Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:14:50 GMT

خطر ریزشِ گنبد امام‌زاده ۱۷ تن گلپایگان مرتفع شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۸۸۲۳

خطر ریزشِ گنبد امام‌زاده ۱۷ تن گلپایگان مرتفع شد

ایسنا/اصفهان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: ایزوگام گنبد امامزاده ۱۷ تن مورد تأیید اداره میراث نیست، اما چاره دیگری هم به غیر از ایزوگام نداشتیم.

بقعه امام زادگان ۱۷ تن از بناهای قرن یازدهم هجری قمری است که توسط سردار معروف شاه‌عباس اول صفوی ساخته شده است. این بقعه در سال ۱۳۱۶ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اما طی روزهای اخیر بخشی از نمای فیروزه‌ای و البته شکسته و تکه‌تکه شده آن زیر بار ایزوگام رفت و چهره‌ای را به خود گرفت که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی قانونی – مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرمت کاشی‌های گنبد امامزاده ۱۷ تن، سال ۱۳۹۲ به طور مشترک توسط میراث و اوقاف انجام شد، اما به دلیل پایین بودن کیفیت، زیر بارش‌های بهاره سال جاری ریزش کرد و آب شدیدی وارد دوپوش شد. در همان زمان طی نامه‌هایی درخواست اعتبار اضطراری از اداره اوقاف و ستاد مدیریت بحران را داشتیم، اما اتفاقی رخ نداد.

وی ادامه داد: ایزوگام گنبد امامزاده ۱۷ تن مورد تأیید اداره میراث نیست، اما تنها کاری که اداره اوقاف انجام داد این بود که ایزوگام را به صورت مخروطی بر روی قسمت‌هایی که کاشی‌های آن ریخته شده قرار دهد، البته این ایزوگام کاملاً نچسبیده و فقط مانعی برای ورود آب به داخل گنبد است. 

قانونی گفت: برخی استفاده از مواد نانو و ... را پیشنهاد می‌دهند، اما این روش کارایی ندارد حتی می‌خواستیم از پوشش پلاستیک استفاده کنیم، اما در این روش هم با وزش باد شاهد پارگی پلاستیک می‌شدیم. 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان، گفت: اگر این کار اضطراری (ایزوگام) انجام نمی‌شد با حجم بارش شب گذشته گنبد خراب می‌شد و پایین می‌ریخت، ترس ما از ریزش گنبد بود که فعلاً این خطر مرتفع شده است. جمع‌کردن ایزوگام حدود یک ساعت طول می‌کشد و بعد از فصل بارش‌ها با توجه به اینکه اواخر مهرماه پیمانکار مربوطه مشخص شده است، با هزینه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون تومان مرمت این گنبد انجام خواهد شد.

قانونی با بیان اینکه پیمانکاری که در این زمینه تخصص دارد را به اداره اوقاف معرفی کردیم، افزود: متأسفانه روند طولانی کاغذ بازی سبب شد فصل مرمت را از دست بدهیم. طبق قانون، هرگونه عملیات مرمتی در اماکن تاریخی زیارتی با اداره اوقاف است، اما گاهی برای تسریع اجرای پروژه میراث با آن‌ها همکاری می‌کند.

وی زیرسازی برای کاشی‌کاری در بناهای تاریخی را گچ دانست و افزود: ما نگفتیم یک نفر را به عنوان پیمانکار معرفی می‌کنیم، بلکه پیمانکارهای دارای صلاحیت را طی نامه‌ای به اوقاف معرفی کردیم، اما متأسفانه با طولانی شدن روند لازم فصل مرمت را از دست دادیم. همچنین مناقصه باید بین افراد متخصص برگزار شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان در رابطه با مرمت انجام شده در سال ۹۲ بر روی گنبد امامزاده ۱۷ تن، خاطرنشان کرد: قسمت ساق گنبد با اعتبار و نظارت میراث فرهنگی مرمت شده و اکنون هم مشکلی ندارد، اما قسمت قوس گنبد از اعتبارات اوقاف بود که به دلیل مشکلات در تأمین اعتبار، روند مرمت طولانی شد و کیفیت پایین آمد. اکنون هم قسمتی از طلب پیمانکار از آن سال توسط اوقاف پرداخت نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرمت بنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۸۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی و مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان برای مهار سیلاب

علی اصغر زارع زاده مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: باتوجه به هشدار‌های گذشته و احتمال وقوع سیل در فصل بهار لایروبی و مرمت بند‌های استان در حال انجام است. 

وی افزود: در حال حاضر بند‌های صادق آباد، مروست، بهاباد۲و بهادران۲ در حال لایروبی است. 

زارع زاده ابراز کرد: باتوجه به آبگیری کامل بند دره گاهان در بارندگی ۲۹ فروردین، با همکاری مدیریت بحران شهرستان تفت و کشاورزان تخلیه حداکثری این بند برای آمادگی مهار سیلاب روز‌های آینده در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • لایروبی و مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان برای مهار سیلاب
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد + تسلیت وزیر
  • فعالیت کارگاه‌های پاکسازی گل سنگ‌ها در تخت‌جمشید/ مستندسازی و مستندنگاری محل گل سنگ‌ها