صد و هفتاد و هفت سال از ورود دوربین عکاسی به ایران گذشت
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۱۰۳۶
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۷۷ سال از روزی که اولین دوربین یا فوتوگراف در دوره ناصرالدین شاه به ایران وارد شد میگذرد و این روزها به همین بهانه و مناسبت نمایشگاهی از نخستین عکسهای سلفی تاریخ ایران که به همین دوره یعنی دوره قاجار برمیگردد در نگارخانه خیال مؤسسه صبا در «فوتوغرافخانه» در حال برگزاری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«فوتوغرافخانه» مجموعهای منحصربهفرد و کمیاب، شامل بیش از ۱۲۰ عکس است که سیری تصویری از آغاز عکاسی در ایران را به روایت ناصرالدین شاه قاجار و «خودتصویر» هایش نشان میدهد و بخش دیگری از این نمایشگاه دربرگیرنده عکسهایی از نخستین روایتگران تصویری زندگی مردم ایران یعنی هولستر، عبدالله قاجار، آنتوان سوریوگین، و... است.
عکسهای فوتوغرافخانه با همکاری میراث جهانی کاخ گلستان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، موزه ملی ملک و مجموعههای شخصی کامران نجفزاده و محسن احتشامی فراهم شده که تا ۱۰ بهمن میزبان علاقهمندان عکاسی است.
زهرا اسدیان مسئول آلبوم خانه کاخ گلستان درباره این نمایشگاه میگوید: «پیش از این نمایشگاه، ۳۱ قطعه عکس از مخزن آلبومخانه کاخ گلستان برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی میراث دیداری در حوض خانه کاخ به نمایش گذاشته شد و عکسهای نمایشگاه فوتوگراف هم حاصل تجمیع عکسهای کاخ گلستان، موزه ملک و سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.
او در توضیح اهمیت این عکسها میگوید: «همانطور که میدانید کمتر از سه سال بعد از اختراع عکاسی در جهان، این پدیده نوظهور وارد ایران شد و اولین عکسها بهشیوه داگرئوتیپ در دوره پادشاهی محمدشاه قاجار، اواسط دسامبر ۱۸۴۲ میلادی توسط نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس از ولیعهد، شاه و دربانیان دربار قاجار ثبت شده است.
ناصرالید میرزا، ولیعهد جوان محمدشاه، از این زمان علاقه خاصی به عکس و عکاسی پیدا کرد و سیر شکوفایی و تحول این پدیده در ایران، با حمایت و علاقه عجیب ناصرالدین شاه همراه بود و سبب رشد و ترقی این هنر در سالهای ابتدایی ورودش به ایران شد و پای عکاسان دیگری را نیز به ایران باز کرد که امروز حاصل آن عکاسیها وجود اسنادی با ارزش از نحوه و زندگی مردم در قرن نوزدهم میلادی در ایران است و تنها منبع تصویری ما از این دوران.»
اسدیان درباره این نمایشگاه میگوید «عکسهای این مجموعه نمونههای بسیاری شاید داشته باشند، اما بهجز دو اثر، بقیه عکسها، عکسهایی کمتر دیده شده هستند که میتوانند چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ هنری برای علاقهمندان جذابیتهای ویژه و خاص خود را داشته باشند.»
محسن احتشامی گرافیست و مجموعهدار که در این نمایشگاه از عکسهای آلبوم او نیز استفاده شده درباره ویژگی فنی و تاریخی هنری این عکسها میگوید: عکاسی برعکس هنرهای دیگر خیلی زود به ایران آمد و ناصرالدین شاه، با دید هنری که داشت سعی کرد عکسهایی را ثبت کند که نگاه به این عکسها و نحوه چاپ آنها در آن دوران، ما را با ویژگیهای تاریخی و هنری دوره بروز و ظهور عکاسی در ایران آشنا میکند.
عکاسهای آن زمان مثل آنتوان سورگین، میرزا رضا خان ریشار، شاهزاده ملکم میرزا قاسم میرزا و ناصرالدین شاه قاجار، ایران اجتماعی و ایران درباری را در آثارشان به ثبت رساندند که عکسهای سلفی که ناصرالدین شاه با همسرانش در آیینه گرفت یا از خودش، نمونهای بارز از رسیدن ایران، به دید و خلاقیت هنری بود که بعدها با سفرهایی که این چهرهها به غرب داشتند با دیدن آلبومهای عکس فرنگیها با تکنیکهای مختلف چاپ هم آشنا شدند و کمکم وجه هنری و گرافیک این عکسها هم ارتقاء پیدا کرد و ایرانیها که شیفته این هنر شده بودند توانستند با تکنیکهای چاپ، از ادغام دو عکس با هم بهره ببرند و کارهایی کنند که برای آن زمان بسیار زود بود و ما همه این کارهای گرافیکی را امروز با فتوشاپ انجام میدهیم.
بههر صورت این دوره، دوره بسیار مهمی در عکاسی ماست و ما هم میتوانیم به شکل بصری و تصویری با وضعیت آن روزگار آشنا بشویم و هم تصویری از چهرههای سرشناس ببینیم و اگر این اتفاق نمیافتاد شاید امروز باید فقط تصور میکردیم که آنزمانیها چه شکلی بودند.
منبع: روزنامه ایران
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دوربین عکاسی کاخ گلستان ناصرالدین شاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخشهای رقابتی و ترویجی و کارگاههای پیشبینی شده برای این رویداد تشریح شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، نشست خبری رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه و رییس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، احمد نوری رییس این جایزه ضمن خیر مقدم به حضار و اصحاب رسانه گفت: داستان، موضوع با اهمیتی است که در قالبهای مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی نیز موثر است، لذا در گفتگوهایی که با دوستان ملی و کشوری نسبت به اهمیت داستان و بازآفرینی داشتیم، رفت و برگشتهایی انجام و نتیجه آن برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی شد.
قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است
در ادامه، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه هنری اصفهان به عنوان یکی از پایگاههای اصلی هنر انقلاب محسوب میشود، گفت: مفتخریم که اصفهان پایگاه جایزه داستان و بازآفرینی است.
وی ادامه داد: قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است، آن هم به تکیف قانونی و هنری حوزه هنری. روایت هویت انقلاب اسلامی که در دوره جدید حوزه هنری شکل گرفته است، روایت ایرانی است که هم در فرم و هم محتوا حرفهایی برای گفتن دارد.
لشکری اظهار داشت: پایگاه گفتمان هنر انقلاب اسلامی و قله این اتفاق حوزه هنری است و ما در روایت آن را ادامه دادیم، البته آن را در داستان محدود نکردیم، به عنوان مثل در کنسرت نمایش کنلل، ایران را از زاویهای هنری و خلاقانه روایت کردیم. حال ما بنا داریم اتفاق جدیدی در حوزه روایت داستان نیز رقم بزنیم.
بازافرینی داستان انقلاب در یک جایزه ملی
در ادامه برنامه، میلاد عرفان پور بیان داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. با حضور استاد دانشگر در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش میبریم و این مساله مهم، در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است.
ما هم در معاونت راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه داستان همین نگاه داریم که بنا نیست همه اتفاقات در تهران بیافتد مثلا هفته گذشته، نشست افتتاحیه مدرسه روایت در استان سمنان انجام شد.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد:جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازافرینی داستان انقلاب است. ما تلاش داریم اتفاق نواورانهای در این رویداد بیافتد.
در ادامه، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، از مشهود بودن موارد نشانه شناسی در پوستر این جایزه حرف زد و افزود گفت: در اهمیت روایت میتوان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنابت حتما باید روایت شودآن هم به شیوهای درست، تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ میشود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.
بحث داغ جریان سازی در جایزه ملی داستان و بازافرینی
در ادامه الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه بیان داشت: جامعه ما مصرف کننده جدی داستان است و در کارزاری هستیم که توسط داستان (استوری) به ما هجمه وارد میشود ما این به این نیاز و هجمه نمیتوانیم پاسخگو باشیم.
زارع زاده در ادامه افزود: همه توجه جایزه ملی داستان و بازافرینی است که هنرمندان به این مهم ورود کنند که چطور میتوان با گنجینههای ملی و تمدنیچون موسیقی، نگارکری، معماری، آیینها و اسطورهها زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد و ما در پی این هستیم که این جشنواره بتواند این جریان سازی را انجام دهد.
وی در توضیح ساختار جشنواره اظهار داشت: ما دو دسته فعالیت عمده را طراحی کردیم، شامل فعالیتهای رقابتی و ترویجی.
در قسمت رقابیتی تولید و بررسی داستان پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستار نویسی و طرح داستان را لحاظ کردهایم.
تشریح بخشهای رقابتی- ترویجی جایزه
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه بخش حمایت از طرحهای داستانی بخشی ویژهای در راستای حمایت و تولید اثر است، گفت: بخش رقابتی از امروز شروع میشود، تا تیر ماه ادامه دارد و بنا به استقبال مخاطبان این زمان میتوانند تمدید شود. اختتامیه آن احتمالا در پاییز ۱۴۰۳ خواهد بود و ما میزبان اصحاب رس
امین سلیمانی: انه در اصفهان خواهیم بود.
وی ادامه داد: بخش ترویجی شامل دو قسمت کارگاهی است؛ کارگاههای داستانی و علمی. کارگاههای داستانی در استانها برگزار شده به توسط یکی از نویسندگان مهم رهبری میشود. در آن مخاطبان و هنرمندان با روشهای بازآفرینی آشنا میشوند. کارگاههای علمی نیز در اصفهان با نظر علی عباسی برگزار میشود و زمینه مطالعه و پژوهش پژوهشگران را ایجاد میکند. درضمن هیات داوران متعاقبا اعلام میشود و مخاطبان میتوانند از طریق سایت جشنواره با ما در ارتباط باشند.
بر اساس این گزارش، در پایان این برنامه، رونمایی پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی انجام شد.