Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@15:30:15 GMT

منابع ارزی که صرف حمایت از کشاورز خارجی می‌شود +سند

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۵۵۹۴

منابع ارزی که صرف حمایت از کشاورز خارجی می‌شود +سند

دولت در حالی واردات گندم را کلید زده که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید اعلام کرده بود نیازی به واردات نیست و تولیدکنندگان نیز برای تامین کسری موجود اعلام آمادگی کرده بودند.

به گزارش مشرق، واردات گندم به کشور در حالی کلید خورده که به گفته متولیان تولید کسری مورد نیاز کشور از منابع داخلی قابل تأمین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس امسال کشاورزان به دلیل نارضایتی از نرخ خرید تضمینی، بخشی از گندم تولیدی را تحویل دولت ندادند و دولت که سال گذشته قیمت ١٧٠٠ تومان را برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده بود حاضر نشد با نرخی بالاتر از این میزان گندم را از کشاورزان خریداری کند.

این در حالی است که کشاورزان اعلام آمادگی کرده بودند در صورتی که دولت حاضر به خرید محصول آنها با یک نرخ توافقی شود تمام کسری موجود را تأمین خواهند کرد.

در همین زمینه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفته بود: نیازی به واردات گندم نیست و گندم به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: گندم از کشاورزان خریداری نشد/ واردات گندم کلید خورد +سند

هاشمی اضافه کرده بود: دولت اگر بخواهد در شرایط فعلی گندم وارد کند قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی برای آنها حدود ۲,۹۰۰ تومان تمام می‌شود بنابراین ما به آنها پیشنهاد کردیم که با قیمت توافقی ۲,۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم، کسری موجود را از منابع داخلی تأمین کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند برای تأمین ذخایر استراتژیک به ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم نیاز دارند، افزوده بود که تمایل مسئولان بیشتر به واردات است اما اگر دولت قیمت پیشنهادی ما را قبول کند کسری موجود ظرف حدود ۲ هفته از منابع داخلی تأمین می‌شود چون گندم در انبارهای کشاورزان موجود است.

مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با واردات گندم

همچنین عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آمار متفاوتی در حوزه تولید گندم ارائه می‌شود، برخی از کاهش تولید این محصول خبر می‌دهند اما وزارت جهاد میزان تولید را کافی می‌داند با این وجود چرا بحث واردات مطرح می‌شود و اگر تولید کاهش نیافته گندم‌هایی که به دولت فروخته نشده کجا هستند؟، گفت: تولید در سال زراعی گذشته به اندازه کافی بوده است.

وی توضیح داد: برای کالاهای اساسی یک ذخیره استراتژیک تعریف شده که این ذخایر را در هر شرایطی کشور باید داشته باشد و همه کشورها نیز دارند. رویکرد واردات نیز بخاطر این ذخایر است اگر چه از نظر ما در سال زراعی گذشته میزان تولید برای این منظور کفایت می کرده است.

کشاورز با اشاره به اینکه قیمت خرید گندم در سال گذشته مورد پذیرش کشاورزان نبود، افزود: قیمت جو هیچگاه بالاتر از نرخ گندم نبوده است و همیشه قیمت جو ٢۵ درصد کمتر از گندم بوده است اما در سال گذشته در مناطقی از کشور قیمت جو به بالای ١٨٠٠ تا ١٩٠٠ تومان رسید که این روی محصول سایه می‌اندازد و باعث می‌شود که گندم با بخشی از جو و یا حتی ذرت جایگزین شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ٩٧ قیمت گندم ١٣٠٠ تومان و نرخ بذر کیلویی ١٩٠٠ تومان بود یعنی بذر ٥٠ درصد گران‌تر از گندم خوراکی بود در سال جاری این تفاوت ١۵ درصد است اما بذر خیلی جذب نشده و این نشان دهنده فراوانی گندم در دست مردم است.

کشاورز گفت: فکر می‌کنم به محض اینکه خرید با قیمت جدید شروع شود گندم بیشتری که از گذشته مانده است، عرضه خواهد شد.

در همین زمینه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیمت جهانی گندم بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت و هرتن از حدود ۱۹۰ دلار تا ۲۷۰ دلار در مبادی متغیر است. وقتی گندم به بنادر ایران می‌رسد هزینه‌های دیگری از جمله هزینه کشتی، حمل، بیمه، دموراژ و … نیز به آن افزوده می‌شود ضمن اینکه برای حمل آن از بنادر به دیگر نقاط کشور نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان کرایه بابت هر کیلوگرم حمل به آن اضافه می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کشوری که خودش می‌تواند گندم تولید کند نباید وابسته به واردات باشد و باید از تولیدکنندگان خودش حمایت و پشتیبانی کند. نه اینکه منابع ارزی کشور را به حمایت از کشاورزان خارجی اختصاص دهد.

با این وجود، مشخص نیست دولت با چه سیاستی تصمیم گرفته که منابع ارزی را صرف واردات گندم کند آن هم در شرایط حساسی که کشور ما در آن قرار دارد و صرفه جویی ارزی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. ضمن اینکه واردات کالاهای اساسی در سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی نتایج خوبی را به دنبال نداشت و بسیاری از کارشناسان درباره ایجاد رانت گسترده در این حوزه خبر دادند و دولت ناچار شد در برخی کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق استراماچونی سهمیه بندی بنزین وزارت جهاد کشاورزی دولت گندم کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم

طی ماه های اخیر دولت در راستای سیاست تنظیم بازار گوشت قرمز اقدام به واردات گوشت گرم، دام زنده و گوشت منجمد کرد تا با توزیع در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه تره بار، التهابات بازار گوشت را کاهش دهد.

آمارها حاکی از آن است که کشور ما در سال های نه چندان دور، ششمین صادرکننده دام زنده سبک و سنگین به بازارهای هدف بوده است که متاسفانه در سال های اخیر شرایط جوی و بازار منجر به کشتار بی رویه دام های مولد شد که در نهایت این موضوع جمعیت دام کشور را بشدت کاهش داد و کار را به جایی رساند که مسئولان برای تنظیم بازار ناگریز به واردات گوشت گرم و منجمد و دام زنده شدند و حتی برای افزایش جمعیت دام کشور، دام پایه پروار واردکردند که این امر منجر به خروج قابل توجهی ارز از کشور شد.

ناگفته نماند از ماه ها قبل علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که با افزایش تولید در داخل از ابتدای بهار ۱۴۰۳ نیازی به واردات گوشت نداریم‌.

با توجه به پتانسیل تولید سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور  انتظار می رود طبق وعده قائم مقام وزیر جهاد واردات متوقف شود و تنها سیستم توزیع اصلاح شود تا آسیبی از محل واردات گوشت به تولید داخل نرسد.

طبق آمارهای اعلامی مسئولان وزارت جهاد، ده ها سال است که سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز از طریق واردات تامین می شود، اما اعتقاد ما برآن است که در داخل کشور ژن هایی وجود دارد که اگر کارهای پرورشی انجام دهیم، امکان خودکفایی در دام سبک و سنگین وجود دارد.

 براساس این گزارش طبق برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر لقاح نژاد دام های کشور با نژادهای پرتولید و افزایش واردات دام‌پایه پروار انتظار می رود که امسال در حوزه تولید گوشت قرمز نیازی به واردات نداشته باشیم.

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر گفت: با تولید قراردادی دام دیگر نیازی به واردات گوشت قرمز برای تامین نیاز کشور نداریم، از این رو دولت به جای بحث واردات برای تنظیم بازار باید این موضوع را دنبال کند که بحث افزایش اشتغال را در بر دارد.

خرم افزود: برآوردها حاکی از آن است که با اجرای طرح قراردادی دام، ۲۰ هزار تن به میزان تولید گوشت اضافه شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک عشایر تولید کنونی گوشت عشایر را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: طی یک برنامه ۵ ساله با اجرای تولید قراردادی دام، تولید گوشت عشایر به ۲۵۰ هزار تن می رسد که براین اساس ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین می شود.

خروج حداقل ۳۸۰ میلیون دلار ارز از محل واردات گوشت قرمز

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر ۴۸۰ میلیون دلار صرف واردات گوشت قرمز شد، درحالی که کماکان شاهد نوسانات و التهابات قیمت در بازار هستیم.

