Web Analytics Made Easy - Statcounter

خانواده‌های استان کردستان در شب یلدا یا «شه‌و چله» رسم و رسومات خاص خود را دارند. ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، شب یلدا یکی از آئین‌های سنتی ایرانیان و کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که دوستان و آشنایان در نخستین شب زمستان، دور هم جمع شده و طولانی‌ترین شب سال را در کنار هم و با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کدام از اقوام ایران‌زمین در شب یلدا آئین رسوم خاص خود را دارند، شب یلدا را در کردستان «شه‌و چله» (شب چله) یا «شه‌و زمسان» (شب زمستان) می‌نامند. شبی که پیش از فرا رسیدنش، هیجان و شور خاصی را در میان مردم برمی‌انگیزد؛ از قدیم تاکنون در این شب غذای «دلمه»، نان سنگک و دوغ محلی برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده و این رسم و رسومات به سنتی دیرینه تبدیل شده است.

مردم کردستان که به خونگرمی و مهمان‌نوازی معروفند یکی از آئین‌های سنتی آنان در شب چله یا همان «شُو چله»، این است که همه اقوام و فامیل، تمام عروس‌ و دامادها، دختر و پسر در کنار یکدیگر در خانه بزرگترها دور هم جمع شده و بعد از صرف شام برنامه‌ها و بازهای قدیمی همچون «گوروا بازی» را اجرا کرده و با شادی و خوشحالی به سپری کردن یک شب برفی طولانی، به شنیدن قصه‌ها و حرف‌های شنیدنی و سرگذشت بزرگترها می‌پردازند.

آئین‌های شب یلدا در استان کردستان هم شباهت‌های زیادی با سایر نقاط ایران دارد و برخی از این آئین‌ها و رسم‌ها به هزاره سوم و چهارم پیش ‌از میلاد برمی‌گردد و ریشه در باورهای قومی و منطقه‌ای مردم این استان دارد؛ کُردها در این شب همانند شب نوروز لباس‌های نو کُردی پوشیده و سفره‌ها را چیده و عود می‌سوزانند.

خانواده‌های کردستانی در شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، هدایا، «خنچه» یا همان شب چله‌ای به خانه عروس می‌برند؛ این خنچه شامل پالتو، کفش زمستانی، دسته گل، شیرینی، آجیل، شکلات، دلمه، حلوا، قواره پارچه، طلا، سبدی از میوه‌های رنگارنگ و تزئین شده بوده و روی وسیله‌ها را با پارچه قرمز و کوزه سفالی تزئین می‌کنند.

جشن استقبال از شب یلدا در مدارس گیلان به روایت تصویردر شب یلدا یک ساعت مکالمه مهمان همراه اولتهران| روایت تسنیم از گرانی بازار تا آتش‌به‌اختیار مهربانی خیرین دماوندی در شب یلدا + فیلم

امروزه در کنار دلمه‌ برگ مو و کلم، دلمه فلفل سبز و بادمجان نیز تهیه می‌شود. بعد از صرف شام، کالَک ترش را قاچ کرده و میل می‌کنند. بعد از خوردن غذای چرب و سنگین شب چله، میل کردن این خربزه‌ ترش، هضم غذا را آسان کرده و باعث شده که بقیه‌ شب نیز، بتوان از تنقلات متنوع و میوه‌های رنگارنگ شب چله استفاده کرد؛ اگر زن منزل، در همسایگی یا در فامیل بداند زن حامله‌ای وجود دارد، حتماً از آن خربزه ترش برایش می‌برد.

در کردستان در هر محله‌ای اگر خانواده‌هایی وجود داشته باشند که استطاعت مالی مناسبی برای برگزاری این مراسم نداشته باشند، از طرف دیگران برایش شام برده می‌شود که به آن «کاسه هاوسا» می‌گویند.

سپس نوبت به خوردن تنقلات و خشکبار می‌رسد. انجیر خشک، برگ گلابی، برگ زردآلو، هسته‌ زردآلو که همراه با سماق حرارت دیده، توت خشک، تخمه بو داده کدو، و گندم برشته که با شیره گز مخلوط شده و به صورت گلوله‌های کوچکی درآمده از جمله خشکبارهای شب چله است.

اما میوه‌های شب چله که شامل هندوانه، سیب، گلابی، پرتقال، به، انار و کیوی که نشانه تندرستی، فراوانی، برکت و شادی بوده از ضروریات شب چله است. در برخی از خانواده‌ها برای خوردن میوه‌های شب چله سفره می‌اندازند و در برخی دیگر به روال امروزی است. هندوانه از جمله میوه‌هایی است که حتماً باید سر سفره باشد و چون فصل آن سر رسیده معمولاً هندوانه‌های خوبی از آب درنمی‌آیند.

خوردن هندوانه به نوعی وداع و خداحافظی با فصل گرماست و پیشوازی از زمستان محسوب می‌شود. در اعتقادات محلی خوردن آن در این شب باعث قوی شدن بدن در مقابل بیماری‌های زمستان می‌دانند.

حال چه خوب است که امشب همه با هم دور هم جمع شده و به دور از فضای مجازی، تجملات و چشم و هم‌چشمی، بزرگ‌ترین شب‌سال را جشن گرفته و سنت‌های قدیم را فراموش نکنیم.

انتهای پیام/481/ح

R7848/P/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا نماد عزت و اقتدار نظام اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرانی شنبه شب در دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر گفت: شهدا نماد عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

فرماندار شهرستان دشتی افزود: هر چه داریم به برکت خون مطهر شهدا حاصل شده است.

وی گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری آئین تجلیل از همسران شهدای والامقام مهیا است و تلاش می‌کنیم میزبان شایسته‌ای برای برگزاری این آئین باشیم.

کد خبر 6078372

دیگر خبرها

  • محمدعلی سبحانی: ایران نمی‌توانست حمله اسرائیل را بی پاسخ بگذارد/ حمله اسرائیل کاسه صبر استراتژیک ایران را لبریز کرد/ پاسخ ایران با هدف احیای بازدارندگی و هشدار به اسرائیل طراحی شد/ تهران عمدا از اصل غافلگیری استفاده نکرد
  • کشتارگاه دام ایلام حداکثر ظرف یک‌ ماه فعال شود
  • شهدا نماد عزت و اقتدار نظام اسلامی هستند
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی باعث «اُوِردوز» می‌شود؟
  • آداب و رسوم ماندگار اهالی کن | از سنگ‌زنی تا خرمن پلو و وحر
  • آشنایی با آداب و رسوم عروسی کردها
  • تلاوت آداب دارد
  • جذاب ترین و بهترین هدیه شب یلدا 1403
  • میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟
  • اُجاق قشقایی نماینده فارس در جشنواره فیلم اقوام ایرانی