Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی همایش سوگواره امامزاده موسی مبرقع(ع)، حجت‌الاسلام سید محمدرضا صدر، در افتتاحیه همایش سه‌روزه سوگواره امامزاده موسی مبرقع(ع) اظهار داشت: شناساندن هرچه بیشتر امامزاده موسی مبرقع(ع) به قشرهای مختلف مردم، با کمک هیات های مذهبی و فعالان فرهنگی و دغدغه مند امکان‌پذیر است، ازاین‌رو از عاشقان و شیفتگان اهل‌بیت(ع) انتظار داریم که در این امر مهم یاری گر ما باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به زندگی‌نامه مختصری از امامزاده موسی مبرقع(ع)، گفت: امام جواد(ع) امام نهم ما شیعیان دو فرزند داشتند؛ که یکی امام هادی(ع) امام دهم شیعیان و یکی هم حضرت موسی مبرقع(ره) بودند.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ره)، افزود: این امامزاده واجب‌التعظیم در سال ۲۱۴ هجری قمری به دنیا آمد و از کودکی در دامان پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) پرورش یافت و به‌قدری درجات علمی ایشان بالا رفت که حضرت جواد(ع)، تولیت موقوفاتشان را به ایشان سپردند و ازاین‌رو برای تمام مردم، مرتبه علمی و تقوایی ایشان مشخص شد.

وی افزود: بعد از شهادت امام جواد(ع) هم در محضر برادرشان امام هادی(ع) امام دهم بود و آن‌چنان با ایشان گرم بود و اخوت داشتند که با عبارت جانم به فدایت ایشان را خطاب می‌کرد.

صدر خاطرنشان کرد: در سال ۲۵۴ هجری قمری، توفیقی نصیب مردم قم شد که امامزاده موسی مبرقع(ع) به قم تشریف آورد و مورد استقبال بسیار گرم و پرشور مردم شهر قم به‌عنوان شهر تشیع و صاحبان حدیث قرار گرفت؛ اصولا مردم قم از دیرباز نسبت به اهل‌بیت(ع) ارادت خالصانه و خاصی داشته و دارند.

وی اضافه کرد: مردم قم از سه جهت ارادت به حضرت موسی مبرقع(ع) داشتند که یکی از آن‌ها این بود که نسبت به شخصیت ایشان به‌عنوان فرزند امام نهم شیعیان معرفت داشتند و همین موضوع برای مردم قم بسیار بااهمیت بود.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) افزود: از دیگر دلایل عشق و ارادت مردم قم به امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزاری کرسی‌های علمی و تفسیر قرآن ایشان در شهر قم بود که متعاقب آن، شاگردان مختلفی تحویل مکتب اهل‌بیت(ع) و شیعیان داد.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل علاقه مردم قم به این امامزاده واجب‌التعظیم، رخسار یوسف گونه ایشان بود؛ به‌گونه‌ای که مردم قم زمانی که امامزاده موسی مبرقع(ع) از خیابان‌ها گذر می‌کرد، دست از کار کشیده و صورت نورانی ایشان را تماشا می‌کردند و ایشان برای جلوگیری از اینکه مردم دست از کارشان بکشند، پوشیه ای روی صورت خود می‌گذاشت و به همین جهت به حضرت موسی مبرقع(ع) مشهور شد.

صدر یادآور شد: امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان در سال ۲۹۶ هجری دار فانی را وداع گفت و در همین مکان امامزاده که منزل یکی از اصحاب امام رضا(ع) بود، دفن شد و از آن زمان تاکنون، این حرم مطهر، ملجا و پناه مردم است.

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) در پایان بابیان این‌که هدف از برگزاری همایش سوگواره برای این امامزاده، شناخت بیشتر ایشان به مردم است، گفت: امیدواریم باهمت مسئولان و دغدغه مندان فرهنگی و ولایی، شخصیت این امامزاده جلیل‌القدر را بیش‌ازپیش به مردم معرفی کنیم؛ و البته مسئولان مربوطه هم کمک کنند تا این حرم به جایگاه واقعی خود برسد.

ابو احمد موسی مبرقع در سال ۲۱۴ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در شهر مقدس قم وفات یافت.

وی یکی از ۴۴۰ امامزاده مدفون در قم و فرزند امام نهم شیعیان حضرت امام جواد(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است.

این بزرگوار در چهل‌سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن بود. وی در دوران حیات در قم مورد تکریم بزرگان و مردم شهر بود.

مزار این امامزاده در محله چهل اختران قم واقع است و این مکان از آن هنگام تاکنون مورد احترام مومنان می‌باشد. وی همچنین ازجمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قولش روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

برچسب‌ها قم سوگواره همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم سوگواره همایش قم سوگواره همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ فرمانده گروه ۸۴۰ موشکی ارتش مستقر در آران و بیدگل  با اشاره به رونمایی کتاب  سه نسل از یک مکتب گفت: این کتاب به همت یکی از افسران ارتش ساکن در این شهرستان تالیف و در هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.
سرهنگ حیدر معظمی گودرزی وی افزود: کتاب سه نسل از یک مکتب در ۹۶ صفحه به بیان خاطرات و معرفی شهید شمس آبادی (عامل ترور شاه در کاخ مرمر)، سردار شهید صیاد شیرازی و سردار شهید قوطاسلو پرداخته است.
 خبر دیگر از آران و بیدگل اینکه در آیینی ضریح مطهر امامزاده قاسم بن علی النقی (ع)  غبارروبی و عطرافشانی شد.
در این آیین بیش از ۶۸۰ میلیون ریال از کمک‌های اهدایی جمع آوری و به حساب مخصوص آستان امامزاده واریز شد تا در امور فرهنگی، عمرانی و خدماتی آستان مقدس هزینه شود.

دیگر خبرها

  • تحقیر فرح توسط محمدرضا شاه در مقابل دوربین / روایت تلخ مقامات پهلوی از واگذاری بحرین / روش آموزشی بی‌نظیر امام موسی صدر / ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
  • تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده
  • رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند