فوق لیسانسهها» نوعی فانتزی داشت که شاید همه آن را نپسندند اما خروجی خوبی را برای سریال رقم زد.
* فانتزیهای سروش صحت هم به گونهای است که بیشتر خودش میتواند آنها را کارگردانی کند...
متن فیلمنامههای کمدی خیلی مهم است، ایمان صفایی که یار غار سروش است و با هم متنها را مینویسند و خوشبختانه خود سروش هم کارگردانی میکند و این یک امتیاز است که نویسنده و کارگردان یک نفر باشد. سروش در کارگردانی بسیار وسواس دارد و به طور مثال خاطرم هست من یک بار دیالوگی را تا ۲۰ بار ادا میکردم و سروش میگفت آکسان اشتباه است تا اینکه درآمد، او حتی به جزییات حرکات دست من حساس بود.
* این جزئیات مثل نوع حرکتها به خودتان تعلق داشت یا در فیلمنامه نوشته شده بود؟
درباره خیلی از جزئیات حرف میزدیم و پیشنهاد میدادیم. هوتن شکیبا البته بیشتر از همه روی برخی از جزئیات حساسیت داشت. مثلا میگفت مارک آستین کتش را نکنند و یا حتی اگر کتش مارک ندارد، برایش بدوزند و یا جوراب سفید از ایدههای خودش بود. من هم ایدههایی داشتم ولی به شدت هوتن نبود. پیشنهادهای زیادی میدادم خیلیها رد میشد خیلیها هم قبول میشد. بیشتر جزئیات هم جزو کاراکترم بود و خود سروش معتقد بود باید لبخند داشته باشم و این کاراکتر باید با لبخند سر ببرد.
* سروش صحت پیشنهادپذیر است؟
خیلی. برخوردش به گونهای است که با او راحت هستید. مثلاً اگر ۱۰ ایده بدهید و نپذیرد باز هم برخوردش به شکلی است که پیشنهاد یازدهم را هم میدهید، چون ارتباطش با بازیگران خیلی خوب است.
* دکتر مهاجر مدلی از استادان موفقیت است که البته بیشتر مدل کلاهبردار این افراد است. چقدر این آدمها را دنبال میکردید؟
من جسته و گریخته این افراد را در ویدئوهایی دیده بودم. این کاراکتر جزو یکی از بهترین نقشهای من است که به دل مردم نشست. دکتر مهاجر آدمی کلاهبردار است چون همش دروغ میگوید و از طریق آموزش موفقیت، کاسبی راه انداخته است. هم در جامعه ما هست و هم آن طرف آب هستند و از طریق ماهواره با مردم صحبت میکنند کسانی که به حرفهایشان اعتقاد ندارند اما تلفنی با مردم صحبت میکنند، مشاوره میدهند و کلی پول میگیرند.
* بازخورد مردم نسبت به این نقش چه بود؟
(میخندد) مرا که میبینند با حالت دستهای به هم چسبیده میگویند سپاس، شاد و پیروز باشید...!
* به نظر میرسد متن فیلمنامههای طنز از همان اول مشخص میکند که کار موفقی میشود یا خیر...
برخی از فیلمنامهها را تا حدی میتوانم بگویم خوب است یا نه. مثلاً برای سه فصل «لیسانسهها» وقتی فیلمنامه میرسید برای بازی سکانسهایمان عطش بازیگری داشتیم و حتی موقع خواندن لبخند روی لب میآمد.
خیلی از فیلمنامهها هم هست که پنج صفحه اول را میخوانید فکر میکنید وقتتان را تلف کردهاید. مخصوصاً در فیلمنامه کمدی، کمی این طرف یا آن طرفتر باشد مخاطب کار را پس میزند. به نظرم در یک کار کمدی تهیهکننده، کارگردان، بازیگر، عوامل و... همه مهم هستند. حتی شانس هم اهمیت دارد...
* اینقدر مهم است واقعاً؟
بله شانس خیلی میتواند تعیینکننده باشد.
* از این نظر پس کارهای طنز ریسک میطلبد؟
بله ریسک دارد، ولی در کل سروش یک حسن دارد که همه کارهایش جذاب است. کار بد نمیسازد. من کلا در همه کارهای سروش بودهام و به او اطمینان کامل دارم، فیلمنامه را نخوانده با او قرارداد امضا میکنم.
* برخی دوست داشتند «فوق لیسانسهها» قصه بیشتری میداشت یا حتی فاصلهگذاریها و پیامهای مستقیم سریال بهنظر نسبت به قبل جذابیت کمتری داشت و...
بله برخی میگفتند که دوست داشتند سریال قصه بیشتری داشته باشد. به هر حال این هم مدلی است. سریالهای مختلفی ساخته میشود و این هم یک نوعش است. البته شاید این جمله که سریالهای زیادی ساخته میشود، دیگر اکنون کاربرد نداشته باشد. به هر حال سریال طنز کم داریم. من خودم در میان مجموعههای طنز «پایتخت» و «نون.خ» را دوست دارم. برای فصل اول و دوم «نون.خ» هم به من پیشنهاد شد ولی متاسفانه برای هیچکدام نتوانستم بروم.
* کم شدن سریالهای طنز برای شما به عنوان بازیگر این مجموعه چقدر اهمیت دارد؟
خیلی بد است. مردم نیاز دارند ساعتهایی بخندند شاد شوند و سرگرم شوند. سال به سال دارد بدتر میشود و تلویزیون چندان کمدی نمیسازد، برخی از کمدی سازان را هم خودشان فراری دادند مثل رضا عطاران یا مهران مدیری به جای اینکه سریال بسازد «دورهمی» را تولید میکند. حیف نیست؟ مدیری باید سریال بسازد.
* حضور این کارگردانان چقدر برای بازیگران تضمین برای یک کار خوب و حرفهای است؟
مدیری و عطاران یا حتی سعید آقاخانی کارگردانانی هستند که مثل سروش صحت میتوانید بدون فیلمنامه با آنها قرارداد ببندید، من اگر در سینما کار کنم و زندگیام از لحاظ معیشتی بچرخد در تلویزیون کار نمیکنم. چون اوضاعش خیلی خراب است همه بازیگران سریالها از تلویزیون طلب دارند. من خودم بابت دو سریال هنوز طلب دارم.
* و این برخلاف تصوری است که برخی فکر میکنند همه بازیگران وضعشان خوب است و پول زیاد هم میگیرند!
همه جای دنیا وضع بازیگرها بد نیست و دستمزدهای بالا میگیرند ولی این برای همه صدق نمیکند. من فکر نمیکنم بیش از حدود ۱۰۰۰ بازیگر حرفهای داشته باشیم. از طرفی درصد خیلی کمی هستند که دائم کار میکنند و هم دستمزدهای بالا میگیرند.
اکنون موجی بهعنوان ضدسلبریتی در تلویزیون راه افتاده که به برخی هنرمندان خائن هم میگویند و نمیدانم قضیه چیست! یا قضیه مالیات به راه افتاده و کسانی که درباره مالیات هنرمندان حرف میزنند، به این فکر نمیکنند که ما فقط حدود ۲۰ سوپراستار سینما داریم که دستمزدهای بالا میگیرند، باقی مثل کارگرها حقوق و دستمزد دریافت میکنند.
شاید حتی برخی از رانندهها در پروژههای سینمایی و تلویزیونی ماهی سه یا چهار میلیون تومان میگیرند. تعداد بازیگرانی که ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان به بالا میگیرند و یا درصدی از فروش دریافت میکنند انگشت شمار است. حتی باید بازیگری را که یک سال است در خانه بیکار است را هم به حساب بیاورند، خود من معمولاً سرکار هستم ولی بازیگری که چند سال است نه در تلویزیون است نه در سینما باید در این مباحث نظر گرفته شود. حتی برخی از این بازیگران هم کارهای تجاری دیگری دارند و یا برخی از تهیهکنندهها میخواهند از مالیات فرار یا پولشویی کنند و وارد سینما میشوند و فیلم میسازند که مالیات ندهند و بیشتر باید جلوی همین افراد را گرفت.
* فکر میکنم تلویزیون زمانی مالیات کسر میکرد...
بله خود من با «جنگ ۳۹» در سال ۷۲ بازیگری را شروع کردم دقیقاً ماهی ۲۰ هزار تومان حقوقم بود که تلویزیون در جا پنج درصد مالیات کم میکرد و میشد ۱۹ هزار تومان و بعد از آن سالها قانون گذاشتند هنرمندان به خاطر وضع فلاکت بارشان مالیات ندهند، چون همه بازیگران که ۲۰۰ میلیون به بالا نیستند.
* البته عدهای میگویند برخی از تهیهکنندههای تلویزیون از بازیگران جدید پول هم میگیرند و به این ترتیب وارد این حرفه میشوند.
خب وقتی تلویزیون پول نمیدهد چنین راههایی باز میشود ،چون تهیهکننده راهی ندارد. اگر سریالهای دهه ۶۰ و ۷۰ را ببینید، همه حرفهای هستند و چند درصد بازیگران جوان و چهرههای جدید هستند. الان برعکس شده است چون برای تهیهکننده نمیصرفد. بازیگر حرفهای بیاورد باید ماهی ۷۰ میلیون پول بدهد پس کسی را میآورد که از او پول هم بگیرد.
* این باعث نمیشود که اعتبار تلویزیون زیر سوال برود؟
مشخص است این همه خود تلویزیون سلبریتیها را میکوبد، مجریهایشان همه را با هم میکوبند و بعد برای مهمانیها و جشنهایشان دست به دامن همین سلبریتیها میشوند، بعد هم میگویند اینها تقاضای چند میلیونی دارند! حداقل موردی اسم بگویند. چرا همه هنرمندان را با هم خطاب میکنند. از طرف دیگر اگر به طور مثال من پول میگیرم برای حضور در یک برنامه تلویزیونی، برای ۲۶ سال و یک شب است و فقط هم در سال یکی دو برنامه میروم. ۲۶ سال کار کردم موهایم را در این کار سفید کردم.
* تلویزیون جوابش این است که برخی هنرمندان را خودش معرفی و معروف کرده است.
یعنی خود هنرمندان زحمت نکشیدهاند؟ و اصلا من اگر ۶ ماه بیکار شوم تلویزیون میآید کمک کند یا بیمهای در نظر بگیرد؟ باید در خانه بمانم و از جیب بخورم.
* مجموعه «محکومین۲» را هم بازی کردهاید که احتمالاً تا چند وقت دیگر به پخش برسد. در فصل اول «محکومین» هم حضور داشتید که آن قسمت اتفاقاً فضای تلخی هم داشت. بعد از این همه تجربههای کمدی بیشتر قرار است به سمت نقشهای جدی بروید؟
من کلاً عاشق بازیگری هستم برایم فرقی ندارد که در کار جدی یا کمدی حضور داشته باشم اما از این حیث دوست دارم در کارهای جدی بازی کنم که بدانم از پس آن برمیآیم. هرچند برخلاف تصورات، برای کمدینها خیلی راحتتر است که جدی بازی کنند. با این حال ما بازیگران کمی داریم که در هر دو حوزه موفق هستند مثلا پرویز پرستویی هم در درام گریه در میآورد هم در کمدی از خنده مخاطب را منفجر میکند.
به من هم نقشهای جدی پیشنهاد میشود حتی پیش آمده است که نقش روحانی در فضای جدی به من پیشنهاد شد اما تلویزیون نپذیرفت! شاید نگران بودند که درنیاید. ولی برای من فرقی نمیکند کار جدی باشد یاکمدی؛ هر دو جذابیت دارد. مخصوصا همکاری با سید جمال سیدحاتمی خیلی حرفهای و خوب بود.
در یکی از سکانسهای این سریال من زمین میخوردم و او اینقدر دقیق و حساس بود که به من گفت زمین خوردنت را کمدی نکن جدی باش. یا مثلا به میمیک صورت من توجه داشت تا قالبی را که سالها با آن بازی کرده بودم به هم بزنم. به هر حال من تئاتر خواندهام ولی بیشتر در تلویزیون بیشتر بودهام و آن را هم دوست دارم اما ترجیحم این است که در سینما و تئاترهای خوب بیشتر حضور داشته باشم.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضای مجازی در سیطره برنامههای رسانه ملی
نشستی که با حضور محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسن عابدینی معاون امور استانها، علی بخشیزاده معاون صدای رسانهملی، محمد کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی، سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما، حسین قرائی مدیرکل روابطعمومی، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و مدیران شبکههای رادیویی فرهنگ، صبا و پیام برگزار شد.دقیقترین نظرسنجیها
محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ابتدای ارائه گزارش خود پیرامون مخاطبان نوروز و رمضان، با اشاره به فعالیتهای مرکز تحقیقات بهعنوان یکی از قدیمیترین مراکز افکارسنجی عنوان کرد: نظرسنجی مرکز تحقیقات هم مثل تمام جهان، به دو صورت انجام میشود؛ یکی از آنها نظرسنجی مقابل منازل است که براساس استانداردهایی که داریم، جلو میرویم. مسائل مرتبط به تلویزیون به لحاظ نبود حساسیتی که در حوزه مسائل سیاسی وجود دارد، به شکل تلفنی و در منازل و به شکل شفاف انجام میدهیم. یکی ازمعیارهای مراکز نظرسنجی در ایام انتخابات است. بهنوعی میگوییم شب قدر مراکز تحقیقی و افکارسنجی در انتخابات است. برهمین اساس، در انتخابات اخیر، عددی حول ۷.۴۱درصد را در مورد مشارکت مردم در انتخابات اعلام کردیم که با نتایج واقعی اختلاف اندکی داشت. درسنجش مخاطب هر دو هفته یک بار میزان مخاطب را میسنجیم و اگر یک سریال یک ماه پخش آن به طول بینجامد، در هر دو هفته نظرسنجی دوباره انجام میدهیم. از آنجا که بررسی همه برنامههای تلویزیون هزینهبر است، برنامههای شاخص به ما اعلام میشود تا به صورت حضوری آن را مورد بررسی قرار دهیم. دقیقترین نظرسنجیها ، به شکل فصلی و به صورت حضور در مقابل درب منازل انجام میشود.
«نونخ» پرمخاطبترین سریال شد
وی ادامه داد: بهتازگی اظهاراتی از من منتشر شد که شبکههای معاند روی آن مانور دادند. میخواهم در این فرصت قدری درباره آن توضیح بدهم. در آخرین نظرسنجی که داشتیم، کلیت میزان مخاطب ۶۶ درصد است که شامل نظرسنجی پیغامگیران ما در تهران و مراکز استان میشود. نمیتوان انکار کرد که مخاطب تلویزیون در شهرستانهای تابعه و روستاها بیشتر است. بر این اساس، میزان مخاطب در شهرستان ۶۹/۹درصد و میزان مخاطب در روستاها ۷۸/۷درصد بوده است. اگر بخواهیم همه را بسنجیم باید به شکل میلیاردی هزینه کنیم. در نظرسنجی مرتبط با انتخابات هم این را دیدیم که مخاطبان شهرستانها نسبت به تهران بیشتر هستند. بهطور کلی در همه آیتمهای نوروز و رمضان، ۸درصد افزایش مخاطب داشتهایم. البته معتقدم که دشمن میخواهد دشمنی کند و از تیتر خاصی استفاده کرد. امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، به ندرت آمارهایش به ۱۰ درصد میرسد؛ بهعنوان مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲/۵ میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸ درصد میشود. امروز قتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم. رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما با اشاره به اولین نظرسنجی انجام شده در سال جاری، عنوان کرد: طبق نظرسنجیهای انجام شده، سریال نون خ با ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین سریال بوده است. این مجموعه سال گذشته مخاطبی حدود ۳۱/۴ درصد داشت که امسال بالاتر رفته است. ما در همه آیتمها بهجز برنامههای شب قدر رشد داشتیم. مساله شب قدر و ریزش مخاطب برای ما جای خوشحالی است چون به این معناست که بهدلیل تعطیلات، مردم بیشتر فرصت رفتن به مساجد و هیاتها را داشتهاند. وی در ادامه با بیان آمار سریالهای نوروز و رمضان، تصریح کرد: سریال زیرخاکی با ۲۴/۹ درصد، هفت سر اژدها با ۲۲/۵ درصد و رستگاری با ۱۵/۹ درصد مخاطب ثبت شدهاند. در مورد برنامههای افطار، برنامه محفل با ۲۷/۹ درصد، زندگی پس از زندگی ۲۷/۱ درصد پرمخاطب بود که بعد از آن برنامه هلال قرار داشت. این را هم بگویم که رکورد مخاطبان سال قبل برنامه زندگی پس از زندگی امسال توسط خود برنامه زده شد. برنامه محفل هم از ۱۹/۷ به ۲۷/۹ رسید. در مورد برنامههای سحر هم، پربینندهها مربوط به شبکههای استانی بود که گویای تمایل مردم به پیگیری سحر از شبکههای استانی خودشان بوده و طبیعی هم هست. شبکههای استانی با ۱۴/۳درصد(پرمخاطبترین برنامه سحرگاهی شبکههای استانی) و بعد از آن برنامه ماه خدا با ۹/۴درصد پربینندههای سحر بودند. شاکرینژاد در توضیح مخاطبان تلویزیون و آمارهای اعلام شده هم اینطور بیان کرد: در نظرسنجیها کلیت را میسنجیم و مخاطبان ۱۲سال به بالا را لحاظ میکنیم. در نظرسنجیها از افراد میپرسیم که چقدر تلویزیون میبینند.ارقام بالای ۱۵دقیقه در زمره مخاطبان قرار میگیرند. اگر هم تلویزیون نبینند، چرایی آن را جویا میشویم.
نگاه جهانی و امتی
سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما هم در ادامه این نشست گفت: آنچه در نوروز و رمضان روی آنتن تلویزیون رفت، گویای تلاش و زحمت شبکهها بود. برخی سریالها مثل زیرخاکی و رستگاری به پایان رسید و بقیه ادامه دارد. شبکههای ما برای سال تحویل برنامه تدارک دیده بودند که همه در جریان هستند. امسال قله برنامهها محفل و زندگی پس از زندگی بود اما برنامههای دیگری هم داشتیم. مثل هلال که با محوریت امت اسلامی بود. بهطور کلی، برای ماه رمضان ۱۰برنامه ویژه افطار، ۹برنامه ویژه سحر، ۱۵ ترتیلخوانی، ۵۰ ویژهبرنامه معارفی و ۱۶برنامه مناجات داشتیم. در این میان ۵۰ درصد برنامههای گفتوگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷درصد برنامههای گزارشی و ۵.۳درصد برنامههای پویانمایی داشتیم. در نوروز هم برنامههای متنوعی تدارک دیده بودیم. شبکه چهار با برنامه سرزمین شعر مورد اقبال قرار گرفت. تلاش کردیم در برنامههایمان به سراسر ایران فرهنگی توجه کنیم و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم.
تغییر مصرف رسانهای از تلویزیون به فضای مجازی
غفوری در پاسخ به برخی شبهات درباره کیفیت سریالها هم اینطور بیان کرد: در دوره جدید، ابتدا فیلمنامه به شکل کامل نهایی میشود و بعد، وارد تولید میشویم. آثار تولید شده با این رویکرد هنوز به آنتن نرسیده است. مثلا «هفت سر اژدها» از سیستم قدیم بوده. البته این را هم بگویم که کیفیت سریال میتواند اختلاف دیدگاه باشد. طبق اعلام آمار، احتمالا کیفیت نون خ امسال از سال قبل بهتر بوده اما حتما فرآیند جدید بر این مبناست که با فیلمنامه کامل وارد تولید شویم تا بهتر از قبل به ارتقای کیفی مجموعهها کمک شود. اینکه برخی میگویند چرا تلویزیون دیگر خیابانها را خلوت نمیکند، باید بگویم این مساله به فضای کلی مصرف رسانه در کشور و کل دنیاست که روزگاری تمام مرجع ما تلویزیون بود و حالا به شکل دیگری است. ما این روزها بخشی از وقتمان را در گوشی صرف میکنیم و مصرف رسانهای ما متفاوت از قبل شده است. در نتیجه مخاطب تلویزیون از سایر بسترها کم شده است. این در همه دنیا اتفاق افتاده است. الان شبکهای در دنیا نداریم که ۸۰ درصد مخاطب داشته باشد. در سایر رسانهها هم همینطورشده است. درست مثل تیراژ روزنامهها که نسبت به گذشته یه یکدهم رسیده است.در حقیقت مردم از بسترهای دیگری نیازمندیهای خود را تأمین میکنند. در مورد کارگردانان صاحبنام هم اینطور نیست که با ما همکاری نکنند. کارهای پخش شده و در دست تولید هم مؤید این مطلب است. ممکن است برخی هم با سایر فضاهای رسانهای همراه شوند. گاهی هم مراحل توافق طول میکشد. وی ادامه داد: البته خیلی از برنامههای نوروز یا رمضان همچنان ادامه دارد و باید این را بگویم که دو شبکه یک و سه، تا پایان سال خالی از سریال نخواهد بود. مجموعههای مختلفی در مراحل تولید هستند که به آنتن این دو شبکه میرسند. برخی نقد میکنند که تلویزیون گفته بود از سلبریتی استفاده نخواهد کرد. ما هیچ وقت نگفتیم، نمیخواهیم از سلبریتی استفاده کنیم. چیزی که از ابتدا اعلام کردیم این بود که حتما از حضور هنرمندان استقبال میکنیم اما با شرط رعایت شرایط خاصی که رسانه ملی دارد. در عین حال، حتما تلویزیون برای برنامههایی برنامهریزی میکند که اتکایی به سلبریتی هم ندارد. درست مثل برنامههای زندگی پس از زندگی و محفل. این را هم بگویم که برخی پلتفرمها نرخ تولید برنامهسازی و دستمزدها را به هم زدهاند اما تلویزیون به هر حال زایش داشته و چهرههای تازهای اضافه کرده است.
امتداد محتوای رسانه ملی
در ادامه این نشست، محمد کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی در بیان آمار بینندگان رسانه ملی در فضای مجازی گفت: مخاطبان از چند منبع میتوانند محتوای رسانه ملی را ببینند که امتداد محتواهای سازمان در پیامرسانهاست. چند نکته باید بگویم. وقتی میگوییم بازدید، این کلمه با بازدیدکننده فرق دارد. نکته دیگر اینکه محتواهایی که در مجازی منتشر شده، کوتاه و تقطیع شده است که به ازای اقتضائات آن منتشر میشود. یعنی آماری که میگویم مربوط به انتظار قطعاتی از سریال بوده که خودش نوعی مصرف رسانهای است. بهطور کلی ۵۵۰ هزار محتوای کوتاه در چهار پلتفرم مرتبط با برنامههای سازمان در رمضان و نوروز جمعآوری کردیم. بر این اساس، میزان بازدید مخاطبان از این محتواها در تلگرام ۱۷۳ میلیون، اینستاگرام ۱.۲میلیارد، ایتا ۸۵.۵میلیون و روبیکا ۱۳۹میلیون بازدید داشتهایم. از حیث برنامهها نیز میتوان گفت که محفل با ۴۰۵ میلیون بازدید، زندگی پس از زندگی با ۲۷۸میلیون، سال نو شبکه سه با ۱۱۸میلیون، برمودا در ایام عید ۱۰۳میلیون و شب عیدی شبکه دو با ۷۹میلیون بازدید در ردیف پرمخاطبترین برنامهها قرار داشتند.
۵۰ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون هم در ادامه مراسم اینطور بیان کرد: آمار تلوبیون در رابطه با مخاطبان خود تلوبیون معنا پیدا میکند و به معنای افکارسنجی نیست. این آماری که اعلام میکنم مربوط به آرشیو است. در مورد آمار زنده باید بگویم در رویدادهای مختلف تلاش میکنیم مخاطب و آمارش را اعلام کنیم. بهطور کلی یک رقم ۵۰ میلیون واچ تایم (زمانی که مخاطب برای مشاهده صرف میکند) در۲۴ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. در خود سال تحویل هم، ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ ای پی منحصربهفرد شبکه سه را تماشا کردند؛ ۴۰ هزار و ۲۹۸شبکه یک و ۳۰ هزار و ۸۹۲ شبکه دو را دیدند. آن چیزی که ما در نوروز و رمضان تجربه کردیم این بود که کاربران با اینترنت رایگان خانگی مخابرات تلوبیون دیدند و همین آمار را بالا برد. طی چهار سال اخیر پربینندهترین برنامه، زندگی پس از زندگی بود که امسال برنامه محفل با تجمیع آمار شبکه سه و قرآن، به رقم زندگی پس از زندگی یعنی حدود سه میلیون بازدید رسید.در این میان سریالها، نونخ در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال زیرخاکی با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، هفت سر اژدها با ۱۰۷ هزار بازدید و رستگاری با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید جومونگ حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.وی آمار مخاطبان تلوبیونی ویژهبرنامههای تحویل سال را هم اعلام کرد و گفت: برنامه سال نو با یک میلیون و ۶۶۲ هزار،شب عیدی با۳۶۷هزار و ایران دوستداشتنی با ۱۶۸هزار بازدید ازجمله پرمخاطبها بودهاند. در برنامههای سرگرمی مهمانی با ۶۴۶ هزار، مردان آهنین با ۳۸۰ هزار، شب خوش با ۳۹۵ هزار، پاورقی با ۲۳۵ هزار و معرکه با ۱۶۹ هزار بازدید در میان پرمخاطبها قرار داشتند.
کارنامه درخشان استانها
بخش دیگری ازآمار، مربوط به اموراستانها بود که حسن عابدینی، معاون امور استانهای رسانهملی دراینخصوص گفت: سازمان در راستای دو محور اصلی فعالیتهای خود یعنی هویتمحوری و عدالتگستری، تلاش کرد آرام آرام خردهفرهنگها و قومیتهای مناطق مختلف را در قاب رسانه نشان دهد. از چهار ماه قبل، روزانه ۱۰ساعت از برنامههای شبکههای ملی را از طریق استانی پوشش دادهایم به طوری که از ۷ تا ۹صبح، شبکه سه در اختیار استانهاست که از سیستان و بلوچستان تا خراسان شمالی و خوزستان این پهنه گستره ایران اسلامی را شامل میشود. دو ساعت هم در شبکههای دیگر زیستبوم استانها را به نمایش گذاشتیم. ما معتقدیم که بخش مهمی از کارهای استانی، قابلیت پخش در شبکههای ملی را دارد و باید به مرور سریال و مجموعهها به استانها نقل مکان کنند تا سوژههای استانی در قالب مجموعههای نمایشی تولید شود. سال قبل سریال سنجرخان را روی قاب رسانه بردیم. علاوهبر آن دو سریال دیگر از مناطق کرد در حال انجام است که یکی از آنها مربوط به زندگی شخصیت مستوره اردلان خواهد بود و فیلمنامه آن در حال نهایی شدن است. امیدواریم امسال جلوی دوربین برود. همچنین، مادرسوجان را در گیلان داریم که امیدوارم اوایل تابستان به آنتن برسد. سریال دامون هم از مازندران در حال جلو رفتن است.دو سه سریال در رمضان و نوروز، ویژه استانها تولید کردیم که باعث شده به مرور جهشی در این حوزه اتفاق بیفتد. این را هم باید بگویم که میزان بینندگان شبکههای استانی در سحر۴.۲درصد نسبت به سال قبل رشد داشت که نشان میدهد توانسته نیاز مخاطب را تأمین کند. در نوروز بیش از ۲۹هزار دقیقه برنامه تولید کردیم که در قالب برنامههای نمایشی و ترکیبی بود و دو حوزه صداوسیما را شامل میشد. همچنین در بازه انتخابات، رقمی حدود ۱۵۰ هزار دقیقه مناظره ضبط و پخش کردیم که رکورد بالایی است. راهبرد معاونت امور استانها این است که سهم استانها در شبکههای ملی بالاتر رود.ما درمدت اخیر درانیمیشن ونماآهنگ هم کارکردیم.همچنین در موضوع غزه، ویژهبرنامههای مشخص داشتیم که با گویشهای متنوع استانی صورت گرفت. امیدواریم در سال جاری فرآیند تولید فرآوردههای رسانهای اعم از مستند، تلهتئاتر، تلهفیلم، موسیقی، نماآهنگ، مجموعههای نمایشی و...بتواند نیاز مخاطبان را در حوزههای استانی پاسخ دهد.
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانهملی هم در این نشست با اشاره به تولید برنامههای معاونت صدا براساس سیاستهایی همچون صبر راهبردی در مقابل نظام سلطه و نشاط معنوی در خانواده، گفت: نگاه به عملکرد برنامهها نشان از انطباق نسبی با اهداف ما دارد. در عین حال تلاوتهای قومیتی ازسراسر کشوروکمربند تلاوت را به شکل مشهود داشتیم. تلاش کردیم قاب متنوعی از اقوام رادرسفرههای افطارنشان دهیم.همچنین در مناسبتهای موازی همچون سیزده به دروشب قدر،توازن و تبیین منطقی صورتگرفت.