Web Analytics Made Easy - Statcounter

​با نزدیک شدن به پایان مهلت ۴ ماهه ایران برای پیوستن به لوایح چهارگانه FATF‌ ، در چند روز گذشته رسانه‌های اصلاح طلب موج جدیدی برای اقناع جامعه در جهت الحاق این لوایح را دوباره آغاز کردند.

اخبار سیاسی- در همین راستا فقط طی ۴۸ ساعت گذشته؛ چندین مصاحبه و تحلیل در رسانه‌های اصلاح طلب اعم از روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر شده است که در ادامه برخی از آنها را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری ایسنا در گفت‌وگویی با مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که در روز دوشنبه ۲۵ آذر منتشر کرده؛ عدم تصویب FATF را تحریم همه ملت ایران را دانسته و نوشته است: «عدم تصویب FATF منجر به تحریم همه ملت ایران می‌شود؛ در واقع دیگر تحریم افراد و اشخاص نیست بلکه ملیت ایرانی را هدف قرار می‌دهد.»

خبرآنلاین در روز سه شنبه ۲۶ آذر گفت‌وگویی با یک استاد حقوق بین‌الملل به نام مولائی با تیتر «نپیوستن ایران به کارگروه ویژه مالی چه هزینه‌هایی برای ایران دارد؟» منتشر کرده و در آن از قول این استاد حقوق بین الملل نوشته است: «در تمامی کشورها، بانک‌های مرکزی نحوه ارتباط مالی کشور مورد نظر با جهان را رهبری می‌کنند. معلوم نیست در شرایطی که بانک مرکزی کشورمان به عنوان تخصصی‌ترین نهاد پولی و مالی، تا این اندازه بر پیوستن ایران به گروه ویژه مالی تاکید دارد، چرا از این دیدگاه کارشناسی استقبال نمی‌شود؟»

ایلنا هم برای اینکه از قافله عقب نماند در روز سه‌شنبه دو گفت‌وگو منتشر کرد و در مصاحبه‌ای با عضو مجلس ششم چنین مطرح کرده است: «آنچه مسلم است این است که یک جریانی در کشور که امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام اکثریت را دارند و الان منتقد دولت هستند نمی‌خواهند مسیر‌هایی که می‌تواند به دولت کمک کند تا دولت بتواند برای بازگشایی گره‌های معیشتی مردم حرکتی را انجام دهد فضایش فراهم شود. از طرفی هم نمی‌خواهند که مسئولیت این مساله را به عهده بگیرند.

دومین مصاحبه خبرگزاری ایلنا با احمد حکیمی‌پور عضو سابق شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اراده ملت ایران از جناح اصلاح طلب است که در آن هم این چنین به موضوع می‌پردازد: «نمی‌خواهند در این دولت اتفاقات مثبت بیفتد. روزشماری می‌کنند که دولت زود و تا پیش از پایان مهلت قانونی‌اش کنار بکشد یا اینکه در مهلت قانونی خود نتواند کار مثبتی انجام دهد تا به مردم بگویند رای دادن شما فایده‌ای ندارد یعنی رای را بی‌اثر کنند که این کار متاسفانه آثار زیان‌بار بسیاری دارد.»

ایسنا در روز سه‌شنبه هم با مهرنیا مصاحبه می‌کند که در آن مسئله ورود ایران به لیست سیاه مطرح می‌شود و مهرنیا می‌گوید: «اگر ایران به شکل قطعی وارد لیست سیاه شود اولین خروجی آن اجماع بین المللی علیه ایران در حوزه فعالیت‌های اقتصادی است.»

روزنامه ایران هم سه‌شنبه در گزارشی در صفحه اول خود چنین تیتر کرد: بررسی دوباره اف‌ای‌تی اف در مجمع

روزنامه اعتماد با انتقاد از عملکرد صداوسیما و مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی و نقد این لوایح تیتر کرد که: تریبون‌های یک طرفه

روزنامه همشهری هم با همسویی با رسانه‌های اصلاح طلب با لحنی جالب تیتر کرده است که: هشدار‌های دوستانه درباره FATF.

روزنامه آفتاب یزد هم در در صفحه اول خود در مقاله‌ای با لحنی انتقادی تیتر زده است که: «به جهنم که در لیست سیاه رفتیم».

این حجم از پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاحات برای ایجاد فضا علیه بررسی موضوعی و کارشناسانه این لوایح نشان از آن دارد که حتی پس از ماجرای برجام و بدعهدی‌ها و خدئه‌های طرف‌های غربی، آنها همچنان امیدوارانه به این مسئله نگاه می‌کنند. بعد از این فضاسازی‌ها سؤال اساسی این است که آیا این حجم از تمرکز روی این موضوع، اتفاقی است یا این هجمه‌ها هدفمند است؟

هجمه رسانه‌ای جریان اصلاح طلب در حالی است که در مورد برجام چنین رفتاری را از آنان شاهد بودیم و لقب‌هایی مانند آفتاب تابان به برجام دادند و چنین بیان کردند که مشکل آب خوردن مردم هم با برجام حل می‌شود و حتی تا جایی پیش رفتند که امضای وزیر امور خارجه اسبق آمریکا یعنی جان کری را تضمین القاء کردند.

اصلاح‌طلبان در حالی، برای عدم عضویت ایران در کارگروه ویژه مالی، خسارت بالا و خطرناک نظیر قفل شدن تبادلات بانکی و مالی کشور و ذیل واژه پولشویی و تامین مالی تروریسم تعریف شدن تبادلات مالی ایران در جامعه جهانی را مطرح می‌کنند که در مورد عدم تصویب برجام هم خسارت روزانه چند صد هزار میلیارد دلاری را پیش‌بینی می‌کردند که البته پس از تصویب و اجرا این توافق چنین سرمایه و درآمدی نصیب کشور نشد.

در مقابل این ذوق‌زدگی شدید و هیجان برای عضویت در کارگروه ویژه مالی از سوی اصلاح طلبان، نگاه‌های دیگری با توجه به تجربیات مذاکرات قبلی و بدعهدی‌های غربی‌ها و نکاتی که حتی وزیر امور خارجه کشورمان هم در مورد اینکه هیچ تضمینی در مورد عملکرد مثبت این کارگروه پس از عضویت ایران وجود ندارد، وجود دارد که با تصویب لوایح چهارگانه FATF مخالف‌اند یا حداقل نگاه بدبینانه دارند و خواستار یک بررسی همه‌جانبه و دقیق لوایح چهارگانه هستند.

به عنوان مثال آیت‌الله مجهتد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا دولت پاسخی به ۱۱ سوال کمیسیون‌های تخصصی درباره لوایح مرتبط با FATF داده است، گفت: هنوز دولت در این باره پاسخی به ما ارائه نکرده است.

 حجت‌اللّه عبدالملکی کارشناس اقتصادی هم درباره پیامدهای عضویت ایران در FATF گفت: FATF یک سری قواعدی را مطرح می‌کند که بر روی استانداردگذاری‌های اقتصادی ما در تعاملات بانکی موثر است. البته قواعد FATF‌ برای شبکه بانکی دنیا الزام‌آور نیست یعنی توصیه‌هایی از سمت FATF به بانک‌های مختلف می‌شود که بانک‌های دنیا در کشورهای مختلف می‌توانند آن را اجرا کنند و می‌توانند هم اجرا نکنند و این امری است که به چگونگی دیپلماسی آن کشورها بازمی‌گردد. 

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه بدون عضویت در FATF، امکان مبادلات پولی برای سفرهای زیارتی را هم نداریم، گفت: ما بارها این مسئله را توضیح داده‌ایم اما متاسفانه باز هم مطرح می‌شود و باید گفت که این مسئله به این صورت نیست که گفته شود امکان مبادلات مالی با دیگران را نخواهیم داشت.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تحریم اصلاح طلبان رسانه اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی

انسیه خزعلی معاون امور زنان ‌و خانواده رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: طبق گزارش بهزیستی تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل جمع شدن صف فرزندخواندگی جمع‌‌آوری شده‌اند.

وی افزود: در سال اول دولت بسیاری در شهر‌های مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند، اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و گاهی این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  • دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • دولت سیزدهم اماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • لزوم اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری در سمنان
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • لزوم اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • اصلاح و بازسازی ۱۷۰۵ متر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جوانرود