به گفته او، واردات گوشت قرمز ناشی از استمرار سیاست قیمت دستوری است، لذا در بحث گوشت قرمز همانند دیگر کالاها قیمت دستوری جوابگو نیست و برای تنظیم بازار راهی جزء حمایت از تولید وجود ندارد.

صدردادرس ادامه داد: آمار ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نشان می دهد که به رغم افزایش بیش از ۲.۵ برابری واردات، توقف صادرات و کاهش سرانه مصرف گوشت نسبت به سال ۱۴۰۱، اما تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کماکان از شرایط بازار گلایه مند هستند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز تابع یک سری شرایط همچون بحث مرتع  در حوزه دام سبک است، اما به طور کلی در ۷ تا ۸ سال پیش تنها ۱۰۰ هزار تن نیاز صنعتی با سرانه مصرف ۱۲ کیلو از خارج تامین می شد و به مرز خودکفایی رسیده بودیم، درحالی که اکنون سرانه مصرف ۶ تا ۷ کیلوست که اگر به ۱۲ کیلو برسیم، اقدام بزرگی انجام داده ایم.

او افزود: دولت با پرداخت گوشت داخل از طریق کالابرگ، توان خرید افراد یارانه بگیر را افزایش می دهد که در صورت تحقق این امر مجدد سرانه مصرف افزایش می یابد.

توسعه صنعت گاومیش راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز

 منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر گزارش مرکز آمار در بحث تولید دام سنگین رشد ۲۳ درصدی داشتیم که براین اساس شاهد افزایش جمعیت دامی آماده کشتار در بخش گوساله هستیم.

او با اشاره به علل نوسان قیمت گوشت به رغم گسترده حجم واردات افزود: ناهماهنگی در سیستم توزیع سبب التهابات بازار گوشت است، لذا در ایام و مناسبت های مختلف توزیع گسترده گوشت منجر به تعدیل قیمت می شود‌.

پوریان ادامه داد: با توجه به آنکه مصرف گوساله نسبت به گوسفند بالاست، از این رو برآورد می شود که اگر جمعیت دام پایه پروار به یک میلیون راس برسد، خودکفایی گوشت قرمز مازاد بر نیاز کشور محقق می شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام مصرف گوشت کشور را ۹۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن اعلام کرد و افزود: سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتن از این میزان گوشت مورد نیاز صنف و صنعت و رستوران و مابقی خانوارهاست.

او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور با حمایت از بخش تولید و توسعه صنعت گاومیش و ایجاد مراتع برای دام سبک می توان به این امر دست یافت. همچنین واردات گوساله پایه پروار می تواند به افزایش جمعیت دام و تولید کمک کند.

پوریان در ادامه افزود: تا قبل از سال ۹۵، ششمین و هشتمین صادرکننده دام زنده اعم از سبک و سنگین به بازارهای هدف بودیم و هم اکنون سیاست وزارتخانه برآن است که با جلوگیری از پذیرش دام ماده یا میش مولد  به افزایش جمعیت دام سبک کمک کند که در این صورت به خودکفایی می رسیم‌.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: گرچه تا زمانیکه آمار زایش زمستان مشخص نشود، نمی توان اظهار نظری راجع به خودکفایی دام داشت، اما برآوردها حاکی از آن است که با افزایش جمعیت دام سبک و سنگین، نیازی به واردات نخواهیم داشت.

با توجه به پتانسیل صنعت دامپروری، امکان رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز و حتی صادرات به آن سوی مرزها وجود دارد، اما به سبب کاهش جمعیت دام مولد، مسئولان ناگریز به افزایش حجم ۳ برابری واردات گوشت در ماه های اخیر شدند که با افزایش واردات دام پایه پروار و حجم زایش های زمستان و گسترش صنعت گاومیش انتظار می رود که امسال دیگر نیازی به واردات برای تنظیم بازار داخل نداشته باشیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • لزوم اعلام برنامه‌ واردات خودرو در سال ١۴٠٣ تا ۹ فروردین ماه
  • واردکنندگان خودرو تا ۹ فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود