Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف ــ مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور همچنان بیمار و سکولار است، گفت: حوزویان و دانشگاهیان بر اسلامی کردن علوم انسانی در مراکز علمی اهتمام ورزند.

به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، ححت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان، روز شنبه، 30 آذرماه در نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، با انتقاد از تداوم تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: علوم انسانی هنوز در دانشگاه‌های ما اسلامی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه باید علوم انسانی با علوم اسلامی منطبق شده و از آن‌ها رگه‌هایی برداشته شود، افزود: اشکال ندارد در متدولوژی از غرب کمک بگیریم اما در محتوا نباید از غرب چیزی بگیریم.

حجت‌الاسلام نوایی گفت: در این راستا رهبری ما دلی پردرد دارند؛ اما پرانگیزه و پرنشاط و پرامید کار می‌کنند و انتظار می‌رود حوزویان و دانشگاهیان هم اهتمام ویژه‌ای به این مهم داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور رشد کند، باید حوزه و دانشگاه به‌صورت عملیاتی با یکدیگر اتحاد داشته باشند تا بتوانند در حوزه و دانشگاه برای بنیاد سازی معنویت فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام نوایی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در برابر وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: ما در این زمینه فاقد راهبرد و استراتژی هستیم؛ زیرا در وهله نخست ما در مقوله هویت معنوی و هویت خودیت یا خودشناسی بحران داشته و دچار آنمی هویتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر سران نهضت علمی حوزه و دانشگاه برای درمان این درد به فکر نیفتند بدترین عذاب و عقوبت را در آخرت خواهند داشت؛ زیرا هنوز ما به‌عنوان ما استاد، مدیر، رییس دانشگاه و وزارت علوم نتوانسته‌ایم در این زمینه کاری انجام داده و معنویت را به‌درستی نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام نوایی افزود: ما انقطاع نسل و گسست نسلی داریم و چاره کار این خلأها و کاستی‌ها و نابسامانی‌ها فعالیت مدیران حوزه علمیه و رؤسای دانشگاه‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه گسست نسلی باید از سوی حوزویان و دانشگاهیان درمان شود، تصریح کرد: علم و دین با هم تعارض ندارند، اسلام به دنبال علوم تجربی بوده، هست و باید باشد و درنتیجه دانشجویی که علوم تجربی را می‌خواند باید به دنبال فقه و تکلیف خود هم باشد زیرا معنویت جامعه را بیمه کرده و مولد قدرت است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری این نشست‌ها و شروع فعالیت‌های سازنده در این زمینه، افزود: خوشبختانه دوره بحث‌های تکراری و شعاری و تنها یاد بی‌عمل در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و در چهار پنج سال اخیر حرکت‌های معنی‌دار و هدفمندی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در مورد عنصر وحدت راهبردی و مضمونی و علمی و عملی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام نوایی اضافه کرد: در چند سال اخیر در قالب جلسات وحدت حوزه و دانشگاه اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته و در این نشست‌ها بحث‌های استراتژیک و بنیادی و مبنایی در دانشگاه‌ها مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دیگر باید از بحث‌هایی مانند ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عبور کرده و عملیاتی راجع به نهادینه کردن وحدت و معنویت داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خراسان شمالی علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور ۳۱ فروردین ماه برگزار می‌شود

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در روز جمعه ۳۱ فروردین ماه سال جاری در مراکز مناطق ۱۰ گانه کشور خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی صدر با اعلام این خبر، افزود: مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، علوم جغرافیا، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، حقوق، روانشناسی، علوم زمین، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، آمار، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به مراکز برگزارکننده المپیاد دانشجویی کشور گفت: دانشگاه‌های تربیت مدرس، مازندران، تبریز، بوعلی سینا همدان، رازی کرمانشاه، اصفهان، شیراز، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز و فردوسی مشهد مراکز برگزارکننده این آزمون هستند.

صدر در پایان خاطر نشان کرد: منتخبین المپیاد غیرمتمرکز به همراه منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز (آزمون کارشناسی ارشد) که اسامی آن‌ها از طریق درگاه مرکز المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام خواهد شد، می‌توانند در آزمون تشریحی مرحله دوم (نهایی) المپیاد علمی دانشجویی کشور در اوایل مرداد ماه سال ۱۴۰۳ شرکت کنند.

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور ۳۱ فروردین ماه برگزار می‌شود
  • مسؤولان قضائی شهرستان کنگان در حل مشکلات اهتمام ورزند
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • اجتماع دانشگاهیان علوم پزشکی شهرکرد در حمایت از پاسخ کوبنده سپاه علیه اسرائبل
  • دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد