Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@22:09:44 GMT

پیشگویی از طریق علوم غریبه در تفکر اسلامی جایی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۴۰۴۰

پیشگویی از طریق علوم غریبه در تفکر اسلامی جایی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در یادداشتی به نقد فیلم منتشر شده از پیش گویی های یک امام جمعه پرداخت.

در این یادداشت آمده است:

اوایل هفته جاری فیلم کوتاهی از سخنرانی یکی از ائمه جمعه محترم در فضای مجازی پخش شد که در آن ایشان پیشگویی‌های فردی را مبنای سخنان خود درباره شرایط خطیر کشور قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از صحبت‌های ایشان اینگونه استنباط می‌شود این فرد از گذشته مورد اعتماد امام جمعه محترم هستند و پیش از این هم بارها پیش گویی های او مورد توجه و استناد ایشان بوده است. من قصد نداشتم درباره این موضوع اظهارنظر کنم اما پیامدهای منفی این رفتار امام جمعه محترم بر روی ذهن بسیاری از جوانان تحصیلکرده، من را ناگزیر کرد به سهم خود و البته صراحتاً چند نکته درباره این رفتار عرض کنم:

اولاً، پیش گویی هایی که از طریق علوم غریبه صورت می‌گیرد در تفکر اسلام جایی ندارد و استناد به آن در رفتارهای اجتماعی و سیاسی فاقد هرگونه وجاهت عقلی و شرعی است.

ثانیاً، اندیشه اسلامی برای توصیف، تبیین و پیش بینی پدیده‌های اجتماعی اصول و چارچوب علمی مشخصی دارد و هیچ نیازی به بهره گیری از پیشگویی‌های غیرعلمی، موهوم و موهن افراد ندارد.

ثالثاً، پدیده‌های اجتماعی و سیاسی در کشور ما به رغم همه پیچیدگی‌هایی که دارد به صورت علمی و روشمند قابل توصیف و پیش بینی است و این کار در چارچوب تفکر اسلامی مستمراً توسط اصحاب جامعه شناسی و علوم سیاسی انجام می‌شود.

رابعاً، در طول چهل سالی که از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است، نه تنها هیچگاه پیش گویی هایی از جنس پیش گویی مورد استناد امام جمعه محترم مبنای تحلیل مسائل کشور نبوده است بلکه استناد یک مسئول در هر سطح و رتبه‌ای به پیشگویی‌ها، همواره مذموم بوده است.

خامساً، دامن علما و روحانیون روشن بین از تحلیل‌های غریب و مضحک سیاسی مبرّاست و نباید رفتار سلیقه‌ای یک امام جمعه محترم به پای همه نوشته شود.

سادساً، ائمه جمعه محترم باید درک درستی از جایگاه اجتماعی خود داشته باشند و از رفتارهای غیرعلمی که چهره روحانیت و حوزه‌های علمیه را مخدوش می‌کند به جدّ پرهیز کنند.

سابعاً، مسئولین محترم در امور تعیین و نظارت بر کار ائمه جمعه باید فرصتی را ایجاد کنند که مردم فهیم و متدین ما خصوصاً جوانان تحصیل کرده، در تریبون‌های مرتبط با ائمه جمعه با روحانیون روشن بین و افکار مترقی آنها که کمتر مجال ظهور و بروز پیدا می‌کنند آشنا شوند.

کد خبر 4801593

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا غلامی خطبه های نماز جمعه خرافات نشست علمی هفته پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فلسفه کنفرانس بین المللی جامعه شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله جوادی آملی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گام دوم انقلاب فعالیت های قرآنی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نقد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه آنها ابلاغ شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم در صفحه شخصی خود اعلام کرد: ‏با پیگیری وزارت علوم، موضوع تفکیک تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از ارتقای مرتبه آن‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.‌ از این پس برای تبدیل وضع نیاز به احراز صلاحیت عمومی و کسب بخشی از امتیازات ارتقا خواهد بود. این مصوبه یکی از مشکلات فرایند استخدامی اساتید را مرتفع کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم خوروبیابانک در دفاع از عملیات وعده صادق
  • سپاه پاسداران مایه قدرت همه جانبه ایران اسلامی است
  • راهپیمایی مردم خوروبیابانک از عملیات وعده صادق
  • عملیات وعده صادق روح تازه‌ای به کالبد مجاهدان طریق القدس دمید
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه ابلاغ شد
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه آنها ابلاغ شد
  • انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری
  • سربازی امام زمان(عج) در این روزگار هزینه دارد
  • اقتدار ارتش حاصل تفکر و اندیشه انقلابی و جهادی است
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی