Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@04:02:39 GMT

درمان آکنه چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۰۳۹۵

درمان آکنه چگونه است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید از شناخته شده‌ترین ترکیبات ضد  آکنه  هستند. این دو ماده که به طور گسترده در محصولات بدون نسخه ضد آکنه وجود دارند به بهبود آکنه خفیف کمک کرده و از جوش زدن در آینده پیشگیری می کنند.

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید به پاکسازی  سلول های مرده پوست  که می توانند موجب انسداد منافذ پوست و در نتیجه آکنه شود، کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسید سالیسیلیک بیشتر برای مقابله با  جوش های سرسیاه  و سرسفید مفید است. زمانی که به طور منظم استفاده شود، این ماده ممکن است به پیشگیری از بروز کومدون ها در آینده کمک کند.

از سوی دیگر، بنزوئیل پراکسید موثرترین ترکیب ضد آکنه بدون نسخه در دسترس است. این ماده اثر بهتری بر جوش های قرمز و حاوی چرک (پاسچول) دارد.

افزون بر پاکسازی چربی اضافه و سلول های مرده پوست، بنزوئیل پراکسید به از بین بردن باکتری های مسبب آکنه در زیر پوست نیز کمک می کند.

عوارض جانبی

اگرچه عوارض جانبی هر یک از این مواد متفاوت است، به طور کلی، هر دو محصول امن در نظر گرفته می شوند. همچنین، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید به عنوان گزینه های بی خطر برای استفاده در زمان بارداری در نظر گرفته می شوند. اسید سالیسیلیک نباید توسط افرادی که به آسپرین آلرژی دارند، استفاده شود.

زمانی که برای نخستین بار از اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید استفاده می شود، این مواد ممکن است موجب خشکی و تحریک پوست شوند. واکنش های آلرژیک نیز نادر هستند، اما امکان مواجهه با آنها وجود دارد. در صورت شکل گیری تورم یا دشواری در تنفس باید کمک پزشکی فوری دریافت کنید.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک چربی های اضافه در منافذ پوست را خشک می کند. با این وجود، این ماده می تواند موجب خشک شدن بیش از حد چربی شده و خشکی غیرمعمول صورت را به همراه داشته باشد.

از دیگر عوارض جانبی بالقوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-  کهیر

- خارش

- پوسته پوسته شدن

- سوزش یا گزگز

بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید ممکن است گزینه ای بی خطر برای پوست های حساس نباشد. قدرت خشک کنندگی آن بیشتر از اسید سالیسیلیک است، از این رو، می تواند به تحریک شدیدتر پوست منجر شود.

اگر با هر یک از شرایط زیر مواجه هستید، پیش از استفاده از بنزوئیل پراکسید با پزشک خود صحبت کنید:

- اگزما

- درماتیت سبورئیک

-  سوریازیس

بنزوئیل پراکسید ممکن است موجب لکه شدن مو و لباس شود، از این رو، با احتیاط از آن استفاده کنید و دست های خود را پس از استفاده به خوبی بشویید.

چگونه بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟ محصولی که انتخاب می کنید به موارد زیر بستگی خواهد داشت:

نوع آکنه ای که به آن مبتلا هستید.  اسید سالیسیلیک در مقابله با جوش های سرسیاه و سرسفید موثرتر عمل می کند. بنزوئیل پراکسید برای جوش های چرکی خفیف کارایی بیشتری دارد.

شدت جوش زدن.  هر دو ماده برای موارد خفیف آکنه مناسب هستند و مشاهده اثر کامل آنها می تواند چند هفته طول بکشد.

سطح فعالیت شما.  اگر در طول روز فردی فعالیت بدنی زیادی دارید، تعریق می تواند موجب سرایت بنزوئیل پراکسید به لباس و لک شدن آن شود. بر همین اساس، استفاده از محصولات حاوی این ترکیب تنها هنگام شب یا اسید سالیسیلیک به جای آن می تواند در نظر گرفته شود.

سلامت کلی پوست شما.  اسید سالیسیلیک محصولی ملایم‌تر است و ممکن نیست شرایط پوست های حساس را به اندازه بنزوئیل پراکسید بدتر کند.

یک بیماری زمینه ای.  اگرچه هر دو ماده به صورت بدون نسخه در دسترس هستند، این به معنای بی خطر بودن آنها برای همه نیست. اگر به یک بیماری پوستی زمینه ای مبتلا هستید با پزشک خود درباره استفاده از این مواد مشورت کنید. همچنین، اگر به بیماری کلیوی، دیابت یا بیماری کبد مبتلا هستید، پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

نحوه استفاده

شما نباید از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید در تمام مراحل روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک استفاده می کنید، تونر یا مرطوب کننده مورد استفاده شما نباید حاوی این ماده باشند.

استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید در تمام مراحل روتین مراقبت از پوست می تواند خشکی بیش از حد پوست و تشدید آکنه را موجب شود.

همچنین، استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب اهمیت دارد. اگرچه اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید مانند رتینوئیدها و اسیدهای آلفا هیدروکسی موجب حساسیت پوست به نور خورشید نمی شوند، قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت از پوست می تواند شدت آکنه را افزایش دهد. همچنین، این شرایط ممکن است خطر سرطان پوست و بروز زخم را افزایش دهد.

اسید سالیسیلیک

دوزهای موضعی برای کرم ها، شستشودهنده ها، قابض ها، و دیگر محصولات بدون نسخه به طور معمول حاوی غلظت بین 0.5 تا 5 درصد هستند.

اسید سالیسیلیک معمولا دو بار در روز، صبح و شب، استفاده می شود. از آنجایی که محصولی بسیار ملایم است، ممکن است برای یک درمان مختصر نیمروز نیز استفاده شود.

بنزوئیل پراکسید

برای استفاده از یک محصول حاوی بنزوئیل پراکسید بهتر است ابتدا نمونه هایی با غلظت 2.5 درصد را انتخاب کنید زیرا اثر خشک کنندگی و تحریک کنندگی کمتری دارند. پس از شش هفته و در صورت عدم مشاهده نتایج مطلوب، محصولاتی با غلظت 5 درصد را انتخاب کنید. بهتر است ابتدا یک شستشودهنده ملایم را انتخاب کرده و پس از عادت کردن پوست به بنزوئیل پراکسید، محصولات ژل مانند را انتخاب کنید.

اگر پس از شش هفته نتیجه خاصی مشاهده نشد، می توانید استفاده از محصولاتی با غلظت 10 درصد را مد نظر قرار دهید.

بنزوئیل پراکسید به طور معمول دو بار در روز استفاده می شود. اگر برای نخستین بار است که از بنزوئیل پراکسید استفاده می کنید، این کار را با استعمال یک بار در روز آغاز کنید و به تدریج دفعات استفاده را به دو بار در روز، صبح و شب، افزایش دهید.

اگر هنگام شب از یک محصول حاوی رتینوئید یا رتینول استفاده می کنید، بنزوئیل پراکسید را تنها صبح ها استفاده کنید. این اقدام از بروز تحریک و عوارض جانبی دیگر پیشگیری می کند.

آیا استفاده همزمان از هر دو ماده بی خطر است؟

برنامه درمان شما می تواند به طور همزمان شامل استفاده از اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید باشد. با این وجود، استفاده از هر دو محصول روی یک بخش مشابه از پوست حتی در زمان های مختلف روز می تواند خطر خشکی بیش از حد، قرمزی و پوسته پوسته شدن را افزایش دهد.

استفاده از هر دو ماده برای انواع مختلف آکنه رویکردی ایمن‌تر است. به عنوان مثال، اسید سالیسیلیک ممکن است برای یک روش همه جانبه درمان و پیشگیری از جوش زدن مناسب باشد، در شرایطی که بنزوئیل پراکسید ممکن است تنها برای درمان بخشی خاص استفاده شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پوست درمان بیماری اسید سالیسیلیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت هولناک در لواسان؛ کشف جسد در بشکه اسید

این فرد ادامه داد: ساعتی پیش نیز دوست برادرم تماس گرفت و مدعی شد که محسن یک نفر را به قتل رسانده است و برای اختفای جسد و معدوم کردن مقداری مشروبات الکلی، به کمک نیاز دارد!

به گزارش اعتماد، پس از تشکیل پرونده و ثبت شکایت، تیمی از کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی (ویژه فقدان) با دستور بازپرس جنایی تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند و در نخستین گام دوست فرد گمشده را به نام آرش هدف بازجویی قرار دادند.

او در اظهارات ضدونقیضی گفت: «هنگامی که محسن از طریق تماس تلفنی درخواست کمک کرد، به خانه‌اش رفتم، اما فقط مشروبات الکلی را معدوم کردیم؛ جسد را ندیدم به هیچ عنوان نیز قبول نکردم که آن را مخفی کنم!»

بازپرس جنایی در این شاخه از تحقیقات دستور داد اقدامات اطلاعاتی کلید زده شود که مشخص شد چند روز قبل از اینکه فقدانی محسن اعلام شود از کارت بانکی‌اش در یک مغازه مصالح‌فروشی بشکه خریداری شده است که همین سرنخ کافی بود تا گرهی از این پرونده مرموز باز شود.

طولی نکشید که کارآگاهان سراغ مغازه مصالح‌فروشی رفتند و با بازبینی دوربین‌های مداربسته متوجه شدند زن جوانی این بشکه آبی‌رنگ را خریداری کرده است که در ادامه اقدامات اطلاعاتی حاکی از آن بود که زن جوان نامزد آرش است!

همین کافی بود تا آرش و نامزدش با دستور قضایی دستگیر شوند؛ زن جوان در همان بازجویی‌های اولیه گفت: «چند وقت قبل با آرش نامزد کردم؛ برای خرید لوازم به سمت جنوب تهران رفتیم، اما او ناگهان ترمز کرد و به بهانه اینکه جای پارک نیست یک کارت بانکی به من داد و درخواست کرد به مغازه مصالح‌فروشی بروم و یک بشکه بخرم؛ پس از اینکه خرید را انجام دادم بشکه را داخل صندوق عقب گذاشتیم و به سمت خانه محسن رفتیم؛ در آنجا آرش تنهایی با بشکه به خانه موردنظر رفت و بیست دقیقه بعد به پایین آمد!»

با قوت گرفتن فرضیه به قتل رسیدن آرش توسط زن و مرد جوان، تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی به صورت ویژه‌ای توسط تیم جنایی کلید زده شد و بررسی‌ها نشان می‌داد که اوایل فروردین‌ماه امسال، جسد سوخته یک مرد در داخل یک بشکه آبی‌رنگ در گردنه برگ جهان منطقه لواسانات به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، گزارش داده شده بود که با اعلام این خبر، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند و با تحقیقات میدانی پی بردند که مرد جوانی به قتل رسیده است و عاملان جنایت جسد را به همراه محلول اسید داخل بشکه قرار داده و پس از انتقال به ارتفاعات گردنه برگ جهان پا به فرار گذاشته‌اند.

با توجه به شباهت سرنخ‌های موجود و جسد کشف شده در لواسانات، خانواده محسن برای آزمایش‌های DNA راهی پزشکی قانونی شدند که ازسوی متخصصان پزشکی قانونی مشخص شد که جسد سوخته متعلق به محسن است؛ از سوی دیگر اقدامات فنی نشان می‌داد که آرش با پسر جوانی برای از بین بردن جسد به صورت پیامکی در ارتباط بوده و برای او نوشته است: «بیل را خریدی؟»

در مرحله بعدی، کارآگاهان پسر جوان را بازداشت کردند که او در جریان بازجویی‌ها گفت: آرش مرتکب قتل شده است؛ او چندی قبل به من زنگ زد و درخواست کرد به‌ازای دریافت پول یک جسد را از بین ببریم؛ به خاطر همین به آدرسی که فرستاده بود، رفتم، جسد و محلول اسید را با کمک یکدیگر داخل بشکه آبی‌رنگ قرار دادیم، پس از آن به تنهایی بشکه را به ارتفاعات گردنه برگ‌جهان بردم و بلافاصله فرار کردم. پس از تکمیل پازل‌های پرونده و اعترافات پسر جوان و نامزد آرش به جرم خود، آرش همچنان منکر هرگونه ارتکاب جنایت بوده و به قتل اعتراف نکرده است، اما تحقیقات جنایی همچنان ادامه دارد.

با دستور قاضی غلامحسن صادق‌زاده؛ بازپرس ویژه قتل شعبه هفتم دادسرای امور جنایی، متهمان برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده دراختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • جنایت هولناک در لواسان؛ کشف جسد در بشکه اسید
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • ماجرای کشف جسد در بشکه چه بود؟
  • ۶ دمنوش عالی برای داشتن پوستی شفاف
  • ۶ دمنوش‌ عالی برای داشتن پوستی شفاف