Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@18:07:10 GMT

راهنمای خرید بورس؛ انواع وضعیت نمادها را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۲۴۵۵

راهنمای خرید بورس؛ انواع وضعیت نمادها را بشناسید

فرارو- شرایط در بورس همیشه عادی نیست و بعضی مواقع سازمان بورس جلوی معمالات سهام یک شرکت را می‌گیرد. در چنین حالتی اصطلاحا گفته می‌شود نماد تغییر وضعیت داده است. وضعیت‌ نماد‌ها در بورس عموما مجاز است و خرید و فروش بدون مشکل انجام می‌گیرد، اما در بعضی مواقع به دلایلی وضعیت نماد تغییر می‌کند. مجاز، مجاز-محفوظ، ممنوع و ممنوع-متوقف چهار وضعیت مختلف است که نماد یک شرکت ممکن است دچار آنها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش معنی هرکدام از این وضعیت‌ها را بررسی کرده‌ایم. علاوه بر این چهار وضعیت، سازمان بورس برخی نمادها که فعالیت مناسبی ندارند را تعلیق می‌کند. تعلیق شدن یک نماد به تنهایی سه مرحله دارد. طوری که ابتدا نماد در فهرست مشمول فرآیند تعلیق قرار می‌گیرد. با وخیم‌تر شدن وضعیت شرکت، نام نماد در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرد و بعد از آن نماد شرکت تعلیق می‌شود. در چنین حالتی بازگشایی نماد ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

مجاز؛ شرایط کاملا عادی است

نماد شرکت‌ها در بازار سرمایه عموما در حالت مجاز هستند و شرایط عادی را سپری می‌کنند. این وضعیت عموما با رنگ سبز نشان داده می‌شود و به این معناست که خرید و فروش سهام جریان دارد و در همان لحظه ثبت سفارش، در صورت وجود خریدار یا فروشنده، معامله انجام می‌شود. صرفا در شرایطی خاص ممکن است وضعیت نماد یک شرکت در بورس از حالت مجاز خارج شود.

ممنوع؛ فعلا صبر کنید گاهی ممکن است شرکت بورس جلوی معاملات سهام یک نماد بورسی را بگیرد. به این معنا که سهام‌داران نمی‌توانند خرید و فروش سهام انجام دهند. باید توجه داشته باشید که وقتی وضعیت نماد یک شرکت به ممنوع تغییر پیدا می‌کند، به زودی شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت و توقف نماد کاملا موقتی است.

عموما بعد از بازگشایی سهام، بعد از یک دوره معاملات در وضعیت مجاز-محفوظ، نماد دوباره حالت ممنوع می‌رود و بعد از مدتی به شرایط عادی برمی‌گردد. دلیل دیگر برای ممنوع شدن وضعیت نماد در بورس، می‌تواند جلوگیری از معاملات مشکوک و بررسی آن‌ها توسط ناظر بازار باشد. مجاز-محفوظ؛ شرایط در حال بازگشت به حالت عادی است

نماد شرکت‌ها بعد از توقف، به صورت ناگهانی مجاز نمی‌شوند. در ابتدا نماد به حالت مجاز-محفوظ تغییر وضعیت می‌دهد. در چنین حالتی امکان ثب سفارش وجود دارد، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود. عموما بعد از خارج شدن نماد شرکت‌ها از حالت متوقف، لازم است که سهام دوباره کشف قیمت شود و برای کشف قیمت، سهام با دامنه نوسان بیشتر به حراج گذاشته می‌شود. سهام‌داران سفارش‌هایشان را ثبت می‌کنند و در پایان سفارشات روی قیمت کشق شده معامله می‌شوند و دوباره برای مدت کوتاهی نماد به وضعیت ممنوع می‌رود.

ممنوع-متوقف؛ نماد فعلا به شرایط عادی برنمی‌گردد وضعیت ممنوع-متوقف یعنی سهام تا اطلاع ثانویه بازگشایی نخواهد شد و دست کم تا چند ساعت باید برای خرید و فروش سهم صبر کنید. این مدت می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند، یا حتی در شرایط خاص برای ماه‌ها نماد در وضعیت ممنوع-متوقف باقی بماند. نماد‌های تعلیق شده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، در وضعیت ممنوع-متوقف از جمله نماد‌هایی هستند که خرید و فروش آن‌ها برای مدت‌ها متوقف می‌شود.

دلایل زیادی می‌تواند باعث توقف معاملات در یک نماد شود که از جمله آن‌ها می‌توان به افشای اطلاعات با اهمیت، نوسان قیمت بیش از حد، برگزاری مجمع و رعایت نکردن الزامات قانونی توسط شرکت اشاره کرد.   نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در کمتر از پنج روز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود ناظر بازار جلوی معاملات را برای مدت کوتاهی بگیرد که عموما یک ساعت است. اصطلاحا به این مورد وقفه معاملاتی گفته می‌شود و با تصمیم ناظر سهام، امکان ثبت سفارش وجود دارد. بعد از بازگشایی سهم و تغییر وضعیت به حالت مجاز، سفارشات ثبت شده مورد معامله قرار می‌گیرند.

نوسان قیمت بیش از ۵۰ درصد در کمتر از ۱۵ روز عامل دیگری است که باعث می‌شود معمالات سهام در یک نماد ممنوع شود. این ممنوعیت عموما مدت زمان بیشتری ادامه خواهد داشت و در آن شرکت سهامی باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند و در مورد نوسان قیمت بیشتر از ۵۰ درصد توضیح دهد. حداکثر دو روز کاری بعد از برگزاری کنفرانس، نماد به شرایط عادی بازخواهد گشت.

برگزاری مجمع عمومی شرکت‌ها عامل دیگری است که باعث متوقف شدن نماد بورس می‌شود. مجمع عمومی می‌تواند به صورت عادی و سالانه یا به صورت فوری برای تصمیم‌گیری‌های مهم برگزار شود. نماد شرکت از یک روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع متوقف شده و عموما تا دو روز بعد از مشخص شدن نتایج مجمع، متوقف باقی خواهد ماند.

شرکت‌های بورسی در پایان سال مالی‌شان حداکثر چهار ماه فرصت دارند تا با برگزاری مجمع عمومی سالانه، بین سهام‌دارانشان سود تقسیم کنند و برای انتخاب هیئت مدیره و ... انتخابات برگزار کنند. دستور جلسه مجمع عموما چند روز قبل در قالب دعوتنامه در سامانه کدال منتشر می‌شود. ناظر بازار از دو روز قبل پیامی به سهام‌داران مخابره می‌کند و به آن‌ها اطلاع می‌دهد که نماد در پایان ساعت معاملات متوقف شده و تا دو روز بعد از برگزاری مجمع بازگشایی نمی‌شود.

گاهی شرکت‌های حاضر در بورس اطلاعیه‌ای مهم غیر از جلسات مجمع عمومی را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. این اطلاعیه اگر بر اساس اهمیت در گروه الف. یا ب. قرار بگیرد، بورس معاملات نماد را متوقف می‌کند تا اطلاعیه با اهمیت تعیین تکلیف شود. اطلاعیه‌های گروه الف. شامل مواردی مثل اجرای پروژه جدید، بهره‌برداری از فاز جدید فعالیت شرکت و ... می‌شود. در چنین حالتی نماد برای دست کم یک روز کاری متوقف می‌شود و تا پایان انجام تغییرات، متوقف خواهد ماند. اطلاعات با اهمیت گروه ب. شامب مواردی مثل برگزاری یا شرکت در مزایده، برگزاری جلسات مهم مثل دادگاه برای شرکت و ... می‌شود. در چنین حالتی نماد شرکت برای مدت کوتاهی به وضعیت متوقف تغییر پیدا می‌کند و نهایتا تا یک روز کاری بعد از انتشار اطلاعیه، شرایط به حالت عادی برمی‌گردد.

اگر سازمان بورس نسبت به معاملات یک شرکت مشکوک شود، به طوری که سهام‌داران یا هیئت مدیره از اطلاعات پنهانی استفاده کنند یا قیمت را توسط بر از افراد دستکاری کنند، نماد شرکت متوقف می‌شود. این توفق نهایتا پنج روز کاری ادامه پیدا می‌کند.

شفافیت مالی برای سازمان بورس اهمیت زیادی دارد. شرکت‌های بورسی باید دائما گزارش فعالیت و صورت مالی‌شان را در اختیار سهام‌داران بگذارند. اگر یک شرکت در انتشار صورت‌های مالی کوتاهی کند، نماد آن توسط سازمان بورس متوقف می‌شود. همچنین اگر حسابرس‌ها و بازرس‌ها صورت‌های مالی یک شرکت را بررسی و آن را رد کنند، نماد شرکت به کلی تعلیق می‌شود.

تعلیق یک شرکت بورسی مراحل خاص خودش را دارد. در ابتدا شرکت در فهرست مشمول فرآیند تعلیق قرار می‌گیرد. در این حالت معاملات سهام همچنان انجام خواهد شد. با وخیم‌تر شدن وضعیت شرکت، نام نماد در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرد و بعد از آن نماد شرکت تعلیق می‌شود. در چنین حالتی بازگشایی نماد ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. مشمول فرآیند تعلیق؛ حواستان را جمع کنید! شرکت‌های زیان‌ده که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند، مشمول فرآیند تعلیق خواهند شد. ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌گوید اگر یک شرکت آنقدری ضرر کند که سرمایه شرکت نصف شود، باید با برگزاری جلسه مجمع عمومی برای ادامه فعالیت یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری شود. با این حساب شرکت‌هایی که در طول دوره فعالیتشان، نصف سرمایه‌هایشان را از دست می‌دهند مشمول فرآیند تعلیق شده و اسامی آن‌ها در صفحه اول شرکت معاملات فناوری بورس به نشانی Tsetmc.com قابل مشاهده است.

علاوه بر شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱، شرکت‌هایی که به موقع صورت‌های مالی‌شان را منتشر نمی‌کنند، مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند. شرکت‌هایی که در بورس حاضر شده‌اند، باید صورت‌های مالی دوره‌ای و گزارش کارشان را در سامانه کدال منتشر کنند تا سهام‌داران از وضعیت شرکت مطلع شوند. معامله تحت احتیاط؛ سریعا سهم را بفروشید شرکت‌هایی که در یک قدمی تعلیق هستند، در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرند. سازمان بورس قبل از تعلیق کردن فعالیت یک شرکت، آخرین مهلت را به سهام‌داران می‌دهد تا سهامشان را نقد کنند. اصطلاحا به چنین حالتی معامله تحت احتیاط گفته می‌شود. باید توجه داشته باشید، شرکت‌هایی که در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرند، لزوما تعلیق نمی‌شوند و ممکن است وضعیت شرکت به شکل دیگری رقم بخورد، اما به هر صورت سهام این شرکت‌ها ریسک بسیار بالایی دارد. در حال احضر هیچ‌کدام از شرکت‌های حاضر در بورس در فهرست معامله تحت احتیاط قرار ندارند. تعلیق شده؛ دیگر کاری از دستتان برنمی‌آید شرکت‌هایی که فعالیتشان شفاف نیست، جایی در بورس ندارند. سازمان بورس شرکت‌هایی که صورت مالی فعالیتشان را برای چند دوره منتشر نمی‌کنند، به حالت تعلیق درمی‌آیند. همچنین شرکت‌هایی که گزارش‌های مالی‌شان مشکوک است، برای بررسی وضعیت شفافیت آن توسط سازمان بورس تعلیق می‌شوند. انجام معاملات مشکوک یکی دیگر از عواملی است که باعث تعلیق نماد بورسی می‌شود. در حال حاضر نماد شرکت‌های کنترل خوردگی تکنی‌کو (رتکو)، سرمایه‌گذاری نیرو (ونیرو)، کنتورسازی ایران (آکنتور)، لیزینگ ایران (ولیز) و باکن انصار (وانصار) تعلیق شده و سهام‌داران آن تا مدت‌ها نمی‌توانند سهامشان را در بورس بفروشند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: راهنمای خرید وضعیت نماد بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۸ درصدی، معادل ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۷ درصدی (معادل هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۲ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اندک رویکرد دولت و بانک مرکزی درباره ارز نیمایی باعث شده از ابتدای اردیبهشت نرخ نیمایی دلار از ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان تا آستانه ۴۱ هزار تومان پیش رود. نماگرهای سهامی وابستگی زیادی با نرخ نیمایی دلار دارند و به همین واسطه طی روزهای اخیر، شاخص کل صعود ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال و هوای بهاری تالار شیشه‌ای تنها متکی به این فاکتور نبوده است و محرک‌های دیگری از جمله احتمال اصلاح تبصره س بند ۶ قانون بودجه که در رابطه با سقف مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی است، از مسیر مجلس شورای اسلامی، پایه رشد بازار در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه است.

با این حال نگاه سرمایه‌گذاران به دلار نیمایی است. تجربه سال ۱۴۰۱ به سهامداران نشان داد رشد ۶۰ درصدی دلار نیمایی، مبنای رشد ۶۷ درصدی شاخص کل در آن سال بود. از این رو سهامداران با توجه به پتانسیل صعود ارز نیمایی، چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار سرمایه در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

نوسانات شاخص‌های اصلی بورس در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه، برای بورس‌بازار باتجربه خبر مثبتی به شمار می‌رود. افزایش عرضه‌ها نشان‌دهنده دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به نمادهای بورسی و فرابورسی است.

در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد روند متعادل میان خریداران و فروشندگان با چاشنی برتری اندک فروشندگان باشد. صندوق‌های اهرمی، بازدهی منفی اندکی در پایان معاملات روز سه‌شنبه کسب کردند. با وجود این، سهامداران شاهد ورود پول به این دست صندوق‌ها بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898794

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند ؛ مالکان جدید سرخابی ها را بشناسید
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • راهنمای انتخاب ایزوگام در دلیجان: همه چیزی که باید بدانید
  • کدام نمادها سرخطی های فردا هستند؟
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟
  • راهنمای خرید انواع کلید حرارتی زیمنس