Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@15:15:02 GMT

ما و یلدایی که شبیه هیچ وقت نیست...

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۰۹۳۳

ما و یلدایی که شبیه هیچ وقت نیست...

ایسنا/البرز ما از گذشته‌های دور بلندترین شب سال را جشن گرفته‌ایم، اکثر ما از کودکی یلدا را با ترکیبی هنرمندانه از سرخی و سیاهی شناخته‌ایم؛ سرخی انار و سیاهی شب  و امید به طلوع دوباره خورشید طلایی؛ امسال هم سرخی با سیاهی شب یلدا در هم آمیخته و به پیشواز یلدا رفته‌ایم.

این شب از گذشته‌های دور جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای خانواده‌های ایرانی داشته است، به صورتی که خانواده‌ها تحت هر شرایطی همه چیز را به یلدا گره‌ زده‌اند و یلدا را در اولویت گذاشته‌اند؛ اما امسال شرایط کمی فرق می‌کند؛ وضعیت معیشتی مردم اگرچه هیچ وقت نتوانسته بر رسم و رسومات تاریخی ما سایه بیندازد اما تا حدودی اثر خود را گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چند نفر در این خصوص سوال کردیم.

چراغ یلدا کم نور می‌شود اما خاموش نمی‌شود

به عنوان نمونه، سیما هم می‌گوید: با تغییر وضع اقتصادی، خرید آجیل برای عید نوروز تبدیل به آرزو شده است چه برسد به شب یلدا؛ به خاطر همین دلم خودمان را با خرید تخمه به جای آجیل خوش می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم به جای هندوانه و انار که در این شب‌ها قیمت نجومی دارند پرتقال و سیب که مناسب‌تر است خریداری کنیم.

محمد هم می‌گوید: من و خواهر برادرهایم قبل از شب یلدا با هم هماهنگ می‌کنیم و هرکس چیزی برای این شب می‌خرد و به خانه پدری می‌رویم اینطور دیگر فشار اقتصادی چندانی به کسی نمی‌آید، چون دور از انصاف است تمامی این هزینه‌ها فقط بر دوش یک نفر باشد، البته پدر و مادر هم از دیدن فرزندان در کنار خود در این شب لذت می‌برند.

مریم هم ، صرف هزینه برای این شب را غیر منطقی می‌داند و می‌گوید: نمیخواهم با هجوم برای خرید مانند برخی، باعث دامن زدن به گرانی‌ها بشوم، در باطن شب یلدا با فردایش چه تفاوتی دارد؟ نمی‌شود فردا شب هندوانه خورد؟

تخمه و نخودچی به جای آجیل

نسیم هم که زنی خانه دار است می‌گوید: با این وضعیت بد اقتصادی نمی‌شود خریدی برای این شب کرد از طرفی هم دلخوشی افراد به همین شب‌ها است، من هم سعی می‌کنم این شب را اقتصادی  برگزار کنم، خودم در منزل  به جای شیرینی، کیک می‌پزم و به جای آجیل تخمه و نخودچی و کشمش می‌خریم که قیمت پایین تری دارند.

افسانه هم می‌گوید: به دلیل اینکه با پدر و مادر همسر خود زندگی می‌کنیم تمامی هزینه‌های این شب را آنها پرداخت می‌کنند و فقط می‌خواهند که به هر نحوی که می‌شود فرزندان را در این شب کنار یکدیگر نگه دارند و از هیچ خوراکی هم دریغ نمی‌کنند و تمام و کمال رسم را به جا می‌آورند.

محسن هم مرد جوانی است که به تازگی نامزد کرده است و می‌گوید: وقتی پای آبرو درمیان باشد دیگر فرق می‌کند، امسال باید برای همسرم چلگی ببریم ، پس باید حتما آجیل، شیرینی و میوه را بخرم و به عروس هدیه بدهم.

نظرات متفاوتی در این خصوص وجود دارد، اما کلیت این است که چراغ جشن شب یلدا حتی اگر کم نور شود اما خاموش نمی‌شود.

اما مسئولین در خصوص بازار شب یلدا چه می‌گویند؟

با محمدرضا فلاح رئیس اتحادیه میوه فروشان البرز  در خصوص وضعیت میوه برای این شب گفت و گو کردیم.

رئیس اتحادیه میوه فروشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: هیچ مشکلی بابت تامین میوه برای شب یلدا نداریم و تمامی اقلام به مقدار کافی وجود دارد.

فلاح در ادامه در خصوص قیمت میوه های یلدایی گفت:چون صادرات میوه نداشته‌ایم  افزایش قیمتی هم نبوده است و مردم هم نگرانی درباره قیمت‌ها نداشته باشند چون بازرسی‌ها باشدت و حساسیت فراوان نسبت به این موضوع عمل خواهد کرد.

انار ۸ تا ۱۰ هزار تومان، هندوانه ۲۵۰۰ تا ۳۲۰۰

رئیس اتحادیه میوه فروشان اظهار کرد: قیمت هرکیلو انار از ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خواهد بود و هندوانه هم با قیمت  از ۲۵۰۰ تومان تا ۳۲۰۰ تومان خواهد بود که ممکن است حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد که البته این یک احتمال است و قطعی نخواهد بود.

در ادامه با رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان در خصوص اقلام پرطرفدار در این شب صحبت کردیم.

پسته بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد

رضا امامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت:آجیل و خشکبار به خاطر عدم صادرات حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته است و فراوانی زیادی در بازار داریم.

وی در ادامه در خصوص قیمت برخی اقلام گفت: قیمت پسته از ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان و بادام خارجی قیمتی حدود ۱۳۰ هزار تومان تا ۱۴۰ هزار تومان دارد.

وی در ادامه افزود: قیمت بادام ایرانی حدود، ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و فندق ایرانی ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است، بادام هندی هم قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان دارد.

امامی در خصوص قیمت انواع تخمه گفت: تخمه ژاپنی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان و تخمه کدو هم ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است، نخودچی هم ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان در خصوص قیمت شیرینی برای این شب گفت: مردم در خصوص قیمت شیرینی نگران نباشند چون بر آنها نظارت می‌شود.

اقلام شب یلدا در بازار روزهای کرج از مغازه‌ها ارزان‌تر است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج  هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال، بازار روزهای کرج به صورت ویژه آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند.

عباس وحیدی با اشاره به نرخ اقلامی که مردم برای شب یلدا می خرند، توضیح داد: مردم می توانند انار، آجیل و هندوانه شب یلدای خود را از بازار روزها تهیه کنند و مطمئن باشند، قیمت این اقلام در مقایسه با مغازه‌های سطح شهر به میزان قابل توجهی کمتر است.

وحیدی تصریح کرد: به عنوان مثال آجیل چهار مغز که بهترین آجیل بازار است در بازار روزها به قیمت هر کیلو۱۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به قیمت انار و هندوانه گفت: هر کیلو انار به قیمت ۷۳۰۰  و هر کیلو هندوانه دزفولی و میناب هر کدام به قیمت ۱۴۰۰ و ۳۴۰۰ هزار عرضه می شوند که قیمت آنها نیز در مقایسه با میوه فروشی های سطح شهر ۳۰ درصد کمتر است.

وی با اشاره به قیمت آجیل شیرین و شور گفت: آجیل شیرین هر کیلو ۳۸ هزار تومان و آجیل شور نیز هر کیلو ۵۹ هزار تومان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره سابق فرانسه ول‌کن امباپه نیست!

به گزارش "ورزش سه"، کریستوف دوگاری منتقد بزرگ کیلیان امباپه است. او که دیروز گفته بود اگر امباپه نتواند در بازی برگشت تفاوتی ایجاد کند، لقب خائن خواهد گرفت و تاکید داشت کسی غصه جدایی او را نخواهد خورد، دیشب با وجود دو گلی که امباپه به بارسا زد و باعث صعود تیمش شد، بار دیگر به او حمله کرد.

ستاره سابق تیم ملی فرانسه (قهرمان جهان در 1998) و باشگاه های میلان و بارسلونا گفت: «امباپه بازی خودش را انجام داد و او را در زمین درگیرتر از بازی رفت دیدم. در مقاطعی حس کردم ناآرام و نگران است. در نهایت دو گل زد ولی بیاید خودمان را فریب ندهیم. او با بهترین روزهایش فاصله خیلی زیادی دارد.»

دوگاری ادامه داد: «امباپه ای که دیدیم، یک بازیکن متوسط بود و در چنین دیدار بزرگی دیگر بازیکنان به خوبی توانستند ضعف های او را پوشش بدهند. او چندین هفته است که در هیچ دیداری تفاوت ایجاد نمی کند. دیگر از دریبل ها و استارت های انفجاری او خبری نیست. فقط در دو سه دوئل دیدم او چیزی شبیه به روزهای اوجش نشان داد. او را بیشتر نگران و عصبی دیدم. در برخی لحظات شبیه به بچه 5 ساله بود و در نهایت به خودم گفتم امباپه نیز حق دارد شب بد داشته باشد. با این حال او مدت هاست دیگر خود واقعی‌اش نیست.»

دیگر خبرها

  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • فوتبال از دریچه فان؛ لیگ کشاورزان در واقعیت
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • آجیل فروشی های قدیمی و باکیفیت شهر مشهد
  • «پرویزخان» شبیه پدرم نیست
  • آجیل فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر مشهد کدامند؟
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • ستاره سابق فرانسه ول‌کن امباپه نیست!
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار