Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نعمت الله ترکی گفت:‌ نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در مهر ماه ١٣٩٨ به عدد 30.6 درصد رسید.

وی اظهار کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بعبارت دیگر خانوارهای استان تهران به طور میانگین 30.6 درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٨ استان تهران در مقایسه با ماه قبل 4.3 واحد درصد کاهش یافته است، افزود: نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب37.3 و 28.8 درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

ترکی ادامه داد: کاهش نرخ تورم گروه های عمده ذکر شده، در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران 30.5 درصد است که نسبت به ماه قبل 4.3 واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی تهران 31.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 4.7  واحد درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه  نرخ تورم نقطه‌ای کشور در مهر ماه ١٣٩٨ عدد 28.3 درصد است، اعلام کرد: این نرخ برای خانوارهای شهری و روستایی  کشور در مهرماه 1398  به ترتیب 28.3  و 28.5 درصد بوده است. ضمن آنکه بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه 1398مربوط به استان ایلام (34.7درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (22.1 درصد) است.

وی با اشاره به بررسی های نرخ تورم ماهانه گفت: نرخ تورم ماهانه استان تهران در مهرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل با افزایشی معادل 2.1 واحد درصد به 3.2 درصد رسیده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب 0.9- درصد و 4.5 درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری استان 3.3 درصد و برای خانوارهای روستایی تهران2.5 درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای استان تهران به 42.2 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.نرخ تورم سالانه در مهر ماه 1398 برای خانوارهای شهری و روستایی استان تهران بترتیب  42.2  و  43.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.6 و 0.5 واحد درصد کاهش داشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم نرخ تورم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تورم ماهانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۶۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲

در شرایطی عملکرد سیاست گذار پولی در کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۲۵ درصد موفق بوده و منجر به کاهش تورم نقطه‌ای سال ۱۴۰۲ به ۲۶.۵ درصد شده، فعالان اقتصادی در انتظار اعلام نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مرکز آمار ایران طبق روال هر سال تورم سال 1402 را همراه با جزئیات منتشر کرد. طبق این گزارش در اسفند ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 2.230 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 32.3 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 40.7 درصد افزایش داشته است.

به بیانی دیگر نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری  نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در اسفند ماه 1402 برای خانوارهای کشور به 7. 40 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 8 .1 واحد درصد کاهش یافته است. 

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد اعلام نرخ تورم 40.7 درصدی توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته هستیم، که بانک مرکزی که تورم نقطه ای سال گذشته را 26.6 درصد اعلام کرده، تا کنون نرخ تورم (شاخص بهای مصرف کننده) مورد محاسبه ی خود را برای سال 1402 اعلام نکرده است. 

عدم اعلام نرخ cpi یا همان شاخص بهای مصرف کننده سالانه برای سال 1402 توسط بانک مرکزی در شرایطی است که این بانک در گزارشی نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ بهای تولید کننده یا ppi را اعلام کرده است .

گفتنی است بانک مرکزی به واسطه ای اعمال سیاست های سخت گیرانه در حوزه پولی از جمله سیاست کنترل ترازنامه در سال 1402 موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی را از محدوده بالای 42 درصد به کمتر از 25 درصد برساند. این در حالی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی 25 درصد، به میانگین بلند مدت خود بسیار نزدیک است و این امر می تواند تورم را به کریدور های پایین تری سوق دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • صعود تورم کالا به سطوح بالا؛ خدمات عقب کشید
  • وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • وزارت اقتصاد:تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن
  • بالاماندن نرخ بهره در آمریکا برای جهان نگران‌کننده است
  • افت سریالی تورم آرژانتین
  • تورم بخش خدمات در قزوین از ۴۵ درصد گذشت
  • نقدینگی به تنظیمات کارخانه برگشت
  • واکنش کاخ سفید به تورم بالا در آمریکا: ترامپ بدتر خواهد بود