Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@08:03:19 GMT

همدان در مصرف دخانیات رتبه سوم است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۷۴۰۳

همدان در مصرف دخانیات رتبه سوم است

مرتضی دیزآبادی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای رقابت، هر دستگاهی بخواهد در مسیر اعطای مجوز به عمده فروشی و خورده فروشی ها سنگ اندازی کند مورد بازخواست قرار می گیرد گفت : درهمدان چهارعمده فروش کشوری داریم که وظیفه توزیع دخانیات را برعهده دارند و همدان رتبه سوم مصرف دخانیات را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ امروزه دخانیات عامل اصلی بیماری های قلبی و ریوی به حساب می آید و روز به روز به آمار مراکز فروش دخانیات ومصرف کنندگان دخانیات اضافه می شود و این درحالی است که قوانین شورای رقابت با قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در تناقض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنفس بخار حاصل شده از سوختن تنباکو را استعمال دخانیات می گویند و بر اساس اطلاعاتی سابقه  این کار به سه تا پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح  بر می گردد.

با وجود اینکه طی سال ها به تنباکو انتقاداتی فراوان وارد شده اما متاسفانه محبوبیت زیادی بین اقشارمختلف دارد.بزرگترین آسیبی که مصرف  تنباکو و دخانیات بر سلامت افراد دارد مشکلاتی از قبیل سرطان ها، گرفتگی عروق، مشکلات روحی، روانی و توهم است.

بر اساس آمار تاکنون عامل ۲۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان به خاطر استفاده از دخانیات بوده که حدود ۲ میلیون نفر از آن ها به علت سرطان ریه جان خود را از دست داده اند.

به گفته انجمن ریه آمریکا، در تنباکو۶۰۰ ماده وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در سیگار و قلیان نیز موجودند و این مواد هنگام سوختن، هفت هزارمواد شیمیایی سمی تولید می‌کند که ۶۹ مواد آن ها به طور مستقیم سرطانزا هستند.

با وجود اینکه استفاده از تنباکو و دخانیات در جهان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اما نکته جالب این است که برخی ها از این صنعت به دلیل سود آوری استقبال می کنند و حتی در  کشورما به راحتی مجوز فروش دخانیات به افراد داده می شود.

درحالی که روز به روز به آمار مراکز فروش دخانیات ومصرف کنندگان دخانیات اضافه می شود، قوانین شورای رقابت با قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تناقض  دارد در همین رابطه گفت و گویی با رئیس مرکز بهداشت همدان در رابطه با مجوز فروش دخانیات، داشتیم  که در ادامه می خوانیم.

مرکز بهداشت به مراکز فروش دخانیات مجوزی نمی دهد

محمد خیراندیش، رئیس مرکز بهداشت همدان، در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان، با بیان اینکه  مراکز فروش دخانیات مجوز خود را از سوی صنفی که مربوط به خودشان است دریافت می کنند گفت: مجوزی از سوی مرکز بهداشت به مراکز فروش دخانیات داده نمی شود  و مرکز بهداشت هیچ دخالتی در صدور مجوزها ندارد.

وی خاطر نشان کرد: مرکز بهداشت همدان وظیفه نظارتی دارد و فقط مجوز مراکزسیگار فروشی را بررسی می کند.

در ادامه نیز گفت و گویی با کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، پیرامون نحوه مجوز دادن به مراکز فروش سیگار و دخانیات داشتیم.

شورای رقابت از افرادی که مجوز فروش دخانیات می خواهند حمایت می کند!

مرتضی دیزآبادی، کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در همدان چهارعمده فروش کشوری داریم که وظیفه توزیع دخانیات را بر عهده دارند گفت: یک شرکت دخانیات نیز وجود دارد که محصولات دخانیات ایران را توزیع و دو شرکت نیزمحصولات شرکت ژاپن را توزیع می کنند.

وی همچنین افزود: ۸۰ عمده فروش استانی داریم که از عمده فروش کشوری جنس می گیرند و به خرده فروش ها و سوپرمارکت ها،  توزیع می کنند.

دیزآبادی، با تاکید براینکه نظارت برنحوه عملکرد عمده فروشی ها به صورت ماهانه توسط بازرسان انجام می شود تصریح کرد: عمده فروشی ها باید در سامانه جامع تجارت، تمام فعالیت هایشان ثبت شود و در سامانه انبارها نیز باید ورود و خرج کالا را به دقت ثبت کنند.

این کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با اشاره براینکه اگر جنس قاچاق و یا عرضه خارج از شبکه داشته باشند مجوز را باطل می کنند اظهار کرد: در صورت مشاهده جنس قاچاق افراد دیگر نمی توانند مجوز بگیرند.

وی، با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۷ و ابتدای امسال تقاضا برای کسب مجوز عمده فروشی استانی زیاد شده است گفت: ما به لحاظ قانونی نمی توانیم مجوز صادر نکنیم ودر صورت عدم صدور افراد با توجه به قوانین شورای رقابت می توانند از ما شکایت کنند. از این جهت ما نمی توانیم جلوی رشد این عمده فروشی ها را بگیریم.

این کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با اشاره براینکه همدان استانی پرمصرف در سطح کشورو رتبه سوم  در مصرف دخانیات است اظهار کرد: براساس مصوبه شورای رقابت، هر دستگاهی بخواهد در مسیر اعطای مجوز به عمده فروشی و خورده فروشی ها سنگ اندازی کند مورد بازخواست قرار می گیرد و حتی بسیاری از نمایندگان و مدیران پشت این موضوع هستند.

دخانیات، هزینه ۳۰هزار میلیارد تومانی بر دوش نظام سلامت می گذارد

بهزاد ولی زاده، مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درهمایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت محور گفته بود که اگر ایرانیان سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف  کنند در نتیجه سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه بر دوش نظام سلامت می آید.

وی، مصرف دخانیات را منجر به غیبت از کار، ناتوانی، مرگ زودرس و آتش سوزی دانسته و عنوان کردده بود: دخانیات هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی به کشور وارد می کند و به عبارتی در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور در اثر مصرف دخانیات دود می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به راهکار سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف دخانیات افزود: سازمان بهداشت جهانی با مطالعاتی که انجام داده ۶ راهکار کلیدی را برای کاهش تقاضا و مصرف پیشنهاد داده است که بهترین راهکار افزایش مالیات دخانیات است اما متأسفانه ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در افزایش مالیات به دخانیات است.

وی، با بیان اینکه در ایران به ۲۰ درصد قیمت خرده فروشی مالیات تعلق می‌گیرد  که خاطر نشان کرده باید این رقم به ۷۰ درصد برسد و با وجود هشداروزارت بهداشت مبنی  بر افزایش آن اما همچنان مالیات بر سیگار در ایران پایین است.

ولی‌زاده با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به دنبال این هستند تا در ایران از  طریق عرضه دخانیات منتفع شوند گفت: کشورهای پیشرفته تولید دخانیات را کاهش داده‌اند و متأسفانه ۸۰ درصد مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته است.

مافیای دخانیات، برخی مسئولین هستند!

در پایان می توان گفت عده ای برای درگیر کردن جوانان اینده ساز این کشوربا دخانیات صرفا به پرشدن جیب های خود و سودآوری بیشتر فکر می کنند وطبق صحبت کارشناسان اگر برنامه ای برای پیشگیری از مصرف دخانیات در کشور صورت نگیرد قطعا تا چند سال آینده در دنیا جز مصرف کننده های بیشر خواهیم بود.

اینکه از طرفی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را تصویب می کنند و از سوی دیگر شورای رقابت کشور، تمام قد در برابر منتقدان تاسیس مراکز فروش دخانیات ایستاده و طبق قانون با مدیران  ومسئولانی که جلوی اعطای مجوز به افراد را می گیرد کاملا در تناقض با یکدیگر است لذا می توان گفت مافیای دخانیات کسانی جز برخی مسئولین نیستند. ظاهرا سود حاصل از سیگار به قدری زیاد است که دولت ها، راضی به ترک حمایت از این صنعت نمی شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ادامه روند نظارت دقیق بر بازار گفت: در راستای مشارکت هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی براساس دستور رییس‌جمهور، تفاهمنامه‌ای بین معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با اتاق اصناف ایران منعقد شده است.

فضل‌الله رحمتی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، نظارت بر سطوح تولید و عمده‌فروشی با مجموعه جهادکشاورزی، انبارها و شرکت‌های پخش با مجموعه اداره کل صمت وعرضه و خرده‌فروشی‌ها با اتاق اصناف است.

وی اضافه کرد: همچنین برای دریافت هرچه بهتر گزارش‌های مردمی و تقویت روند رسیدگی‌ها نیز طرح ناظران افتخاری در دستورکار سازمان حمایت از مصرف‌کننده قراردارد.

به گفته رحمتی، در این ارتباط افراد داوطلب می‌توانند به سامانه سازمان از مصرف‌کنندگان وارد و اقدام به ثبت‌نام کنند و هر جایی که گران‌فروشی و تخلفی مشاهده کردند می‌توانند مختصات جغرافیایی واحد صنفی متخلف را ثبت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898971

دیگر خبرها

  • تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری
  • نظارت‌های صنفی در چهارمحال و بختیاری تشدید می‌شود
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات/ فروش سیگار به صورت نخی غیرقانونی است
  • بازار پرنده فروشان کابل (عکس)