Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- با اقدامات قوه قضاییه آمار صدور احکام جایگزین حبس در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد بیش از ۳۳۰ درصدی مواجه شده است. تاریخ انتشار: 09:00 - 29 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۸۵۴۴

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آبان ماه سال گذشته بود که حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۷ تا مهرماه ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد مجازات حبس به مجازات دیگری تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد که این اقدام هم کمکی به جامعه است از این جهت که این محکومان ملزم شدند به جای حبس خدماتی را به جامعه انجام دهند و هم برای خانواده‌های آن‌ها خوب است و هم برای دستگاه قضایی که باعث می‌شود افراد کمتری به زندان بروند.

حالا این رقم در هفت ماهه نخست سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از ۳۳۰ درصدی مواجه شده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در شانزدهمین نشست خبری خود در این زمینه تصریح کرد: مجازات جایگزین حبس جزو نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی است و رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید دارد.

وی افزود: این رقم حدود ۳۰ هزار هفت ماهه اول سال ۹۷، در هفت ماهه سال ۹۸ به بالغ بر ۱۰۰ هزار حکم مجازات جایگزین حبس رسیده است؛ یعنی بیش از ۳ برابر از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس در این ایام استفاده کرده‌ایم که بیانگر رویکرد قوه قضاییه در نحوه مجازات کسانی است که جرائم سبک و کم اهمیت مرتکب شده‌اند که جرائم درجه هفت و هشت و بعضا بخشی از جرائم درجه شش را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در شانزدهمین نشست خبری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری میزان، قانون‌گذار در سال ۹۲ به‌ منظور کاهش حبس و افرادی که زندان می‌روند، نهاد جدیدی تحت عنوان مجازات جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی و مقرّر نمود که در صورت وجود شرایط خاص، مجازات‌های حبس می‌تواند یا باید به مجازات‌های دیگری تبدیل شود.

مجازات‌های جایگزین حبس طبق ماده ۶۴ قانون مجازان اسلامی عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی.

تبدیل مجازات حبس به مجازات‌های جایگزین در پاره‌ای موارد الزامی و در پاره‌ای موارد اختیاری و در واقع بسته به نظر قاضی است.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضاییه مجازات جایگزین حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۲۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴

گمرک چین اعلام کرد این کشور در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به سه ماهه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 4 میلیارد و 20 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا مارس 2023 بالغ بر 3 میلیارد و 990 میلیون دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و 260 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به سه ماهه سال قبل 10 درصد رشد داشته است. چین در ماه‌های ژانویه تا مارس 2023 بالغ بر یک میلیارد و 145 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

اما صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس 2024 کاهش 3 درصدی داشته و به 2 میلیارد و 760 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 2 میلیارد و 845 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • نمایندگان جدید قوه قضاییه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منصوب شدند
  • تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه