Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@10:38:04 GMT

دریچه‌های جدید از ادب آیینی در جُنگ اشعار شیعی

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۱۰۶۰

دریچه‌های جدید از ادب آیینی در جُنگ اشعار شیعی

کتاب «جُنگ اشعار شیعی» دریچه‌های جدید و در عین حال درخشانی از ادب آیینی در طول تاریخ ادب فارسی را برای اولین‌بار پیش روی مخاطب می‌گشاید. ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هنر متعالی همواره در طول تاریخ رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم و اندیشه‌های ناب معرفتی است و در میان تمام هنرها، شعر در جامعه ایرانی همواره بزرگترین رسالت را در این زمینه بر دوش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گواه آن هم می‌تواند ابیاتی باشد که واقعه‌ای را در دل تاریخ زنده نگاه می‌دارند و با ترسیم حقیقت، جبهه‌ حق و باطل را مشخص می‌کنند. شاعرانی که اینگونه شعر را باور کرده‌اند، همواره می‌کوشند از قریحه‌ خود در حساس‌ترین مواقع به بهترین نحو بهره ببرند و آثاری خلق کنند که بجا و تأثیرگذار باشد. نمونه‌ای از این دست از شاعران در خیل کاروان شعر و ادب این سرزمین کم نبوده و نیستند؛ شاعرانی که صداقت و حقیقت را به ثمن بخس معاوضه نکردند. 

شعر آیینی هرچند بعد از صفویه در ایران قوت بیشتری به خود گرفت، اما ریشه‌های این گونه شعری در گستره ادب فارسی عمیق‌تر و گسترده‌تر از این محدوده تاریخی است. نمونه‌های درخشانی از ادب آیینی به معنای مرسوم امروزی آن که بر مدح و رثای اهل بیت(ع) اشاره دارد، در دواوین گذشته کم نیستند. نمونه‌هایی که هم از زبان شاعران شیعی روایت شده و هم از زبان شاعران اهل سنت به منظور نشان دادن ارادت خود به خاندان نبی مکرم اسلام(ص) ثبت شده‌اند؛ سروده‌هایی که بیانگر یگانگی و وحدت در میان جامعه اسلامی طی قرون متمادی است.

کتاب «جُنگ اشعار شیعی»، نوشته علی این احمد، از جمله آثاری است که در آن می‌توان نمونه‌های متعددی از این دست اشعار را دید و خواند. یکی از مزیت‌های این اثر که به تازگی با تصحیح و تحقیق زهرا پارساپور عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و اکرم کرمی منتشر شده، معرفی نمونه‌هایی از شعر آیینی و شیعی و شاعرانی است که شاید برای مخاطب تازگی داشته باشد.

این اثر که از سوی انتشارات کتابخانه مجلس روانه بازار کتاب شده است، به معرفی سروده‌ها در قرون 9 تا 11 هجری قمری می‌پردازد. این جنگ از دو بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول یعنی تا صفحه 309 مجموعه اشعاری است که علی بن احمد جمع آوری و کتابت کرده است و شامل شعر شاعران تا قرن دهم و اوایل قرن یازدهم است. بخش دوم یعنی از صفحه 309 نسخه تا انتها، قدیمی‌تر و متعلق به قرن نهم (سال 844 ه.ق) است و شامل شعر شاعران تا قبل از این قرن است که کاتبی غیر از علی بن احمد آن را نوشته است.

شعر آیینی باید در مسیر«وصل» باشدزبان و مضامین تکراری؛ نقد جدی به جریان شعر آیینی

کتابخانه مجلس تصحیح این اثر ارزشمند را در 561 صفحه و به قیمت 50 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان به ادب آیینی قرار داده است.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط شعر آیینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شعر آیینی شعر آیینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۱۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل

حسن محمدی ادیب گفت: نمایشگاه یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی استان اردبیل همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی دایر می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل افزود: یادگارهای آیینی، بخشی از نشانه‌های تمدنی اقوام گمشده تاریخ است و کارکردی آیینی و مذهبی داشته و در ارتباط با ادراک انسان مورد استفاده مردم دوره‌های گذشته قرار گرفته‌ و بیشتر در یادمان‌های مذهبی به ویژه معابد و گورهای باستانی قرار داشته‌ است.

به گفته او، اشیایی چون ظروف مختلف در اشکال ریتون، پیکرک و مهره‌های گوناگون که جنبه مقدس داشته و در مکان‌های مذهبی و گورها کشف شده‌اند جزو این آثار است و بخشی از یافته‌های باستان‌شناسی دوره‌های پیش از تاریخ و بعد از آن را تشکیل می‌دهد و همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

اَردَبیل یا اَردِبیل به‌معنای «شهر مقدس» یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی ایران در منطقه آذربایجان قرار دارد و این شهر پیش و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است و در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی از جمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بوده‌است و به‌ علت قرار داشتن در مسیر جادهٔ ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده‌ است.

شهرت و اهمیت اردبیل فقط نه به علت اینکه چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه بیشتر از آن لحاظ است که موسس سلسله صفویه یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این‌جا برخاسته و بعد از ترویج مذهب و حاکمیت تشیع در ایران، در اردبیل به خاک سپرده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • فوتبال از دریچه فان؛ لیگ کشاورزان در واقعیت
  • ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران
  • اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • فوتبال از دریچه فان؛
  • بازدید رایگان ابنیه تاریخی سیستان از دریچه منشور ونیز
  • فوتبال از دریچه فان؛ وقتی آرائوخو فردا برای تمرین به باشگاه بارسلونا می رود
  • عصر شعر آئینی وعده صادق در کرج برگزار شد
  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد