Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، عیسی علیزاده امروز سه شنبه در نشست خبری مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار داشت: مسابقات مناظره دانشجویان نوعی فعالیت مشارکتی و اجتماعی به شمار می رود که باعث تقویت مهارت گفت وگو و تحمل شنیدن نظرات مخالف می شود.

وی افزود: مناظره کار افرادی است که خود را جایزالخطا می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه مقابل گفت وگو، خشونت و جزم اندیشی است از این رو اگر ترویج فرهنگ گفت وگو صورت نگیرد خشونت افزایش می یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در این دوره شاهد برگزاری و آغاز نهمین مرحله استانی مناظرات ملی دانشجویان خواهیم بود. این در حالی است که گفت وگو شاخص اصلی مباحث فرهنگی بوده و در فرهنگ ایران گفت وگو از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است.

علیزاده ادامه داد: در فرهنگ ما نیز درست شنیدن و تحمل نظر مخالف مورد توجه قرار نگرفته است و مناظره ها می تواند آموزش عملی برای شنیدن نظرات مخالف و پاسخ علمی به آن باشد.

معاون فرهنگی جهاد با اشاره به غفلت از گفت وگو در سبک زندگی امروزی، یادآورشد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی این خلاء را احساس و اقدام به برگزاری مسابقاتی با محوریت مناظره کرده است.

به گفته علیزاده تفاوت این مناظره ها با سطح بین المللی آن، پرهیز از تحقیر، توهین و تمسخر است. اساس مناظره بر این است که انسان خود را نه حق مطلق و نه باطل مطلق بداند.

وی یادآورشد: در مسابقات ملی مناظره، دانشجویان به سلیقه خود گزاره مورد نظر را انتخاب و در یک فعالیت تیمی از آن دفاع می کنند. داوران نیز در ۲ بخش اساتید و دانشجویان به داوری می پردازند. نوع گزاره برای داوران مهم نیست بلکه مهم شیوه مناظره است.

وی تاکید کرد: در حوزه دانشجویی، دانشجویان باید اخلاق گفت وگو را آموزش دیده و مسوولان نیز ظرفیت شنیدن نقد و سخن مخالفت را افزایش دهند.

سازوکار برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان ایران

در ادامه نیز مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: آزاداندیشی در جامعه متولی خود را دارد اما هدف اصلی ما این است که لوازم فضای گفت وگویی را که در جامعه آموزش نداده ایم، فراهم سازیم.

وی ادامه داد: یادگیری گفت وگوی صحیح نیاز به آموزش دارد و به همین دلیل زمینه برگزاری دوره های کارگاهی و آموزشی از طریق کتاب ها فراهم شده است.

کاظمی در پاسخ به اینکه چرا این گفت وگوها و مناظره های دانشجویی به سطح جامعه نمی آید، عنوان داشت: برای داشتن گفت وگوی صحیح نیاز به فضای آرام و عقلانی داریم. بنابراین نیازمند فضای علمی و دانشگاهی هستیم تا هیاهوی مناظره در سطح جامعه را نداشته باشیم.

وی گفت: در داوری مسابقات نیز اخلاق گفت وگو در جایگاه ویژه ای قرار دارد و تیم ها باید آن را رعایت کنند. دانشجویان نیز باید از مواضع حقیقی خود دفاع کنند.

در ادامه این نشست نیز مهدی عباسی دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: از ۶۲۵ تیمی که در مرحله استانی شرکت کردند، ۵۴ تیم به مرحله منطقه ای راه یافتند و سرانجام ۱۲ تیم برتر از استان ها وارد مرحله کشوری شدند. در پایان نیز تیم برتر نشان خواجه نصیرالدین طوسی را از آن خود می کند.

وی با اشاره به نام برخی تیم های حاضر در مرحله کشوری تصریح کرد: تیم فرهنگ از استان هرمزگان، تیم خیام از استان مرکزی، تیم سروش از کرمانشاه، تیم گردون از آذربایجان غربی، تیم مادر از خراسان شمالی، تیم آشتی از کردستان، تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ، ثامن از علامه طباطبایی و تیم آرمان از خواجه نصیر جزو ۱۲ تیم برتر راه یافته به مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان ایران هستند.

عباسی گفت: تیم های منتخب از روز شنبه ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه با یکدیگر به رقابت می پردازند و از میان آن ها قهرمان دوره هشتم مناظرات دانشجویان مشخص می شود.

دبیر این دوره از مسابقات با بیان اینکه در این دوره ۱۶ داور که از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها حضور دارند، ادامه داد: نعمت الله فاضلی، فرشاد مومنی، اشرف بروجردی، مهدی منتظرقائم، علی اصغر محکی و الهه کولایی از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها در تیم داوران هستند.

عباسی اظهار کرد: ۹ داور نیز از میان دانشجویان شرکت کننده در دوره های قبلی مسابقات در تیم داوری حضور دارند و بیش از ۱۰ گزاره در اختیار ۱۲ تیم راه یافته به مرحله کشوری قرار داده می شود که تمامی آن ها بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب انتخاب شده است.

وی افزود: اختتامیه این دوره از مسابقات نیز در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می شود.

افتتاح مرکز ملی گفت وگو، مناظره و آزاداندیشی

عباسی در ادامه نیز از افتتاح مرکز ملی گفت وگو، مناظره و آزاداندیشی خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه از این مرکز که با هدف تعمیق فرهنگ گفت وگو تاسیس شده است، رونمایی می شود.

جوایز تیم های برتر مسابقات مناظره

کاظمی نیز در ادامه به جوایز تیم های برتر این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: تیم قهرمان مبلغ ۴ میلیون تومان وجه نقد به همراه ۲ میلیون تومان تخفیف دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی را دریافت می کند. به تیم دوم نیز ۲ میلیون تومان وجه نقد به همراه یک میلیون تومان تخفیف دوره های آموزشی جهاد پرداخت می شود و در این دوره یک نفر نیز به عنوان مناظره کننده برتر انتخاب می شود.

کاظمی در پایان نیز تفاوت این دوره از مسابقه مناظرات دانشجویی را حضور مسوولان مربوط با هر گزاره عنوان کرد و گفت: از مسوولان مرتبط دولت دعوت شده تا علاوه بر شنیدن مناظره، فرصتی برای ابراز نظر و پاسخگویی به پرسش منتقدان را نیز داشته باشند./

برچسب‌ها سازمان جهاد دانشگاهی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان جهاد دانشگاهی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ در این دوره از مسابقات که تعداد ۹۶ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه از سراسر استان با نیاز‌های ویژه حضور داشتند.
در رشته‌های انشای نماز، قرائت قرآن، احکام و اذان و نهج‌البلاغه بصورت کتبی و عملی در دو بخش خواهران و برادران با یکدیگر به رقابت پرداختند که برگزیدگان این دوره از مسابقات به مرحله کشوری در مرداد ماه برگزار می‌شود راه خواهند یافت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سه شهر میزبان جام جهانی 2024 فوتسال
  • شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال معرفی شدند
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد
  • فیلم/ نظر اوسمار درباره جمله نمی‌گذارند ما قهرمان شویم!
  • خبر‌های ورزشی فارس، ۳ اردییبهشت
  • قضاوت دو داور ایران در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • تجلیل از دانشجویان فعال در برگزاری انتخابات اسفندماه شیراز
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • همکاری دانشجویان در برگزاری انتخابات نمادی از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان