Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@02:51:57 GMT

شب یلدا یا شب چله

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۳۲۴۳

شب یلدا یا شب چله

شب یلدا یکی از سنت های دیرین پیشینیان است که به شب چله نیز معروف است، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و از گذشته مرسوم بوده که خانواده‌های ایرانی شب یلدا را جشن می‌گیرند.

محسن نصرپور، مدیرکل صدا‌وسیمای خراسان رضوی در یادداشتی با موضوع شب یلدا نوشت:

شب یلدا یکی از سنت های دیرین پیشینیان است که به شب چله نیز معروف است، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و از گذشته مرسوم بوده که خانواده‌های ایرانی شب یلدا را جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این آیین ، خانواده‌های ایرانی تا پاسی از شب دور هم جمع شده و دورهمی‌های صمیمانه دارند که از نکات شایسته آن دید و بازدید، صله رحم و دیدار والدین و بزرگان است.  

طبق روایات صله رحم و دید و بازدید باعث افزایش عمر، رزق و برکت در زندگی می‌شود و شب یلدا یکی از این ایام خوب سال است که مردم صله رحم انجام می‌دهند.

از طرفی بعضا در برگزاری این آیین و رسم شایسته ایرانی، آسیب‌هایی را نیز شاهدیم که از آن جمله تجملات و اسراف و زیاده‌روی، چشم و هم‌چشمی و هزینه‌های سنگین است. 

چه خوب است تا در برگزاری شب یلدا، با گذشت در جهت رفع کدورت‌ها و دلخوری‌ها و کمک به نیازمندان و مستمندان فامیل و جامعه و شریک کردن آن‌ها در شادی شب چله و همچنین سرزدن به بیماران و انجام کارهای خیر و انسان‌دوستانه این آیین را فرصتی ارزنده در جهت کسب رضای حضرت حق و شادی بندگان او بدانیم. 

همچنین رسانه‌ها نیز در بزرگداشت و فرهنگ‌سازی شب یلدا نقش برجسته و مؤثری دارند که می‌توانند مخاطبین خود را در جهت انجام کارهای نیک و شایسته و پرهیز از آسیب‌های این آیین ایرانی تشویق کنند و از طرفی با پخش برنامه‌های جذاب، بر خوشی و گرمی هرچه بیشتر این مراسم شب‌نشینی بیفزایند.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۳۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه یادواره شهدای دانش آموزی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • ارتباط حمید نوری با خانواده اش بار دیگر قطع شد
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • امامی: حدود ۵/۵ درصد از مصرف فرهنگی خانواده ایرانی، پوشاک است
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • جزئیات انتقال حمید نوری به سوئیت امنیتی سوئد/ ارتباط شهروند ایرانی با خانواده‌اش بار دیگر قطع شد
  • آیین اختتامیه یادواره شهدای دانش آموزی
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی