ارکستر ملی ایران میزبان «شب موسیقی ارمنی» شد/ هدیهای برای کریسمس
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۲۹۹۴
به گزارش خبرنگار مهر ، تازه ترین ارکستر ملی ایران در آستانه فرا رسیدن سالروز تولد حضرت عیسی مسیح(ع) و سال نو میلادی، روز بیست و هشتم آذر با اجرای پروژه «شب موسیقی ارمنی» به رهبری مهمان رازمیک اوحانیان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این اجرا که در آستانه سال نو میلادی میزبان مخاطبان بود آثاری از کمیتاس، خاچاطوریان، آودیسیان و لوریس چکناوریان نواخته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سوئیت آرارات/ برگرفته از داستان حضرت نوح» به آهنگسازی لوریس چکناوریان، قطعاتی از «باله گایانه/ والس» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان، «حرکات کلاسیک» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان، «تنها آوای موسیقی باقی ماند» با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی آلکسه حکیمیان، «دیدار» با تک خوانی واهان بادالیان و آهنگسازی لوریس چکناوریان، «رویای شیرین» با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی گوسان آشوت، «ملودی فولکلوریک آرزو» با آهنگسازی خاچاطور آودیسیان، «ملودی فولکلوریک نخ ریسی»، نوازندگی قانون مژگان محمد حسینی و آهنگسازی خاچاطور آودیسیان، «قطعاتی از باله گایانه/ لزگینکا» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان و «والس» به آهنگسازی لوریس چکناوریان آثاری بودند که در بخش اول کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
طی اجرای قطعات رازمیک اوحانیان توضیحات تخصصی درباره هر کدام از قطعات را به تماشاگران ارائه میداد.
در بخش دوم کنسرت نیز که اولین نوبت آن در بعداز ظهر روز پنجشنبه بیست و هشتم آذر ماه نیز میزبان تماشاگران بود، «ملودی های فولکلور ارمنی برای سازهای زهی/ آسمان ابری» به آهنگسازی کمیتاس، «آوازهای روستایی» با تک خوانی واهان بادالیان و آهنگسازی کمیتاس، «ملودی های فولکلور ارمنی برای سازهای زهی/ اجمیاذین» به آهنگسازی کمیتاس، «قهر و دوری » با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی گوسان شاهن، «دوئت / درنا» به آهنگسازی استپان جرباشیان، «نوکتورن»، نوازندگی پیانو آلوین آوانسیان و آهنگسازی آرنو باباجانیان، «سوئیت های عاشقانه » به آهنگسازی لوریس چکناوریان و «ایران» به آهنگسازی لوریس چکناوریان برای مخاطبان اجرا شد.
مازیار ظهیرالدینی ( کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رائین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، بهراد سوخکیان، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، سبا علیمحمدی، بردیا طراحی نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، آرش جامع، مونا لواسانی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، بهروز گلکار، فاطمه اسدی، نوشین معتمدی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشمزاده، پیمان ابولحسنی، اشکان نظر، آریان زمانی، جاوید پناهی نوازندگان آلتو، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زند آیین، سینا آذرآباد، مسعود فیروزی نژاد، غزاله شیرازی، مونا ایمانی نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی، محمد هادی اسماعیلی، محمد علیزاده نوازندگان کنترباس، شقایق صادقیان، روشنک نوشی نوازندگان فلوت، حسام صدفینژاد، فربد هوشنگی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی، محمد ملک لی نوازندگان کلارینت، فرشاد محمدی، امیر ملکی زاده نوازندگان فاگوت، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفینژاد ، آرش رضویان نوازندگان هورن، علیرضا میرآقا، شایان هاتف نوازندگان ترومپت، سپهر عباسی، مهدی اردمه نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا، محمدرضا پناهی نژاد نوازنده تیمپانی، عرفان فرشی زاده، ماهان ببری، زهرا صبری نوازندگان سازهای ضربی، آلوین آوانسیان نوازنده پیانو، شمیم مینو نوازنده هارپ، علیرضا راد نوازنده گیتار، آرش احمدی نوازنده گیتار ، مسیح تحویلداری، صبا طبخی، مهسا لواسانی، مسعود آذین نوازندگان تار، مژگان محمد حسینی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتور گروه نوازندگان تازهترین کنسرت ارکستر ملی ایران را تشکیل میدادند.
افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الهه موسوی، شهرزاد اصلانی، آذین فولادوند، سپیده عین افشار، سمیه خواسته، فریبا آسوده، هستی خمان (سوپرانو)، تینا حیدری، سالومه سید کشمیری، فهیمه قنبری، سمیرا اصولی، نهال فلاحتی، کیانوش بابادی، یگانه محمدلو، وحید میرزمانی (آلتو)، میلاد بیکدل لو، حسین عطری، علیرضا ترکمان، شاهین اکبرپور، امیر یوسفیها، فرزین مهاجر تهرانی (تنور)، کاوه رمضانزاده، الیاس بهشتیان، بهرام الله وردی، سید پیام حسینی، علیرضا عبادی، افشین گنجی، اوژن زارع (باس) نیز اعضای گروه کُر را تشکیل می دادند.
حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش، معصومه سعیدی مدیر داخلی ارکستر، نرگس میردادیان مسئول نت و آرشیو، فاطمه خسروی متصدی کتابخانه ارکستر، واحد خدا پرست و محسن ایلکا پشتیبانی و چیدمان ارکستر هم ترکیب گروه اجرایی کنسرت شب گذشته ارکستر ملی را تشکیل میدادند.
کد خبر 4802524 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: ارکستر ملی ایران کنسرت موسیقی تالار وحدت موسیقی کلاسیک تئاتر ایران فیلم سینمایی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت جایزه سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر سینمای مستند کنسرت موسیقی سریال ایرانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر بنیاد سینمایی فارابی تماشاخانه ایرانشهر تالار وحدت انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۲۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
آفتابنیوز :
نیما جوان (تهیهکننده موسیقی و مدیر نشر و پخش جوان) درباره فعالیتهای کنونی خود میگوید: با آغاز شیوع کرونا اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت نشر رخ داد؛ به گونهای که فعالیت بسیاری از همکاران رو به تعطیلی رفت و یا به کل تعطیل شد. پس از کرونا نیز شرایط سیاسی و اجتماعی سال ۱۴۰۱ تأثیر مستقیمی روی کار ما داشت. فعالیت خود من هم در حوزه نشر بود و هم پخش که بخش دوم در پی این اتفاقها کلا تعطیل شد، ولی نشر را حفظ و سعی کردیم از انتشار فیزیکی به سمت انتشار دیجیتال در پلتفرمهای بینالمللی و داخلی برویم تا جریان نشر پویایی خود را حفظ کند.
او ادامه میدهد: البته نشر که از سمت مولفها و هنرمندان صورت میگیرد، همچنان پویایی خود را حفظ کرده است، اما خب، هنرمندان بیشتر به سمت اجراهای صحنهای، فستیوالها یا انتشار آثار خود در پلتفرمهای دیجیتال روی آوردهاند.
درآمد هنرمندان از نشر موسیقی بیشتر نشده است!
در ادامه این مسئله را با او مطرح کردیم که برخی بر این عقیده هستند که وضعیت درآمد هنرمندان از طریق نشر اثر موسیقی به صورت دیجیتال در ایران بهتر شده است؛ آیا شما به این امر قائل هستید؟ که جوان پاسخ میدهد: باید دید منظور آنها بهتر نسبت به چه چیزی است؟ اگر منظور نسبت به قبل باشد، بله وضع بهتر است، ولی نسبت به ایده عالی که باید اتفاق بیفتد، خیر! درحقیقت هنرمند موسیقی باید نسبت به هزینههایی که برای ساخت یک اثر میکند یک آستانه امنیتی داشته باشد تا بدین صورت حداقل نسبت به اینکه هزینههای صرف شده برابر میشود یا با سود همراه باشد، دور نظری داشته باشد.
او ادامه میدهد: با این حال نشر موسیقی در ایران با حمایت مالی اسپانسرها (که البته در این زمینه کمکار شدهاند) یا با هزینه شخصی خود هنرمند صورت میگیرد که در هر دو مورد نه بازگشت مالی در کار است و نه سودی!
چرا پلتفرمی شبیه به اسپاتیفای نداریم؟
در همین راستا از او سوال میکنیم که چرا در ایران پلتفرمی مشابه اسپاتیفای برای پخش آنلاین موسیقی نداریم؟ چرا که تجربه پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم نشان داده که اگر بستری فراهم شود، مردم هم استقبال میکنند!
جوان میگوید: در حال حاضر پخش آنلاین موسیقی در دنیا حرف اول را به لحاظ درآمد اقتصادی برای هنرمندان موسیقی میزند. پیشتر تجربه سایت بیپتونز را داشتیم که برای دانلود قانونی فایلهای موسیقی موهبت بزرگی بود، ولی هیچگاه به سمت پخش آنلاین موسیقی به صورت قانونی نرفتهایم. در صورتی که در پلتفرمهایی مانند اسپاتیفای مخاطبان به راحتی موسیقی گوش میکنند، بدون اینکه نیازی به دانلود آهنگ باشد.
او ادامه میدهد: دردسر دانلود موسیقی از سایتی مانند بیپتونز باعث شده که آن بخش خیلی ضعیفتر از جریانی که در دنیا وجود دارد پیش برود، درحالی که اگر بیپتونز به صورتی پیش میرفت که مخاطبان به صورت آنلاین آهنگ گوش کنند، وضع خیلی فرق داشت. ضمن اینکه بیپتونز در ایران میتوانست جای اسپاتیفای را بگیرد؛ زیرا اسپاتیفای به فیلترشکن نیاز دارد و خیلی وقتها همان فیلترشکن هم کار نمیکند. به هر حال، چون تغییر شکلی در سیستم دیجیتالی ایران رخ نداده، گردش اقتصادی هم در موسیقی به جریان نیفتاده است.
ناامیدی بیپتونز
از او سوال میکنیم که پس چرا پلتفرمی مانند بیپتونز به سمت پخش آنلان موسیقی نرفته است؟ که جوان میگوید: علتش میتواند هزینههای بالای سرمایهگذاری و ناامید شدن پلتفرمی مانند بیپتونز باشد. در حال حاضر کمتر کسی در ایران به سمت فروش دیجیتال میرود؛ چون فروشی ندارد. پلتفرمی مانند بیپتونز هم میداند برای اینکه بستر جدیدی را برای پخش موسیقی فراهم کند، باید میلیاردی تبلیغ کند، بدون اینکه از نتیجه مطمئن باشند. البته اگر میبینیم که در دنیا حقوق مادی و معنوی آثار هنری رعایت میشود، به خاطر این است که آنها از طریق رادیو و تلویزیون این مسئله را در بین مردم فرهنگسازی کرده و جا انداختهاند.
دو نظر مثبت و منفی درباره دو سانسی کنسرتها
در بخش دیگری از این گفتگو با جوان درباره برگزاری کنسرتها در دو سانس صحبت میکنیم و نظر او را جویا میشویم.
این ناشر موسیقی میگوید: اینکه اجرایی به سانس دوم کشیده میشود در نگاه اول مثبت است؛ چون نشان دهنده استقبال مردم است، ولی از طرف دیگر لطمه آن به خود اعضای گروه و خواننده وارد میشود. علت هم این است که خوانندهها در یک سانس خیلی بهتر و باکیفیتتر میتوانند اجرا کنند و تعدد سانس احتمالا کیفیت کار را پایین میآورد.
او درباره علت این امر میگوید: علت برگزاری کنسرتها در دو سانس حتما اقتصادی است؛ چون وقتی که برگزارکننده به برگزاری کنسرت در دو سانس علاقهمند باشد حتما برای درآمد بیشتر است. البته کنسرتهای پاپ میتوانند به یک سانس بسنده کنند، چون با یک سانس هم گردش مالی خوبی برای برگزارکننده اتفاق میافتد و شاید اگر فشار دو سانس کنسرت پشت هم از دوش گروهها برداشته شود، کیفیت کار آنها بالا برود.
دولت باید هزینه کمتری بابت سالنهای کنسرت بگیرد
همچنین نظر او را درباره این مسئله که «با وجود دولتی بودن عمده سالنهای کنسرت در ایران، ولی این سالنها اجارهبهای کلانی را از تهیهکنندگان کنسرت دریافت میکنند که این امر موجب افزایش ناگزیر قیمت بلیتهای کنسرت میشود» جویا میشویم که جوان میگوید: در مواقعی که هزینههای برگزاری کنسرت ناگزیر بالا میرود، دولت باید به برگزارکننده یا سالندار کمک مالی دهد که البته در این مورد معنایی ندارد؛ چون اکثر سالنها دولتی هستند و دولت باید حمایت کند که هزینه برگزارکننده پایین بیاید که بتواند بلیتها را با قیمت منطقیتری در اختیار مخاطب قرار دهد.
او ادامه میدهد: در جریان موسیقی پاپ که عمده مخاطب آنها نوجوانها هستند، خانواده و والدین خود را مجبور میکنند که به کنسرت خواننده محبوب خود بروند؛ حال یک خانواده چهار نفره با هر بلیتی که میانگین قیمت آن ۷۰۰ هزار تومان است، باید هزینه بالایی باید پرداخت کند که شاید دفعات بعدی کنسرت را از لیست تفریحات خود حذف کند؛ بنابراین دولت باید کمک کند که هزینهها پایین بیایند، ولی خب معلوم نیست این هزینهها کجا صرف میشوند.
جوان در پاسخ به این پرسش که «سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای بهمن هم به سالنهای برگزاری کنسرت اضافه شد که شروع فروش قیمت بلیتها از ۹۵ هزار تومان بود. بهتر نیست این روند را طی سال هم داشته باشیم تا همه اقشار جامعه از حضور در کنسرتها بهرهمند شوند؟» میگوید: قطعا همین طور است. وقتی که جایی تبدیل به پاتوق فرهنگی میشود، مهم نیست که موقعیت مکانی آن کجاست؛ چراکه اگر آن محیط خدمات خوبی ارائه دهد آدمها به رفتن به آنجا عادت میکنند. ضمن اینکه در تهران سالن اجرا خیلی کم داریم و اضافه شدن سالنهای مختلف در سراسر سطح شهر بسیار کمک کننده خواهد بود.
جوان ادامه میدهد: فراموش نکنیم که بسیاری از هنرمندان، به خصوص جوانترها و تازهکارها برای برگزاری کنسرت به خاطر کمبود سالن و البته هزینههای بالا به مشکل میخورند؛ چه بسا که بعضی از سالنها برای یک سال توسط برخی از تهیهکنندگان رزو میشود.
این تهیهکننده موسیقی تصریح میکند: درحال حاضر سالنهایی داریم که در اختیار شهرداری هستند که از وقتی شهردار جدید روی کار آمده اجازه برگزاری کنسرت در این سالنها را نمیدهد، مانند سالنهای ایوان شمس، سالن کانون پرورش فکری کودکان و وزارت کشور! آخر چرا این سالنها باید غیرقابل استفاده بمانند وقتی که پتانسیل اجرایی دارند؟ خیلی از فرهنگسراها نیز سالنهای خیلی خوبی دارند که با صرف یک هزینه میتوان آنها را به سالنی برای اجرای موسیقی تبدیل کرد. این کارها یک عزم دولتی و مدیر فرهنگی میخواهد که علت فعالیت نکردن این سالنها را آسیب شناسی و رصد کند، در عین حال نیز استفاده از آنها را مطالبه و در اختیار هنرمندان قرار دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا