Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۵ ماه پیش بود که دولت نیجریه تحت فشار افکار عمومی و سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری مجوز آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی نیجریه و همسر وی را صادر کرد. بدین‌ترتیب، «شیخ زکزاکی» و همسرش که به شدت بیمار بودند، جهت انجام معالجه تحت تدابیر شدید امنیتی به هندوستان منتقل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق درحالی رخ داد که دولت نیجریه پیشتر مخالفت خود با رسیدگی به اوضاع جسمانی وخیم «شیخ زکزاکی» را اعلام کرده بود. اما با این حال، پس از افزایش نگرانی‌های افکار عمومی و ملت‌های مسلمان و آزاده در سراسر جهان از وضعیت جسمانی رهبر نهضت اسلامی نیجریه، دادگاه عالی این کشور سرانجام مجوز درمان وی در هندوستان را صادر کرد.

ازهمین‌روی، «شیخ ابراهیم زکزاکی» پس از تحمل ۴ سال بازداشت، رنج و بیماری، آزاد و جهت درمان به بیمارستانی در هند منتقل شد. علیرغم این مسأله، دیری نپایید که افکار عمومی متوجه شدند که صدور حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و انتقال وی به بیمارستان چیزی بیش از یک ظاهرسازی توسط دولت نیجریه نبوده است؛ به ویژه اینکه اکنون شیخ زکزاکی و همسرش توسط دولت نیجریه به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شده‌اند.

درهمین ارتباط، خبرنگار ما گفتگویی را با دکتر «مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

*همانطور که می‌دانید اخیراً «شیخ زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی نیجریه به همراه همسرش به بیمارستان مرکزی ایالت «کادونا» منتقل شده است. این درحالی است که رهبر نهضت اسلامی نیجریه از بیماری‌های فراوانی رنج می‌برد که پزشک معالج وی نیز بدان اشاره کرده است. لطفاً توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت «شیخ زکزاکی» ارائه بفرمایید؟

بله … شیخ زکزاکی به تازگی به زندان مرکزی ایالت «کادونا» منتقل شده است. در این خصوص باید گفت که زندان مذکور فاقد استاندارد‌های مورد نیاز برای حفظ سلامت زندانیان است. جای هیچ شکی در این مسأله نیست. زندان «کادونا» در واقع، یکی از خطرناک‌ترین زندان‌ها نه تنها در نیجریه که در سطح آفریقا، محسوب می‌شود.

افرادی که به زندان «کادونا» منتقل می‌شوند، جملگی با شرایط بدی مواجه هستند. در خصوص شیخ زکزاکی نیز همین مسأله صادق است. شیخ زکزاکی درحالی به زندان «کادونا» منتقل شد که دادگاه نیجریه تحت هیچ شرایطی مجوز اعزام وی به بیمارستان برای درمان و مداوا را صادر نکرد. از دیدگاه ما شیخ زکزاکی با شرایط کاملاً اضطراری مواجه بوده و هست و می‌بایست به بیمارستان منتقل می‌شد، اما با تصمیم دولت نیجریه وی به زندان «کادونا» انتقال یافت.

آیا پیگیری‌های کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن که حضرتعالی مسئولیت اداره آن را برعهده دارید، تاکنون پیشرفتی در پرونده «شیخ زکزاکی و همسرش و همچنین شیعیان نیجریه حاصل کرده است؟ این کمیسیون در مسیر پیگیری‌های خود در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی با چه موانعی تاکنون مواجه شده است؟

علیرغم اینکه کمیسیون اسلامی حقوق بشر لندن پیگیری‌های زیادی را در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی انجام داد، اما متأسفانه این پیگیری‌ها با وجود گذشت زمانی بسیار، به نتیجه مثمرثمری منجر نشد. ما تلاش زیادی کردیم تا شیخ زکزاکی به دلیل شرایط وخیم جسمانی به بیمارستانی در خارج از نیجریه منتقل شود، اما این اتفاق نیفتاد.

ما تلاش بسیاری کردیم تا اسناد و مدارک مورد نیاز برای بیرون آوردن شیخ زکزاکی از زندان را تهیه کنیم تا بتوانیم وی را از زندان خارج کنیم. متاسفانه زمان بسیاری صرف شد؛ ما امیدوار بودیم که نتایج درمان ایشان مطلوب باشد و شرایط درمانی و جسمی وی بهبود پیدا کند.

با تمامی اینها، هر تلاشی که ما کردیم با کارشکنی دولت نیجریه روبرو شد. ما نه تنها مجبور بودیم با نهاد‌های مختلف در این زمینه رایزنی کنیم؛ بلکه حتی مجبور شدیم با دادگاه عالی و مرکز رسیدگی به امور زندان‌ها مذاکره کنیم، با این حال این مذاکرات و رایزنی‌ها به نتیجه مطلوب نرسید. دولت نیجریه با استفاده از زور و فشار، در مسیر این رایزنی‌ها سنگ اندازی کرد.

درحال حاضر گمانه زنی‌هایی مبنی بر احتمال صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی تا پیش از ماه فوریه توسط دادگاه عالی نیجریه، در رسانه‌ها مطرح می‌شود. حتی پزشک معالج شیخ زکزاکی نیز اخیراً به این مسأله اشاره داشته است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ آیا می‌توان انتظار صدور حکم آزادی رهبر نهضت اسلامی نیجریه پیش از ماه فوریه را داشت؟

در این خصوص باید گفت که احتمال آزادی «شیخ زکزاکی» کم است. پیگیری‌های ما و نتایج اوضاع میدانی حاکی از آن است که طی ۲ سال گذشته روند رفتار‌های دولت نیجریه درقبال پرونده شیخ زکزاکی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر و سخت‌تر نیز شده است. در واقع، برخلاف اینکه ما انتظار داشتیم فشار‌ها علیه شیخ زکزاکی از سوی دولت نیجریه کاهش یابد، این روند طی ۲ سال گذشته تشدید شده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر نیز در هیچیک از رفتار‌های دولت نیجریه با شیخ زکزاکی نشانه‌ای از کاهش فشار‌ها علیه وی وجود ندارد؛ فشار‌هایی که سلامتی شیخ را با خطر جدی مواجه ساخته است. به طور کلی باید بگوییم که در طول مدت زمان گذشته فرایندی طی شده است که حاصل آن افزایش فشارها، بی عدالتی‌ها و رفتار‌های نامناسب علیه شیخ زکزاکی بوده است.

سؤال آخر در خصوص «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی است. در شرایط کنونی با توجه به وخامت اوضاع جسمانی همسر شیخ زکزاکی، آیا می‌توان انتظار داشت که دولت نیجریه حداقلی‌ترین کار را صورت داده و همسر شیخ را آزاد کند؟ آیا داده‌های کنونی می‌توانند دالّ بر احتمال آزادی همسر شیخ باشند؟

احتمال آزادی همسر شیخ زکزاکی نیز کم است. همسر شیخ زکزاکی نیز مانند وی از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیست. اعمال محدودیت‌های فراوان علیه شیخ زکزاکی و همسرش نیز وضعیت جسمانی آن‌ها را تشدید کرده است.

در حال حاضر با توجه به اقدامات دولت نیجریه و دادگاه این کشور، شرایط برای آزادی شیخ زکزاکی و همسرش فراهم نیست. آن‌ها هم اکنون در وضعیت ناعادلانه‌ای در زندان نگهداری می‌شوند؛ کما اینکه در طول ۴ سال گذشته وضعیتشان به همین صورت بوده است. برآورد‌های ما نشان از آن دارد که وضعیت جسمانی هر دو رو به وخامت است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار بین الملل شیخ زکزاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲۳۶ زندانی در قالب پویش به حرمت علی (ع ) می بخشم

محمد امیر ابراهیمی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ودرک فیوضات لیالی قدر برای همه گفت: پویش مردمی به حرمت امام علی (ع) می بخشم با هدف آزاد سازی زندانیان و محکومین به قصاص از ولادت امام علی (ع) شروع شده است و تا شهادت آن حضرت ادامه داد.

وی افزود: در این پویش با تاسی از آموزه های دینی و اعتقادی و توسل به سیره اهل بیت (ع) تعداد زیادی از زندانیان و محکومین به قصاص از زندان رهایی یافته اند.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان بیان داشت: خوشبختانه از ابتدای این پویش، تعداد۲۳۶ زندانی از زندان‌های استان آزاد و ۱۱ محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند.

وی ادامه داد: امیدواریم در ادامه پویش به حرمت امام علی (ع) و با تاسی از رفتار و منش آن امام بزرگوار با حمایت معنوی افراد تعداد زیادی از زندانیان از زندان آزاد شده، همچنین شاهد نهادینه شدن فرهنگ گذشت و بخشش و بازگشت زندانیان به آغوش خانواده خود در این ماه مبارک باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آزادی ۲۳۶ زندانی در قالب پویش به حرمت علی (ع ) می بخشم
  • آزادی زندانیان به برکت کلام وحی
  • آزادی ۳۱۸ مددجوی جرائم غیر عمد از زندان های کرمان
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • گرسنگی اهرم فشار صهیونیست‌ها علیه حماس است
  • اکونومیست: گرسنگی اهرم فشار صهیونیست‌ها علیه حماس است
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • در اولین شب آزادی: دنی آلوز دلی از عزا درآورد
  • کمک ۵۰۰ میلیون تومانی نیکوکاران زارچی در جشن گلریزان
  • عکس| اولین عکس دنی آلوز پس از آزادی از زندان