Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رضا نجفی» روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سیکا در شهر چونگ چینگ چین در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این کنفرانس بین المللی به‌ سازمانی چند جانبه شبیه است، افزود: حضور ۲۷ عضو از کشورهای آسیایی در این اجلاس و تبادل نظر و اقدام درباره صلح  و امنیت بین‌المللی سبب اعتماد بین کشورها می‌شود و چین به عنوان یکی از اعضای قدرتمند سیکا در کنار بقیه کشورها در تلاش است از این سازمان به‌ منزله فرصتی برای ارائه ایده‌هایی در خصوص صلح، امنیت بین‌المللی، تقویت چندجانبه‌گرایی، مخالفت با یک‌جانبه گرایی و اقدامات محدود کننده استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

او ابراز داشت: رئیس جمهوری چین ۶ سال پیش پیشنهاد تشکیل فروم غیردولتی سیکا را ارائه کرد و این سومین کنفرانسی است که در چین برگزار می‌شود که در آن، شخصیت‌های سابق کشورها از جمله دیپلمات‌های قدیمی و نیزمتفکرین و نمایندگان کشورهای عضو سیکا حضور دارند و سخنرانی‌های امروز نیز حول محور تاکید بر تقویت چندجانبه‌گرایی و همکاری بین‌ کشورها است.  

نجفی با بیان اینکه کشورها باید برای همکاری با یکدیگر گام بردارند، افزود: این همکاری‌ها  باهدف توسعه اقتصادی، اعتمادسازی در حوزه امنیت بین‌الملل و مقابله با تهدیدات سایبری است.

وی ادامه داد: در اجلاس سیکا نیز پنل‌های مختلفی برای بحث در خصوص همین مسائل در نظر گرفت شده است که جمهوری اسلامی ایران نیز در دو  پنل‌ امنیت سایبری و همکاری‌های رسانه‌ای شرکت کرده است.  

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اجلاس سران سیکا که در خردادماه سال جاری در شهر دوشنبه و با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: سیکا مامنی است که روسای کشورهای عضو هر چهار سال یک بار در آن گرد هم جمع می‌شوند و نظرات خود را بیان می‌کنند جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضا افزون بر مسائل یادشده مشخصا درباره تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی که با آن مواجه است، سخن گفت.  

نجفی، سفر رییس جمهوری ایران به مالزی و ژاپن را نیز در راستای گسترش تعاملات با کشورهای آسیایی دانست و عنوان کرد: این مهم در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا صورت می‌گیرد و کشورهای دیگر نیز تلاش می‌کنند در این باره همکاری‌های خود را گسترده کنند.

سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا به عنوان یک نهاد مهم زیر مجموعه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی قاره آسیا روز پنجشنبه در شهر چونگ چینگ چین گشایش یافت.  

پس از آیین افتتاحیه این اجلاس، شرکت کنندگان در پنج کارگروه تخصصی به طرح دیدگاه‌های خود با موضوع "چشم انداز سیکا: ایجاد یک جامعه آسیایی با سرنوشت مشترک" پرداختند.

هم‌اندیشی درباره آینده تحولات آسیا، همکاری‌های امنیتی، فضای سایبری، تحکیم مناسبات و تقویت همکاری‌های رسانه‌ای از جمله موضوعات این نشست ها است.

این مجمع غیردولتی به ابتکار «شی جین پینگ» رییس جمهور خلق چین تشکیل و نخستین و دومین اجلاس آن سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی در شهر پکن برگزار شده است.  

سیکا در اکتبر‫ ۱۹۹۲ میلادی از طرف «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

شهر چونگ چینگ از مراکز عمده صنعتی و بازرگانی جنوب غرب چین است این شهر با شیراز پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است.

برچسب‌ها چین روابط خارجی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین روابط خارجی ایران چین روابط خارجی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۵۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی برای ایجاد شفافیت بیشتر در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.

به گزارش ایسنا، مالوری استوارت، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در این باره گفت: ما همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب افزایش شفافیت داشته و به همکاری بیشتر با این سازمان برای تضمین عدم وجود تخطی در توانایی‌های هسته‌ای داریم.


استوارت تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا از تمامی تلاش‌های آژانس اتمی در راستای شفاف‌سازی در رابطه با سوتفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌های پیش آمده در نتیجه عدم وجود شفافیت لازم در ایران حمایت می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود/ علت چیست؟
  • کنعانی: ایران حتما در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد/ «سطح حضور» در بازه زمانی نزدیک به اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود + فیلم