Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از قم،حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی قم وگرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در جمع اساتید و دانشجویان این واحد دانشگاهی در سخنانی در پاسخ به این سوال که چرا دانش از تمدن اسلامی به اروپا و غرب رفت اظهار کرد:دانش در ایران اسلامی و در تمدن اسلامی حکمت بنیان بود،عقلانیت بنیان بود،اما در اصلاحات لاتین ترجمه دقیقی از حکمت و عقلانیت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود :آنچه در عقلانیت اسلام مطرح بوده یک موئلفه آن تفکر است نه حافظه محور،اما آنچه امروزه در ساختار آموزشی ما از اول ابتدایی تا دکتری داریم متاسفانه حافظه محور است لذا علم و دانش در تمدن اسلامی حافظه محور نبوده بلکه تفکر محور بوده است .

حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: تفکر محور یعنی که دانش آموز و دانشجو،توان پیدا کندکه مجهولاتش ومعلوماتش استفاده کند تا مجهولی را معلوم کند

وی با تاکید بر اینکه عقلانیت در اسلام تفکر محور است گفت:دومین موئله عقلانیت در اسلام توان تولید علم نافع است لذا دانش بایدکارآمدی خود را در زندگی دانشجو و رفع نیاز های جامعه نشان دهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه عقلانیت از موئله های دیگرش علم نافع است گفت :تفکر،علم نافع از موئلفه های عقلانیت در اسلام است و تفکر و عقلانیت که زایده عقلانیت است وقتی جمع شود به حکمت تبدیل می شود

خسروپناه با تاکید بر اینکه حکمت ترکیبی از تفکر و علم نافع است گفت:حکیم کسی است که اهل تفکر و علم نافع است لذا کسی که اهل تفکر وعلم نافع باشد،حلیم هم هست زیرا علم با حلم در روایات اسلامی ما جمع شده است

وی با اشاره به اینکه،حکیم زایش معرفتی،تولید اندیشه وتوان حل مساله دارد افزود:فعالیت های ارزنده و ارزشمندی که در دومین نمایشگاه دستاورد های علمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم انجام شده است،مصداق بارز حکمت است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:در قدیم الایانم به اطباء به دلیل داشتن دانش نافع کارآمد حکیم می گفتند اما اگر بقیه علوم هم آرامدی داشته باشند می توانند حکمت داشته باشند لذا باید از این سنت حسنه تمدن اسلامی خودمان باید استفاده کنیم زیراحکمت یعنی دانش نافع همراه با تفکر.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه از زمان انقلاب که در رتبه بالای 100 بوده ایم اکنون به رتبه 16 در سطح دنیا رسیده ایم گفت:در سلولهای بنیادین جزء برترین های جهان هستیم لذادر حوزه های معرفتی انصافا دانشمندان ارزشمند ایرانی بومی فعالیت های ارزشمندی را انجام داده اند وآمریکایی ها دانشمندان ما را به جرم اینکه دانشمند هستند در بدترین شرایط به زندان می فرستند و از آنها می خواهند که یا دانشی را که سالها برای رسیدن به آن تلاش کرده ای در اختیار ما قرار بده یا آنقدر در زندان بماند تا پژوهش را فراموش کند در این شرایط ما دانشمندانی در جمهوری اسلامی ایران داریم که می توانند جزء 10 دانشمند جهان در دانش سلولهای بنیادین باشند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعضای هیات علمی به دنبال پژوهش کارآمد باشند زیرا دانشگاه آموزش محور نسل اول است،پژوهش محور نسل دوم است و پژوهش کاربردی نسل سوم است و اکثریت ما در دانشگاهها آموزش محور هستیم یا آموزش پژوهش محورکه اگر آموزش محور باشیم نسل اول هستیم واگر اکثریت شدیم آموزش پژوهش محور،نسل دوم می شویم و اگر پژوهش های ما کاربردی باشد نسل سوم می شویم که این شاخص کاملا بین المللی است.

وی افزود :امروز شاهد پیوند عمران و معماری،پیوند صنایع با مکانیک در دومین نمایشگاه علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم هستیم حال در نظر بگیریدکه صنایع و مکانیک و حکمت با هم ارتباط برقرار کنند چه خواهد شد

خسروپناه با تاکید بر اینکه امروزه رشته های محض نمی تواند پاسخگو باشد لذا رشته های میان رشته ای بوجود آمده اند گفت:دانشکده ها و رشته های تحصیلی دانشگاهها باید به سمت موضوع محور حرکت کنند زیرا دانش محوری پاسخگوی نیاز جامعه نیست .

وی با اشاره به اینکه عقلانیتی که در اسلام مطرح است تفکر مولد علم نافع است گفت:ایران باید سربلند و سرافراز بماند،با علم می ماندکه «العلم سلطان » ومسیر سربلندی ایران اسلامی رشد عقلانیت و رشد علم است که الحمدالله این ظرفیت در اساتید دانشمند بزرگوار در دانشگاه و هم در بین دانشجویان وجود دارد.

خسروپناه با تاکید بر اینکه ظرفیت ارزشمندی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد،دانشمندان ارزشمند با آزمایشگاههای بسیار ذی قیمت در دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور وجود دارد اظهارکرد:تلاش کنید مجلات علمی بیشتری راه اندازی کنید زیرا آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما با آمار مجلاتی که در حال حاضر راه اندازی شده اصلا عقلانی و قابل مقایسه نیست

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت:الحمدالله دردانشگاه آزاد اسلامی قم به همراه تیم مدیریتی دکتر فضل الهی تلاش های بسیار خوبی انجام شده است که مجلات علمی علوم انسانی نیز راه اندازی شود لذا برای هر رشته گرایش دو مجله علمی باید داشته باشیم که استاد و دانشجو برای چاپ مقاله خود معطل نشود.

وی گفت:ساختار پژوهش محور از طریق مجلات و تالیف کتب درسی میسر است لذا باید توانمند سازی اساتید دانشگاهها را جدی بگیریم در همین راستا باید هیات اندیشه ورز در دانشگاه آزاد اسلامی قم راه اندازی شده است فعال بشود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه بیان کرد:در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل سوم،هرتغییری لازم باشد،چه ساختاری،چه آیین نامه ای و بخشنامه ای انجام می دهیم اما باید اساتید دانشگاهها پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه باید درتولید علم و دانش و حکمت تلاش کنند گفت:خداوند به همه ما توفیق بدهد خالصا در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه گام برداریم و امیدواریم در کنار جلسات نمادین،کارهای واقعی تری انجام بشود زیرا در پیوند حکمت و معرفت،جزء از طریق وحدت حوزه و دانشگاه امکان پذیر نیست و این هماهنگی و همکاری می تواند،حکمت و معرفت را تحقق ببخشد.

324 / 167 حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: معاون علوم انسانی و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز دوم هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز دوم هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران اپن با حضور بیش از یک هزار و ۸۰۰ شرکت کننده در ۳۰۰ تیم حائز شرایط از مدارس و دانشگاه‌های کشور و حضور ۹ تیم خارجی از ۵ کشور آغاز به‌کار کرد.

این رویداد، پرچمدار جریان‌سازی آموزش فناوری و جریان سازی علمی و مهارتی در حوزه‌های هوش مصنوعی، رباتیک، بینایی ماشینی، مکاترونیک و یادگیری ماشین در کشور است و برنامه دانشگاه، استفاده از ظرفیت‌های این رویداد بین‌المللی برای تیم‌سازی حرفه‌ای در حوزه‌های فناورانه فوق و شناسایی، جذب و جهت‌دهی استعداد‌های جوان به سمت نیاز‌های حال و آینده کشور است.

به گزارش آنا، این مسابقات توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ در ۲۴ لیگ، برگزار می‌شود. همچنین این مسابقات، به عنوان مرحله مقدماتی و کسب صلاحیت حضور در مسابقات بین المللی روبوکاپ ۲۰۲۴ نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • روز دوم هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران آغاز به کار کرد
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود