Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایران اسلامی در آستانه یکی از مهمترین و بزرگترین انتخابات سیاسی خود قرار دارد که  طی آن با مشخص شدن تکلیف ۲۹۰ صندلی پارلمان، عرصه‌ای دیگر برای تعیین سرنوشت چهار ساله قانون‌گذاری کشور برای آحاد مردم مهیا می‌شود.

در حال حاضر دولت تمامی امکانات و تمهیدات لازم و کافی را برای برگزاری باشکوه و سالم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه به کار گرفته است که در این میان نقش اصلی، محوری و مهم را آحاد مردم بر عهده دارند که با مشارکت خود در این عرصه می توانند بر حلاوت و زیبایی این رویداد سیاسی افزوده و تلاش های دولت تدبیر و امید را برای برپایی انتخاباتی پرشکوه و به دور از هر گونه حواشی سیاسی و اجتماعی به ثمر بنشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم سالاری دینی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که با خون هزاران جوان و مبارز راه آزادی میهن اسلامی و شهدای هشت سال دفاع مقدس به ثمر نشسته و صیانت و پاسداری از این دستاورد اصیل و ارزشی، نیازمند مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای است.

در این میان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های تاثیرگذار، از ماه ها قبل آماده ایفای نقش در این نمایش اقتدار ملی مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی است و  مسئولان و دست اندرکاران این دوره از انتخابات در قالب هیات های اجرایی و نظارت از تیر ماه، مقدمات کار را با برگزاری نشست ها و همایش های مختلف توجیهی و آموزشی آغاز کرده اند و در حال حاضر همه چیز برای برپایی انتخاباتی آزاد، بدون تنش، رقابتی و البته مردمی در این استان مهیاست.

بدیهی است مردم آذربایجان شرقی که همیشه نقش موثری در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشته اند، این بار نیز با حضور گسترده خود بار دیگر مهر تایید بر نظام جمهوری اسلامی خواهند زد.

انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی به روایت آمار 

از میان ۳۱ استان کشور، آذربایجان شرقی به لحاظ نسبت تراکم جمعیتی به تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی، در جایگاه هفتم پس از استان های خراسان جنوبی، سمنان، ایلام، لرستان، همدان و اردبیل قرار دارد؛ بر اساس آمارهای موجود برای هر ۱۹۶ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی تعریف شده و این در حالی است که برای بعضی از استان ها این رقم تا بیش از ۸۰۰ هزار نفر به ثبت رسیده است.

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، بزرگ ترین و مهمترین حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی به شمار می رود که دارای ۶ کرسی در مجلس می باشد و در طول برگزاری انتخابات های مختلف به لحاظ سیاسی و اجتماعی تاثیرگذارتر از سایر حوزه های انتخابیه استان بوده است.

در رتبه دوم حوزه های انتخابیه آذربایجان شرقی به لحاظ اهمیت سیاسی و جمعیت، حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر با جمعیت ۳۲۰ هزار نفری قرار دارد که تنها یک کرسی در مجلس دارد.

حوزه انتخابیه میانه نیز با جمعیت ۱۹۰ هزار نفر به دلیل داشتن چهار بخش، پنج شهر، هفت دهستان و ۳۳۱ پارچه روستا دارای ۲ کرسی در قوه مقننه است.

حوزه های انتخابیه مرند و جلفا با جمعیت ۲۹۵ هزار نفر، اهر و هریس با ۱۹۶ هزار نفر، سراب با ۱۳۱ هزار نفر، بناب با ۱۳۰ هزار نفر، شبستر با ۱۲۵ هزار نفر، ملکان با ۱۰۵ هزار نفر، کلیبر و خداآفرین با بیش از ۱۰۴ هزار نفر، بستان آباد با ۹۵ هزار نفر، هشترود و چارایماق ۹۳ هزار و ورزقان با ۴۵ هزار نفر نیز هر کدام دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند.

رقابت ۶۴۵ داوطلب نمایندگی مجلس در آذربایجان‌شرقی

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با احتساب مجموع داوطلبان انصرافی و احراز صلاحیت‌ نشده، تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی برای دوره یازدهم در استان به ۶۴۵ نفر رسید.

علیار راستگو با اشاره به عدم احراز صلاحیت ۶۹ نفر از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی در استان گفت: ۸۲ نفر از داوطلبان نیز انصراف داده‌اند، 

وی با اشاره به پایان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی، گفت: نتیجه بررسی این هیأت‌ها، امروز به صورت محرمانه از طریق فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه به داوطلبان ردصلاحیت‌شده و همچنین به هیأت نظارت استان اعلام خواهد شد.

راستگو خاطرنشان کرد: داوطلبان ردصلاحیت‌شده ۴ روز مهلت دارند تا اعتراض و شکایت خود را به هیأت نظارت اعلام کنند.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی همچنین به آمار ردصلاحیت داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه استان اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد ردصلاحیت در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با ۴۵ نفر بوده و در ۴ حوزه نیز هیچ داوطلبی ردصلاحیت نشده است.

راستگو افزود: در حوزه‌های انتخابیه ملکان ۶ نفر، مرند و جلفا ۵ نفر، بناب و اهر و هریس هرکدام ۳ نفر، میانه، مراغه و عجب‌شیر و بستان‌آباد هرکدام ۲ نفر و در حوزه انتخابیه سراب یک نفر ردصلاحیت شده و در حوزه‌های انتخابیه ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هوراند، شبستر و هشترود و چاراویماق نیز هیچ داوطلبی ردصلاحیت نشده است.

مردم سالاری دینی جزو پایه ای انقلاب است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، مردم سالاری دینی را جزو پایه های اصلی انقلاب اسلامی با بنیانگذاری امام راحل دانست و افزود: التزام به شریعت اسلامی در کنار این موضوع روح و حقیقت نظام اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه نظام مندی و انسجام از مهمترین خصوصیات مکتب امام خمینی است، گفت: نظام اسلامی در این مکتب همان نظام عدل، ایمان، عقل، آزادگی و مردم گرایی است که عرصه انتخابات نماد و سمبل استقلال ملی کشور به شمار می رود که حضور مردم در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: نظام اسلامی با ارائه مکتب سیاسی اسلام، خط بطلان بر همه تلاشهای فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام در طول تاریخ کشید که سعی داشتند اسلام را به کلی از عرصه زندگی جامعه بیرون رانده و با طرح نظریه‌ جدایی دین از سیاست، دینداری را فقط پرداختن به عبادت و اعمال شخصی قلمداد کنند.

حجت الاسلام آل هاشم، جمهوری اسلامی ایران را نظامی مردم سالاری دینی مقید به دین اسلام دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دموکراسی بی قید نیست و تحقق مردم سالاری یا همان جمهوریت به همراه تحقق اسلامیت در نظام اسلامی برعهده شورای نگهبان است و این شورا اگر در بحث جمهوریت و تحقق مردم سالاری کوتاهی کند نظام از این حیث دچار مخاطره می شود.

وی اضافه کرد: اگر قرار است آرای توده های مردم در کشور نقش آفرین باشد باید شورای نگهبان وظایف خودش را در بعد پاسداری از جمهوریت نظام انجام دهد.

آل هاشم با بیان اینکه در نظام های مدعی دموکراسی مثلث صاحبان قدرت، ثروت و رسانه در انتخابات دخالت کرده و به آرای مردم دست درازی می کنند، تصریح کرد: این تاثیرگذاری به نحوی است که حتی منتقدان غربی نسبت به نقش آفرینی این سه نهاد معترض هستند و از آن به عنوان دموکراسی مخدوش یاد می کنند.

وی یادآوری کرد: در نظام اسلامی برای جلوگیری از این سوء استفاده ها شورای نگهبان می تواند دخالت بکند، چون قرار است آرای توده های مردم یعنی اراده ملی مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به اصل ششم قانون اساسی، گفت: بر این اساس اداره کشور وابسته به اراده عمومی است، از این رو اگر اراده ملت به وسیله آرای مردم در انتخابات شکل بگیرد باید نظارت و پایش نهادی مانند شورای نگهبان باشد.

آل هاشم نظام مردم سالاری دینی در ایران را مردم‌سالاری کنترل شده و هدایت شده در چارچوب دین دانست و افزود: از این رو کسی نمی تواند در انتخابات تقلب کند و یا آرای مردم را با پول و سرمایه تحت تاثیر قرار بدهد و شورای نگهبان هم با نقش کنترلی خود تلاش می کند آرا واقعی از صندوق ها خارج شود.

رسالت اصلی مجریان و ناظران تامین سلامت انتخابات است

استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه هدف مجریان برگزاری انتخابات جلب مشارکت مردم در انتخابات مجلس و پرشورتر از همیشه است، گفت: رسالت اصلی مجریان و ناظران انتخابات تأمین سلامت انتخابات است.

محمدرضا پورمحمدی سلامت انتخابات را مهم‌ترین هدف دست اندرکاران برشمرد و اظهار داشت: خواسته اصلی ما از مجریان و ناظران انتخابات این است که دقت کنند تا حقی از کسی ضایع نشود و پروسه انتخابات در مسیر قانونی و رعایت مسایل کلی نظام و بدون کمترین حاشیه ای طی شود.

وی رمز موفقیت در انجام این رسالت را قانون‌گرایی و اجرای بی‌کم‌ و کاست قانون عنوان و اضافه کرد: بی‌طرفی کامل مجریان و ناظران انتخابات مورد تاکید ماست و تمام دست‌اندرکاران انتخابات باید نگاه بی‌ طرفانه و بی‌ غرضانه به افراد و جریان‌ های سیاسی داشته باشند.

پورمحمدی با بیان اینکه همه باید تابع رأی و اراده مردم باشند، افزود: به تعبیر رهبر انقلاب رای مردم حق‌الناس است و اگر مواردی از دخالت دست‌اندرکاران انتخابات به نفع یا ضرر افراد و جریان‌های سیاسی مشاهده شود به هیچ وجه از آن چشم‌ پوشی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم در ساختار و نظام جمهوری اسلامی، گفت: مردم‌سالاری دینی یک روش بدیع در بین نظام‌های سیاسی جهان است و در هیچ کشوری به اندازه ایران رای مردم در منصه ظهور و بروز نیست.

پورمحمدی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال یک انتخابات آن هم با مشارکتی که در سطح دنیا کم‌ نظیر بوده است برگزار شده و این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، یادآوری کرد: طبق بررسی انجام شده و اسناد و مدارک متقن، حضور ایرانیان در پای صندوق‌های رای حداقل ۲۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است.

وی، مشارکت، امنیت، سلامت و قانون مداری را اولویت‌های اصلی انتخابات این دوره بیان کرد و ادامه داد: همه اقشار از هر جناح و جریان سیاسی و اجتماعی زیر چتر این اصول قرار دارند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی شیطنت‌هایی از سوی جریان‌های معاند و ضدانقلاب صورت خواهد گرفت، گفت: ما از بابت مشارکت مردمی در انتخابات نگرانی نداریم، چون ملت آزاده و با بصیرت ایران در مقاطع مختلف هوشیاری و آگاهی خود را نشان داده‌اند و در شرایط سخت‌تر با انگیزه تر از همیشه در صحنه حضور یافته‌ اند.

پایش مستمر فعالیت های انتخاباتی 

رییس کل دادگستری آذربایجان‌ شرقی نیز از آمادگی کامل این دستگاه برای برگزاری سالم و بدون تخلف انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: تمام مسئولان در هیات های اجرایی، نظارتی و بازرسی تلاش دارند تا این اتفاق مهم سیاسی به بهترین شکل ممکن برگزار شده و به سرانجام خوبی برسد.

موسی خلیل اللهی با اشاره به برگزاری مرتب جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در استان، رصد و پایش مستمر فعالیت های انتخاباتی را جزو اهداف اصلی و محوری این ستاد در دادگستری آذربایجان شرقی بیان و اظهار داشت: در این راستا اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از جرایم انتخاباتی مورد تاکید ماست.

وی با تاکید بر اینکه معیار اصلی در انتخابات قانون و عمل بر مر صریح مقررات انتخاباتی است، یادآوری کرد: در این راستا با مدیران متخلف در بحث های انتخاباتی توسط دادگستری برخورد قانونی می شود.

خلیل اللهی تبلیغات زودهنگام و پیش از موعد قانونی در فضای مجازی را از جمله آسیب‌های انتخاباتی برشمرد که نامزدهای ثبت‌نام کننده باید به آن توجه کنند.

وی خرید رای، تطمیع افراد و هواداران رقبا و استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی را از دیگر آسیب و تخلفات آشکار انتخاباتی دانست که در صورت مشاهده به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

خلیل اللهی بر تولید محتوای پیشگیرانه و انتشار آن در فضای مجازی با هدف کاهش جرایم انتخاباتی از سوی نهادهای مسئول و رسانه های گروهی تاکید و اضافه کرد: دادستان های سراسر استان در ۲۱ شهرستان در قالب هیات های اجرایی حضور داشته و در بررسی صلاحیت کاندیداها نقش خواهند داشت و بر این اساس دادستان ها به عنوان مدعی العموم اجازه نخواهند داد عوامل اجرایی و ناظران انتخابات از مدار قانون خارج شوند.

وی از اختصاص شعب ویژه در دادگستری آذربایجان شرقی به منظور رسیدگی به جرایم انتخاباتی خبر داد و گفت: هدف تمامی دست اندرکاران این اتفاق مهم سیاسی در کشور برگزاری انتخابات در امنیت و آرامش کامل و نیز قانون مداری توسط تمامی مجریان و نامزدها می باشد.

تلاش برای برگزاری باشکوه انتخابات مجلس

رییس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات در آذربایجان شرقی نیز بزرگترین برکت انقلاب اسلامی را برپایی حکومت مردم سالاری دانست و با بیان اینکه جمهوری اسلامی دو ویژگی اسلامی و مردم سالاری را دارد، گفت: شورای نگهبان قانون اساسی وظایف و اختیاراتی دارد که هم از اسلامی بودن نظام حمایت می‌کند و هم از جمهوریت آن. 

صمد عزیزی نرم‌افزار اداره کشور را قوانین و مقرراتی بیان کرد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، به طوری که قانون اساسی چنین پیش‌بینی می‌کند که برای حصول اطمینان از شرعی بودن تمام مصوبات مجلس باید مصوبات به شورای نگهبان ارسال شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در کنار حفاظت و صیانت از اسلامیت نظام، از جمهوریت نظام نیز دفاع می‌کند، تصریح کرد: به روایت دیگر نظام جمهوری اسلامی مردمی‌ترین نظام سیاسی موجود در جهان است. 

عزیزی، مشارکت بی‌نظیر مردم در تعیین سرنوشت فقط در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بی نظیر در جهان دانست و یادآوری کرد: هم اکنون نیز تمامی دست اندرکاران انتخابات در قالب هیات های اجرایی، نظارت، بازرسی و سایر نهادها و ارگان های امنیتی و انتظامی برای برگزاری باشکوه و بدون تنش همراه با آرامش و سلامت در تلاش هستند که این تلاش ها با مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای به ثمر خواهد نشست.

گزارش: سیدیحیی مرتضائی 

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی آذربایجان شرقی تبریز انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۱۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد

محمد منان رئیسی گفت: در این مورد باید اذعان داشت که این طور نیست که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند پاسخ ایران را بدهند، اما در واقع نمی‌توانند، چون اگر پاسخ دهند ضربه بعدی ما کارا‌تر خواهد بود.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: خود صهیونیست‌ها بعد از عملیات موشکی و پهپادی ایران اذعان کردند که عملیات فراتر از انتظار آن‌ها بوده است.

او  ادامه داد: با توجه به شدت و قدرتی که عملیات ایران داشت قطعا بازدارندگی خواهد داشت و اگر اسرائیل مجدد خطایی انجام دهد با پاسخ محکم‌تر ایران همراه خواهد شد.

منتخب مردم قم، کهک و جعفریه در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای امنیت در نشست اخیر خود حاضر نشد قطعنامه و بیانیه علیه عملیات نظامی ایران دهد، همین شورا پیش‌تر در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق هم حاضر نشدند اسرائیل را محکوم کند لذا این که اکنون شورای امنیت با ایران هم مانند اسرائیل رفتار می‌کند معنای خوبی دارد و اقتدار نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و این شورا همان شورای امنیتی است که بار‌ها فاحش از صهیونیست‌ها حمایت کرده است، اما نتواست در مورد ایران به جمع بندی برای بیانیه و قطعنامه برسد.

منان رئیسی تاکید کرد: عملیات نظامی ایران نقطه عطفی در تاریخ خواهد شد و در سال‌های آینده تاریخ اسرائیل به قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم خواهد شد و این عملیات در بعد نظامی و سیاسی دستاورد بزرگی برای نظام اسلامی ایران بود.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: این عملیات موازنه و معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد و رژیم صهیونیستی و حامیان آن، چون آمریکا از این پس به طرز دیگری در مورد ایران صحبت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی
  • راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی
  • انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود