Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسؤولین وزارت بهداشت از افزایش شمار پژوهش‌های دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان خبر داده‌اند اما درعین‌حال تأکیددارند پژوهش خوب داده بر استنادات باید مشکلات جامعه را حل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، همایش گرامی داشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه دانشگاه‌ها یا آموزش محور هستند (پژوهش محور) یا در حوزه یاددهی (پژوهش و تحقیقات) و سرمایه انسانی (دانش) فعالیت می‌کنند.

امروزه دانشگاه‌های نسل سوم فناوری محور هستند و ارتباط با صنعت دارند و یک شرکت محسوب می‌شوند اما دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خدمات محور هستند و ارتقای بهداشت و سلامت نقطه دستیابی در آن است.

اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پنج وظیفه خطیر آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و تولید ثروت را بر عهده‌دارند.

به گفته پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت امروزه هدف از ایجاد دانشگاه‌ها برطرف کردن مشکلات مردم برای بهتر زیستن خود و آیندگان است.

در حال حاضر چشم‌انداز دانشگاه‌های تیم یک کشور خودمان نه محلی برای بهتر ساختن جامعه برای زیستن بلکه محلی برای اول تا سوم شدن در هر یک از شاخص‌های علمی و پژوهشی هستند و این در حالی است که برخی از دانشگاه‌ها به شاخص‌های تراز نخست نیز رسیده‌اند اما همچنان شهر بزرگی مثل تهران با مشکل و چالش بزرگی همچون آلودگی هوا روبرو است و هیچ‌کس یارای حل آن نیست.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت می‌گوید ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۶ جهانی و اول در ردیف تعداد استنادات و مقالات را دارد.

به گفته کبیری در حوزه نوآوری ارتقا پیدا کردیم و از رتبه ۱۰۶ به ۷۵ رسیده‌ایم. این رشد در گیلان نیز صدق می‌کند و طی ۱۰ سال اخیر مقالات پژوهشی در دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان افزایش پیداکرده که بیشتر آن‌ها در حوزه دارویی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جمع پژوهشگران این دانشگاه از مشکلات موجود در سطح دانشگاه و رایزنی‌های سطح وزارتی خود برای حل آن‌ها سخن گفت.

ارسلان سالاری گفت که با دیدارهایی که با هیئت دولت جهت بیان مشکلات و کمبودها داشته توانسته یک میلیارد تومان برای شماره‌گذاری چند دستگاه آمبولانس و همچنین ۹۰ میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌های سال آینده تأمین کند‌.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اگر روند بدهی‌ها همچنان ادامه پیدا کنه، سال آینده نیز با کسری ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه روبه‌رو خواهیم بود، چون بسیاری از خانه‌های بهداشت این دانشگاه توان پرداخت قبوض خود را ندارند.

وی همچنین در ادامه برشمردن مشکلات دانشگاه بیان کرد که علوم پزشکی گیلان به برخی‌ها با ۲۰ سال سابقه کار حقوقی را پرداخت می‌کند که قراردادی هستند و منابع حقوقشان از محل غذا و دارو تأمین می‌شود‌.

در کنار مشکلات و چالش‌های ساختاری دانشگاه علوم پزشکی، سالاری مواضع و اخبار امیدوارکننده نیز داشت. 

وی با بیان اینکه در سطح دانشگاه سی‌تی‌اسکن و ام.از. ای نداریم و لاجرم باید بیمار را به بخش خصوصی ارجاع دهیم، از اختصاص ۲۰ دستگاه دیالیز و سه دستگاه سی‌تی‌اسکن در گیلان خبر داد و گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته برخی از آن‌ها در مراکز درمانی در حال نصب و برخی دیگر در صف تخصیص به استان است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، گیلان تنها استانی هست که طرح تحول بهداشتی را اجرا نکرده و بسیاری از خانه‌های بهداشت شهرستان رشت استیجاری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از برشمردن چالش‌ها و موانع در سطوح مختلف دانشگاه به تشریح اولویت‌ها پرداخت و گفت که برای برون‌رفت از چالش‌های مالی دانشگاه که حدوداً ۷۰۰ میلیارد تومان است باید طرح تحول سلامت را به‌صورت کامل اجرا و در کنار آن پژوهش‌های فاخر و مؤثر را تقویت کرد.

البته به گفته محمدرضا نقی پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رتبه این دانشگاه در حوزه پژوهش طبق ارزیابی‌های سال 96 بین رتبه‌های نهم تا دوازدهم کشوری بوده است.

به گفته این مسؤول بهداشتی گیلان، بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه علوم پزشکی گیلان تولید علم است و تولیدات علمی نیز خروجی کمی و کیفی مطلوبی ندارد و تا این مسئله حل نشود موفقیت امکان‌پذیر نیست.

به گفته محمد عبداللهی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، حفظ و افزایش رتبه علمی یک جامعه مدیون حفظ اقتدار پژوهش، حفظ امنیت در پژوهش و جلوگیری از خطا، دسترسی به علم و تأثیرگذار برای کامل بودن روش‌های پژوهشی و همچنین وجود محیط آزاد پژوهش برای دانشجو و پژوهشگر است.

البته کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت معتقد است باید از سمت هر پژوهشی به سمت پژوهش‌های کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه رفت و کیفیت پژوهش‌های علمی رو افزایش داد.

به گفته این مقام وزارتی در حوزه علوم پزشکی بیشتر سعی شده تا مقاله خوب نوشته شود درحالی‌که باید بیشتر مقاله خوب نوشت و با تدوین مقالات و استناد بر آن‌ها مشکلات جامعه را کم کرد.

انتهای پیام/84008

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه گیلان وزارت بهداشت پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۴۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «محمد دوستار» به عنوان سرپرست دانشگاه گیلان منصوب کرد.

در حکم انتصاب خطاب به دوستار سرپرست دانشگاه گیلان تاکید شده است: انتظار می‌رود با اتکا به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

گفتنی است، دکتر محمد دوستار (زاده رشت ،۱۳۵۰) دانش‌آموخته رشته مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با مرتبه دانشیار است که از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان گیلان، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دفتر برنامه و بودجه دانشگاه گیلان اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر فرید نجفی رئیس سابق دانشگاه گیلان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

نجفی از آذر ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

کد خبر 6080206

دیگر خبرها

  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • فعالیت ۲۵۴ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بهره‌برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • دانشگاه تهران مجری ۳ طرح حقوقی دستگاه‌های اجرایی شد
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • بیانیه بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار خبر «اقدام عجیب یک دندانپزشک در بابل!»
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • تولد نوزادان در قم افزایش یافت