Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و ... دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

تولید خرمای ارگانیک

کشاورزی ارگانیک (Organic agriculture)، یکی از شاخه‌های اصلی کشاورزی پایدار است که طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.

علت اصلی آن افزایش حساسیت عمومی نسبت به سلامت و ایمنی مواد غذایی و سلامت زیست محیطی است و محصولات ارگانیک در گروه سالم‌ترین و مغذی‌ترین محصولات غذایی قرار می‌گیرند که می‌توانند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی مردم داشته باشند.

به همین دلیل است که تولید محصولات ارگانی که این روز‌ها به عنوان محصولات روزانه و پر مخاطب در کشور‌های بزرگ و پیشرفته اروپایی و برخی از کشور‌های آسیایی مانند ایران و  ژاپن در تمامی فروشگاه‌ها و مغازه‌های محصولات غذایی در دسترس عموم مردم قرار دارد.محصولاتی که می‌توانند تأثیر زیادی در حفظ سلامت و تندرستی تک تک افراد جامعه داشته باشند.

در میان محصولات کشاورزی، فرآورده‌های باغی به دلیل نقش مهمی که در تأمین نیاز غذایی و سلامت انسان بازی می‌کند از اهمیت بسزایی برخوردارهستند.میوه خرما به دلیل ارزش غذایی بالا در تأمین امنیت غذایی به ویژه در مناطق محروم و کشور‌های جهان سوم که از مشکلات سوء تغذیه رنج می برند، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

خرما به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد نظیر مقاومت به خشکی و کم آبی و تحمل شرایط نامساعد آب و خاک، در زمره معدود گونه‌های گیاهی است که توانسته گسترش و اسکان انسان در سرزمین‌های گرم و غیر حاصلخیز دنیای قدیم را امکان پذیر سازد.

از نظر تنوع رقم، ایران با دارا بودن ۴۰۰ رقم (برخی منابع ۶۰۰ رقم را هم گزارش کرده اند) از مجموع بیش از ۳۰۰۰ رقم مختلف موجود در جهان، غنی‌ترین منبع ژرم پلاسم خرما را داراست.

ارقام خرما از لحاظ درصد رطوبت و بافت میوه در سه گروه نرم، نیمه خشک و خشک دسته بندی می‌شوند.در میان ارقام موجود در کشور خرمای استعمران، خرمای پیارم، خرمای برحی، خرمای مضافتی، زاهدی، کبکاب، ربی، دیری ،شاهانی و گنطار به دلیل کیفیت میوه، سازگاری و ارزش صادراتی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

وضعیت خرما در ایران و جهان

بر اساس اطلاعات سازمان خوار و بار جهانی نخل خرما در ۳۸ کشور جهان پرورش یافته است و سطح زیر کشت بارور تخیلات جهان در این سال معادل ۱۳۵۳۱۶۱ هکتار، میزان تولید برابر ۸۴۶۰۴۴۴ تن و متوسط عملکرد جهانی ۶۲۵۲ کیلوگرم در هکتار است.

ایران از بزرگترین تولید کنندگان خرما در دنیا به شمار می‌رود که به لحاظ رتبه بندی، در بین کشور‌های تولید کننده خرما از نظر تولید بعد از کشور مصر و از نظر سطح زیر کشت بارور بعد از کشور عراق در رتبه دوم جهان قرار دارد.

حدود ۹۹ درصد از خرمای تولیدی کشور به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، فارس، کرمان، بوشهر،خوزستان، هرمزگان و مابقی در سایر استان‌های خرما خیز به دست می‌آید.

طی سالیان گذشته ایران از لحاظ مقدار صادرات همواره جزو ۱۰ کشور برتر صادر کننده خرمای جهان بوده است.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صادرات خرمای ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۵۳ هزار تن به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار بوده و به ۶۸کشور دنیا صادر گردیده است.

استقبال خوب اروپا از خرمای ارگانیک سیستان وبلوچستان

اردشیر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  خرمای ارگانیک استان به دلیل کیفیت بالا مهمترین محصول صادراتی منطقه محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر علاوه بر کشور‌های حوزه خلیج فارس کشور‌های اروپایی نیز از آن استقبال خوبی کرده‌اند.

او افزود: سه هزار هکتار از نخلستان‌های دیم این استان در سال‌های اخیر موفق به اخذ گواهی خرمای ارگانیک از شرکت‌های معتبر اروپایی شده‌اند.

اردشیر شهرکی اظهار داشت: ۵۸ هزار و ۵۶۱ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۴۵ هزار و ۶۷۰ هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

او  ادامه داد: خرمای ارگانیک سیستان و بلوچستان از نوع ربی است که بیشتر در مناطق مک‌سوخته سراوان و روتک خاش تولید می‌شود.

شهرکی با اشاره به پایان برداشت خرما در سیستان و بلوچستان گفت: امسال افزون بر ۲۳۲ هزار تن خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور شد.

او  بیان کرد: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ رقم خرما در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از معروف‌ترین ارقام خرما در این منطقه هستند.

 

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد

محمد شیخی  اظهار کرد: گروه فرهنگی جهادی نجوا وابسته به بنیاد نیکوکاری ورزش کشور با هدف انجام فعالیت های خیرخواهانه در زمینه کمک به آزادی مددجویان(ورزشکار) جرائم غیر عمد، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در مناطق کم‌برخوردار و برگزاری اردوهای جهادی در مناطق سیل زده در سیستان و بلوچستان از ابتدا سال ۱۴۰۳ آغاز بکار کرد.

وی بیان کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی در ابتدا سال جدید در جنوب سیستان و بلوچستان و وقوع سیلآب در این مناطق قهرمانان المپیکی،جهانی و بین المللی مطرح کشور بهمراه قهرمانان استان در غالب گروه جهادی نجوا جهت کمک رسانی به سیل زده گان به مناطق سیل زده شهرستان دشتیاری چابهار اعزام شدند.

رئیس اداره فرهنگی ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: گروه جهادی نجوا با اهدای بسته های کمک معیشتی، ساخت سرویس های بهداشتی ،ساخت محل‌های تخریب شده و همچنین بازدید از زیر ساخت هایی که خسارت وارد شده در مناطق سیل زده جهت بازسازی اقدامات لازم صورت گرفت.

وی عنوان کرد: با توجه به رویکرد جهادی و انقلابی بنیاد نیکوکاری ورزش کشور و با توجه به نیازهای روز جامعه نونهال و نوجوانان در خصوص پر کردن اوقات فراغت این عزیزان گروه سرود نجوا متشکل از ورزشکاران رشته های ورزشی در سیستان و بلوچستان با حمایت‌های مدیرکل ورزش و جوانان استان، استانداری و سازمان برنامه بودجه در زاهدان تشکیل شد که به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی نماهنگ اجرا خواهند کرد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم