Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:54:02 GMT

مصرف غذاهای فرآوری شده ریسک دیابت را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۶۶۴۶

مصرف غذاهای فرآوری شده ریسک دیابت را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان فرانسوی نشان می دهد به ازای افزایش هر ۱۰ درصد مصرف مواد خوراکی فوق فرآوری شده، ریسک ابتلا به دیابت ۱۵ درصد افزایش می یابد.

«برنارد اسرور»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پاریس، در این باره می گوید: «من و تیم تحقیقاتی ام قبلاً به رابطه بین مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری شده و ریسک بالاتر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، افسردگی و مرگ زودهنگام پی برده بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته اسرور، «غذاهای فوق فرآوری شده، محصولات از قبل بسته بندی شده ای هستند که در معرض طیف وسیعی از دستکاری های صنعتی قرار گرفته اند.»

این مواد فوق فراوری شده اغلب حاوی مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی، مواد افزودنی غذایی، قندها، شیرین کننده های غیرقندی و رنگ ها هستند.

به گفته محققان، برخی از مواد خوراکی فوق فراوری شده شامل انواع نودل ها، ناگت مرغ، نوشابه های گازدار، آب نبات، مارگارین، شیرینی جات، غلات صبحانه، شیر طعم دار، سبزیجات بسته بندی شده، سس ها، پیتزاهای آماده برای گرم شدن، و وعده های غذایی پودری یا غنی شده هستند.

این مواد خوراکی در جوامع غربی رایج بوده و ۲۵ تا ۶۰ درصد رژیم غذایی مدرن را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر، بیماری دیابت یک مشکل بسیار نگران کننده است و طبق آمار، در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت بوده اند. پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۴۵، به ۶۲۹ میلیون نفر برسد.

محققان در توضیح وجود این رابطه عنوان می کنند تنها ارزش غذایی پایین این مواد خوراکی به دلیل وجود میزان بالا چربی، نمک و قند علت وجود این رابطه نیست. بلکه ترکیبات شیمیایی مشکل ساز که موجب اختلال در فرایند هضم می شوند در این زمینه نقش دارند. از سوی دیگر مواد بسته بندی هم مشکل ساز هستند.

محققان تاکید می کنند مصرف مواد خوراکی فوق فراوری شده معمولا در بین افراد سیگاری، چاق، کم تحرک تر، و افرادی که گوشت قرمز بیشتر مصرف کرده و مصرف غلات کامل، میوه و سبزیجات شان کمتر است به مراتب بیشتر است.

کد خبر 4800706

منبع: مهر

کلیدواژه: دیابت غذاهای فراوری شده مصرف نوشابه وزارت بهداشت ویروس آنفلوانزا سرطان سازمان غذا و دارو هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیمه سلامت تجهیزات پزشکی بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمه نظام سلامت سازمان بیمه سلامت رادیوتراپی بهداشت دهان و دندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که غذا خوردن خود را به یک بازه زمانی ۸ ساعته محدود می‌کنند، در مقایسه با افرادی که آزادانه غذا می‌خورند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

مهر در خبری نوشت: محققان خاطرنشان کردند که این برخلاف تحقیقات قبلی است که در آن رژیم فستینگ متناوب چندین معیار مربوط به سلامت قلب از جمله فشار خون، قند خون و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

«ویکتور ونزه ژونگ»، رئیس اپیدمیولوژی در دانشکده شانگهای و محقق ارشد این مطالعه، گفت: «ما شگفت زده شدیم که متوجه شدیم افرادی که از یک برنامه غذایی ۸ ساعته و با زمان محدود پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اگرچه این نوع رژیم غذایی به دلیل فواید کوتاه مدت بالقوه محبوب بوده است، تحقیقات ما به وضوح نشان می‌دهد که در مقایسه با محدوده زمانی معمولی غذا خوردن ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز، مدت زمان کمتر غذا خوردن با طول عمر بیشتر ارتباطی ندارد.»

برای این مطالعه، ژونگ و همکارانش داده‌های بیش از ۲۰۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را که در یک نظرسنجی سالانه در مورد سلامت و تغذیه بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی الگوی غذا خوردن شرکت‌کنندگان را ردیابی کرد.

به گفته محققان، بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی فستینگ با محدودیت زمانی پایبند هستند، تمایل دارند تمام غذای خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته بخورند و سپس بقیه روز چیزی نخورند.

با مقایسه داده‌های رژیم غذایی با گزارش‌های ملی مرگ، محققان دریافتند افرادی که تمایل داشتند تمام وعده‌های غذایی خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته در روز بخورند، ۹۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

به گفته محققان، در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی، محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی ۱۰ ساعته با ۶۶ درصد بیشتر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مرتبط است.

به گفته ژونگ، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چرا خوردن در یک محدود زمانی ممکن است برای سلامت قلب مضر باشد، مورد نیاز است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888713

دیگر خبرها

  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود