Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوزستان با اینکه به عنوان یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران از نظر منابع شناخته می‌شود بخش بزرگی از مردمش در فقر زندگی می‌کنند. این استان گلچینی از مشکلات و معضلات زیست‌محیطی هم دارد که زندگی را برای مردم آنجا دشوارتر از پیش کرده است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- سید مهدی حاجی‌آبادی؛ شاید همه تنها مشکل اهواز را منحصر به ریزگرد‌ها و گردوغبار بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما کافی است با بعضی از شهروندان آن گفتگو کنید. ریزگرد را بزرگترین مشکل می‌دانند، اما تنها مشکل نه!
سالهاست که مساله آبگرفتگی معابر و بالازدگی فاضلاب شهری پس از هر بارش باران به یک معضل برای شهروندان اهوازی تبدیل شده است، اما به رغم انتقادات بسیار هنوز هیچ راه حل دائم و حتی موقتی برای رفع آن ارایه یا اجرا نشده است.
در حالی که مسئولان شهری از برگزاری جلسات متعدد در راستای رفع معضل آبگرفتگی و اتخاذ تمهیدات لازم خبر می‌دهند، اما هرساله با شروع اولین بارش‌های پاییزی شهروندان اهواز با سناریوی تکراری آبگرفتگی معابر روبرو می‌شوند.

استان خوزستان پس از دوره‌ای نسبتا طولانی خشکسالی، امسال شاهد بارش‌های قابل ملاحظه باران است که همین مساله سبب شادی مردم و به ویژه کشاورزان شده است، اما به دلیل برخی ضعف‌ها در مدیریت و زیرساخت‌های شهری، این نعمت الهی مشکلاتی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.
درواقع می‌توان گفت: بارش باران آغاز نگرانی‌های شهروندان برای تردد در خیابان هاست، زیرا اهواز تنها شهری در ایران است که سیستم دفع آب‌های سطحی ندارد و شبکه جمع آوری فاضلاب آن نیز مربوط به ۵۰ سال پیش است.
بیش از ۲۰۰ نقطه در اهواز در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شوند، کاربران فضای مجازی در هفته‌های اخیر، با انتشار تصاویر محله‌ها و خیابان‌های محل سکونت خود اعتراض خود را نسبت به شهرداری (که متولی دفع آب‌های سطحی بر اساس قانون است) و شرکت آبفا اهواز نشان داده اند.
خوزستان با اینکه به عنوان یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران از نظر منابع شناخته می‌شود بخش بزرگی از مردمش در فقر زندگی می‌کنند. این استان گلچینی از مشکلات و معضلات زیست‌محیطی هم دارد که زندگی را برای مردم آنجا دشوارتر از پیش کرده است.
کم‌آبی پرآب‌ترین استان ایران
خوزستان که زمانی یکی از پرآب‌ترین مناطق ایران بود حالا با مشکل کم‌آبی مواجه است. پروژه‌های عظیم انتقال آب از این استان به استان‌های دیگر برای مصارف صنعتی باعث از بین‌رفتن تالاب‌ها و خشک‌شدن رودخانه‌ها شده است. نماینده اهواز پیشتر گفته بود به جز فاضلاب آبی در کارون باقی نمانده است. بسیاری دیگر از رود‌های این استان هم همین وضعیت را دارند.
ریزگرد‌هایی که جان می‌گیرد
خشک شدن تالاب‌ها باعث هجوم ریزگرد‌ها به شهر‌ها و روستا و افزایش شدید آلودگی هوا شده است. حداقل ۴۰هزار هکتار کانون فوق بحرانی ریزگرد در این استان وجود دارد که میزان آن در حال افزایش است.
آتش به جان هور!
در زمان خشکسالی و با کاهش آب، تالاب‌های خوزستان به مانداب تبدیل شد و گاز متان یا گاز مرداب که از آن متصاعد شده در مقابل اشعه آفتاب دچار حریق شد و به جان هور افتاد.

از سویی آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم به حداقل رسید، حقابه این تالاب هم در بخش ایرانی و هم در بخش عراقی تامین نشده است و با کاهش شدید رهاسازی آب از سد کرخه و افزایش برداشت‌های کشاورزی، آب کافی به تالاب نمی‌رسد و هرساله آتش‌سوزی عظیم در هور جزیی از زندگی مردم شده است.
سیل ویرانگر
از بین‌رفتن پوشش گیاهی در این منطقه به جاری‌شدن سیل‌های ویرانگر هم منجر می‌شود که آخرین آن‌ها بهار امسال خسارت‌های فراوانی به زندگی مردم زد. مصداق جدید نیز تا سالن فرودگاه آبادان را آب فراگرفته و فاضلاب در کوت عبدالله بیرون زده، این مسئله نشان می‌دهد که مسئولین خوزستان حیاتی‌ترین ماده‌ای که در دسترس است را به بلا مبدل کردند.

آبی به رنگ قهوه‌ای
آب شرب هم در بخش‌هایی از مناطق خوزستان قابل نوشیدن نیست و ۹۶درصد شهر‌های این استان با مشکل کمبود آب یا پایین بودن کیفیت آن یا هر دوی این موارد مواجه‌اند.

بلای سیاه
آلودگی شدید ناشی از چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها در این استان هم باعث بروز بیماری‌های بسیاری شده است. تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت خشک شده و حالا تبدیل به یکی از کانون‌های گردوغبار در این استان شده است. دولت همچنین در اغلب مواقع بودجه مبارزه با عوارض آلایندگی نفت را به این استان پرداخت نمی‌کند.

خصوصی‌بازی، بیکاری و مهاجرت!
بر همه این مشکلات باید از بین‌رفتن منابع درآمدی مردم را هم اضافه کرد. کارخانه‌هایی که به دلیل واگذاری به بخش خصوصی یا تعطیل شده‌اند یا با یک چندم ظرفیت خود کار می‌کنند. اعتصاب و اعتراض‌های مکرر کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز در خوزستان یکی از شواهد وضعیت معیشتی کارگران در این استان است.
فقر و بیکاری دست در دست نابودی محیط زیست زندگی مردم خوزستان را آنقدر دشوار کرده اند که مردم این استان رتبه اول مهاجرت به مناطق دیگر را از آن خود کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آب خوزستان اهواز ریزگردهای خوزستان فاضلاب شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۰۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو شدن بازی تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمید بنی تمیم پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای در خصوص لغو شدن بازی تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی بیان کرد: همانطور که همه علاقمندان به ورزش به ویژه فوتبال می‌دانند، ورزشگاه غدیر به مدت بیش از پنج سال متروکه بود که با تلاش‌های شرکت گروه ملی فولاد خوزستان بار دیگر فعال شد.

وی افزود: علاوه بر حمایت‌های مالی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان از باشگاه استقلال آبی‌پوشان ملاثانی، زمین چمن ورزشگاه تختی اهواز به صورت کاملاً رایگان برای تمرینات در اختیار این تیم قرار داشت.

بنی تمیم گفت: باوجود پیگیری‌ها و تلاش‌های مسؤولان و مدیران ارشد استانی برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، اما استقلال خوزستان با ممانعت از ورود تیم‌های فجر سپاسی شیراز و استقلال آبی‌پوشان ملاثانی به ورزشگاه غدیر اهواز، باعث لغو دیدار و لطمه به فوتبال استان شد و این موضوع به صورت جدی مورد پیگیری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم‌های استقلال آبی پوش ملاثانی و فجر سپاسی قرار بود در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شود که به دلیل نبود اجازه ورود ۲ تیم به درون ورزشگاه لغو شد.

باشگاه استقلال خوزستان که مالک ورزشگاه غدیر اهواز به شمار رفته و میزبان بازی‌های این تیم در لیگ برتر است، مانع از انجام این دیدار شده است.

پس از معطلی کادر هر ۲ تیم در پشت در ورزشگاه غدیر، در نهایت با تصمیم ناظر بازی این دیدار به صورت رسمی لغو شد.

کد خبر 6086358

دیگر خبرها

  • ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان
  • ۸ مصدوم در پی ۳ حادثه آتش‌سوزی در اهواز
  • مدیریت متفاوت در قرمز و آبی‌های اهواز؛ یکی دخالت می‌کند، یکی حمایت!
  • لغو شدن بازی تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی پیگیری می‌شود
  • نمایی از خوزستان زیبا+فیلم
  • اعلام آمادگی مجموعه مدیریت سیستان و بلوچستان از گسترش و حمایت خانه های دین و زندگی
  • ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند
  • لغو دیدار تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون
  • اعزام ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی