Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از انجام 7 میلیون و 350 نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری‌های مختلف طی سال‌جاری خبر داد.

امید حاج‌محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص اهمیت سلامت دام و طیور، اظهار داشت: دو رسالت مهم در حوزه سلامت دام در دستور کار داریم، یکی حفظ سرمایه‌های دامی و در کنار آن حفظ بهداشت عمومی دامداران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، سرمایه دامی استان را حدود 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رصد و پایش، بیماری‌یابی و در کنار آن آموزش به صورت ویژه و مایه‌کوبی را همواره برای حفظ سرمایه‌های دامی استان در برنامه داریم.

وی در خصوص بیماری تب‌برفکی، گفت: تب برفکی یکی از بیماری‌های واگیردار است که می‌تواند ضایعات و تلفات سنگینی را به بار بیاورد و سلامت صنعت دام و طیور را به مخاطره بیاندازد که امسال خوشبختانه به جز سه مورد در اردیبهشت‌ماه، گزارشی از آن نداشتیم.

حاج‌محمدی اضافه کرد: بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) اوایل امسال در تمام کشور رخ داد در کشور عراق نیز شاهد شیوع آن بودیم که در راستای آن بیماری را با مایه‌کوبی مجدد و سم‌پاشی لازم برای از بین بردن ریشه اصلی و عوامل انتقال دهنده بیماری، توانستیم در استان کنترل کنیم.

*آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی و لمپی‌اسکین از دی‌ماه در کرمانشاه

وی از واکسیناسیون همگانی تب برفکی در دی‌ماه جاری خبر داد و افزود: این واکسیناسیون به‌صورت رایگان برای تمامی دام‌های سبک استان(3 میلیون و 500 راس) به مدت 2 ماه انجام می‌شود که در کنار آن واکسیناسیون لمپی اسکین نیز برای دام سنگین(گاو و گوساله) انجام می‌دهیم و در اسفندماه  واکسیناسیون تب برفکی را نیز در دستور کار داریم.

به گفته حاج‌محمدی، واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله طی تابستان و اوایل مهرماه برای 687 هزار و 321 راس انجام شده است.

این مسؤول به انجام 7 میلیون و 350 نوبت سر واکسیناسیون دام طی سال‌جاری در استان اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون آبله در بهار، تب مالت و بروسلوز در تابستان، واکسیناسیون تب برفکی در پاییز و فاز دیگر آن در زمستان همواره در دستور کار داریم در ضمن در طول سال واکسیناسیون هاری برای سگ‌های صاحب‌دار نیز انجام می‌شود.

حاج‌محمدی در خصوص آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان نیز، گفت: سال 95 واحدهای روستایی آلوده 19 مورد گزارش شد که در سال 96 به هفت مورد کاهش یافت و امسال تا به امروز گزارشی در این خصوص در استان نداشته‌ایم.

وی، خدمات بهداشتی رایگان جمهوری اسلامی ایران طی 41 سال گذشته برای دامداران را در کل خاورمیانه بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در بهترین شرایط می‌توان 85 درصد دام‌ها را واکسینه کرد که ما تلاش خود را برای واکسیناسیون بالای 95 درصد معطوف کرده‌ایم.

حاج‌محمدی با اشاره به فعالیت یک بیمارستان دامپزشکی در استان، ادامه داد: 54 درمانگاه دامپزشکی، 66 داروخانه دامپزشکی، 4 آزمایشگاه دامپزشکی و 6 درمانگاه دام و کوچک در سطح استان در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه در خصوص کیفیت گوشت گرم توزیع شده در سطح فروشگاه‌های استان، گفت: گوشت گرم از کشورهای ارمنستان و گرجستان وارد کشور می‌شود که این دام‌ها در یک فضایی کاملا اروپایی با بهترین علوفه تغذیه می‌کنند، از این‌رو کیفیت بالایی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص گوشت مورد استفاده برای سوسیس، کالباس و همبرگر، یادآور شد: دام‌های مولد که باید حذف شوند اجازه نمی‌دهیم وارد بازار شوند و برای این موارد استفاده می‌شود.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه سلامت واکسیناسیون پرندگان حاج محمدی مدیرکل فارس رایگان گوشت گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۱۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسینه شدن ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، عباس آغاز افزود: در ششمین مرحله مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل که به صورت رایگان توسط سه تیم عملیاتی و نظارتی از اول اسفند سال ۱۴۰۲ تا ششم فروردین امسال انجام شد، طیور بومی روستا‌های این شهرستان علیه این بیماری واکسینه شدند.
او اضافه کرد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.
رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به اینکه ورود تیم‌های دامپزشکی یک روز قبل از ورود به روستا از طریق شورای اسلامی اطلاع‌رسانی می‌شد، گفت: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی است و دارو اول صبح به آنها داده می‌شد.
او از همکاری اهالی روستا‌های این شهرستان با تیم‌های مایه‌کوبی قدردانی کرد و افزود: انجام طرح‌های مایه کوبی بدون همکاری و همراهی اهالی روستا‌ها انجام نمی‌شود.
عامل بیماری نیوکاسل ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.
سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پا‌های کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • واکسینه شدن ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل
  • ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل واکسینه شدند
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مه ولات
  • آغاز واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان