Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین ابنیه‌های تاریخی و میراث فرهنگی گلپایگان بقعه هفده تن است که گنبدی با کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش دارد اما براثر ناملایمتی‌‌ها و بروکراسی‌های اداری مرمت آن به تعویق افتاد و کار مرمت را به استفاده از ایزوگام کشانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، یکی از مهمترین ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان بقعه امام‌زاده هفده تن است که گنبدی با کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش دارد؛ سال‌های متوالی است که این بنای تاریخی و مذهبی توسط اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت مشترک در حال مرمت است؛ اما خبرها حکایت از آن دارد که مسؤولان مرمت این بنا تصمیم گرفتند گنبد این بنا را ایزوگام کنند که این موضوع موجب تکدر خاطر شهروندان و دوست‌داران میراث فرهنگی شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزگام شدن گنبد توسط اوقاف اجرا شده، اما موقتی است

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان  اظهار داشت: سال 91 و 92 تمام کاشی‌های گنبد به دلیل فرسودگی بیش از حد تعویض و کاشی نو جایگزین شد، اما در پی بارش‌های فروردین ماه امسال با نفوذ آب به دو پوش و تزئینات قوس‌های گنبد موجب تخریب آن شد که نیاز به یک مرمت اساسی داشت که به علت کمبود اعتبارات اجرا نشد.

 رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گلپایگان ادامه داد: در پی بارندگی‌های امسال آسیب زیادی به گنبد وارد ‌شد، به طوری که شدت نفوذ آب به داخل دوپوش افزایش یافته بود و باعث آسیب دیدن گچکاری و تزئینات داخل صحن نیز می‌شد که ایستایی خود گنبد نیز به خطر می‌افتاد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های غیرنرمال مانند سال قبل اگر اقدام حفاظت اضطراری انجام نمی‌شد قطعا کل گنبد تخریب می‌شد که راه‌های متعددی از جمله ایجاد داربست آزمایش شد، اما به دلیل بادگیر بودن بنا و ریزش کاشی‌ها خطرات جانی برای زائران این امامزاده ایجاد می‌شد.

قانونی بیان داشت: می‌افزاید: انجام ایزوگام به صورت مخروطی با حداقل چسبندگی به کاشی‌های جدید توسط اداره اوقاف اما به صورت موقتی است که پس از پایان فصل سرما و بارش‌های زمستانی در اوایل سال‌ آینده مرمت اصولی گنبد شروع خواهد شد.

به دلیل فصل سرد سال امکان مرمت وجود نداشت

حجت الاسلام نصیرالاسلام نیز در این باره اظهار داشت: امسال در پی بارش‌های بهاری گنبد و سقف آستان امام زاده هفده‌تن برای دومین مرحله دچار ریزش شد.

 رئیس اوقاف و امور خیریه گلپایگان افزود: دنبال مقصر ماجرا نیستیم، اما علت اصلی ریزش عدم نظارت میراث فرهنگی در هنگام ساخت سقف گنبد بود که به جای استفاده از آجر هفت‌سانتی، آجر دو سانتی کار کردند که موجب ریزش آن شد.

وی تصریح کرد: تابستان امسال گنبد امام زاده هفده تن قرار بود از نو مرمت و بازسازی شود؛ اما به دلیل نامه‌نگاری‌ بین اوقاف و میراث فرهنگی استان در انجام مناقصه در جذب پیمانکار تعمیرات به تعویق افتاد.

نصیرالاسلام خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل فصل سرد و یخبندان امکان آن نیست که مرمت صورت گیرد و تصمیم گرفته شد که به صورت موقت ایزوگام شود و سال آینده پس از اتمام بارندگی‌ها مرمت گنبد و سقف آستانه امام زاده هفده تن اجرا می‌شود.

انتهای پیام/63071/ج10/

منبع: فارس

کلیدواژه: گلپایگان میراث فرهنگی و اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ارباب‌نیا با اشاره به اینکه عملیات مرمت پل خاتون از ۱۵ فروردین از سر گرفته شد، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ما بین اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و پیمانکار مدت زمان اتمام مرمت پل خاتون ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

وی مطرح کرد: در صورت بروز عوامل پیش بینی نشده امکان تمدید این زمان وجود دارد. در مراحل مرمت انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که موجب سنگینی پل شده بود، برداشته شد.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.

کد خبر 6085553

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید ؛ گلسنگ ها مفیدند یا مضر؟
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت